Säljare är ett samlingsnamn för ett stort antal yrken som sysslar med någon form av försäljning. För alla säljare är förmågan att få kontakt med människor och få dem att känna förtroende en nödvändig egenskap. Ofta är arbetet självständigt och du måste vara beredd att ta stort ansvar. När du som säljare söker ett nytt jobb är det personliga brevet jätteviktigt. Här kan du presentera dig själv med kraftfulla säljargument. Sälj in dig själv med hjälp av exemplen och mallarna på cvkungen.se.
Hej!
När det gäller att sälja tomt utrymme på ett containerfartyg – i hård konkurrens – är säljarens jobb att övertyga kunderna om att ett samarbete gynnar dem. Jag säljer in mina kollegor, inte mina containrar. En ökning av kundkretsen för sjöfrakt med i genomsnitt på 25 % de senaste fem åren och en årlig vinstökning per kund med 16 % visar tydligt att jag är väl insatt i försäljning av fraktutrymme och allt vad det innebär. Att göra en godskund nöjd handlar om mycket mer än tillgänglighet och priser.
När Crano Freight expanderar sina rutter i Sydostasien hoppas jag att min erfarenhet inom B2B-försäljning i regionen kan vara användbar. Jag har nätverkat här de senaste tio åren, talat på transportkonferenser, byggt upp relationer med över 250 importörer och exportörer och fördubblat marknadsandelen från 4 till 8 % under en sexårsperiod. Jag har studerat den kinesiska anbudsprocessen och förstår hur den kan påverkas på ett effektivt sätt.
Crano Freight uppmuntrar ”vinnarmentalitet” på arbetet och det är en egenskap som passar mig:
- har överträffat den årliga försäljningskvoten med i genomsnitt på 45 % de senaste sex åren.
- har över 150 kunder i Sydostasien, varav över hälften har potential att ta steget över till Crano Freight.
- genererade 20 miljoner SEK i intäkter det senaste kvartalet.
Att förstå de specifika behoven för varje kund är nyckeln till att hitta viktiga förhandlingsfaktorer och få ut så mycket som möjligt av varje affär. Jag trivs bäst med mitt arbete när jag hanterar en jämn försäljningsprocess istället för att bara reagera på leads.
Jag hänvisades till denna tjänst av en av era försäljningschefer (Olaf Eriksson) och jag hoppas få komma på intervju för att berätta mer om mina erfarenheter.
Vänliga hälsningar,
Agnes Lindberg
Avsnitt som ett personligt brev åt en säljare bör innehålla
Vi har mängder av exempelbrev och guider på vår hemsida - en expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här guiden, och tillhörande exempelbrev, kommer vi att ta upp hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå och hur man maximerar effekten av varje avsnitt. Vi kommer också med olika tips och förklarar vilka misstag man bör undvika.
Som säljare bör du ha följande avsnitt i ditt personliga brev:
- Rubrik. Börja med att ange dina kontaktuppgifter och datum på ett prydligt sätt.
- Hälsningsfras. Här får du chansen att skapa lite personlig kontakt. Tilltala personalchefen eller rekryteraren med namn – det visar att du har gjort din research.
- Inledning. Fånga läsarens uppmärksamhet genom att presentera dig själv på ett tilltalande sätt och dela din entusiasm för tjänsten.
- Brödtext. Tänk på det här avsnittet som hjärtat i din berättelse. Dyk ner i relevanta erfarenheter, färdigheter och prestationer. Visa hur de stämmer överens med behoven, kraven och värderingarna för tjänsten och låt dem ge färg åt din professionella berättelse.
- Sammanfattning. Avrunda din historia genom att sammanfatta dina kvalifikationer och upprepa ditt intresse för tjänsten. Glöm inte att ta med en ”call for action”, dvs en uppmaning till handling.
- Underskrift. Avsluta med en standard hälsningsfras och ditt namn.
Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. Du kan hitta designtips och råd om tonfall och innehåll i vår omfattande allmänna guide om att skriva personliga brev.
Behöver du mer inspiration? Ta en titt på några exempel på personliga brev inom liknande branscher:
Inledning i ett personligt brev åt en säljare
Oavsett vilken typ av jobb du söker så står det i platsannonsen vad arbetsgivaren vill att du har för kunskaper och erfarenheter. Dessa kan du använda som utgångspunkt för vad du ska ta med i ditt personliga brev. Om du matchar det som står i jobbannonsen med dina egna kunskaper och erfarenheter, inser rekryteraren snabbt att du är en lämplig kandidat för tjänsten.
Använd en överskådlig indelning, proffsigt utformad layout och verktyg som har testats av personalchefer och ansökningshanteringssystem (ATS).
