Vad är egentligen mjuka färdigheter och hur kan man använda dem i ett cv? I den här bloggen berättar vi allt du behöver veta, bland annat:
- Skillnaden mellan mjuka och hårda färdigheter
- Var i cv:t man ska presentera sina mjuka färdigheter
- Exempel på mjuka färdigheter för ett cv
- Olika typer av mjuka färdigheter
Vad är mjuka färdigheter?
Mjuka färdigheter är personliga egenskaper som har en inverkan på hur du beter dig och presterar på arbetsplatsen. Vanliga exempel på mjuka färdigheter är kommunikationsförmåga, samarbetsförmåga, kritiskt tänkande och anpassningsförmåga. Mjuka färdigheter är generellt sett egenskaper som en kandidat redan besitter, till skillnad från specifika kunskaper som man lär sig på jobbet.
Rekryterare letar vanligtvis efter kandidater med en stor arsenal av mjuka färdigheter. En person kan ha utmärkta tekniska, hårda kompetenser, men om de inte är bra på tidshantering eller på att samarbeta kanske de inte lyckas på arbetsplatsen trots sina kompetenser.
Hårda och mjuka färdigheter – vad är skillnaden?
Mjuka färdigheter handlar om personliga egenskaper, som din sociala förmåga, medan hårda färdigheter ofta handlar om teknisk kunskap. Kunskap om programvara, verktyg och specifika industriprocesser hör till kategorin hårda färdigheter. Om du behöver specialiserad träning eller ett fysiskt föremål för att utföra uppgiften är det troligen en hård färdighet.
Hårda färdigheter | Mjuka färdigheter |
Kräver specialiserad kunskap | Egenskap som du alltid har haft eller utvecklat genom social erfarenhet |
Kan ta många års övning eller utbildning att bemästra | Svårt att lära ut till människor som inte redan har det |
Gäller ofta ett fysiskt föremål eller ett datorprogram | Ofta en ”styrka” i svaret på frågan ”Vad är dina styrkor och svagheter?” |
Mjuka färdigheter kan inte ersätta hårda färdigheter. Till exempel: en grafisk designer som inte behärskar Photoshop kommer sannolikt inte att bli anställd enbart på grund av sin positiva attityd. Men om flera kandidater har samma tekniska kompetens, kan ett cv med rätt mjuka färdigheter placera en sökande högst upp på listan.
Exempel på mjuka färdigheter i ett cv:
- Ledarskapsförmåga
- Samarbetsförmåga
- Emotionell intelligens
- Kommunikationsförmåga
- God patientkontakt (inom vårdbranschen)
- Problemlösningsförmåga
- Kritiskt tänkande
- Kreativt tänkande
- Engagemang
Vilka mjuka färdigheter ska jag ta upp i mitt cv?
Vilka mjuka färdigheter som du ska ta upp i ditt cv beror på dina faktiska egenskaper samt jobbeskrivningen. Färdigheterna som du beskriver ska återspegla din arbetserfarenhet och/eller dina prestationer och ska vara relevanta för tjänsten som du söker.
Dina goda egenskaper: Börja med att göra en lista över alla dina mjuka färdigheter som du tror passar för det nya jobbet. Det viktigaste är att de är egenskaper som du faktiskt har och som du helst kan ge exempel på.
Jobbeskrivningen: När du är nöjd med din lista över egenskaper kan du ta en noggrann titt på jobbeskrivningen. Leta efter likheter mellan din egen lista och de mjuka färdigheter som uppges i annonsen. Gör lite research på företaget och fundera över branschen som helhet. Dessa insikter hjälper dig att ta fram de mjuka färdigheterna för ditt cv.
Behöver du mer inspiration för att hitta dina mjuka färdigheter?
En sammanställning av dina styrkor och svagheter kan hjälpa dig att hitta dina mjuka färdigheter.
Var i cv:t ska jag placera mina mjuka färdigheter?
Det känns kanske logiskt att gå direkt till kompetensavsnittet i cv:t, men mjuka färdigheter hör i själva verket hemma i hela cv:t, fördelat över olika avsnitt. Du kan till exempel placera dina mjuka färdigheter i sammanfattningen, i avsnittet för arbetslivserfarenhet och (självklart) i din kompetenslista.
