På de flesta företag finns det en person som är ansvarig över all personal. Hen kan ha många olika yrkestitlar, till exempel personalansvarig, personalutvecklare, HR-utvecklare, personalhandläggare, rekryterare och personalchef. HR-medarbetare arbetat inom alla branscher, både på stora och små företag. På ett större företag är det vanligt att specialisera sig på något område, till exempel rekrytering. På mindre företag är det vanligt att arbeta med alla typer av ärenden. Ett mångsidigt arbete. Så hur gör man för att fånga allt detta i ett personligt brev? Vi på cvkungen hjälper dig med tips, råd, exempel och mallar.
Junior HR-medarbetare – Exempel på personligt brev
Bästa Jonas Svensson,
Efter att ha avslutat min examen i företagsekonomi kände jag att jag ville bredda mina kunskaper och utnyttja min sociala natur. Det ledde mig till din bransch och en utbildning till HR-specialist. Nu söker jag min första tjänst inom HR. Efter att ha skrivit mitt examensarbete om hur en arbetsgivares varumärke påverkar rekryteringsverksamheten, tror jag att jag skulle passa perfekt hos er på IT-specialisten.
Företagets konsistent höga rating på listan "Bästa arbetsplatser" är välförtjänt. Jag beundrar hur du lyssnar på dina anställda och agerar på feedback – ditt rykte på sociala medier kommer från nöjda medarbetare. Med över 80 000 följare på sociala medier hoppas jag kunna bidra till denna trend. Jag är mån om att få praktisk erfarenhet inom alla aspekter av HR och rekrytering.
Jag är alltså intresserad av allmän tjänstgöring inom HR, men specialiserar mig gärna inom rekrytering eller kompetens- och ledarutveckling. Min praktiktid under ekonomistudierna lärde mig att praktik ofta skiljer sig ordentligt från teori – din interna utbildning är i världsklass och jag ser fram emot att få ta del av kunskapen. Som HR-assistent hoppas jag kunna engagera mig i alla operativa aspekter av granskning av kandidater och rekryteringsmarknadsföring Jag är en kreativ person som alltid försöker hitta skräddarsydda lösningar.
Under min praktik på Försäkringsbyrån arbetade jag med ett projekt för att rekrytera ett team på 50 personer till ett nytt kontor i Västerås. Det var ett krävande jobb med tajta deadlines. 85 % av teamet var fortfarande kvar på företaget efter två år och kontoret överträffade sin egen budget med 42 %. Jag gillar verkligen hur kvaliteten på rekryteringen (och HR i allmänhet) kan mätas utifrån medarbetarnas prestationer.
Jag ser fram emot att få veta mer om tjänsten under en potentiell intervju. Harrison Weaver rekommenderade mig för tjänsten – vi arbetade tillsammans på Försäkringsbyrån.
Med vänliga hälsningar,
Jens Backlund
Avsnitt som ett personligt brev åt ett Junior HR-medarbetare bör innehålla
På cvkungen.se finns mängder av exempelbrev och skrivguider - en expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här artikeln, med yrkesspecifika exempel, kommer vi att presentera hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå och hur man maximerar effekten av varje avsnitt.
Ett personligt brev åt HR-medarbetare erbjuder stor frihet när det gäller stil och innehåll, men det bör ha samma grundläggande indelning som alla andra yrken. Det gäller även nybörjare inom branschen.
- Rubrik. Börja med att ange dina kontaktuppgifter och datum på ett prydligt sätt.
- Hälsningsfras. Här får du chansen att skapa lite personlig kontakt. Tilltala personalchefen eller rekryteraren med namn – det visar att du har gjort din research.
- Inledning. Fånga läsarens uppmärksamhet genom att presentera dig själv på ett tilltalande sätt och visa upp din entusiasm för tjänsten.
- Brödtext. Det här avsnittet ska vara hjärtat i din berättelse. Dyk ner i relevanta erfarenheter, färdigheter och prestationer. Visa hur de stämmer överens med de behov, krav och värderingar som anges i jobbeskrivningen.
