När arbetsgivare får lista egenskaper som de tycker är viktiga vid rekryteringar, hamnar kommunikationsfärdighet (kommunikationsförmåga) ofta i topp. Det är inte så konstigt eftersom vi ständigt kommunicerar i arbetslivet. Med kunder och kollegor, leverantörer m.m. Genom att ta med kommunikationsfärdigheter i ditt cv visar du att du förstår att det är en viktig egenskap. I den här bloggen visar vi hur du kan accentuera dina kommunikationsfärdigheter på olika platser i ditt cv.
Vad är kommunikationsförmåga?
Att ha god kommunikationsförmåga innebär att man är bra på att lyssna, tala, observera och att vara mottaglig för andras kommunikation. Det är en viktig egenskap och färdighet oavsett om man pratar med någon ansikte mot ansikte, i ett online samtal eller via e-post. Det är en av de mest efterfrågade mjuka färdigheterna som arbetsgivare söker efter.
Kommunikationsfärdigheter hjälper oss att beskriva (invecklade) idéer eller koncept, backa upp argument, förhandla, förklara tekniska detaljer, ge feedback, lyssna uppmärksamt och presentera uppslag och visioner (och en massa andra positiva saker).
Hur visar man upp sina kommunikationsfärdigheter i cv:t?
Genom att presentera dina kommunikationsfärdigheter i ditt cv kan du visa din framtida arbetsgivare hur du uppnår dina mål med hjälp av din omgivning. Hur effektivt vi kommunicerar med människorna omkring oss avgör hur mycket vi kan påverka. Hur bra är du på att få fram ditt budskap?
Effektiva kommunikationsfärdigheter ska finnas med i alla cv:n, men olika situationer kräver olika tillvägagångssätt. Arbetsgivarna kommer att granska cv:na på jakt efter den typ av kommunikationsfärdighet som passar bäst i deras specifika företag eller bransch.
Eftersom kommunikation är ett så brett ämne gäller det att ta reda på vilka färdigheter som kommer att krävas för det specifika jobbet. Lusläs jobbannonsen innan du börjar skriva ditt cv!
Olika typer av kommunikation
Till att börja med måste vi skilja mellan fyra huvudtyper av kommunikation:
1. Verbal kommunikation
Verbal kommunikation handlar om tal. Förmåga att uttrycka sig tydligt och koncist, anpassa språket till målgruppen, använda lämpligt tonfall och kroppsspråk. Men det gäller inte bara vanliga samtal, face-to-face. Videosamtal, konferenspresentationer och möten kräver också att man kan formulera sina idéer kortfattat och övertygande.
2. Icke-verbal kommunikation
Icke-verbal kommunikation är ännu viktigare än det du säger, eftersom ditt kroppsspråk och ansiktsuttryck påverkar allt. Riktigt duktiga kommunikatörer har en noggrant inställd ”radar” för dessa mikrobeteenden och ditt cv bör visa att du är en mästare både på att förmedla och fånga upp subtila ledtrådar.
3. Skriftlig kommunikation
Skriftlig kommunikation håller nästan på att gå förlorad i vår moderna tid med online möten, mobilmeddelanden och emojier, men fortfarande gäller: ”det som inte är nedskrivet, finns inte." Om du ska skriva en viktig text, lämna inte utrymme för några tolkningar eftersom du förmodligen inte kommer att vara på plats för att förklara dig när texten läses. God skriftlig kommunikationsförmåga är speciellt viktig för bloggare.
Att ge bevis på din skriftliga kommunikationsförmåga är inte svårt i en jobbansökan. Ett välskrivet cv är ett utmärkt exempel på din förmåga att använda språk för att övertyga och imponera.
4. Visuell kommunikation
En bild säger mer än tusen ord. I en snabb värld där det är svårt att behålla läsarens uppmärksamhet och där modern teknik gör det möjligt att skapa fascinerande grafik och fantastiska presentationer, blir förmågan att kommunicera idéer visuellt allt mer önskvärd i många jobb, bland annat inom marknadsföring.
Inom vissa branscher och specifika tjänster är det vanligt att bifoga en portfölj till cv:t. Att dela en länk till ens sociala medier är också ett sätt att ge den framtida arbetsgivaren en uppfattning om ens visuella kommunikationsstil.
