1. Hem
  2. Blogg
  3. CV
  4. Bästa cv-formatet 2025 (+ gratis exempel)
Skrivet av Anne SaarnakAnne Saarnak

Bästa cv-formatet 2025 (+ gratis exempel)

29 läst
Bästa cv-formatet 2025 (+ gratis exempel)
Genom att välja rätt cv-format kan du lyfta fram din erfarenhet och kompetens och öka chansen att landa jobbet. Den här guiden utforskar de tre vanligaste cv-formaten: kronologiskt cv, funktionellt cv och kombinerat cv, och deras styrkor och nackdelar. Du får dessutom se exempel på de olika cv-formaten och tillgång till gratis cv-mallar.

Genom att välja rätt cv-format har du möjligheten att visa upp dina kunskaper och färdigheter på ett optimalt sätt. Men hur vet man vilket format man ska använda? Vi beskriver de olika cv-formaten så att du kan se vilket format som passar just dig.

Det vanligaste cv-formatet

Det vanligaste formatet är ett kronologiskt cv, där du anger de viktigaste händelserna i din karriär i omvänd kronologisk ordning. Det här är det bästa sättet att presentera din arbetslivserfarenhet, och många cv-mallar använder detta format. Detta format är lämpligt om din yrkeserfarenhet stämmer väl överens med arbetsbeskrivningen i jobbannonsen.

Tre typer av cv-format

Låt oss ta en närmare titt på de tre olika cv-formaten:

  • Kronologiskt cv: Här presenterar du ditt senaste jobb först och fortsätter sedan i omvänd ordning så att din första anställning hamnar sist i listan. Det här funkar väldigt bra om du har haft en stabil karriär, men om du har ”luckor” i din karriär, till exempel perioder av arbetslöshet, kan detta format få luckorna att sticka ut.
  • Funktionellt cv: Detta format fokuserar på dina färdigheter och talanger och hur de relaterar till jobbet du söker. Det passar bra om du vill byta karriär eller har luckor i din karriär.
  • Kombinerat cv: Detta format kombinerar både det kronologiska och funktionella cv:t. Det beskriver dina färdigheter och talanger och visar också upp höjdpunkter i din arbetslivserfarenhet.

Kronologiskt cv (vanligast)

Ett kronologiskt cv kallas även för ett cv med omvänd kronologisk ordning eller ett traditionellt cv.

I det kronologiska cv:t listar du de viktigaste händelserna i din karriär i omvänd kronologisk ordning. Det innebär att din senaste anställning ligger överst i listan, därefter din näst senaste anställning och så vidare. Så här brukar ett kronologiskt cv vara sammanställt:

  • Kontaktuppgifter. Överst i cv:t placerar du dina kontaktuppgifter så att rekryteraren enkelt hittar dem för att kunna kontakta dig. Ange ditt namn, telefonnummer, e-postadress och LinkedIn-profil.
  • Sammanfattning (kallas också profil). Här kan du presentera dig själv och kortfattat lyfta fram dina mest imponerande prestationer i några få meningar. Syftet med sammanfattningen är att göra ett bra första intryck på rekryteraren så att han/hon vill läsa vidare.
  • Kompetenser (kallas också färdigheter). Vissa cv-mallar har ett separat avsnitt för kompetenser. Här kan du framhäva dina hårda och mjuka färdigheter som är relevanta för jobbet du söker.
  • Arbetslivserfarenhet. Här listar du dina anställningar i omvänd kronologisk ordning. För varje anställning inkluderar du tjänstetiteln, arbetsgivaren (företagets namn), orten och datumen för den period då du arbetade där. Använd en punktlista för varje anställning för att lyfta fram dina viktigaste arbetsuppgifter, ansvar och prestationer.
  • Utbildning. Lista din utbildning i omvänd kronologisk ordning och inkludera utbildningens namn, start- och slutdatum, namnet på skolan/högskolan/universitetet/institutionen samt eventuell övrig relevant information, t.ex. viktiga projekt eller publikationer. Du kan också ta med relevanta informella utbildningar, t.ex. kurser du har gått.
  • Valfria avsnitt. Om det är relevant för jobbet du söker kan du ta med information som exempelvis certifikat som du har tilldelats, branschorganisationer som du är medlem i eller ideellt arbete som du utfört.
Fördelar Nackdelar
  • Ger en tydlig och lättläst layout, så att arbetsgivaren enkelt kan följa din anställningshistorik och karriär.
  • Lyfter fram erfarenheterna från din senaste anställning först, eftersom arbetsgivarna ofta tittar på dem för att bedöma om du är kvalificerad.
  • Framhäver en stabil anställningshistorik, vilket visar att du är pålitlig och engagerad.
  • Kan enkelt anpassas för att lyfta fram olika roller eller erfarenheter beroende på jobbet du söker.
  • Får luckor i anställningshistoriken att sticka ut.
  • Fokuserar på arbetslivserfarenheten snarare än på kompetenser, vilket inte är idealiskt om du vill byta karriär.
  • Har kanske inte tillräckligt med utrymme för att visa upp alla dina färdigheter och prestationer i detalj.
  • Framhäver inte relevant erfarenhet som inhämtats från anställningar längre bak i tiden.

