Som redovisningsekonom granskar du en verksamhets redovisning och förvaltning, det vill säga hur ledningen styr verksamheten. Med hjälp av den information som framgår i redovisningen och i andra ekonomiska rapporter analyserar du om företagets ekonomi är god och om verksamheten bedrivs effektivt. Men hur presenterar du din specifika kompetens och erfarenhet på rätt sätt? Vi på cvkungen hjälper dig med den här praktiska skrivguiden och våra gratis mallar och exempel.
Redovisningsekonom – Exempel på personligt brev
Bästa Maria Sjölin,
I en värld där det är allt vanligare med tillfälliga anställningar är det ibland en utmaning för företag att sköta sin administration. Jag har 15 års erfarenhet av administrativt arbete och redovisning inom rekryteringsbranschen och behärskar flera olika bokföringsverktyg och innovativa program som effektiviserar ekonomisk förvaltning.
Efter mina studier i företagsekonomi på Umeå universitet valde jag att vidarutbilda mig till revisor. De senaste tio åren har jag utvecklat system, granskat budgetar, bedömt risker och väglett strategier åt tre framstående rekryteringsföretag. Nu vill jag flytta till ett mindre företag där jag kan leda avdelningen.
Jag har förstått att ni vill expandera internationellt. Jag har fyra års erfarenhet av att arbeta på ett dotterbolag i Frankrike. Lagstiftningen skiljer sig avsevärt åt mellan olika regioner och min utlandserfarenhet kan förhoppningsvis vara till en fördel. Dessutom talar jag flytande franska.
Jag är en tålmodig och mycket noggrann person som alltid ser till att alla detaljer stämmer. Dessutom är jag en entusiastisk teamplayer som samarbetar väl med kollegor och kunder. Jag är fascinerad av bemanningsbrachen och har djup kunskap om att granska verksamhetens redovisning och förvaltning. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter under en intervju.
Med vänlig hälsning,
Anna Hansson
Avsnitt som ett personligt brev åt en redovisningsekonom bör innehålla
På cvkungen.se finns mängder av exempelbrev och skrivguider - en expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här artikeln, med specifika exempel, kommer vi att presentera hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå och hur man maximerar effekten av varje avsnitt.
Ett personligt brev åt en redovisningsekonom erbjuder stor frihet när det gäller tonfall och innehåll, men det bör ha samma grundläggande indelning som alla andra yrken.
- Rubrik. Börja med att ange dina kontaktuppgifter och datum på ett prydligt sätt.
- Hälsningsfras. Här får du chansen att skapa lite personlig kontakt. Tilltala personalchefen eller rekryteraren med namn – det visar att du har gjort din research.
- Inledning. Fånga läsarens uppmärksamhet genom att presentera dig själv på ett tilltalande sätt och visa upp din entusiasm för tjänsten.
- Brödtext. Det här avsnittet ska vara hjärtat i din berättelse. Dyk ner i relevanta erfarenheter, färdigheter och prestationer. Visa hur de stämmer överens med de behov, krav och värderingar som anges i jobbeskrivningen.
- Sammanfattning. Avrunda ditt brev genom att sammanfatta dina kvalifikationer och upprepa ditt intresse för tjänsten. Glöm inte att ta med en ”call for action”, dvs en uppmaning till handling.
- Underskrift. Avsluta med en standardhälsning och ditt namn.
Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en intresseväckande berättelse som matchar jobbeskrivningen. Fler tips och råd kan du hitta i vår omfattande guide om hur man skriver personliga brev.
Behöver du mer inspiration? Redovisningsekonomer kan arbeta inom de flesta branscher och på många olika typer av företag. Sök gärna i vår omfattande samling personliga brev för att hitta just ditt område. Här är ett par exempel på liknande yrken:
Inledning i ett personligt brev åt en redovisningsekonom
Inledningen i ditt personliga brev måste fånga din framtida chefs uppmärksamhet. Det finns många allmängiltiga saker du kan berätta om jobbet, men ha självförtroende och presentera gärna lite ovanliga bedrifter. En redovisningsekonom (även kallad bokförare) granskar ett företags bokföring och redovisning. Visa att du behärskar alla standarduppgifter, men att du alltid försöker tillföra mervärde. Ge relevanta exempel och kvantifiera dina bedrifter.
Oavsett var och vilket typ av jobb du söker så står det i platsannonsen vilka kunskaper och erfarenheter som arbetsgivaren förväntar sig. Använd dem som utgångspunkt. Om du matchar det som står i jobbannonsen med din egen erfarenhet och dina färdigheter, kommer rekryteraren snabbt att inse att du är en lämplig kandidat.
Använd en överskådlig indelning, proffsigt utformad layout och verktyg som har testats av personalchefer och ansökningshanteringssystem (ATS).
Använd old-school textredigeringsprogram som är tidsödande och ofta oförenliga med arbetsgivarens programvara.
