Bäst format för ditt personliga brev
På samma sätt som en säljprocess måste vara strukturerad, bör ditt personliga brev ha ett visst format för att uppnå maximal effekt. Varje avsnitt har ett specifikt syfte.
- Rubrik
- Hälsningsfras
- Inledning
- Brödtext
- Sammanfattning
- Underskrift
I vår guide om att skriva personliga brev hittar du allmänna tips och råd. I den här artikeln kommer vi att utforska varje avsnitt i ett ”försäljningssammanhang”. Steg för steg. Låt oss sätta igång!
Bästa John Hamrin,
Jag jobbar i skrivande stund som säljare på Containertjänst i Stockholm. Jag har varit här i fem år, en tid som varit rolig och givande på många sätt. Men nu känner jag nu att det är dags att ta mig an nästa utmaning i yrkeslivet och dessutom ska min familj flytta söderut. Jag blev väldigt glad när jag läste om jobbet som säljare på Containerpoolen eftersom jag gärna vill utvecklas i min säljroll och det är en utmanande och omväxlande tjänst.
Mitt nuvarande jobb är inom ett familjeföretag med mycket god tillväxt de senaste åren. I rollen som säljare har jag haft nära kontakt med kunderna, från förfrågan till färdig affär. Tillsammans med mina kollegor har jag bidragit till en ökning inom uthyrning och försäljning av förrådscontainers och vägprodukter med 25 %. Containerpoolen tillhandahåller många typer av containrar samt olika tillbehör som är nya för mig. Det gör att jag får chansen att bredda mina kunskaper.
Samtidigt är jag övertygad om att jag, med min stora erfarenhet inom ordermottagning, försäljning och uthyrning, kan göra skillnad. Jag har dessutom specifik erfarenhet av projektledning samt ERP- och CSM-system. Jag är en person som genuint tycker om att göra många affärer samtidigt, och att leta merförsäljning i samtal med befintliga kunder. Ert företag kan verkligen det här med containers och jag ser fram emot att kunna vägleda kunderna genom processen.
Utbildningsmässigt uppfyller jag också de krav som ni ställer på er blivande säljare. Jag läste Handels- och ekonomiprogrammet på gymnasiet och praktiserade inom ett företag som specialiserat sig på containers och vägprodukter för byggrelaterad verksamhet.
Sist men inte minst, så tror jag att mina personliga egenskaper och förmågor gör mig rätt för Containerpoolen. Jag är väldigt målmedveten och är mån om att mitt arbete ska ge resultat och jag vet att min goda förmåga att själv driva arbetet framåt uppskattats av tidigare arbetsgivare. I övrigt är jag prestationsorienterad och tålmodig i min yrkesroll och jag drivs av att arbeta mot tydliga mål.
Jag hoppas att ni genom denna korta presentation fått en inblick i vem jag är och vad jag kan tillföra. Jag är säker på att jag skulle kunna leva upp till era förväntningar och ser fram emot att komma på intervju och presentera mig själv närmare.
Med vänliga hälsningar,
Sofia Tornfalk
Rubrik
Alla köpbeslut ska göras så enkla som möjligt. På samma sätt som ”köp”-knappen är logiskt och bekvämt placerad i webbutiken, så bör rubriken i ett personligt brev åt en försäljningschef innehålla den allra viktigaste informationen: vem du är och hur man kan nå dig. Det gör det enkelt för läsaren att komma i kontakt med dig när som helst under rekryteringsprocessen.
Utgå inte ifrån att det räcker med att ha kontaktinformationen i ditt cv, eller att rekryteraren lätt kan hitta dig via sociala medier om hen är intresserad. Ditt personliga brev ska också innehålla ditt namn, e-postadress och telefonnummer och det ska vara väl synligt. Målet är trots allt att väcka chefens eller rekryterarens intresse, så att hen vill bjuda dig på en anställningsintervju.
Hälsningsfras
Börja ditt brev på ett artigt och korrekt sätt. Hur trivial hälsningsfrasen än kan verka, gäller det att inte störa läsarens uppmärksamhet med ett misstag.
På svenska har vi inte så många alternativ, men ”Bästa + för- och efternamn” funkar oftast bra.
Om kontaktpersonen uppges med namn i annonsen ska du adressera brevet till hen. Hälsningsfrasen är en chans att skapa en personlig koppling. Se till att du stavar namnet rätt! Om inget namn uppges, gör lite efterforskningar. Du kan eventuellt ringa och fråga!
Att bara använda förnamn är okej om du och mottagaren känner varandra. Det går också att börja brevet med ett informellt ”Hej”, men om du inte är säker på att företagskulturen är tillräckligt avslappnad, kan det vara bättre att hålla sig på den formella sidan.