- Sammanfattning. Avrunda ditt brev genom att sammanfatta dina kvalifikationer och upprepa ditt intresse för tjänsten. Glöm inte att ta med en ”call for action”, dvs en uppmaning till handling.
- Underskrift. Avsluta med en standardhälsning och ditt namn.
Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. Fler tips och råd kan du hitta i vår omfattande guide om hur man skriver personliga brev.
Behöver du mer inspiration? Ta en titt på några andra personliga brev för liknande yrken:
Inledning i ett personligt brev åt en junior HR-medarbetare
Inledningen i ditt personliga brev är jätteviktig. Oavsett om du anställer ny personal eller hanterar konflikter på kontoret måste du vara en mästare på att umgås med människor. En social, balanserad personlighet är ett måste. Se till att du accentuerar det redan i inledningen på ditt personliga brev. Det är speciellt viktigt om du är nybörjare.
Oavsett vilken typ av jobb du söker så står det i platsannonsen vilka kunskaper och erfarenheter som arbetsgivaren förväntar sig. Använd dem som utgångspunkt. Om du matchar det som står i jobbannonsen med din egen kompetens och erfarenhet, kommer rekryteraren snabbt att inse att du är en lämplig kandidat.
- Lyft fram din personlighet och din kompetens.
- Ge konkreta exempel från tidigare anställningar.
- Skriv kort och koncist.
- Upprepa det som står i ditt cv.
- Använd klichéfraser som “Jag arbetar hårt”.
- Skriv ett långt och invecklat brev.
Bästa Jonas Svensson,
Efter att ha avslutat min examen i företagsekonomi kände jag att jag ville bredda mina kunskaper och utnyttja min sociala natur. Det ledde mig till din bransch och en utbildning till HR-specialist. Nu söker jag min första tjänst inom HR. Efter att ha skrivit mitt examensarbete om hur en arbetsgivares varumärke påverkar rekryteringsverksamheten, tror jag att jag skulle passa perfekt hos er på IT-specialisten.
Skriva brödtexten i ett personligt brev åt en junior HR-utvecklare
Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver:
- Lyft fram dina färdigheter och erfarenheter.
- Visa varför just du är en perfekt kandidat för tjänsten och organisationen/företaget.
- Skapa en imponerande sammanfattning.
- Avsluta med en övertygande uppmaning som gör rekryteraren angelägen att kontakta dig.
Målet med avsnittet är att visa att du har rätt kompetenser och fallenhet för att passa på det specifika företaget och för tjänsten.
Varför just du är lämplig för tjänsten (färdigheter & erfarenhet)
I huvudavsnittet, det vill säga brödtexten, visar du att du är kvalificerad för jobbet. Om du inte har någon, eller mycket lite, arbetslivserfarenhet och skriver ditt allra första personliga brev gäller det att fokusera på annat:
- Accentuera överförbara färdigheter. Visa hur kompetens från andra (tillfälliga) jobb kan vara relevanta för den nya tjänsten. Söker du ditt första HR-jobb och har sommarjobbat på ett callcenter? Förklara hur det har utvecklat din kommunikationsförmåga och sociala färdigheter.
- Visa upp organisatoriska förmågor. Om du har erfarenhet av att arrangera evenemang eller leda projekt, nämn det för att illustrera din förmåga att hålla koll, styra personal och samarbeta.
- Betona tekniska kunskaper, t.ex. datorkunskaper. Visa hur du håller dig up-to-date och hänger med i utvecklingen.
- Visa upp din passion för att lära och utvecklas.
- Nämn relevant ideellt arbete. Du kanske har ansvarat för att anlita personal till en festival eller lägervistelse. Lyft fram ditt samhällsengagemang.
- Accentuera din utbildning, eventuell fortbildning, kurser, certifikat m.m.
- Om det är relevant för jobbet kan du även nämna hobbyer.
Överlista ATS. ”Aapplicant tracking systems” är effektiva mjukvaruprogram som scannar, sorterar och rankar ansökningshandlingar. Hur ska man göra för att slippa hamna i papperskorgen direkt? Granska platsannonserna mycket noggrant och försök använda samma ordval när du beskriver dina yrkeskvalifikationer. Uppmärksamma också språket i platsannonsen och använd samma terminologi i ditt brev.