Funktionellt cv

Ett funktionellt cv kallas även för ett kompetensbaserat cv eller projektbaserat cv.

Det funktionella cv:t är lämpligt för arbeten där specialkunskaper är viktigare än anställningshistoriken. I det här formatet har du möjlighet att framhäva dina expertkunskaper. Så här kan strukturen för ett funktionellt cv se ut:

  • Kontaktuppgifter. Ange ditt namn, telefonnummer, e-postadress och LinkedIn-profil.
  • Sammanfattning (kallas också profil). Ge en kortfattad presentation av dig själv och dina mest imponerande prestationer i några få meningar.
  • Kompetenser (kallas också färdigheter). Framhäv dina viktigaste kompetenser som är relevanta för jobbet. Anpassa dem efter jobbannonsen och beskriv dem kortfattat. Ta med både hårda och mjuka färdigheter.
  • Arbetslivserfarenhet. I stället för en kronologisk ordning kan du gruppera dina anställningar utifrån relevanta kunskaper eller yrkesroller. Lyft fram specifika prestationer och ansvar som belyser din expertis.
  • Utbildning. Lista din utbildning och inkludera utbildningens namn, start- och slutdatum, namnet på skolan/högskolan/universitetet/institutionen samt eventuell övrig relevant information, t.ex. viktiga projekt eller publikationer.
  • Valfria avsnitt. Om det är relevant för jobbet du söker kan du ta med information som exempelvis certifikat som du har tilldelats, branschorganisationer som du är medlem i eller ideellt arbete som du utfört.
Fördelar Nackdelar
  • Lyfter fram dina färdigheter och kompetenser, så att du kan visa upp dina styrkor snarare än att fokusera på din anställningshistorik.
  • Gör det möjligt att betona relevanta kunskaper och färdigheter från olika anställningar när du vill byta karriär.
  • Minimerar vikten av yrkestitlar och datum, vilket kan vara en fördel om du inte har mycket traditionell arbetslivserfarenhet eller börjar jobba efter många års uppehåll.
  • Gör det enkelt att anpassa avsnittet om kompetenser så att det matchar kraven i jobbeskrivningen.
  • Gör det möjligt att presentera dina prestationer på ett mer organiserat sätt så att det blir lättare för rekryterare att se vad du har bidragit med.
  • En del arbetsgivare kanske inte känner igen detta format, vilket kan vara en nackdel.
  • Visar inte hur din karriär har utvecklats och hur dina erfarenheter hänger samman på ett effektivt sätt.
  • Kan vara en varningsflagga för arbetsgivare som vill se en kontinuerlig arbetslivserfarenhet.
  • Kan vara knepigt att strukturera på ett effektivt sätt så att dina kompetenser presenteras tydligt utan att vara förvirrande.
  • Kan leda till att arbetsgivarna vill ha mer tydlighet kring dina anställningar och ansvar.

Kombinerat cv

Ett kombinerat cv kallas även för ett kombinations-cv eller hybrid-cv.

Ett kombinerat cv är en kombination av ett kronologiskt och ett funktionellt cv. I det kombinerade cv:t listar du först dina kompetenser och erfarenheter, och därefter din arbetslivserfarenhet i omvänd kronologisk ordning. Så här kan strukturen för ett kombinerat cv se ut:

