Att arbeta på kundtjänst är att vara en livlina när allt går fel. Från defekta produkter till bortglömda inloggningsuppgifter – kundtjänstmedarbetaren löser problemet och gör det lättare för alla. Trots att mycket inom kundtjänst gradvis automatiseras behöver företag personer med god kommunikationsförmåga som kan hantera komplexa problem och erbjuda förstklassig service. Ett arbete inom kundtjänst innebär ofta en fast tjänst, ofta i ett call center eller på företagets huvudkontor. En sådan tjänst är ett fantastiskt utgångsläge för en rad olika karriärer, till exempel inom försäljning eller marknadsföring. Så hur får du in en fot i denna värld av möjligheter? Du behöver så klart ett välskrivet personligt brev.
Om du inte redan har skrivit det perfekta CV:t ska du först göra det. Ta en titt på denna guide med exempel för kundtjänst, våra mallar och den allmänna CV-guiden. Nu är det dags att skapa det perfekta personliga brevet för din ansökan.

Personligt brev för kundtjänst – layout och vanliga misstag
Det finns några vanliga misstag som andra kandidater som söker tjänsten sannolikt gör. Dra fördel av att undvika dessa vanliga fallgropar:
- Generiska brev: Rekryterare märker när du skrivit ett allmänt brev som du skickar till alla, där du bara ändrar inledningen i varje brev. Det kan kännas som en enkel lösning men den kan avsevärt minska din chanser att bli anställd. Se till att varje brev är relevant och anpassat efter den kunskap och erfarenhet som krävs för det aktuella jobbet.
- Krånglig layout och grammatik: När du arbetar inom kundtjänst är det viktigt att ha ett naturligt och tillgänglig sätt – så varför skulle ditt personliga brev vara krångligt, formellt och fullt av fraser du själv aldrig skulle använda? Det är mycket bättre att skriva med ditt unika tonfall, samtidigt som du håller dig professionell. Och glöm inte att korrekturläsa.
- Layoutfel: Innan rekryteraren börjar läsa ditt personliga brev får han eller hon en känsla för det genom att titta på det. Se till att typsnittet har rätt stil och storlek och att färgerna eller andra designelement motsvarar företagets image. Professionella layoutverktyg kan underlätta.
- Problem med tonfall: Tonfallet är extremt viktigt inom kundtjänst. Ingen vill anställa en kandidat som är arrogant och överlägsen. En kandidat som är alltför blygsam om sina prestationer kommer förmodligen inte heller att anställas. Och du vill definitivt inte ge intrycket av att du är desperat och bönar och ber om jobbet. Det gäller att utstråla självförtroende och erfarenhet men samtidigt ödmjukhet och tacksamhet för den potentiella möjligheten.
Viktiga punkter
- En bra personligt brev kan vara avgörande för att få ett jobb i en bransch där kundtjänstmedarbetaren förväntas lösa allt mer komplexa problem.
- Att skräddarsy ditt personliga brev för varje enskild tjänst du söker är ett av de bästa sätten att stå ut bland de andra kandidaterna.
- Följ en beprövad struktur för ditt personliga brev så att det blir estetiskt tilltalande och lätt att läsa.
- Skapa ett band med arbetsgivaren genom att visa förståelse för de utmaningar som både företaget och dess kunder står inför.
- Använd professionella designverktyg för att undvika vanliga misstag med layouten och se till att det personliga brevet ser snyggt och proffsigt ut.
Nu är du redo att söka ditt drömjobb. CVkungen.se gör det enkelt för dig med en ”byggare” av personliga brev som hjälper dig skapa det perfekta brevet på bara några minuter.