Bästa Maria Sjölin,
I en värld där det är allt vanligare med tillfälliga anställningar är det ibland en utmaning för företag att sköta sin administration. Jag har 15 års erfarenhet av administrativt arbete och redovisning inom rekryteringsbranschen och behärskar flera olika bokföringsverktyg och innovativa program som effektiviserar ekonomisk förvaltning.
Skriva brödtexten i ett personligt brev åt en redovisningsekonom
Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver:
- Lyft fram dina färdigheter och erfarenheter.
- Visa varför just du är en perfekt kandidat för tjänsten och organisationen/företaget.
- Skapa en imponerande sammanfattning.
- Avsluta med en övertygande uppmaning som gör rekryteraren angelägen att kontakta dig.
Målet med avsnittet är att visa att du har rätt kompetenser och fallenhet för att passa på det specifika företaget och för tjänsten.
En redovisningsekonom måste vara duktig på siffror, redovisning, bokföring och förvaltning, men även på att kommunicera och visa intresse för andra människor, samt uppfylla olika branschspecifika färdigheter som är relevanta för den tjänst de söker. Med hjälp av mallarna på cvkungen.se och genom att följa dessa praktiska tips när du skapar ditt personliga brev tar du ett stort liv framåt i ansökningsprocessen som kommer leda dig till drömjobbet.
Varför just du är lämplig för tjänsten (färdigheter & erfarenhet)
I brödtexten visar du hur utomordentligt kvalificerad du är för jobbet. Det gör du genom att accentuera färdigheter och erfarenhet.
- Om du har flera års erfarenhet inom branschen, börja med att lyfta fram det.
- I ditt cv presenterar du dina tidigare jobb med en punktlista, men i ditt personliga brev får du chansen att komplettera och fördjupa. Och att tillföra en personlig touch.
- Välj ut dina exempel noggrant och se till att de är relevanta för din framtida tjänst.
- Berätta hur du gjort skillnad för enskilda kunder.
- Beskriv (besvärliga) uppgifter, vilka åtgärder du tog och hur det påverkade resultatet.
- Måla upp en bild för rekryteraren av hur du skulle passa in i teamet.
- Om du nyligen har avslutat din utbildning och inte har så mycket arbetslivserfarenhet, fokusera på det du lärt dig under studierna.
- Ta gärna upp ideellt arbete.
- Visa upp passion, engagemang och dina framtida ambitioner.
Överlista ATS. “Applicant tracking system” är effektiva mjukvaruprogram som scannar, sorterar och rankar ansökningshandlingar. Hur ska man göra för att slippa hamna i papperskorgen direkt? Granska platsannonserna mycket noggrant och försök använda samma ordval när du beskriver dina yrkeskvalifikationer. Uppmärksamma också språket som används i platsannonsen och använd samma terminologi i dina texter.
Se till att det personliga brevet matchar tjänsten
Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen och ta reda på så mycket du kan om företaget. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på relevanta starka sidor.
Efter mina studier i företagsekonomi på Umeå universitet valde jag att vidarutbilda mig till revisor. De senaste tio åren har jag utvecklat system, granskat budgetar, bedömt risker och väglett strategier åt tre framstående rekryteringsföretag. Nu vill jag flytta till ett mindre företag där jag kan leda avdelningen.
Jag har förstått att ni vill expandera internationellt. Jag har fyra års erfarenhet av att arbeta på ett dotterbolag i Frankrike. Lagstiftningen skiljer sig avsevärt åt mellan olika regioner och min utlandserfarenhet kan förhoppningsvis vara till en fördel. Dessutom talar jag flytande franska.
Som redovisningsekonom bör du ha en analytisk personlighet och öga för detaljer. Du arbetar inte bara med dokument och dataprogram. En stor del av en redovisningsekonoms jobb är rådgivning och konsultation. Du bör därför ha hög social kompetens, speciellt när det gäller att kommunicera tydligt och samarbeta.
Sammanfattning och call-to-action
Ett personligt brev ska inte vara för långt. Avsluta med en positiv och respektfull sammanfattning och gärna en “call to action”, dvs en uppmaning till handling. Visa även upp din entusiasm för tjänsten. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn.
Jag är en tålmodig och mycket noggrann person som alltid ser till att alla detaljer stämmer. Dessutom är jag en entusiastisk teamplayer som samarbetar väl med kollegor och kunder. Jag är fascinerad av bemanningsbrachen och har djup kunskap om att granska verksamhetens redovisning och förvaltning. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter under en intervju.
Med vänlig hälsning,
Anna Hansson
Nyckelbudskap
- Ett välskrivet personligt brev presenterar dina relevanta färdigheter, erfarenheter och passion för området.
- I varje avsnitt, från inledningen till avslutningen, visar du upp dina unika starka sidor och din entusiasm för tjänsten.
- Väv en historia kring dina framgångar och hur du uppnådde dem.
- Se till att dina exempel är relevanta för de typer av projekt/uppgifter som du kommer att åta dig.
- Fokusera på ditt analytiska tänkande och din noggrannhet.
- Underlätta ansökningsprocessen genom att använda våra exempel och mallar.