Oavsett om du är student, nyutexaminerad eller bara letar efter ett extraknäck, är ett jobb i en mataffär ett av de lättaste sätten att få in en fot på arbetsmarknaden och tjäna lite pengar. Ett personligt brev är avgörande om du inte har så mycket yrkeserfarenhet. Som ett komplement till ditt cv beskriver det de matchande färdigheter som du tillför den specifika tjänsten du söker i mataffären, och varför du är intresserad.
Många idéer och inspiration finns bland de över 180 yrkespecifika exemplen på personliga brev och skrivtips i Cvkungen.se:s samling. Den här guiden är utformad specifikt för att hjälpa arbetssökande i mataffärer att visa upp sina starka sidor och bedrifter. Med hjälp av ett exempel på ett personligt brev för medarbetare i mataffärer, behandlar vi:
- Rätt format för ett personligt brev till personal i mataffärer.
- Hur man skapar en bra rubrik, hälsningsfras, inledning, brödtext och avslutning i brevet.
- Hur man skriver ett personligt brev för en tjänst i en mataffär när man inte har någon erfarenhet.
- Hur man undviker vanliga misstag.
Hur man skriver ett personligt brev – expertguide [2023]. Här beskriver vi hur du kan skriva ett personligt brev som sticker ut från mängden och hjälper dig att få komma på anställningsintervju.
Bästa formatet för ett personligt brev till medarbetare i mataffärer
De bästa personliga breven för personal i mataffärer är tydliga och välstrukturerade. Även om ditt personliga brev kanske inte är lika strikt indelat som ditt cv, måste det ändå följa en logisk layout som garanterar att chefen har all information hen behöver. Vårt exempel på personligt brev till matbutikspersonal kommer att visa hur man skriver följande avsnitt:
- Rubrik
- Hälsningsfras
- Inledning
- Mittstyckena (brödtext)
- Avslutning (sammanfattning och avrundning)
Ta nu en titt på vårt anpassningsbara exempel på brev till matbutikspersonal för att få lite idéer om hur du kan skapa ditt eget.
Hej Lars Molin,
Min karriär som säljare av hemelektronik inom matbutiksbranschen har gått blixtsnabbt. För fem år sedan började jag som helgvikarie på deltid och nu är jag teamledare med ansvar för en avdelning med ett årligt försäljningsmål på 2,2 miljoner och en genomsnittlig tillväxt på 15 %.
Trots att allt fler kunder handlar allt mer på nätet, finns det möjligheter att inspirera dem att köpa non food-artiklar under besöken i mataffären. Under mina två år som teamledare på ICA Maxi hjälpte smart marknadsföring och fördjupad personalutbildning till att öka försäljningsandelen av hemelektronik med 25 %.
Matinköp är visserligen ett vardagsgöra, men våra undersökningar visade att om det fanns en anställd i närheten av elektronikavdelningen, skulle 15 % av kunderna sannolikt komma i kontakt med dem. Mitt fokus på produktkunskap innebar att mitt team kunde svara på alla svåra kundfrågor samt hålla hyllorna fyllda med de populäraste varorna.
Jag är mycket intresserad av en ledande tjänst inom detaljhandel. Jag har lärt mig många värdefulla kunskaper och färdigheter under min karriär och är alltid på jakt efter sätt att effektivisera arbetet och förbättra kundservicen. Under det senaste året ökade vi antalet kundkontakter med 25 % och försäljningen ökade med 15 %.
Jag förstår hur man skapar tilltalande produktdisplayer och har erfarenhet av att samarbeta med butiksinredare för att implementera de nyaste idéerna om produktpresentation. Att produkterna presenteras väl i butiken är viktigt för köpprocessen och jag bifogar några bilder på mina mest framgångsrika lösningar som jag tror även kan fungera för dina butiker.
Jag ser fram emot en intervju för att kunna berätta mer om mitt stora intresse för hemelektronik.
Med vänlig hälsning,
Simon Bonde
Rubrik
Rubriken i ditt personliga brev har flera viktiga funktioner som har att göra med placeringen högst upp på sidan (eller ibland längs ena sidan). Eftersom det här är den text som chefen/rekryteraren först ser när de går igenom din ansökan bör rubriken vara proffsig och tilltalande. Ditt namn bör vara i fetstil och dina kontaktuppgifter lätta att hitta. Du kan även använda lite färg i detta avsnitt, eller till och med ett proffsigt foto (om det är vanligt i det land eller den plats där du planerar att arbeta).