Tio exempel på kommunikationsfärdigheter
Här är 10 exempel på kommunikationsfärdigheter som är viktiga i arbetslivet och som hör hemma i ditt cv:
- Förmåga att reflektera
Förmågan att ta en paus, reflektera över det som har sagts och först därefter svara på lämpligt sätt är jätteviktigt för att utveckla ett produktivt samtal. Det handlar om mer än att kunna lyssna, det är förmågan att bygga vidare på kommunikationen.
- Kunna uttrycka sig kort och koncist
Ingen vill lyssna i flera minuter när man kunde ha fått besked på fem sekunder.
Ett kort och koncist meddelande är lättast att hålla i minnet, så hur frestande det än kan vara att tjata vidare om dina affärskritiska idéer, är tiden du spenderar på att prata inte detsamma som effektiv kommunikation Tänk efter innan du talar och håll ditt budskap kortfattat.
- Förmåga att lyssna
Förmågan att lyssna aktivt handlar om viljan att förstå, snarare än att bara höra ett budskap. Att vara en bra lyssnare innebär att ge samtalspartnern möjlighet att avsluta sitt budskap innan du svarar.
- Kunna ge feedback
Att ge och ta emot feedback är kärnan i produktiv kommunikation. Om vi inte vet vad andra tycker om det vi säger, är det omöjligt att anpassa vår tankeprocess.
- Vara fördomsfri och öppensinnad
Om vi alla tänkte på samma sätt, skulle livet vara väldigt tråkigt (och antagligen skulle människosläktet dö ut). Att stå öppen för det faktum att andras idéer kan skilja sig från ens egna är nyckeln till att hitta kreativa lösningar i en kommunikationsprocess.
- Kunna visa empati
Det räcker inte med att säga till någon att du förstår deras perspektiv. Sann empati uppstår när dina handlingar visar att deras perspektiv har påverkat dig. Alltför många människor säger: "Jag förstår” och sen inget mer.
- Våga vara öppen och ärlig
Att kommunicera med äkthet och lägga korten på bordet kräver en hel del självförtroende. Det finns alltid folk som gillar att skjuta ner idéer för att främja sin egen agenda. Men om inte kommunikationen är öppen och ärlig kan vägen till förståelse bli krokig och besvärlig.
- Kunna förhandla
Kommunikation på arbetsplatsen har ofta inslag av ett kommersiellt ”ge och ta”, så förmågan att förhandla och påverka är avgörande för att du och ditt team ska få det ni behöver.
- Sträva efter balans
Balans är en viktig egenskap för bra kommunikation. Åsikter delas, man kommer överens om resultat och fördelningen mellan att tala och lyssna är jämn. När båda parter upplever att kommunikationen är i jämvikt, kommer slutresultatet att kännas rättvist.
- Förmåga att påverka
Det är en sak att förmedla det budskap man vill vidarebefordra, men det är en helt annan sak att få någon att agera efter det. Att ha förmågan att påverka kommer in i bilden efter samtalet. Men den förmågan är inte mindre viktig eftersom den hjälper till att konsolidera de åtgärder samtalsparterna hoppades på.
Var i cv:t ska man presentera sina kommunikationsfärdigheter?
Som du kanske förstår räcker det alltså inte med att lägga till "kommunikationsfärdigheter" i kompetensavsnittet på ditt cv. Dessa färdigheter har helt enkelt för stor betydelse för att få saker och ting gjorda på arbetsplatsen (och inte bara där – även på kurser, fortbildning, konferenser, sociala evenemang och privat är det en fördel att kunna kommunicera väl). Ta upp dina (unika) kommunikativa färdigheter i följande avsnitt:
- Avsnittet om arbetslivserfarenhet
- Färdighetsavsnittet (där får du gärna var mer specifik).
.
Behöver du mer inspiration, tips och råd? Ta då en titt på våra övriga bloggartiklar! Där kan du läsa mer om hur man skapar ett proffsigt cv och personligt brev. Och mycket annat! Vi på cvkungen hjälper dig med råd, tips samt en massa gratis exempel och mallar.