Här är en översikt av hur du kan presentera mjuka färdigheter i tre olika avsnitt i ditt cv:
Sammanfattning
Den personliga sammanfattningen (även kallad profilavsnitt) handlar om att fånga personalchefens uppmärksamhet. Därför gäller det att bara ta med de mest relevanta mjuka färdigheterna, de som du vet att företaget letar efter.
Exempel på färdigheter till sammanfattningen: ”Mycket välorganiserad och utåtriktad produktionsassistent med mer än 7 års erfarenhet av att arbeta med tv-produktioner.”
Arbetslivserfarenhet
Avsnittet om arbetslivserfarenhet ger dig utrymme att verifiera dina mjuka färdigheter med siffor, fakta och detaljer. Nästan vem som helst kan skriva att de är bra på att kommunicera, men kan de också bevisa det? Avsnittet om arbetslivserfarenhet är rätt plats att visa rekryteraren att dina mjuka färdigheter verkligen gör skillnad för företaget.
Exempel på färdigheter i avsnittet om arbetslivserfarenhet: ”Mötte 15 patienter om dagen och lyssnade inkännande och uppmärksamt på deras situation och behov för att behandla dem på bästa sätt, samt följde upp testresultat på ett korrekt och snabbt sätt.”
Kompetenser
Kompetensavsnittet är ett bra ställe för mer specifika mjuka färdigheter som du inte kunde presentera i avsnittet om arbetslivserfarenhet, till exempel: tala inför publik, förhandla eller mentorskap. Dessa förmågor kan stå för sig själva, medan egenskaper som kreativitet eller kommunikationsförmåga ofta behöver förklaras.
Vilken är den viktigaste mjuka färdigheten?
Det beror på jobbet du söker, men kommunikationsförmåga är definitivt en viktig färdighet. I de allra flesta jobben måste du kommunicera med andra för att kunna utföra ditt arbete. God kommunikation medför tydligare arbetsuppgifter, färre missförstånd och ökad motivation.
6 mjuka färdigheter för ett cv med exempel
Vet du fortfarande inte vilka färdigheter du ska ta med i ditt cv? Här är en lista över sex mjuka färdigheter som passar för ett cv. Du kan anpassa dem för ditt eget cv, utifrån din egen arbetslivserfarenhet.
- Samarbetsförmåga
- Anpassningsförmåga
- Handlingsförmåga
- Positiv inställning
- Kritiskt tänkande
- Villighet att lära
Vi tittar närmare på var och en av dessa färdigheter och ger exempel på andra färdigheter som är förknippade med dem.
Samarbetsförmåga
Samarbetsförmåga är en övergripande term för flera olika färdigheter som krävs för att kunna arbeta med andra. Den innefattar din förmåga att aktivt lyssna på dina kollegor, arbeta gemensamt mot ett fastställt mål, kunna ta initiativ och leda andra men även följa instruktioner från andra när det behövs.
Här är exempel på andra färdigheter som är relaterade till samarbetsförmåga:
- Social kompetens
- Lagarbete
- Ledarskap
- Empati
- Konfliktlösning
- Tala inför publik
- Tolerans
- Kommunikation
- Bygga förtroende
- Lyssna aktivt
- Återkoppling
”Jag arbetade i ett projektteam med medlemmar från olika avdelningar för att effektivisera arbetsflödet och följa den kritiska linjen. Vi slutförde arbetet en månad före fastställd deadline och ökade kvartalsförsäljningen med 31 %.”
Anpassningsförmåga
Ibland ändras situationen på arbetsplatsen snabbt, till exempel när någon sjukskriver sig och kollegorna måste överta hans eller hennes arbetsuppgifter. Då är det viktigt att vara flexibel och kunna anpassa sig efter nya förhållanden. Detta gäller också för yrkesroller där arbetsschemat kan variera från vecka till vecka, t.ex. servitörer och vårdpersonal.
Här är exempel på andra färdigheter som är relaterade till anpassningsförmåga:
- Flexibilitet
- Följa instruktioner
- Stresshantering
- Arbeta självständigt
- Lära sig snabbt
- Självmotivation
- Öppet sinne
”Efter sammanslagningen förändrades min tjänst till stor del. Jag arbetade med en ny grupp kollegor med helt nya projekt och tyckte det var roligt och inspirerande. Inom ett år blev jag befordrad till projektledare.”