I vårt exempel på personligt brev till mataffärspersonal kan du se att kandidatens namn och kontaktuppgifter sticker ut från resten av sidan för att öka chanserna att fånga läsarens uppmärksamhet.
Syftet med rubriken i brevet: Visa upp ditt namn och dina kontaktuppgifter på ett tilltalande sätt. Designelement kan göra ditt personliga brev mer minnesvärt.
Hälsningsfras
Hälsningsfrasen är helt enkelt ett fint sätt att beskriva hur du tänker tilltala mottagaren av ditt personliga brev. Försök alltid att använda ta reda på hens för- och efternamn. (I Sverige bryr vi oss inte så mycket om titlar, men andra regler kan gälla utomlands). "Bästa Anna Andersson" rekommenderas i allmänhet. Att namnge mottagaren kan vara lätt när de gäller mindre, lokala mataffärer men nästintill omöjligt på större. I det fallet kan "Bästa personalchef på <butikens namn>" eller "Bästa <butikens namn> -teamet" funka som alternativ.
Syftet med hälsningsfrasen: Tilltala chefen i en vänlig och artig ton. Använd mottagarens namn om du kan.
Inledning
Personalchefer är upptagna människor som ofta får mängder av ansökningshandlingar för en tjänst i sina affärer. Därför ska inledningen i ditt personliga brev sticka ut direkt. Undvik tråkiga eller intetsägande öppningsfraser och välj istället en intressant mening som uttrycker ditt intresse, relevant erfarenhet eller en nyckelfärdighet. Eftersom mataffärer kan anställa personal till mer än en tjänst i taget, se till att nämna namnet på den specifika tjänst du eftersträvar.
Syftet med inledningen i brevet: Fånga chefens uppmärksamhet med en relevant färdighet eller exempel som uppmuntrar till vidare läsning, och nämn vilken tjänst du söker.
Hej Lars Molin,
Min karriär som säljare av hemelektronik inom matbutiksbranschen har gått blixtsnabbt. För fem år sedan började jag som helgvikarie på deltid och nu är jag teamledare med ansvar för en avdelning med ett årligt försäljningsmål på 2,2 miljoner och en genomsnittlig tillväxt på 15 %.
Brevets mittdel (brödtext)
Mittdelen av ditt personliga brev, även kallad brödtext, erbjuder det största utrymmet att berätta om dina prestationer och färdigheter. Ett sätt att organisera detta avsnitt är med hjälp av korta anekdoter som förklarar en situation, uppgiften som krävdes, din åtgärd och (det positiva) resultatet. Den så kallade STAR-metoden.
Efter att ha läst detta avsnitt bör chefen ha en ganska bra uppfattning om hur det skulle vara att ha dig som anställd i sin butik. Färdigheter som effektivitet, vara uppmärksam på detaljer och förmågan att arbeta i team är också bra att framhäva innan du avslutar ditt personliga brev. Glöm inte att tydligt förklara varför du är intresserad av just den här mataffären till skillnad från alla andra.
Syftet med brödtexten i ditt brev: Peka ut dina starka sidor, relevanta erfarenheter och de färdigheter som skulle göra dig till en fantastisk anställd i den här specifika mataffären.
Vårt exempel på personligt brev åt matbutikspersonal illustrerar vad du kan ta upp i brödtexten.
Trots att allt fler kunder handlar allt mer på nätet, finns det möjligheter att inspirera dem att köpa non food-artiklar under besöken i mataffären. Under mina två år som teamledare på ICA Maxi hjälpte smart marknadsföring och fördjupad personalutbildning till att öka försäljningsandelen av hemelektronik med 25 %.
Matinköp är visserligen ett vardagsgöra, men våra undersökningar visade att om det fanns en anställd i närheten av elektronikavdelningen, skulle 15 % av kunderna sannolikt komma i kontakt med dem. Mitt fokus på produktkunskap innebar att mitt team kunde svara på alla svåra kundfrågor samt hålla hyllorna fyllda med de populäraste varorna.
Jag är mycket intresserad av en ledande tjänst inom detaljhandel. Jag har lärt mig många värdefulla kunskaper och färdigheter under min karriär och är alltid på jakt efter sätt att effektivisera arbetet och förbättra kundservicen. Under det senaste året ökade vi antalet kundkontakter med 25 % och försäljningen ökade med 15 %.
