Ett personligt brev åt en webbutvecklare
Det är viktigt att använda ett fast format till ditt personliga brev. Det ger ditt brev struktur och gör det lättläst. Här är de avsnitt som ska ingå:
- Rubrik
- Hälsningsfras
- Inledning
- Brödtext
- Avslutning (sammanfattning och ”call-to-action”.)
Om du är osäker på var du ska börja när du skriver ett personligt brev, är den här översikten ett bra hjälpmedel. Att följa den – och fylla i varje avsnitt – hjälper dig att undvika att ta upp oväsentligheter. Det innebär att du kan komma med tydliga argument för varför du är rätt kandidat för jobbet. Om du vill ha mer information, kolla in vår kompletta guide om att skriva personliga brev.
Det kan vara svårt att lista ut vad man ska skriva i varje avsnitt. Som tur är hjälper vi dig gärna. Vi kommer också att ge dig den vägledning och inspiration du behöver för att allt ska bli rätt.
Angående: Tjänst som webbutvecklare
Hej Katarina,
Att arbeta som webbutvecklare för e-handel inom gymbranschen har under det senaste decenniet gett mig stora möjligheter att utvecklas till en av de ledande UX-experterna inom området. Att sälja en träningslösning till potentiella kunder är en interaktiv upplevelse där de behöver känna effekten när de upptäcker produkten.
Mina programmeringskunskaper omfattar C#, Java och Ruby on Rails och jag har utvecklat flera unika webbaserade applikationer som låter kunderna upptäcka funktionaliteten hos våra träningsprodukter. Mitt virtuella gymprojekt ökade uppehållstiden på webbplatsen med 65 %, vilket ledde till i en försäljningsökning på 21 % under det första året.
Träningsutrustning är dyr, men beslutet att handla kan motiveras online med rätt marknadsföring och webbdesign.
Jag är van vid att arbeta i ett team av interna och externa e-handelsexperter och är alltid ivrig att lära av min omgivning. Med tanke på Power Machines’ strategi på medellång sikt vet jag att du kommer att behöva medarbetare som kan samarbeta med andra och hitta kreativa lösningar på frågor som aldrig har ställts.
Ledare inom detaljhandelsbranschen måste erbjuda sina kunder hjälp i deras online köpresa.
Jag bifogar en portfölj med länkar till några av de projekt som jag har lett och de applikationer som jag har utvecklat. Jag har också delat länkar till de branschpriser som mitt webbutvecklingsarbete har tagit hem. En av mina kategorianpassningar under pandemin ledde till en ökning med 170 % av kvartalsförsäljningen – ett företagsrekord.
Jag ser fram emot möjligheten till en intervju för att diskutera hur mina färdigheter kan bidra till era webbplatser.
Med vänliga hälsningar,
Simon Wahlström
Rubrik
Rubriken är placerad högst upp i dokumentet. Den innehåller ditt namn, e-postadress och telefonnummer. Se till att uppgifterna är korrekta och presenteras på ett lagom iögonenfallande sätt. Om en rekryterare blir imponerad av ditt personliga brev - och vi kan hjälpa dig så att hen blir det! — kommer läsaren att behöva dessa uppgifter direkt. Se till att du använder ett standard typsnitt och försök inte vara för originell. Håll texten kort och koncis.
Hälsningsfras
Nu är det dags att sätta igång på riktigt. Men hur? Det är viktigt att tilltala mottagaren (personalchefen eller rekryteraren) på rätt sätt. På engelska kan man skriva “To Whom it may concern”, men på svenska har vi ingen jämförbar fras. ”Dear Sir/Madam” funkar inte heller, eftersom vi är ganska informella av oss. Om möjligt bör du försöka ta reda på personalchefens namn. Det kan finnas i platsannonsen eller så kan du kanske hitta det på företagets webbplats. När du vet namnet, kan du adressera brevet på ett korrekt, men också lite personligt. På svenska är det vanligaste sättet ”Hej” med komma eller utropstecken eller ”Bästa” plus för- och efternamn.
