Som digital marknadsförare behärskar du allt från sociala medier till SEO. Men vet du hur du ska marknadsföra dig själv i en jobbansökan? Ett välformulerat personligt brev kan ge rekryteraren precis det rätta intrycket och leda till att du landar ditt drömjobb. Med denna guide för att skriva ett personligt brev och våra mallar och exempel har du alla verktyg du behöver för att sätta igång!
Digital marknadsförare – exempel på personligt brev
Bästa Axel Jansson,
Under de senaste åtta åren har jag arbetet med digital marknadsföring på två olika företag och skapat framgångsrika marknadsföringsstategier på sociala medier, ökat interaktioner med målgrupper med över 1000 % och ökat märkesmedvetenhet från 2 % till 100 %.
I min första anställning låg fokus på att skapa och genomföra kampanjer på framför allt Facebook och ta fram innehåll till nyhetsbrev och webbplatser, samt sammanställning av statistik och rapportering. Under de senaste åren har jag arbetat som teamledare inom digital marknadsföring, och min uppgift har varit att skapa de rätta förutsättningarna för att ta fram framgångrika strategier för marknadsföring på sociala medier och förstå de målgrupper som vi riktat oss till. Under min ledning har vi ökat försäljningen av olika produkter, genomfört framgångsrika kampanjer och ökat medvetenheten om nya produkter.
Jag bifogar en portfölj med ett urval av kampanjer som jag skapat som jag tror är relevanta för er. Varje märke är unikt, men en väl utformad strategi går oftast att använda på olika märken. Min förmåga att vara lyhörd, flexibel och kommunicera väl med både kunder och teammedlemmar är en bidragande faktor till att dessa kampanjer har varit så framgångsrika.
Jag hoppas få möjlighet att träffas för att diskutera mina idéer kring hur jag kan ta ert märke till nästa nivå på sociala medier.
Vänliga hälsningar,
Anders Johansson
Avsnitt som ett personligt brev åt en digital marknadsförare bör innehålla
I den här guiden kommer vi att gå igenom vilka avsnitt som ska ingå i ett personligt brev och ge exempel på hur de olika avsnitten kan se ut. Vi ger också tips på vad du ska tänka på när du skriver ett personligt brev.
Som digital marknadsförare bör du ha med följande avsnitt i ditt personliga brev:
- Rubrik. Börja med att ange dina kontaktuppgifter och datum på ett prydligt sätt.
- Hälsningsfras. Här får du chansen att skapa lite personlig kontakt. Tilltala personalchefen eller rekryteraren med namn – det visar att du har gjort din research.
- Inledning. Fånga läsarens uppmärksamhet genom att presentera dig själv på ett tilltalande sätt och dela din entusiasm för tjänsten.
- Brödtext. Tänk på det här avsnittet som hjärtat i din berättelse. Dyk ner i relevanta erfarenheter, färdigheter och prestationer. Visa hur de stämmer överens med behoven, kraven och värderingarna för tjänsten och låt dem ge färg åt din professionella berättelse.
- Sammanfattning. Avrunda din historia genom att sammanfatta dina kvalifikationer och upprepa ditt intresse för tjänsten. Glöm inte att ta med en ”call-to-action”, dvs en uppmaning till handling.
- Underskrift. Avsluta med en standard hälsningsfras och ditt namn.
Platsannonsen innehåller information om vilken kompetens som arbetsgivaren vill se hos en sökande som är kvalificerad för jobbet. Använd det som utgångspunkt och matcha det som står i jobbannonsen med dina egna färdigheter och erfarenheter.
Vår allmänna guide om hur man skriver ett personligt brev innehåller fler råd och tips.
Behöver du mer inspiration? Ta en titt på ett par personliga brev inom liknande branscher:
Inledning i ett personligt brev åt en digital marknadsförare
Målet med inledningen är att fånga läsarens uppmärksamhet och få honom eller henne att fortsätta läsa. Du kan till exempel berätta något intressant om dig själv eller ta med intressanta fakta eller relevant statistik. Inledningen behöver inte vara lång, det räcker med en eller två meningar. Se bara till att innehållet i inledningen skapar en naturlig övergång till resten av texten.
- Skriv kärnfullt och kortfattat
- Håll en proffsig ton
- Få till en naturlig övergång från inledningen till resten av texten
- Skriv en lång och omständlig inledning
- Var alltför familjär eller käck
- Skriv en inledning som saknar samband med resten av texten
Bästa Axel Jansson,
Under de senaste åtta åren har jag arbetet med digital marknadsföring på två olika företag och skapat framgångsrika marknadsföringsstategier på sociala medier, ökat interaktioner med målgrupper med över 1000 % och ökat märkesmedvetenhet från 2 % till 100 %.
Skriva brödtexten i ett personligt brev åt en digital marknadsförare
Målet med brödtexten är att lyfta fram dina färdigheter och erfarenheter och visa att du har den kompetens som krävs för jobbet som du söker. Avsluta med en kärnfull sammanfattning och en ”call-to-action” som bjuder in rekryteraren till att ta kontakt med dig.
