Fastighetsmäklare är ett yrke som påverkas av det allmänna ekonomiska läget och utbud/efterfrågan på bostäder som varierar över tid. Efterfrågan på mäklare varierar därför också. I Sverige hade vi en tid mycket låga räntor och priset på lägenheter och hus steg kraftigt. Det var stor efterfrågan och höga priser, och därmed lättare för mäklare att sälja och få bra provision. Men förutsättningarna för samhällsekonomin ändras, nu ser vi ökande räntor och en trögare fastighetsmarknad.
När arbetsgivare behöver nya fastighetsproffs letar de efter talanger som kan dra nytta av goda tider och förbli aktiva i lågkonjunktur. När du söker drömjobbet som mäklare kommer du att behöva ett proffsigt personligt brev som visar upp din kompetens och ditt engagemang! Cvkungen.se hjälper dig med exempel, mallar och råd!
Vilka avsnitt ska ett personligt brev åt en fastighetsmäklare innehålla?
Alla fastighetsaffärer startar med ett standardkontrakt som innehåller gemensamma delar som kan ändras för en specifik kund. Ett personligt brev fungerar på samma sätt. Innan du börjar skapa ditt brev måste du veta vad du som ska ingå. Ett personligt brev åt en fastighetsmäklare bör innehålla följande avsnitt:
- Rubrik. Börja med att ange dina kontaktuppgifter och datum på ett prydligt sätt.
- Hälsningsfras. Här får du chansen att skapa en personlig kontakt. Tilltala personalchefen eller rekryteraren med namn – det visar att du har gjort din research.
- Inledning. Fånga läsarens uppmärksamhet genom att presentera dig själv och dela din entusiasm för tjänsten.
- Brödtext. Tänk på det här avsnittet som hjärtat i din berättelse. Dyk ner i relevanta erfarenheter, färdigheter och prestationer. Visa hur de stämmer överens med behoven, kraven och värderingarna för tjänsten och låt dem ge färg åt din professionella berättelse.
- Sammanfattning. Avrunda din historia genom att sammanfatta dina kvalifikationer och upprepa ditt intresse för tjänsten. Glöm inte att ta med en ”call for action”, dvs en uppmaning till handling.
- Underskrift. Avsluta med en formell hälsningsfras och ditt namn.
Kom ihåg att varje avsnitt av ditt personliga brev är en integrerad del av en sammanhållen berättelse om din professionella resa och passion för yrket. Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. Du kan hitta designtips och råd om tonfall och innehåll i vår omfattande allmänna guide om att skriva personliga brev.
Hej Efe Yilmaz,
Jag är mycket intresserad av ert framgångsrika kontor i Saltsjö-Boo. Jag är registrerad mäklare med 5 års erfarenhet. Min teoretiska utbildning var inom kunskapsområdena civilrätt och fastighetsrätt.
Min arbetsetos präglas av hög servicenivå, yrkesstolthet, målmedvetenhet och vilja att utmana mig själv. Att byta bostad handlar om drömmar, visioner och verklighet. Som mäklare finns jag tillgänglig för kunderna när de behöver mig och erbjuder skräddarsydd service.
Med fokus på professionalitet, kunskap och god lokalkännedom tar jag dem genom hela processen, oavsett om de ska köpa eller sälja bostad. Är duktig på visningar, vilket jag menar genererar en tryggare och bättre bostadsaffär för både köpare och säljare.
Som fastighetsmäklare har jag upptäckt hur viktigt det är att arbeta på en byrå där mäklare stöttar varandra i en positiv och professionell miljö. Jag kan försäkra dig om att jag utstrålar positivitet och engagemang, inte bara tillsammans med mina kunder, utan också med mina kolleger och överordnade.
Jag brinner verkligen för att leverera exceptionell service som resulterar i hög kundnöjdhet. Jag ser fram emot att få träffa dig och dina kollegor på Mäklarproffsen. Hoppas få chansen att presentera mig närmare under en intervju.
Med vänlig hälsning,
Greta Widén
Inledning i ett personligt brev åt en fastighetsmäklare
En fastighetsmäklare förmedlar villor, fritidshus, bostadsrätter, kommersiella fastigheter och tomträtter. Mäklarens uppgift är att förmedla kontakter mellan köpare och säljare. Hen sköter förhandlingarna mellan parterna och upprättar kontrakt när parterna kommit överens. Som fastighetsmäklare ger du parterna de råd och upplysningar de behöver för att kunna genomföra affären. Fastighetsmäklaren kontrollerar till exempel ägarförhållanden, inteckningar, tar fram en skriftlig beskrivning av fastigheten samt beräknar köparens boendekostnader. Det gäller att vara strukturerad, noggrann och ha en hög social kompetens.
Så hur får man in en fot i denna snabba, högpresterande värld? Om du inte redan har skrivit ett perfekt cv, så ska du börja med det. Ta en titt på vår guide med exempel, våra mallar och den allmänna cv-guiden. Sedan är det dags att skapa det perfekta personliga brevet som kompletterar din ansökan.
