Från skolor och sjukhus till juristbyråer och små företag – receptionister är ansiktet utåt för en rad olika organisationer. Receptionister hälsar gästerna välkomna, svarar i telefon och hjälper till med organisationens planering och interna verksamhet. Receptionister är inte bara stora tillgångar i företaget utan har också unika karriärmöjligheter, både inom administration och branschen som företaget är verksamt i. Konkurrensen om receptionistjobb på stora företag, där det finns karriärmöjligheter, är hård. För att få den typen av jobb krävs inte bara ett välskrivet CV.
Du behöver ett personligt brev som övertygar arbetsgivaren om att du har de rätta kunskaperna och den rätta personligheten för att klara av jobbet. Använd denna guide som hjälp. CVkungen.se har en rad olika verktyg och tips som specifikt är avsedda för att få ett jobb som receptionist. Om du inte redan har skrivit ditt CV rekommenderar vi att du börjar med denna allmänna CV-guide, tillsammans med våra CV-exempel för receptionsjobb och anpassningsbara mallar. När du skrivit ditt CV är det dags att sätta igång med det personliga brevet.
Personligt brev för receptionist – layout och vanliga misstag
För att ditt brev ska bli så framgångsrikt som möjligt kan du använda dessa tips och undvika dessa vanliga fallgropar:
- Generiska brev: Det kan kännas enkelt att skriva ett enda brev som man skickar till alla och bara ändrar inledningen. Ingen bra idé: Rekryterare känner direkt igen ett generiskt brev. En genuin ansträngning att skapa ett band med företaget ger direkt ett positivt intryck – och det innebär att du skapar ett nytt brev från början, varje gång du ansöker.
- Konfidentiell information Receptionister har tillgång till mycket privat information, om chefen, företaget och dess kunder. Även om det handlar om spännande anekdoter är det ytterst viktigt att du utelämnar all konfidentiell eller skadlig information om en tidigare arbetsgivare för att ge ett pålitligt intryck.
- Grammatiska fel eller layoutfel: Stavfel och grammatiska fel ger ett slarvigt intryck och som receptionist måste du visa att du är uppmärksam på detaljer. Du kan enkelt undvika dessa misstag genom en stavningskontroll och att be någon korrekturläsa ditt brev innan du skickar in det. När det gäller layouten är det visuella intrycket väldigt viktigt. Ett professionellt layoutverktyg kan vara till stor hjälp.
- Dåligt tonfall: En receptionist ska vara stolt över sitt arbete och samtidigt förstå att det är en stöttande roll. Ditt tonfall ska förmedla att du är en entusiastisk lagspelare utan att ge intrycket av att du kommer att skaka om hela företaget med din starka ledarskapsförmåga. Matcha också hur du skriver med företagets image, till exempel formellt eller familjärt.
Viktiga punkter
- Ett välskrivet personligt brev är en viktig del av en jobbansökan. Förbättra dina chanser genom att anpassa det efter varje bransch och ledig tjänst som du tänker söka.
- Även om ett personligt brev ger mycket utrymme åt din personliga kreativitet och stil ska du ändå följa den vanliga strukturen så att arbetsgivaren inte blir förvirrad.
- Som receptionist ska du ge ett proffsigt och serviceinriktat intryck i brevet genom att använda belysande fakta och siffror.
- En koncis men samtidigt fängslande historia kan bidra till att skapa empati hos läsaren och uppmuntra honom/henne att ge dig en chans.
- Layouten är det första som läsaren lägger märke till så var noga med att få den rätt. En professionell mall kan hjälpa dig med detta.
Nu är du redo att påbörja din karriärresa. Med ”byggaren” för personliga brev och CV-mallarna för receptionistjobb på CVkungen.se kan du snabbt skapa ett proffsigt personligt brev.