1. Blogg
  2. Anställningsintervju
  3. Exempel på arbetsuppgifter som ingår i populära tjänster
Skrivet av Paul DruryPaul Drury

Exempel på arbetsuppgifter som ingår i populära tjänster

10 läst
Exempel på arbetsuppgifter som ingår i populära tjänster
Illustrationer av:Antonina Kasyanikova
Om du söker efter ett jobb kommer du stöta på otaliga exempel på arbetsuppgifter i platsannonserna. Ingen tjänst är den andra lik – arbetsuppgifter och ansvarsområden kan variera från företag till företag, så läs mellan raderna.

Har du någonsin funderat på att byta karriär och undrat om du har de färdigheter som krävs för att det ska funka?

Om du fördjupar dig i de arbetsuppgifter/ansvarsområden som ingår i några av de populäraste jobben på arbetsmarknaden, så blir du kanske förvånad. Även om tjänsterna i den här bloggen kan verka olika vid första anblicken, byter många från den ena till den andra vid någon tidpunkt i karriären.

När det gäller att analysera om du passar ett specifikt jobb, kan det vara värt att bredda dina vyer när det gäller vilka typer av jobbbeskrivningar du funderar på.

Erfarenhet inom branschen är alltid att föredra för de flesta jobb som listas i den här bloggen, men vi vill lyfta fram några exempel på arbetsuppgifter från varje jobbbeskrivning för att visa att de har mer gemensamt än du kanske tror.

I denna blogg kommer vi att behandla:

  • Vad innebär arbetsuppgifter och ansvarsområden?
  • 5 exempellistor med arbetsuppgifter för olika tjänster.
  • Ska man ta upp arbetsuppgifter/ansvarsområden i ett cv?

Obs: vi har inte tagit med roller som kräver djupa tekniska kunskaper i våra exempel eftersom det skulle vara begränsande för dem som överväger ett karriärbyte, men vi hoppas att du kommer se att det finns många potentiella roller på arbetsmarknaden som överensstämmer tillräckligt för att möjliggöra ett karriärbyte.

Vi fokuserar här på exempel från företagssektorn försäljning, marknadsföring och drift. Samma övning skulle dock kunna göras inom branscher som hälsovård, IT, ekonomi och ingenjörskap - för att bara nämna några. 

När du är på jakt efter ett nytt jobb är det viktigt att granska jobbbeskrivningen innan du skräddarsyr ditt cv och personliga brev. Det kan finnas subtila (men viktiga) skillnader i vad varje roll innebär. Varje företag har lite annorlunda organisationsstruktur och arbetsuppgifterna delas aldrig in på exakt samma sätt från ett företag till ett annat.

Varför är arbetsuppgifter/ansvarsområden så viktiga?

Tydligt definierade arbetsuppgifter/ansvarsområden är viktiga av flera skäl. De visar upp arbetsplatsens syfte och målsättning och gör att medarbetarna kan samarbeta effektivt. Tydliga gränser och omfång gör att nyanställda förstår sin plats och kan bidra med ytterligare värde. De flesta chefer har en “ram” för att leda sina team och ytterligare ansvarsområden kan läggas till när anställda är redo att utvecklas.

Varje organisation har lite olika blandning av arbetsuppgifter för sina anställda. En marknadschef i ett industrikonglomerat kommer inte att göra samma saker som en marknadschef på en advokatbyrå, men deras roller är fortfarande nära relaterade. 

Det finns förstås också en massa överlappning inom jobben. En driftchef kan byta till en administrativ tjänst och en försäljningschef kan byta till marknadsföring.

Du kommer att märka att det finns tillräckligt med likheter mellan våra exempel på arbetsuppgifter för att göra ett karriärbyte möjligt (under vissa omständigheter).

