Det finns olika former av lyssnande, som vi har delat in i tre typer; ofokuserat, fokuserat passivt och fokuserat aktivt.
- Ofokuserat lyssnande: man lyssnar utan medveten koncentration, tankarna vandrar och uppmärksamheten är splittrad. Till exempel, om någon berättar om en film hen har sett medan du är upptagen med något annat, som att titta på TV eller tänka på annat.
- Fokuserat passivt lyssnande: man lyssnar noggrant och medvetet, men utan att delta aktivt i samtalet. Man tar in informationen utan att ge omedelbar respons. Till exempel, när man lyssnar på en föreläsning eller ett möte utan att ställa frågor eller ge feedback.
- Fokuserat aktivt lyssnande: man lyssnar med full uppmärksamhet och engagerar sig aktivt i samtalet genom att ställa frågor, ge feedback och bekräfta vad som sägs.
Både vid en anställningsintervju och i arbetslivet är aktivt lyssnande en mycket viktig kompetens.
Hur förbättrar man sin förmåga att lyssna aktivt?
Aktivt lyssnande betyder att du ger dina samtalspartners full uppmärksamhet och visar att du förstår vad de har att säga. Det innebär att du inte avbryter medan dina samtalspartners pratar och att du ställer lämpliga frågor när de är klara.
Det låter enkelt, men ändå är det svårt för många av oss. Tänk efter. När någon annan pratar, lyssnar du då verkligen fokuserat och tar in det hen har att säga? Eller väntar du bara på att det ska bli din tur att prata? I så fall är det dags att lära om.
Tekniker för att lära sig aktivt lyssnande
Nu när du känner till definitionen av aktivt lyssnande, är det dags att ta en titt på de tekniker man kan använda. Oroa dig inte, du behöver inte ändra ditt kommunikationssätt helt och hållet. Du bör framförallt tänka på att vara mer uppmärksam och medveten under samtalet.
Fokusera
Börjar tankarna vandra iväg när du pratar med någon? Om så är fallet, försök fånga din egen uppmärksamhet genom att i tankarna upprepa några av orden som din samtalspartner säger. Denna enkla metod får din hjärna att inte börja tänka på annat.
Och se till att begränsa antalet distraktioner i närheten innan du påbörjar en konversation!
Var nyfiken
Visa genuint intresse för den du lyssnar på. Nyfikenhet hjälper dig att upptäcka och förstå djupare aspekter av samtalet.
Var empatisk och självmedveten
När du pratar med andra människor är det viktigt att vara självmedveten. Det innebär att du förstår dig på dina egna känslor och hur du agerar i bemötandet. Försök att verkligen lyssna på, och förstå, andras perspektiv och synpunkter.
Använd tystnad som en del av kommunikationen
Har du alltid bråttom att fylla luckorna i ett samtal? Om du är alltför ivrig att komma till tals, kan det vara bra att sakta ner lite. Tystnaden talar ofta för sig själv. Om den som pratar tar en snabb paus eller om du behöver en sekund att tänka efter, låt det ske naturligt. Om du behöver förtydliga något eller vill ha mer information, kan du kanske göra det nu.
Planera inte ditt svar i förväg
I särskilt laddade situationer, som konflikter, är det vanligt att tänka på vad man ska säga härnäst. Försök istället att vara närvarande i nuet och lyssna fullt ut.
Kroppsspråk
Ditt kroppsspråk spelar en avgörande roll när du lyssnar på någon. Mer än 50 procent av människors kommunikation är icke-verbal, så det lönar sig att hålla koll på dessa subtila tecken, både dina egna och samtalspartnerns. Genom att använda rätt kroppsspråk visar du att du är engagerad och uppmärksam, vilket i sin tur uppmuntrar den som talar att fortsätta och öppna upp mer.
Ha en öppen och uppmärksam kroppshållning
Sitter du med armarna i kors? Om du bygger bokstavliga barriärer mellan dig och den andra personen kan det hindra er kommunikation. Ett viktigt tips när det gäller att lära sig lyssna aktivt är att sitta vänd mot talaren.
Håll ögonkontakt
Om din blick vandrar runt i rummet kommer din samtalspartner tro att du inte är intresserad av vad hen har att säga. Håll ögonkontakt i cirka 50-70 % av samtalet, med 3-5 sekunder långa blickar åt gången. Anpassa efter situationen och var uppmärksam på din samtalspartners signaler.
Tänk på tonfallet
När du pratar med andra måste du vara uppmärksam på tonfallet, både ditt och de andras. Om du lyssnar noga kan du märka små förändringar i en persons röst när hen är glad, upprörd eller neutral. Genom att uppmärksamma detta kan du förstå din samtalspartner bättre.
Viktiga slutsatser
- Att lyssna aktivt och kommunicera effektivt är avgörande när du söker jobb. Du kan läsa mer tips om vad du ska tänka på innan och under en anställningsintervju i vår kompletta intervjuguide.
- Aktivt lyssnande är en viktig mjuk färdighet. Du kan läsa mer om hur du kan lyfta fram dina färdigheter i följande guide.