Inledning
Den första meningen i det personliga brevet sätter tonen. Den är lika viktig som den första kontakten med en ny kund. Försäljningsstrategierna håller på att förändras. Dagens företag är mer inriktade på kundens behov än enbart på att sälja. Och med så många företag som tävlar om kundens uppmärksamhet måste säljpresentationerna vara mer skräddarsydda, relevanta och värdedrivna än någonsin tidigare.
Försäljare har ofta mycket att göra, så om din inledning inte direkt drar uppmärksamheten till sig, kan det hända att de helt enkelt slutar läsa och fortsätter med någon annans ansökan. Det finns ingen regel som säger att en person måste läsa hela det personliga brevet. Det är ett val som styrs av att innehållet är relevant och intressant.
Jag jobbar i skrivande stund som säljare på Containertjänst i Stockholm. Jag har varit här i fem år, en tid som varit rolig och givande på många sätt. Men nu känner jag nu att det är dags att ta mig an nästa utmaning i yrkeslivet och dessutom ska min familj flytta söderut. Jag blev väldigt glad när jag läste om jobbet som säljare på Containerpoolen eftersom jag gärna vill utvecklas i min säljroll och det är en utmanande och omväxlande tjänst.
Brödtext
I brödtexten ska du som försäljningschef visa upp dina USP:ar och motivera varför just du ska anställas.
Här finns inte plats för tomt skryt och önsketänkande. Visa att du förstår din framtida arbetsgivares specifika utmaningar. Ge exempel på tidigare framgångar som levererat värde under liknande omständigheter. Vad har du för specifika konkurrensfördelar? Vad kan du erbjuda som andra kandidater inte kan? Försäljning är en komplex process. Oavsett om det gäller varor eller tjänster måste du visa att du förstår dig på nyanserna.
Glöm inte fakta. Det skulle det vara konstigt om du som säljare inte inkluderade lite värden, belopp och (tillväxt)siffror för att illustrera dina tidigare bedrifter. Försäljningschefer gör allt de kan för att uppnå sina mål, så att utelämna den sortens informationen kan verka misstänkt. Procentuell tillväxt ger ett sammanhang till försäljningssiffrorna så att omfattningen av dina bedrifter blir extra tydlig.
Mitt nuvarande jobb är inom ett familjeföretag med mycket god tillväxt de senaste åren. I rollen som säljare har jag haft nära kontakt med kunderna, från förfrågan till färdig affär. Tillsammans med mina kollegor har jag bidragit till en ökning inom uthyrning och försäljning av förrådscontainers och vägprodukter med 25 %. Containerpoolen tillhandahåller många typer av containrar samt olika tillbehör som är nya för mig. Det gör att jag får chansen att bredda mina kunskaper.
Samtidigt är jag övertygad om att jag, med min stora erfarenhet inom ordermottagning, försäljning och uthyrning, kan göra skillnad. Jag har dessutom specifik erfarenhet av projektledning samt ERP- och CSM-system. Jag är en person som genuint tycker om att göra många affärer samtidigt, och att leta merförsäljning i samtal med befintliga kunder. Ert företag kan verkligen det här med containers och jag ser fram emot att kunna vägleda kunderna genom processen.
Utbildningsmässigt uppfyller jag också de krav som ni ställer på er blivande säljare. Jag läste Handels- och ekonomiprogrammet på gymnasiet och praktiserade inom ett företag som specialiserat sig på containers och vägprodukter för byggrelaterad verksamhet.
Sist men inte minst, så tror jag att mina personliga egenskaper och förmågor gör mig rätt för Containerpoolen. Jag är väldigt målmedveten och är mån om att mitt arbete ska ge resultat och jag vet att min goda förmåga att själv driva arbetet framåt uppskattats av tidigare arbetsgivare. I övrigt är jag prestationsorienterad och tålmodig i min yrkesroll och jag drivs av att arbeta mot tydliga mål.
Avslutning och underskrift
Avslutningen i ditt personliga brev som försäljningschef måste ge ett starkt sista intryck. Om du har visat att du vet vad som krävs för att vara en duktig säljare, perfekt för jobbet, kan du kanske få din potentiella arbetsgivare att känna sig extra stolt över sin produkt eller service.
Att förmedla en sådan samhörighet med en produkt eller tjänst kommer att vara avgörande under anställningsintervjun.
Avsluta med en ”call to action”, en uppmaning att ta kontakt. Visa tydligt att du är väldigt sugen att få komma på intervju. Låt mottagaren känna att hens företag är det enda du vill arbeta på.
Jag hoppas att ni genom denna korta presentation fått en inblick i vem jag är och vad jag kan tillföra. Jag är säker på att jag skulle kunna leva upp till era förväntningar och ser fram emot att komma på intervju och presentera mig själv närmare.
Med vänliga hälsningar,
Sofia Tornfalk