5 tjänster och listor med arbetsuppgifter

Managementkonsult

Till sin natur behöver managementkonsulter en bred förståelse för företag och dess strategier. Det är sällan en person startar sin karriär som managementkonsult. Vanligare är att arbeta inom en eller två verksamhetsområden innan man upptäcker att man passar bättre till att komma med råd i stället för att få saker gjorda. En managementkonsult har troligen redan erfarenhet av flera av nedanstående arbetsuppgifter:

  • Hantera kort- eller långsiktiga projekt inom en organisation.
  • Ha kontakt med ett brett spektrum av intressenter för att förstå företagets utmaningar.
  • Samla in och analysera data för att komma fram till användbara insikter.
  • Presentera resultat för företagsledare och föreslå förbättringar.
  • Påverka och övertyga andra att följa specifika tillvägagångssätt.
  • Utbilda och utveckla andra i de färdigheter som krävs för projektet.
  • Gör taktiska justeringar av strategin om omständigheterna förändras.
  • Se till att ens branschkunskap och nätverk är bästa möjliga.
  • Formulera planer i form av förändringsinitiativ.

Marknadsföringschef

Marknadsföring är en verksamhet som kräver en massa kreativitet och expertis för att optimera hur (och var) tekst och bild förmedlas. Det är inte något som alla kan direkt, men det finns en hel del beröringspunkter med försäljningsbranchen. Typiska arbetsuppgifter för marknadsföringproffs:

  • Marknadsföra företagets produkter och tjänster via olika kanaler.
  • Öka aktiviteter och försäljning genom att öka varumärkeskännedomen.
  • Experimentera med organisk och betald mediaplacering – rätt “marknadsföringsmix”.
  • Producera innehåll i olika medier - riktat mot rätt kunder.
  • Utveckla relationer med leverantörer och partners - växa tillsammans.
  • Analysera och optimera marknadsföringskampanjer - både online och offline.
  • Övervaka marknadsföringsutgifterna och säkerställa bästa möjliga ROI.
  • Skapa en kundtratt för att göra det möjligt för försäljningsteamet att omvandla leads.
  • Vara varumärkets “röst” - både internt och externt.

Chefsassistent 

Chefsassistent är ett yrke som många har i början eller slutet av sin karriär. Det är inte ovanligt att ett erfaret proffs vill sakta ner av någon anledning. Det är inte otänkbart att en person går från någon av de andra tjänsterna i den här bloggen till att bli chefassistent. Exemplen på arbetsuppgifter för en chefsassistent vittnar om detta:

  • Bistå din närmaste chef (eller kollegor) i deras dagliga uppgifter.
  • Ansvara för möten, organisera konferenser och samordna scheman.
  • Ordna resor och logi vid tjänsteresor.
  • Övervaka dagliga utgifter och hantera utgifter för eventuella direktrekryteringar.
  • Agera kontorschef - ansvara för kontorsmaterial och utrustning.
  • Förbereda och sammanställa presentationer och rapporter för internt och externt bruk.
  • Vara den första kontaktpunkten vid all korrespondens och telefonsamtal.
  • Ha indirekt ledningsansvar för annan kontorspersonal.
  • Skriva protokoll under möten och ersätta kollegor vid behov.

Driftchef

En driftchef ansvarar för ett företags driftuppdrag, det vill säga allt från planering, budgetering och genomförande till optimering, uppföljning och analyser. Men som nedanstående exempel på arbetsuppgifter visar, skulle jobbet mycket väl kunna utföras av en allmänt teknisk person med praktiskt sinne och djup kunskap om verksamheten. Vem som helst med ekonomisk eller kommersiell erfarenhet skulle i princip kunna byta jobb och börja om på nytt.

  • Se till att all verksamhet bedrivs på ett korrekt och kostnadseffektivt sätt.
  • Förbättra driftshanteringssystem, processer och bästa praxis.
  • Köpa in material, planera lagerhållning och övervaka lagereffektivitet.
  • Assistera med organisationens processer och juridiskt regelefterlevande.
  • Formulera strategiska och operativa mål.
  • Granska ekonomiska data och använda dem för att förbättra lönsamheten.
  • Hantera budgetar och prognoser.
  • Utföra kvalitetskontroller och övervaka produktions-KPI.
  • Rekrytera, utbilda och handleda personal.
  • Hitta sätt att förbättra kundservicen.