Se till att det personliga brevet matchar tjänsten
Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen och ta reda på så mycket du kan om företaget. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på relevanta starka sidor.
Ta även med saker som visar att du har läst på om arbetsgivaren. Har företaget t.ex. en speciell inriktning eller vision? Fokuserar man på hållbarhet? Satsar på jämlikhet? Ge gärna exempel på hur dina värderingar och erfarenheter stämmer överens med dessa aspekter, och visa att du inte bara passar för jobbet utan också inom teamet vad det gäller värderingar och “feeling”.
Företagets konsistent höga rating på listan "Bästa arbetsplatser" är välförtjänt. Jag beundrar hur du lyssnar på dina anställda och agerar på feedback – ditt rykte på sociala medier kommer från nöjda medarbetare. Med över 80 000 följare på sociala medier hoppas jag kunna bidra till denna trend. Jag är mån om att få praktisk erfarenhet inom alla aspekter av HR och rekrytering.
Jag är alltså intresserad av allmän tjänstgöring inom HR, men specialiserar mig gärna inom rekrytering eller kompetens- och ledarutveckling. Min praktiktid under ekonomistudierna lärde mig att praktik ofta skiljer sig ordentligt från teori – din interna utbildning är i världsklass och jag ser fram emot att få ta del av kunskapen. Som HR-assistent hoppas jag kunna engagera mig i alla operativa aspekter av granskning av kandidater och rekryteringsmarknadsföring Jag är en kreativ person som alltid försöker hitta skräddarsydda lösningar.
Under min praktik på Försäkringsbyrån arbetade jag med ett projekt för att rekrytera ett team på 50 personer till ett nytt kontor i Västerås. Det var ett krävande jobb med tajta deadlines. 85 % av teamet var fortfarande kvar på företaget efter två år och kontoret överträffade sin egen budget med 42 %. Jag gillar verkligen hur kvaliteten på rekryteringen (och HR i allmänhet) kan mätas utifrån medarbetarnas prestationer.
Sammanfattning och call-to-action
Ett personligt brev ska inte vara för långt. Avsluta med en positiv och respektfull sammanfattning och gärna en “call to action”, dvs en uppmaning till handling. Visa även upp din entusiasm för tjänsten. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn.
Jag ser fram emot att få veta mer om tjänsten under en potentiell intervju. Harrison Weaver rekommenderade mig för tjänsten – vi arbetade tillsammans på Försäkringsbyrån.
Med vänliga hälsningar,
Jens Backlund
Personligt brev för den som söker en nybörjartjänst inom HR och inte har någon erfarenhet
Om du är helt ny på HR har du inte mycket att komma med i ditt personliga brev. Du kan dock fortfarande övertyga en potentiell arbetsgivare genom att prata om:
- Övrig arbetslivserfarenhet (tidigare tjänster, ideellt arbete m.m.).
- Din utbildning och vad den lärde dig om HR.
- Varför du är så entusiastisk över HR-sektorn.
- Andra (relevanta) färdigheter du har och hur du lärde dig dem.
- Var du ser dig själv i framtiden och hur det passar ihop med just det här företaget.
Chefer letar efter entusiastiska kandidater till sina lediga tjänster. Se till att dela med dig av din entusiasm när du skriver ditt personliga brev.
Viktiga lärdomar
- Ett välskrivet personligt brev presenterar relevanta färdigheter, erfarenheter och passion.
- Saknar du direkt erfarenhet? Fokusera på överförbara färdigheter och viljan att utvecklas.
- HR-personal är ofta företagets ansikte utåt. Visa att du är vänlig, professionell och tillgänglig.
- Skräddarsy ditt personliga brev efter tjänsten och företaget för att snabbt ta dig vidare i ansökningsprocessen.
- Avsluta brevet på ett positivt sätt.
Underlätta ansökningsprocessen genom att använda våra exempel och mallar.