Som banktjänsteman kan du ha kontakt med både privatkunder och företagskunder. Kunderna vill ha svar på frågor om olika slags konton, tjänster som banken erbjuder, råd och vägledning om t.ex. pensionssparande eller fondsparande. Olika lösningar krävs beroende på kundernas behov, krav och ekonomiska situation. Eftersom det är ganska hård konkurrens om jobben är det viktig att du presenterar dig på rätt sätt! Med den här skrivguiden och våra exempel och mallar hjälper vi dig!
Bästa Jan Ljung,
Efter fyra år som privatrådgivare och tre år som kredit-/lånehandläggare på en internationell bank söker jag nu nya utmaningar. Tjänsten som finansanalytiker på SEB:s kontor i Solna känns helt rätt för mig.
Efter min kandidatexamen startade jag min karriär inom bankväsendet som privatrådgivare på Handelsbanken. Jag arbetade med kundernas kompletta bankaffärer och strävade alltid efter att överträffa deras förväntningar.
Utifrån en egen individuell handlingsplan arbetade jag med stor frihet under ansvar och hade stora möjligheter att påverka mina uppgifter och min egen utveckling. Hos nästa arbetsgivare, en internationell bank, var den viktigaste kunden en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder samt i Mellanöstern. Den tjänsten var som skräddarsydd åt mig, då jag talar flytande arabiska och engelska.
Jag ansvarade för hela processen för de utlåningsprodukter som företaget erbjöd sina kunder. Jag har nu stor erfarenhet av redovisning och riskanalys på internationella marknader, med FDI-erfarenhet koncentrerad till Mellanöstern.
Till arbetsuppgifterna hörde:
- självständig kredit- och riskbedömning på små och medelstora företag
- uppföljningar som ingår i kravprocessen
- konkurs och obeståndshantering och löpande riskbedömning
- företagslån och check- och kontokredit
- företagsinteckningar och företagsförvärv
- utvecklingsprojekt inom kreditområdet
Jag är strukturerad och noggrann och gillar förändringar, har en positiv inställning och ett brinnande intresse för ekonomi. Ser verkligen fram emot att få presentera mig närmare.
Med vänliga hälsningar,
Arif Habib
Avsnitt som ett personligt brev åt en banktjänsteman bör innehålla
Vi har mängder av exempelbrev och guider på vår hemsida - en expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här guiden, och tillhörande exempel, kommer vi att presentera hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå och hur man maximerar effekten av varje avsnitt. Vi kommer också med olika tips och förklarar vilka misstag man bör undvika.
Ett personligt brev åt en banktjänsteman erbjuder stor frihet när det gäller tonfall och innehåll, men det bör ha samma grundläggande indelning som alla andra yrken:
- Rubrik. Börja med att ange dina kontaktuppgifter och datum på ett prydligt sätt.
- Hälsningsfras. Här får du chansen att skapa lite personlig kontakt. Tilltala personalchefen eller rekryteraren med namn – det visar att du har gjort din research.
- Inledning. Fånga läsarens uppmärksamhet genom att presentera dig själv på ett tilltalande sätt och visa upp din entusiasm för tjänsten.
- Brödtext. Det här avsnittet ska vara hjärtat i din berättelse. Dyk ner i relevanta erfarenheter, färdigheter och prestationer. Visa hur de stämmer överens med de behov, krav och värderingar som anges i jobbeskrivningen.
- Sammanfattning. Avrunda ditt brev genom att sammanfatta dina kvalifikationer och upprepa ditt intresse för tjänsten. Glöm inte att ta med en ”call for action”, dvs en uppmaning till handling.
- Underskrift. Avsluta med en standardhälsning och ditt namn.
Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. Du kan hitta designtips och råd om tonfall och innehåll i vår omfattande allmänna guide om att skriva personliga brev.
Behöver du mer inspiration? Ta en titt på några andra personliga brev inom liknande branscher:
Inledning i ett personligt brev åt en banktjänsteman
Inledningen i ditt personliga brev är jätteviktig. Kommer rekryteraren fortsätta läsa eller lägga ifrån sig brevet direkt? Det är värt att anstränga sig lite extra för att skapa en relevant och intressant inledning.
Oavsett vilken typ av jobb du söker så står det i platsannonsen vilka kunskaper och erfarenheter som arbetsgivaren förväntar sig. Använd dem som utgångspunkt för vad du ska ta med i ditt personliga brev. Om du matchar det som står i jobbannonsen med din egen kompetens och erfarenhet, kommer rekryteraren snabbt att inse att du är en lämplig kandidat.
Använd en överskådlig indelning, proffsigt utformad layout och verktyg som har testats av personalchefer och ansökningshanteringssystem (ATS).
Använd old-school textredigeringsprogram som är tidsödande och ofta oförenliga med arbetsgivarens programvara.
