Har du någonsin funderat på att byta karriär och undrat om du har de färdigheter som krävs för att det ska funka?
Om du fördjupar dig i de arbetsuppgifter/ansvarsområden som ingår i några av de populäraste jobben på arbetsmarknaden, så blir du kanske förvånad. Även om tjänster kan verka olika vid första anblicken, byter många arbetsområde vid någon tidpunkt i karriären.
När det gäller att analysera om du passar ett specifikt jobb, kan det vara värt att bredda dina vyer när det gäller vilka typer av jobb du funderar på.
Erfarenhet inom branschen är alltid att föredra för de flesta jobb som listas i den här bloggen, men vi vill lyfta fram några exempel på arbetsuppgifter från varje jobbeskrivning för att visa att de har mer gemensamt än du kanske tror.
Obs! Vi har utelämnat tjänster med specifika tekniska krav för att inte begränsa dem som byter karriär. Vi hoppas att du ser att det finns många roller som är tillräckligt lik för ett karriärbyte.
Vi fokuserar i denna blogg på exempel från sektorerna försäljning, marknadsföring och drift och underhåll. Samma jämförelse skulle dock kunna göras inom branscher som hälsovård, IT, ekonomi och ingenjörskap - för att bara nämna några.
När du är på jakt efter ett nytt jobb är det viktigt att granska jobbeskrivningen innan du skräddarsyr ditt cv och personliga brev. Det kan finnas subtila (men viktiga) skillnader i vad varje roll innebär. Varje företag har lite annorlunda organisationsstruktur och arbetsuppgifterna delas aldrig in på exakt samma sätt på olika företag.
Varför är arbetsuppgifter/ansvarsområden viktiga?
Tydligt definierade arbetsuppgifter och ansvarsområden är viktiga för att visa arbetsplatsens syfte och underlätta effektivt samarbete. De ger nyanställda klarhet i sina roller och chefer kan lägga till ytterligare ansvar vartefter medarbetarna utvecklas.
Arbetsuppgifterna varierar mellan företag/organisationer. En marknadschef i ett industrikonglomerat har inte samma uppgifter som en marknadschef på en advokatbyrå, men rollerna är fortfarande nära besläktade.
Det finns också stor överlappning mellan arbetsroller; en driftchef kan exempelvis byta till administration och en försäljningschef till marknadsföring.
Du kommer att se att våra exempel på arbetsuppgifter har tillräckligt med likheter för att möjliggöra ett karriärbyte (under vissa förutsättningar).
5 tjänster och listor med arbetsuppgifter
Managementkonsult
Managementkonsulter behöver en bred förståelse för företag och strategier. Det är ovanligt att börja som managementkonsult; oftast arbetar man inom ett eller två områden innan man upptäcker att man är mer lämpad som rådgivare än utförare. En managementkonsult har troligen redan erfarenhet av flera av nedanstående arbetsuppgifter:
- Hantera kort- och långsiktiga projekt.
- Samla in och analysera data för att få användbara insikter.
- Presentera resultat och föreslå förbättringar.
- Utveckla och vägleda andra i projektledningskompetens.
- Justera strategier vid förändrade omständigheter.
Marknadsföringschef
Marknadsföring är en verksamhet som kräver en massa kreativitet och expertis för att optimera hur (och var) tekst och bild förmedlas. Det är inte något som alla kan direkt, men det finns en hel del beröringspunkter med försäljningsbranchen. Typiska arbetsuppgifter för marknadsföringproffs är:
- Marknadsföra företagets produkter och tjänster via olika kanaler.
- Experimentera med organisk och betald mediaplacering.
- Producera innehåll i olika medier - riktat mot rätt kunder.
- Analysera och optimera marknadsföringskampanjer - online och offline.
- Vara varumärkets “röst” - internt och externt.
Chefsassistent
Chefsassistent är ett yrke som ofta ses i början eller slutet av karriären. Erfarna proffs kan välja att sakta ner och gå över till denna roll. Det är också vanligt att personer från andra roller i den här bloggen blir chefsassistenter. Här är några arbetsuppgifter för en chefsassistent:
- Bistå sin närmaste chef (eller kollegor) i dagliga uppgifter.
- Organisera möten, konferenser och scheman.
- Fungera som första kontaktpunkt för korrespondens och samtal.
- Ha indirekt ledningsansvar för kontorspersonal.
- Skriva protokoll under möten och ersätta kollegor vid behov.
Driftchef
En driftchef ansvarar för planering, budgetering, genomförande och optimering av driftuppdrag. Både tekniskt kunniga personer med bra verksamhetsförståelse och de med ekonomisk eller kommersiell bakgrund kan bli driftchef.
- Se till att all verksamhet bedrivs på ett korrekt och kostnadseffektivt sätt.
- Förbättra driftshanteringssystem, processer och praxis.
- Köpa in material, planera lager och övervaka lagereffektivitet.
- Formulera strategiska och operativa mål.
- Säkerställa och förbättra kundservicen.
HR-specialist
HR kräver en särskild personlighet. Även om utbildning och erfarenhet är fördelaktigt, kan man ofta få utbildning på jobbet. Eftersom många har mött HR-personal vid jobbansökningar, är rollen relativt välkänd. Här är några arbetsuppgifter för en HR-specialist:
- Övervaka utbildnings- och utvecklingsbehov.
- Leda HR-strategi för att stödja affärsmål.
- Hantera rekrytering och “employer branding”.
- Fungera som kontaktperson för medarbetare och chefer.
- Hålla sig uppdaterad om arbetslagstiftning och hantera eventuella juridiska förfaranden.
Ska man ta upp arbetsuppgifter i sitt cv?
Det är viktigare att betona konkreta prestationer och erfarenheter i cv:t än att enbart redogöra för arbetsuppgifter. De kan ha kopierats från jobbeskrivningen. Kvantifiera dina arbetsuppgifter och placera dem i ett större perspektiv. Visa att du är bäst på en viss sak inom en viss bransch.
Du måste förstå arbetsuppgifternas innebörd för att avgöra om jobbet passar dig. Var ärlig om din kompetens och ge detaljerad information till rekryteraren.Att bara nämna branscherfarenhet räcker inte. Hen vill höra detaljer.
Ett cv som liknar en jobbannons kan få rekryteraren att tvivla på substansen bakom de allmänna beskrivningarna. Då hamnar ditt cv i papperskorgen.
Överförbara färdigheter
Överförbara färdigheter är de kompetenser och erfarenheter du har som kan användas inom olika yrkesområden.
Några exempel på hur du kan betona dina överförbara färdigheter i ditt cv:
- Problemlösning: Förmåga att identifiera och lösa komplexa problem.
- Kundservice: Hantering av kundförfrågningar och upprätthållande av relationer.
- Projektledning: Planering, organisering och genomförande av projekt.
Viktigaste lärdomar
Tydligt definierade arbetsuppgifter hjälper de anställda att förstå sina roller och arbetsgivaren att tydliggöra kraven vid nyrekrytering. Ansvarsområden kan variera med den anställdes kompetens. Tips:
- Identifiera dina styrkor och intressen.
- Finns det nya arbetsuppgifter du vill prova?
- Kan du kvantifiera dina bedrifter för varje arbetsuppgift i jobbeskrivningen?
- Vilka ansvarsområden är viktigast för din nya chef?
- Bygg relationer inom den nya branschen.