Handlingsförmåga
Handlingsförmåga är relaterad till anpassningsförmåga, och visar din förmåga att göra det bästa av situationen och hitta kreativa lösningar på nya problem.
Här är exempel på andra färdigheter som är relaterade till handlingsförmåga:
- Arbeta under press
- Kreativt tänkande
- Problemidentifiering
- Problemlösning
- Innovativa lösningar
- Kritiskt tänkande
- Prioritering
”Jag skapade ett nytt on-boardingsystem för callcenterpersonal som minskade misstagen med 30 % under den första månaden och medförde att fler i personalen stannade kvar på arbetsplatsen.”
Positiv inställning
En ”positiv inställning” kanske känns som en kliché, men det är en viktig mjuk färdighet som hjälper dig att passa in på en ny arbetsplats.
Här är exempel på andra färdigheter som är relaterade till en positiv inställning:
- Karismatisk
- Utåtriktad
- Tålmodig
- Motiverande
- Inspirerar andra
- Konstruktiv kommunikation
”Min positiva inställning hjälpte mig att hantera omorganisationen, trots många sjukskrivningar på avdelningen.”
Kritiskt tänkande
Kandidater med smarta idéer om hur man kan göra saker bättre och annorlunda har en god chans att sticka ut från mängden.
Här är exempel på andra färdigheter som är relaterade till kritiskt tänkande:
- Effektiv
- Kreativ
- Problemanalys
- Riskbedömning
- Systematiskt tänkande
- Förståelse av sammanhang
- Strategisk planering
- Kritisk observation
”Jag skapade en helt ny orderprocess som underlättade kontroll och verifiering, vilket minskade avvikelser i processen med 22 %.”
Villighet att lära
Om du är ny på arbetsmarknaden och söker ditt första jobb är din villighet att lära dig nya saker en viktig mjuk färdighet som du kan ta med i ditt cv.
Här är exempel på andra färdigheter som är relaterade till villighet att lära:
- Lyssnar aktivt
- Bra på att följa instruktioner
- Bra på att ta återkoppling
- Självkännedom
- Nyfikenhet
- Villighet att prova nya saker
- Växande tankesätt
”Jag hade aldrig talat inför publik, men jag övade med mina kollegor och presentationen gick väldigt bra.”
Olika typer av mjuka färdigheter
Det finns olika typer av mjuka färdigheter:
Överförbara färdigheter
Överförbara färdigheter är färdigheter som du har lärt dig och som du kan ta med dig från ett jobb till ett annat. Detta kan vara både hårda och mjuka färdigheter. Om du till exempel har samarbetat mycket med andra i en anställning, så kan du använda dig av denna erfarenhet i nästa tjänst.
Ledarskapsförmåga
I stället för att tänka på olika separata mjuka färdigheter kan du fundera över mjuka färdigheter som tillsammans hjälper dig vara en bra ledare. Om rekryteraren frågar om du kan hantera en ledarroll kan du ge exempel på dessa färdigheter som visar din ledarkompetens.
Efterfrågade färdigheter
Det är alltid bra att vara väl förberedd inför en arbetsintervju och känna till vilka färdigheter som den specifika arbetsgivaren är intresserad av. Vilken typ av arbete handlar det om? Vilka mjuka färdigheter krävs för att utföra arbetet?
Sammanfattning
Mjuka färdigheter är personliga egenskaper, till exempel samarbetsförmåga och kommunikationsförmåga, som kan vara avgörande för om du kommer att klara av jobbet och passa in på arbetsplatsen.
Så här kan du hantera mjuka färdigheter i ditt cv:
- Gör en sammanställning av dina goda egenskaper för att hitta dina mjuka färdigheter. Var ärlig, lista bara egenskaper som du faktiskt har.
- Läs jobbannonsen noggrant och matcha din lista med de mjuka färdigheter som nämns i jobbeskrivningen. Ta med de färdigheterna i ditt cv.
- Mjuka färdigheter kan nämnas i hela cv:t, till exempel i sammanfattningen, avsnittet om arbetslivserfarenhet och förteckningen över kompetenser.
På Cvkungen hittar du olika cv-exempel och exempel på personliga brev som du kan använda som inspiration. Där finns också andra praktiska verktyg, som mallar för cv:n och personliga brev.