  • Kontaktuppgifter. Ange ditt namn, telefonnummer, e-postadress och LinkedIn-profil.
  • Sammanfattning (kallas också profil). Ge en kortfattad presentation av dig själv och dina mest imponerande prestationer i några få meningar.
  • Kompetenser (kallas också färdigheter). Framhäv dina viktigaste kompetenser och kunskaper, gärna i en punktlista så att detta avsnitt är tydligt och lättläst.
  • Arbetslivserfarenhet. Lista dina anställningar i omvänd kronologisk ordning. För varje anställning inkluderar du tjänstetiteln, arbetsgivaren (företagets namn), orten och datumen för den period då du arbetade där, samt dina viktigaste prestationer.
  • Utbildning. Lista din utbildning och inkludera utbildningens namn, start- och slutdatum, namnet på skolan/högskolan/universitetet/institutionen samt eventuell övrig relevant information, t.ex. viktiga projekt eller publikationer.
  • Valfria avsnitt. Om det är relevant för jobbet du söker kan du ta med information som exempelvis certifikat som du tilldelats, branschorganisationer som du är medlem i eller ideellt arbete som du utfört.
Fördelar Nackdelar
  • Kombinerar styrkorna hos både det kronologiska och funktionella formatet och framhäver både kompetenser och arbetslivserfarenhet.
  • Betonar kompetenserna som är mest relevanta för jobbet och ger samtidigt en detaljerad anställningshistorik.
  • Fungerar bra för en blandad karriär eller en blandning av frilansarbete, ideellt arbete och traditionellt arbete.
  • Erbjuder en tydlig tidslinje för din arbetslivserfarenhet för rekryterare som vill kunna följa din karriär.
  • Perfekt för kandidater med en stabil karriär som vill lyfta fram specifika kompetenser och prestationer.
  • Kan bli ett ganska långt cv för att både kompetenser och arbetslivserfarenhet ska få plats, vilket vissa rekryterare kanske inte gillar.
  • Kräver noggrann strukturering för att hålla layouten organiserad och lättläst.
  • Inte idealiskt om du saknar arbetslivserfarenhet, eftersom detta format visar både dina kompetenser och din anställningshistorik.
  • Kompetenser och arbetsansvar kan överlappa, vilket medför att du måste upprepa dig i dina beskrivningar.
  • Kan kräva att du måste skräddarsy noggrannare efter det specifika jobbet, vilket kan vara tidskrävande.

En proffsig cv-layout

Det enklaste sättet att skapa ett cv är att använda en befintlig cv-mall som är framtagen av experter. Men vill du hellre skapa ett cv från grunden så finns det vissa saker som du kan tänka på för att cv:t ska se proffsigt ut.

  • Antalet sidor. Ett cv ska vara 1–2 sidor långt, i A4-storlek. Standard är 1 sida men om du har en omfattande arbetslivserfarenhet kan du använda två sidor.
  • Marginaler. Använd en standardmarginal på 2,5 cm (1 tum), det ger god läsbarhet.
  • Typsnitt. Använd ett lättläst typsnitt med teckenstorlek på 10–12 punkter.
  • Radavstånd. Använd ett radavstånd på 1–1,15, med något större avstånd eller en tom rad mellan olika avsnitt.
  • Avsnitt. Avsnitt som ofta används i ett cv är kontaktuppgifter, sammanfattning, arbetslivserfarenhet, kompetenser och utbildning.
  • Stil. Använd punktlistor för tydlighet, kortfattade meningar och handlingsord. Undvik att skriva långa stycken med massor av text.
  • Filformat. Skicka som PDF-fil, om inget annat anges.
  • Genomgående stil. Använd samma typsnitt, teckenstorlek, punktlistor och radavstånd i hela cv:t så att det ser enhetligt och proffsigt ut.

Cv-format och layouter för olika typer av jobb

Ingen eller endast lite arbetslivserfarenhet

Om du är nyexaminerad har du sannolikt ingen eller endast lite erfarenhet av arbetsmarknaden. Då kan du fokusera på vad du har lärt dig under din utbildning. Lyft fram relevanta kunskaper som du har lärt dig under utbildningen, som visar att du kommer att klara av jobbet du söker.

När det saknas erfarenhet är det kanske lockande att använda ett funktionellt cv, men det är inte alltid det bästa valet. Om man bara fokuserar på sina färdigheter och kompetenser kan det se ut som om man försöker dölja det faktum att man inte har någon arbetslivserfarenhet. Därför är ett kronologiskt cv oftast det bästa valet. Har du erfarenhet av praktikjobb eller ideellt arbete kan du ta med det i ditt cv.

Experttips

Skriver du ditt första cv? 

Glöm inte att korrekturläsa det för att undvika stavfel som ger ett slarvigt intryck.

Stor erfarenhet

Om du har en gedigen karriär och mycket erfarenhet ska ditt cv-format belysa dina prestationer, kompetenser och den expertkunskap som du har utvecklat under årens lopp. Använd ett kronologiskt eller kombinerat cv som lyfter fram relevant anställningshistorik och dina prestationer. Kvantifiera gärna dina prestationer med siffror för att visa hur bra de är, till exempel genom att ange med hur många procent försäljningen ökade efter din arbetsinsats.

Modern cv-layout

Moderna cv-mallar har starka färger, rena linjer och tydligt markerade sektioner som riktar uppmärksamheten mot kompetenser och prestationer. Stora mellanrum mellan sektionerna och en ren design ger en fräsch, elegant och proffsig look. Denna typ av layout har en självsäker, modern utstrålning och passar bra när du söker jobb på framåtblickande företag.