Ett personligt brev är en närmare presentation av dig själv som du skickar med ditt cv när du söker jobb. Se till så att ditt cv och personliga brev kompletterar varandra, och att du inte upprepar dig. Max en A4-sida är en bra längd på ett personligt brev.
Brevet ska inte innehålla personlig information som inte är relevant för tjänsten, exempelvis familjesituation, relationsstatus, husdjur eller fritidsintressen (om det inte är kopplat till kunskap som är relevant för tjänsten).
Brödtexten i ett personligt brev åt en fastighetsmäklare
Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Följ en tydlig struktur när du skriver:
- Lyft fram dina färdigheter och erfarenheter.
- Visa varför just du är en perfekt kandidat för tjänsten och företaget.
- Få till en imponerande sammanfattning.
- Avsluta med en övertygande uppmaning som gör rekryteraren angelägen om att kontakta dig.
Varför just du passar till tjänsten (färdigheter & erfarenhet)
I ditt cv presenterar du dina tidigare tjänster med en punktlista som accentuerar dina bedrifter på varje jobb. Men i ditt personliga brev får du chansen att komplettera och utöka, till exempel genom att berätta en historia om en utmaning du stod inför och hur du hanterade den. Var specifik om dina jobbrelaterade bedrifter och använd fakta och siffror när du kan.
Presentera din utbildning. En fastighetsmäklare har en utbildning från universitet eller högskola. Förklara inom vilket område du specialiserat dig, t.ex. fastighetsförmedling, civilrätt, fastighetsrätt, skatterätt, ekonomi, eller byggnadsteknik.
Registrering. För att bli registrerad som fastighetsmäklare måste du dels ha teoretisk utbildning från universitet eller högskola, dels praktik.
Specialist inom ett visst område. Fastighetsmäklare kan vara specialiserade på en viss marknad eller vissa typer av objekt exempelvis bostadsrätter, gårdar eller kommersiella fastigheter. Se till att du får fram just din situation och ditt specialområde i texten!
För att visa upp dina kompetenser kan du använda ”STAR-metoden” för att accentuera alla dina anmärkningsvärda bedrifter. Förklara först Situationen och uppgiften (Task) kort och avslöja sedan den åtgärd (Action) du vidtog och det positiva resultat det ledde till. Som fastighetsmäklare har du förmodligen många sådana upplevelser att välja mellan, så se till att välja en allmän utmaning som du hanterade exceptionellt bra eller en särskilt svår situation som eventuellt också kan uppstå på det nya företaget.
Se till att det personliga brevet matchar tjänsten/företaget
Att skräddarsy ditt personliga brev är jätteviktigt. Lusläs jobbannonsen, googla företaget eller organisationen. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor som kan vara till nytta för företaget och det specifika jobbet. Ge exempel på hur dina värderingar och erfarenheter stämmer överens med dessa aspekter, och visa att du inte bara passar för tjänsten utan också inom företaget, vad det gäller värderingar och “feeling”.
Ta även med saker som visar att du har läst på om företaget. Vad är företagets vision, värdegrund och kärnvärden?
Min arbetsetos präglas av hög servicenivå, yrkesstolthet, målmedvetenhet och vilja att utmana mig själv. Att byta bostad handlar om drömmar, visioner och verklighet. Som mäklare finns jag tillgänglig för kunderna när de behöver mig och erbjuder skräddarsydd service.
Med fokus på professionalitet, kunskap och god lokalkännedom tar jag dem genom hela processen, oavsett om de ska köpa eller sälja bostad. Är duktig på visningar, vilket jag menar genererar en tryggare och bättre bostadsaffär för både köpare och säljare.
Som fastighetsmäklare har jag upptäckt hur viktigt det är att arbeta på en byrå där mäklare stöttar varandra i en positiv och professionell miljö. Jag kan försäkra dig om att jag utstrålar positivitet och engagemang, inte bara tillsammans med mina kunder, utan också med mina kolleger och överordnade.
Sammanfattning och call-to-action
Du har gjort ett utmärkt jobb med att skapa starka argument för varför du förtjänar tjänsten, nu är det dags att avsluta brevet och skicka det. Det bästa sättet att avsluta med är en ”call-to-action”, det vill säga en uppmaning till handling. I denna mening visar du upp din passion och entusiasm för jobbet och på ett proffsigt sätt ber du personchefen att ta kontakt. Du kan till och med välja att lämna dina kontaktuppgifter en gång till i det här avsnittet. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn.
Cvkungen.se förenklar skrivprocessen med proffsigt designade verktyg som hjälper dig att skapa ett personligt brev på bara några minuter! Som inspiration erbjuder vi också många yrkesspecifika exempel på personliga brev, anpassningsbara mallar och en innehållsrik skrivguide.