Inledning
Du får bara en chans att göra ett gott första intryck. De inledande raderna i ditt personliga brev som webbutvecklare ska fånga personalchefens intresse direkt. På vilket sätt skiljer du dig från mängden? Vilken unik kompetens och erfarenhet tar du med dig till det nya jobbet? Du bör fundera över var och en av dessa frågor innan du börjar skriva.
Gör inte budskapet förvirrande genom att försöka ta med för mycket information. Det är smartare att fokusera på ett solitt försäljningsargument än att ta in tre olika ämnen. Om du till exempel tidigare har arbetat med en rekordstor app, fokusera uppmärksamheten på det. Du behöver inte ange att du också har en högskoleexamen och en praktikplats. Dessa bitar av information är mindre imponerande och kommer ändå att synas tydligt i ditt cv.
Att arbeta som webbutvecklare för e-handel inom gymbranschen har under det senaste decenniet gett mig stora möjligheter att utvecklas till en av de ledande UX-experterna inom området. Att sälja en träningslösning till potentiella kunder är en interaktiv upplevelse där de behöver känna effekten när de upptäcker produkten.
Brödtext
Det mittersta avsnittet i ditt följebrev är den plats där du verkligen kan sätta tänderna i saker. Nu när du har fått personalchefens uppmärksamhet är det dags att ge hen några bra skäl att intervjua dig. Du kanske vill börja med att skapa en lång lista över dina prestationer. Vilka bedrifter har du uppnått som gör dig till en fantastisk kandidat?
Ta en titt på din lista och fundera över vilka punkter som är mest sannolika att fånga personalchefens blick. Du kanske vill välja två eller tre att väva in i ditt följebrev. Inkludera i varje fall ett exempel som stödjer ditt påstående. Till exempel: istället för att bara säga att du har "erfaren av att använda JavaScript", kan du skriva "använde JavaScript för att bygga över 30 webbplatser åt nöjda kunder.". Var alltid så specifik som möjligt.
Mina programmeringskunskaper omfattar C#, Java och Ruby on Rails och jag har utvecklat flera unika webbaserade applikationer som låter kunderna upptäcka funktionaliteten hos våra träningsprodukter. Mitt virtuella gymprojekt ökade uppehållstiden på webbplatsen med 65 %, vilket ledde till i en försäljningsökning på 21 % under det första året.
Träningsutrustning är dyr, men beslutet att handla kan motiveras online med rätt marknadsföring och webbdesign.
Jag är van vid att arbeta i ett team av interna och externa e-handelsexperter och är alltid ivrig att lära av min omgivning. Med tanke på Power Machines’ strategi på medellång sikt vet jag att du kommer att behöva medarbetare som kan samarbeta med andra och hitta kreativa lösningar på frågor som aldrig har ställts.
Ledare inom detaljhandelsbranschen måste erbjuda sina kunder hjälp i deras online köpresa.
Jag bifogar en portfölj med länkar till några av de projekt som jag har lett och de applikationer som jag har utvecklat. Jag har också delat länkar till de branschpriser som mitt webbutvecklingsarbete har tagit hem. En av mina kategorianpassningar under pandemin ledde till en ökning med 170 % av kvartalsförsäljningen – ett företagsrekord.
Avslutning (sammanfattning och avslutning)
När du har skrivit brödtexten i ditt personliga brev för webbutvecklare är det dags att avrunda. Det sista som en rekryterare läser kommer att dröja kvar i deras sinne. Se till att det räknas. Du vill låta trygg i din kompetens och även visa ditt intresse för tjänsten. Varför inte berätta för personalchefen något som gör dig unik? Eller, alternativt, styrker dina färdigheter?
Du kan också lägga till en ”call to action”, dvs uppmuntra läsaren att kontakta dig och kanske formellt bjuda dig på en anställningsintervju. Det skadar inte att visa hur ivrig du är att driva processen vidare.
Jag ser fram emot möjligheten till en intervju för att diskutera hur mina färdigheter kan bidra till era webbplatser.
Med vänliga hälsningar,
Simon Wahlström