Jag förstår hur man skapar tilltalande produktdisplayer och har erfarenhet av att samarbeta med butiksinredare för att implementera de nyaste idéerna om produktpresentation. Att produkterna presenteras väl i butiken är viktigt för köpprocessen och jag bifogar några bilder på mina mest framgångsrika lösningar som jag tror även kan fungera för dina butiker.
Avsluta brevet (sammanfattning och underskrift)
Det sista viktiga avsnittet som binder ihop brevets brödtext och sammanfattning är en “call-to-action”, dvs en uppmaning till handling. Denna mening uttrycker direkt din entusiasm för tjänsten och uppmuntrar chefen att kontakta dig. Som alltid bör ditt tonfall vara artigt och professionellt, aldrig krävande eller arrogant. Välj sedan en lämplig avslutande fras och skriv ditt namn under.
Syftet med avslutningen: Komma med en uppmaning till handling som visar ditt intresse för tjänsten, och avsluta brevet med en respektfull signatur.
Nedan är avslutningsavsnittet i vårt exempel på ett personligt brev till en mataffär.
Jag ser fram emot en intervju för att kunna berätta mer om mitt stora intresse för hemelektronik.
Med vänlig hälsning,
Simon Bonde
Ett personligt brev åt kandidater utan erfarenhet
Kan du få jobb på en mataffär utan tidigare erfarenhet? Svaret är ja! Hemligheten är att visa chefen vilka egenskaper du har som skulle kunna få hen att prioritera dig framför mycket erfarna kandidater som saknar rätt inställning.
Ett genomtänkt personligt brev till en mataffär är ditt hemliga vapen i denna strävan eftersom det låter dig fokusera på de färdigheter du redan har, även om relevant arbetslivserfarenhet som anges i ditt cv är så gott som obefintlig. Nyckeln är att fokusera på överförbara färdigheter - förmågor som du kan ha lärt dig i skolan, under volontärarbete eller ett sommarjobb – och som kan vara användbara i en mataffär.
Framför allt kommer ett personligt brev som är skrivet på ett vänligt och tillmötesgående sätt visa chefen att du är redo för utmaningen - även om du aldrig har arbetat i en mataffär förut.
Misstag som du bör undvika
Oerfarna kandidater gör ofta misstaget att tro att chefen kommer att bortse från fel i deras personliga brev. Sanningen är att ALLT i din presentation spelar roll. Genom att fokusera på detaljer och presentera en prydlig ansökan kan du särskilja dig från många andra sökande som inte brydde sig om att anstränga sig lite extra.
Här är några viktiga misstag som du bör undvika:
- Grammatik- och stavfel: Stavfel och andra små missar får ditt personliga brev att se slarvigt ut - eller ännu värre: oläsbart. Se till att använda stavningskontroll eller be en vän att korrekturläsa brevet innan du skickar det.
- Alltför formell text: Gränsen mellan ett brev som är proffsigt och ett som är avsett för drottningen av England är hårfin. Även om du är student eller nyexaminerad, se till att förmedla självförtroende. En chef är sorts grindvakt, men du bör tilltala personen som en potentiell kollega utan att överdriva.
- Intetsägande exempel: En chef kan känna igen ett ”copy-paste”-brev på en mils avstånd, och kommer antagligen inte uppskatta det. Se till att din ansökan är full av specifik, relevant information, plus skälen till varför du är intresserad av just den här tjänsten.
- Dålig formatering: Ojämna marginaler och illa genomtänkta typsnitt och storlekar kan störa läsningen direkt. Om du är osäker så gäller “less is more” - håll det enkelt. En logisk layout, ren design och lättläst indelning, med gott om marginalutrymme, är viktiga punkter.
Sammanfattning för ett personligt brev åt medarbetare i en mataffär
- Ett välskrivet personligt brev kan hjälpa dig att sticka ut från mängden när du söker jobb i en mataffär.
- En väldesignad rubrik spelar en viktig roll för att göra ditt personliga brev mer synligt och minnesvärt, samtidigt som ditt namn och kontaktuppgifter är lätta att hitta.
- Se till att ta med de avsnitt som chefer förväntar sig: hälsningsfras, inledning, brödtext och sammanfattning. Du kan ta en titt på vår exempelsamling av personliga brev för att se hur arbetssökande i andra yrken skriver.
- Du kan definitivt få en tjänst i en mataffär utan erfarenhet, så länge du fokuserar på överförbara färdigheter och engagemang.
- Glöm inte att korrekturläsa och använd en konsekvent layout för en prydlig presentation.