Enkel cv-layout

En enkel cv-mall har rena linjer, en tydlig indelning och fokuserar på innehållet. Denna typ av mall lyfter fram din kompetens och erfarenhet utan distraherande element, vilken gör att de passar bra för många olika yrken. Ibland är det bäst att det hålla det enkelt – en enkel cv-mall riktar strålkastarljuset mot dig och dina prestationer.

Professionell cv-layout

En professionell cv-mall ger ditt cv en elegant, proffsig utstrålning. Denna typ av cv-mall har dämpade färger, rena linjer och ett starkt fokus på färdigheter och erfarenhet. Använd en proffsig ton och starka handlingsord för att visa att du är redo för en seriös yrkesroll.

Vanliga frågor om cv-format

Spelar det någon roll vilket cv-format man väljer?

Ja, absolut! Rätt format visar upp dina styrkor, förbättrar läsbarheten och motsvarar rekryterarens förväntningar.

Rätt cv-format hjälper dig att framhäva din erfarenhet och sticka ut bland mängden av sökanden. Ett välstrukturerat cv lyfter fram ditt värde och dina relevanta prestationer.

Vilket filformat ska jag välja för mitt cv?

Ditt cv ska helst sparas i formatet .pdf. Detta format säkerställer att layouten ser likadan ut på olika enheter och förekommer formateringsfel som kan uppstå med andra filformat.

Vissa företag kan begära ett Word-dokument (.doc eller .docx), särskilt om deras ATS-system (Applicant Tracking System) är mer kompatibelt med Word-filer. Men om företaget inte anger något speciellt format är en PDF-fil det säkraste valet för att bevara layouten.

Vilket cv-format föredrar de flesta arbetsgivarna?

De flesta arbetsgivarna föredrar ett kronologiskt cv-format. Detta format presenterar din anställningshistorik på ett tydligt, linjärt sätt, vilket gör det enkelt att följa din karriär.

Det kronologiska formatet är väldigt vanligt och fungerar bra med ATS-system (Applicant Tracking System) som många rekryterare använder för att screena cv:n.

Men om du ska byta karriär eller har luckor i din anställningshistorik kan ett kombinerat cv vara ett bra alternativ, eftersom det lyfter fram både dina kompetenser och din arbetslivserfarenhet. Ett funktionellt cv-format är inte lika vanligt men kan vara ett bra val om du bara vill fokusera på dina färdigheter och kompetenser.

Vilket cv-format är mest läsbart?

Det kronologiska cv-formatet är generellt det mest läsbara och föredras av rekryterare.

Det kronologiska formatet listar dina anställningar i omvänd kronologisk ordning, vilket gör det lätt för arbetsgivare att snabbt få en uppfattning om din karriär och erfarenhet. För god läsbarhet är det också viktigt att använda tydliga rubriker, samma typsnitt i hela cv:t och lämna en del tomt utrymme mellan olika avsnitt.

Vilka är de vanligaste cv-formaten?

De vanligaste cv-formaten är det kronologiska formatet, funktionella formatet och det kombinerade formatet.

Av dessa tre är det kronologiska cv-formatet det allra vanligaste och föredras av rekryterare. Om du ska byta karriär eller har luckor i din anställningshistorik kan ett kombinerat cv vara ett bra alternativ, eftersom det lyfter fram både dina kompetenser och din arbetslivserfarenhet. Ett funktionellt cv-format är inte lika vanligt men kan vara ett bra val om du bara vill fokusera på dina färdigheter och kompetenser

Bygg ditt cv på 15 minuter
Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv
Dela denna artikel
Fortsätt läsa
Anställningsintervju5 läst
Hur skriver man ett tackbrev när man fått ett jobberbjudande? (med exempel)
Vet du hur man skriver ett tackbrev efter ett jobberbjudande? (med exempel)
Anställningsintervju6 läst
Hur svarar man på intervjufrågan “Vad motiverar dig?”
Hur svarar man på intervjufrågan “Vad motiverar dig?”
Personligt Brev7 läst
Vad är ett introduktionsbrev?
Vad är ett introduktionsbrev och hur skriver man ett sådant?
CV12 läst
Kan man ljuga på sitt cv?
Kan man ljuga på sitt cv?
Bläddra allt
Denna webbplats använder cookies för att förbättra upplevelsen för användarna och för att utföra analyser och marknadsföring. Genom att använda vår webbplats godkänner du alla cookies i enlighet med vår Cookiepolicy och Integritetspolicy
Godkänna cookies