Exempel på personligt brev Snickare
Rubrik
Målet med din rubrik är tvåfaldigt. Det främsta syftet är visa att dokumentet tillhör dig.
Tillsammans med ditt namn och yrkestitel innehåller rubriken viktig kontaktinformation som e-postadress eller telefonnummer. Om du är egenföretagare kanske du också vill ta med uppgifter om ditt företag, men var försiktig så att du inte tynger ned dokumentet med för många detaljer.
Det sekundära syftet med rubriken är att skapa en attraktiv och passande design som fångar läsarens uppmärksamhet. Ditt namn kommer sannolikt att vara fokuspunkten i rubriken. Det här är också en av få platser i ditt personligt brev där det kan vara lämpligt att använda färg (lite beroende på arbetsgivarens image och varumärke).
Om du är osäker, välj en klassisk design. Se cvkungen.se:s samling av mallar som har testats i praktiken.
Hälsningsfras
Din inledande hälsningsfras kan vara kort, men ägna ändå lite tid åt den. Här strävar du efter att skapa personlig kontakt med arbetsgivaren. Välj en respektfull ton för resten av brevet.
Om du har att göra med ett stort företag kan du behöva använda en mer allmän hälsningsfras. Hur som helst ska du försöka undvika opersonliga fraser som ”Till den som det berör”. Försök istället använda företagsnamnet följt av ”team” eller ”anställningsteamet”.
Bästa Jonas Svensson,
Inledning
När du börjar skriva ditt brev är det viktigt att komma ihåg att personalchefer, projektledare och arbetsledare ofta är mycket upptagna människor. I inledningen till ditt personliga brev vill du fånga deras uppmärksamhet och uppmuntra dem att fortsätta läsa.
Det finns flera sätt att göra det, men ett sätt är att börja med en anekdot, ett relevant faktum eller ett intressant personligt uttalande. Se bara till att hålla din berättelse kortfattad så att läsaren snabbt kan komma till sak. Du vill också accentuera dina viktigaste egenskaper så att rekryteraren direkt förstår varför du är rätt person för jobbet.
Efter att med stor entusiasm ha utformat några av de mest exklusiva butikerna i Stockholms city, har livet nu fört mig till Malmö där jag hoppas kunna dela med mig av min yrkeskunskap och erfarenhet till dina kunder. Att samarbeta med butiksägarna för att omvandla vision till verklighet har varit min passion de senaste tio åren och materialet trä har aldrig varit populärare. Jag älskar att arbeta med trä. Trä gör kunderna varma inombords.
Avsnitten i mitten (brödtexten)
Nu är det dags att ta itu med avsnittet som ska utgöra huvuddelen av ditt brev. I detta avsnitt, brödtexten, fördjupar du dig i dina färdigheter och tidigare bedrifter och förklarar hur de gör dig till rätt kandidat.
Ett sätt att förenkla den här delen är att dela upp den i två mindre avsnitt. Börja med att använda STAR-metoden för att markera en Situation och en uppgift (Task) samt åtgärden (Action) du vidtagit för att skapa ett positivt Resultat.
I det andra underavsnittet kan du prata om din kompetens och hur den relaterar till tjänsten samt berätta vad du kan betyda för arbetsgivaren.
När det gäller att skapa butiksinredningar engagerar jag mig i alla aspekter av design- och byggarbetet - från att skapa CAD-ritningar och skaffa material, till att bestämma hur jag ska hantera konstruktionerna och lösa problem på plats i butiken.
Varje snickerijobb är unikt och varje butik har sin egen stämning. Att få alla specifikationer och mått rätt första gången är viktigt, eftersom varje millimeter gör skillnad. Oavsett om jag ska konstruera en hylla, ett designelement, en disk eller ett upphöjt golv, måste det passa perfekt i utrymmet, och jag är van att samarbeta med specialdesigners och planerare. Prefab-arbete kan spela en viss roll, men för att få allting att verkligen passa i inredningen måste ”pricken över i” sättas på plats.
Jag bifogar en portfölj med några av mina bästa projekt och jag har över 30 entusiastiska referenser från tidigare kunder. 90 % av mina kunder har bett mig att arbeta hos dem igen, och några av mina designprojekt har presenterats i pressen. Teamarbete och kommunikation är avgörande i alla butiksinredningsprojekt - det är så många element som måste gå ihop, och jag arbetar hårt för att se till att hela teamet är i linje med projektmålet. Om så är fallet, blir samarbetet smidigt och vi kan avrunda varje detalj till perfektion.
Avsluta ditt personliga brev (sammanfattning och underskrift)
Du har gjort ditt bästa och nu är det dags att avsluta brevet på ett sätt som uppmuntrar personalchefen att höra av sig. För att göra det, skapa en så kallad ”Call to Action”. Det är en positiv fras som uppmanar personalchefen att ta kontakt. Visa upp din entusiasm för tjänsten utan att ta ut något på förhand.
Avsluta sedan brevet på vanligt sätt; "Med vänlig hälsning,”. Om du känner arbetsgivaren eller skickar ett e-postmeddelande kan du också lägga till ett ”Tack” eller ”Tack på förhand”.
Storm snickeri har ett avundsvärt rykte på inom branschen (en av dina kunder rekommenderade att jag skulle tag kontakt). Jag skulle bli väldigt smickrad om jag fick chansen att diskutera hur jag kan bidra till verksamheten.
Med vänlig hälsning,
Mark Larsson
Om du behöver mer inspiration när du skriver ditt personliga brev, ta en titt på våra exempel på personliga brev!