Bästa Jan Ljung,
Efter fyra år som privatrådgivare och tre år som kredit-/lånehandläggare på en internationell bank söker jag nu nya utmaningar. Tjänsten som finansanalytiker på SEB:s kontor i Solna känns helt rätt för mig.
Skriva brödtexten i ett personligt brev åt en bankmedarbetare
Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver:
- Lyft fram dina färdigheter och erfarenheter.
- Visa varför just du är en perfekt kandidat för tjänsten och det specifika kontoret.
- Få till en imponerande sammanfattning.
- Avsluta med en övertygande uppmaning som gör rekryteraren angelägen om att kontakta dig.
Målet med avsnittet är att visa att du har rätt kompetenser och fallenhet för att passa på det specifika bankkontoret och för tjänsten.
Varför just du är lämplig för tjänsten (färdigheter & erfarenhet)
I brödtexten visar du hur utomordentligt kvalificerad du är för jobbet. Det gör du genom att accentuera färdigheter och erfarenhet.
- Om du har flera års erfarenhet inom branschen, börja med att lyfta fram det.
- I ditt cv presenterar du dina tidigare jobb med en punktlista, men i ditt personliga brev får du chansen att komplettera och fördjupa. Till exempel genom att berätta en personlig historia om ett komplicerat uppdrag.
- Var specifik om dina jobbrelaterade bedrifter och använd fakta och siffror när du kan.
- Om du nyligen har avslutat din utbildning och har mycket lite arbetslivserfarenhet, fokusera på praktikplatser eller volontärarbete.
- Betona prestationer under din utbildning.
- Visa gärna upp passion, engagemang och yrkesambitioner.
Överlista ATS. Ett “applicant tracking system” är ett effektivt mjukvaruprogram som scannar, sorterar och rankar inkommande cv:n och jobbansökningar. Hur ska man göra för att slippa hamna i papperskorgen direkt? Granska platsannonserna mycket noggrant och försök använda samma ordval när du beskriver dina yrkeskvalifikationer. Uppmärksamma också språket som används i platsannonsen och använd samma terminologi i dina dokument.
Se till att det personliga brevet matchar tjänsten och företaget
Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen, googla företaget eller organisationen. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor som kan vara till nytta för den specifika tjänsten. Ge gärna exempel på hur dina värderingar och erfarenheter stämmer överens med dessa aspekter, och visa att du inte bara passar för jobbet utan också inom teamet vad det gäller värderingar och “feeling”.
Ta även med saker som visar att du har läst på om arbetsgivaren. Har banken t.ex. en speciell inriktning? Fokuserar på miljön? Finansierar hållbara lösningar som begränsar utsläppen och bidrar till nödvändiga klimatanpassningar i samhället?
Efter min kandidatexamen startade jag min karriär inom bankväsendet som privatrådgivare på Handelsbanken. Jag arbetade med kundernas kompletta bankaffärer och strävade alltid efter att överträffa deras förväntningar.
Utifrån en egen individuell handlingsplan arbetade jag med stor frihet under ansvar och hade stora möjligheter att påverka mina uppgifter och min egen utveckling. Hos nästa arbetsgivare, en internationell bank, var den viktigaste kunden en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder samt i Mellanöstern. Den tjänsten var som skräddarsydd åt mig, då jag talar flytande arabiska och engelska.
Jag ansvarade för hela processen för de utlåningsprodukter som företaget erbjöd sina kunder. Jag har nu stor erfarenhet av redovisning och riskanalys på internationella marknader, med FDI-erfarenhet koncentrerad till Mellanöstern.
Till arbetsuppgifterna hörde:
- självständig kredit- och riskbedömning på små och medelstora företag
- uppföljningar som ingår i kravprocessen
- konkurs och obeståndshantering och löpande riskbedömning
- företagslån och check- och kontokredit
- företagsinteckningar och företagsförvärv
- utvecklingsprojekt inom kreditområdet
Inom vissa branscher är rekommendationer lika viktiga (eller viktigare) än betyg. Läs här hur man skriver eller ber om ett rekommendationsbrev.
Sammanfattning och call-to-action
När du har skrivit brödtexten börjar du närma dig slutet. Ett personligt brev ska inte vara för långt. Försök avsluta med en positiv och respektfull sammanfattning och gärna en “call to action”, dvs en uppmaning till handling. Visa upp din entusiasm för tjänsten och be personchefen att ta kontakt. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn.
[Adaptable cover letter conclusion and sign-off example] - For uploader
[Title for copyable box:] Anpassningsbart exempel på sammanfattning
Cvkungen.se förenklar skrivprocessen med proffsigt designade verktyg som hjälper dig att skapa ett personligt brev på bara några minuter! Som inspiration erbjuder vi också många yrkesspecifika exempel på personliga brev, skrivguider, anpassningsbara mallar och massor med praktiska råd.