En bra sammanställning av din arbetslivserfarenhet hjälper dig att få en tydlig översikt över dina färdigheter och erfarenheter.
Varför just du är lämplig för tjänsten (färdigheter och erfarenhet)
I brödtexten har du chansen att visa varför just du är den perfekta kandidaten för jobbet. Använd din erfarenhet från tidigare anställningar och ge relevanta exempel på din kompetens och din förmåga att hantera utmaningar. Om du är ny på arbetsmarknaden och söker ditt första jobb kan du berätta om praktikplatser, ideellt arbete eller annan relevant erfarenhet.
- Om du har många års erfarenhet inom branschen kan du börja med att betona det.
- Lyft fram relevanta exempel från din arbetslivserfarenhet genom att beskriva en situation eller utmaning som du stod inför, hur du hanterade den och resultatet som det gav.
- Skriv kortfattat och kärnfullt.
- Använd fakta och siffror när du kan.
- Lyft fram relevanta intressen, talanger och yrkesambitioner.
Arbetsgivare är intresserade av både dina hårda färdigheter, det vill säga de specifika kunskaper som krävs för att kunna utföra jobbet, och dina mjuka färdigheter som exempelvis din förmåga att samarbeta och kommunicera. Försök att framhäva både dina hårda och mjuka färdigheter när du skriver ditt personliga brev.
Överlista ATS. Ett Applicant Tracking System är ett ansökningshanteringssystem som skannar cv:n och rangordnar dem efter hur många nyckeltermer de innehåller. För att ditt cv inte ska sorteras bort av ATS ska du läsa platsannonsen och jobbeskrivningen noggrant och försöka använda samma ordval och termer när du beskriver dina yrkeskvalifikationer.
Se till att det personliga brevet matchar tjänsten och företaget/organisationen
Anpassa alltid texten i det personliga brevet efter tjänsten du söker. Använd inte samma brev om och om igen i olika ansökningar, det kommer att märkas att du inte har lagt tid och engagemang på att din ansökan. Läs platsannonsen och jobbeskrivningen noga och försök hitta information om organisationen, till exempel på nätet.
Presentera dina kompetenser och erfarenheter så att de matchar kraven i jobbeskrivningen. Lyft fram kunskaper och färdigheter som visar att du är en lämplig kandidat för det specifika jobbet. Visa att dina värderingar stämmer överens med organisationens värderingar.
Visa också att du har läst på om den specifika arbetsplatsen. Söker du till exempel ett jobb som handlar om att marknadsföra ett specifikt varumärke, eller ett jobb på en byrå som marknadsför många olika varumärken? Visa i ditt personliga brev att du vet vilken typ av organisation och jobb det handlar om.
I min första anställning låg fokus på att skapa och genomföra kampanjer på framför allt Facebook och ta fram innehåll till nyhetsbrev och webbplatser, samt sammanställning av statistik och rapportering. Under de senaste åren har jag arbetat som teamledare inom digital marknadsföring, och min uppgift har varit att skapa de rätta förutsättningarna för att ta fram framgångrika strategier för marknadsföring på sociala medier och förstå de målgrupper som vi riktat oss till. Under min ledning har vi ökat försäljningen av olika produkter, genomfört framgångsrika kampanjer och ökat medvetenheten om nya produkter.
Jag bifogar en portfölj med ett urval av kampanjer som jag skapat som jag tror är relevanta för er. Varje märke är unikt, men en väl utformad strategi går oftast att använda på olika märken. Min förmåga att vara lyhörd, flexibel och kommunicera väl med både kunder och teammedlemmar är en bidragande faktor till att dessa kampanjer har varit så framgångsrika.
Sammanfattning och call-to-action
Avrunda brevet i positiv anda med en mening som visar din entusiasm för jobbet. Lägg till en ”call-to-action”, det vill säga en uppmaning till handling, som bjuder in rekryteraren att ta kontakt. Om det finns utrymme kan du till och med lämna dina kontaktuppgifter en gång till i det här avsnittet. Avsluta brevet med en lämplig avskedsfras som "Vänliga hälsningar" och ditt namn.
Målet med detta avsnitt är att avrunda brevet på ett positivt och proffsigt sätt, och att visa rekryteraren att du gärna vill bli kontaktad av honom eller henne för att gå vidare i ansökningsprocessen. Formulera din call-to-action som en positiv uppmaning. Låt inte för arrogant utan visa att du är proffsig och entusiastisk.
Jag hoppas få möjlighet att träffas för att diskutera mina idéer kring hur jag kan ta ert märke till nästa nivå på sociala medier.
Vänliga hälsningar,
Anders Johansson
Nyckelbudskap
I ditt personliga brev har du möjlighet att lyfta fram din kompetens och relevanta erfarenheter som visar att du är en lämplig kandidat för jobbet. Använd nyckeltermer från jobbeskrivningen, skriv kortfattat och håll en professionell ton.
På Cvkungen hittar du massor av praktiska verktyg, råd och tips om hur du sammanställer ett proffsigt personligt brev, till exempel mallar och exempel på personliga brev.
Lycka till!