Använd old-school textredigeringsprogram som är tidsödande och ofta oförenliga med arbetsgivarens programvara.
Hej!
När det gäller att sälja tomt utrymme på ett containerfartyg – i hård konkurrens – är säljarens jobb att övertyga kunderna om att ett samarbete gynnar dem. Jag säljer in mina kollegor, inte mina containrar. En ökning av kundkretsen för sjöfrakt med i genomsnitt på 25 % de senaste fem åren och en årlig vinstökning per kund med 16 % visar tydligt att jag är väl insatt i försäljning av fraktutrymme och allt vad det innebär. Att göra en godskund nöjd handlar om mycket mer än tillgänglighet och priser.
Skriva brödtexten i ett personligt brev åt en försäljare
Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver:
- Lyft fram dina färdigheter och erfarenheter.
- Visa varför just du är en perfekt kandidat för tjänsten och företaget.
- Få till en imponerande sammanfattning.
- Avsluta med en övertygande uppmaning som gör rekryteraren angelägen om att kontakta dig.
Ditt mål är att bevisa att du har rätt kompetenser och fallenhet för att bli en bra säljare.
Varför just du är lämplig för tjänsten som säljare (färdigheter & erfarenhet)
I brödtexten i ditt personliga brev visar du hur utomordentligt kvalificerad du är för jobbet.
- Använd din försäljningsförmåga och övertalningstaktik!
- Visa att du förstår vad som krävs för att sälja företagets produkter eller tjänster.
- Om du har flera års erfarenhet inom branschen, börja med att lyfta fram det.
- Var specifik om dina jobbrelaterade bedrifter och använd fakta och siffror när du kan.
- Om du nyligen har avslutat din utbildning och har mycket lite arbetslivserfarenhet, kan du berätta om praktikplatser eller volontärarbete.
- Betona eventuella bedrifter under utbildningen.
- Berätta hur du investerar i kontinuerlig fortsatt utbildning.
- Visa upp din passion, ditt engagemang och yrkesambitioner.
Gör lite research om arbetsgivaren/personalchefen genom att kolla upp deras LinkedIn-profil eller bio på företagets hemsida. Det kan avslöja delade intressen eller yrkesmässig samstämmighet, som du subtilt kan referera till. Det gör ditt personliga brev mer personligt och slagkraftigt samt hjälper till inom andra områden av rekryteringsprocessen.
Se till att det personliga brevet matchar tjänsten och företaget/organisationen
Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen, googla företaget. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor som kan vara till nytta för företaget och det specifika jobbet. Ge exempel på hur dina värderingar och erfarenheter stämmer överens med dessa aspekter, och visa att du inte bara passar för tjänsten utan också inom företaget, vad det gäller värderingar och “feeling”.
Ta även med saker som visar att du har läst på om företaget. Vad är företagets grundprinciper? Om ett företag på sin hemsida skriver att de fokuserar på klimatet, så ha med i din text att du brinner för miljön.
När Crano Freight expanderar sina rutter i Sydostasien hoppas jag att min erfarenhet inom B2B-försäljning i regionen kan vara användbar. Jag har nätverkat här de senaste tio åren, talat på transportkonferenser, byggt upp relationer med över 250 importörer och exportörer och fördubblat marknadsandelen från 4 till 8 % under en sexårsperiod. Jag har studerat den kinesiska anbudsprocessen och förstår hur den kan påverkas på ett effektivt sätt.
Crano Freight uppmuntrar ”vinnarmentalitet” på arbetet och det är en egenskap som passar mig:
- har överträffat den årliga försäljningskvoten med i genomsnitt på 45 % de senaste sex åren.
- har över 150 kunder i Sydostasien, varav över hälften har potential att ta steget över till Crano Freight.
- genererade 20 miljoner SEK i intäkter det senaste kvartalet.
Att förstå de specifika behoven för varje kund är nyckeln till att hitta viktiga förhandlingsfaktorer och få ut så mycket som möjligt av varje affär. Jag trivs bäst med mitt arbete när jag hanterar en jämn försäljningsprocess istället för att bara reagera på leads.
Sammanfattning och call-to-action
Nu är du snart klar! Det bästa sättet att avsluta med är en ”call-to-action”, det vill säga en uppmaning till handling. I denna mening visar du upp din passion och entusiasm för jobbet och på ett proffsigt sätt ber du personchefen att ta kontakt. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn.
Jag hänvisades till denna tjänst av en av era försäljningschefer (Olaf Eriksson) och jag hoppas få komma på intervju för att berätta mer om mina erfarenheter.
Vänliga hälsningar,
Agnes Lindberg
Med hjälp av cvkungen blir det personliga brevet det perfekta komplementet till ditt cv.
Lycka till!