HR-specialist

Att arbeta inom Human Resources kräver en viss typ av personlighet. Utbildning och erfarenhet är alltid en fördel, men det går ofta bra att byta till en tjänst som personalansvarig och få sin utbildning på plats. Alla som någon gång sökt jobb har kommit i kontakt med HR-personal, så det finns alltid en viss förståelse för hur HR kan bidra med värde till ett företag. Här är några arbetsuppgifter för en HR-specialist/personalansvarig:

  • Övervaka de anställdas utbildnings- och utvecklingsbehov.
  • Hantera personalregister från juridiskt och operativt perspektiv.
  • Administrera processer för prestandahantering och stöda linjechefer.
  • Utveckla och uppdatera HR-policyn och rutiner vid behov.
  • Leda HR- och personalstrategin för att stödja affärsmålen.
  • Hantera rekrytering och anställning, inklusive “employer branding”.
  • Vara en kontaktperson för medarbetare och chefer.
  • Hålla sig uppdaterad om arbetslagstiftning och hantera eventuella juridiska förfaranden.

Ska man ta upp arbetsuppgifter i ett cv?

Det är alltid viktigare att presentera bedrifter och arbetslivserfarenhet i cv:t än beskrivningar av arbetsuppgifter. De kan ha kopierats från jobbeskrivningen. Kvantifiera dina arbetsuppgifter och ge dem lite sammanhang. Bevisa att du är bäst på en viss sak inom en viss bransch. 

Att begripa vad arbetsuppgifterna innebär är det första steget mot att förstå om ett visst jobb passar dig eller inte. Sedan måste du vara ärlig mot dig själv (och den blivande arbetsgivaren) om hur duktig du faktiskt är på dessa uppgifter. Att tala om för rekryteraren eller arbetsgivaren att du har erfarenhet av branschen räcker inte. Hen vill höra detaljer.

Ett cv som låter/ser ut som en jobbannons kan få rekryteraren att känna att det inte finns någon substans bakom de allmänna beskrivningarna. Det är ett säkert sätt att se till att ditt cv hamnar i papperskorgen.

Sammanfattning

Om en arbetsgivare skapar en tydligt definierad lista med arbetsuppgifter för varje tjänst, hjälper hen de anställda att förstå sina plikter och visar samtidigt vad de är på jakt efter vid nyrekrytering. Ansvarsområdena kommer naturligtvis att variera något beroende på den anställdes kompetens. Om en medarbetare till exempel är kapabel att ta på sig mer, kommer listan med arbetsuppgifter att utökas, och deras påverkan kommer att tillta.

  • Förstår du vilka arbetsuppgifter du tycker om?
  • Finns det några nya arbetsuppgifter som du skulle vilja ta dig an?
  • Kan du kvantifiera dina bedrifter för varje specifik arbetsuppgift?
  • Vilka ansvarsområden kommer att vara viktigast för din nya chef?
Bygg ditt cv på 15 minuter
Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv
Dela denna artikel
Fortsätt läsa
Personligt Brev8 läst
Hur man skriver ett personligt brev utan erfarenhet
Hur man skriver ett personligt brev utan erfarenhet
Personligt Brev8 läst
10 korta exempel på personliga brev 2023
10 exempel på korta personliga brev för 2023
CV4 läst
Hur man listar utmärkelser i ett cv (med exempel)
Hur man listar utmärkelser i ett cv (med exempel)
CV13 läst
Så här skriver du ett cv på engelska
Så här skriver du ett cv på engelska
Bläddra allt
Denna webbplats använder cookies för att förbättra upplevelsen för användarna och för att utföra analyser och marknadsföring. Genom att använda vår webbplats godkänner du alla cookies i enlighet med vår Cookiepolicy och Integritetspolicy
Godkänna cookies