Som hemmamamma/hemmapappa är du chef för hemmet. Du är kock, städare, arbetsledare, lärare, lekkamrat och samordnare. Ja, hemmaföräldrar har fullt upp. Och det är inte något lätt jobb. Men hur gör man när man vill återvända till arbetslivet efter en sådan period? Om du vill öka dina chanser att få en intressant tjänst är det klokt att skriva ett övertygande cv och personligt brev. Vi hjälper dig gärna med den här guiden samt exemplen och mallarna på cvkungen.se
Hej Karin Boström,
Efter min egen föräldraledighet har jag arbetat fem år som dagmamma. På ett pålitligt och positivt sätt kombinerade jag uppfostran av mina egna barn med ansvaret för tre andra småttingar. Det har varit en intensiv och berikande period i mitt liv, men nu känner jag mig redo att återvända till arbetslivet utanför hemmet. Jag söker en administrativ tjänst på deltid.
Innan jag blev dagbarnvårdare arbetade jag på en förskola. Jag ansvarade för att ge barnen omsorg och möjlighet till utveckling, lek och lärande. Verksamheten drevs enligt läroplanen för förskolan och de riktlinjer som finns för pedagogisk omsorg. Till riktlinjerna hör även att utveckla, följa upp samt utvärdera verksamheten.
För mig är det en självklarhet att ha ett positivt förhållningssätt och jag har alltid försökt vara en god förebild för barnen. Jag har en god förmåga att se alla barn och ta hänsyn till deras individuella förutsättningar. Egenskaper som är nyttiga inom många områden.
Nu när jag söker mig ut på arbetsmarknaden igen, så väljer jag att byta bransch. Jag har alltid varit intresserad av administrativt arbete och jag tror jag skulle passa perfekt på er kundtjänstavdelning. Jag har social kompetens är mycket välorganiserad. (Det måste man vara om man ska kunna ta hand om sex barn i åldrarna 1–5 år samtidigt). Dessutom har jag de senaste åren uppdaterat mina datorkunskaper med flera distanskurser.
Jag ser fram emot möjligheten att träffas och få presentera mig närmare under en intervju. Jag är entusiastisk över tjänsten och flexibel vad det gäller arbetstider.
Vänliga hälsningar,
Maja Jansson
Avsnitt som ett personligt brev åt en hemmamamma/hemmapappa bör innehålla
Vi har mängder av exempelbrev och guider på vår hemsida - en expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här guiden, och tillhörande exempelbrev, kommer vi att ta upp hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå och hur man maximerar effekten av varje avsnitt. Vi kommer också med olika tips och förklarar vilka misstag man bör undvika.
Som hemmamamma/hemmapappa bör du ha följande avsnitt i ditt personliga brev:
- Rubrik. Börja med att ange dina kontaktuppgifter och datum på ett prydligt sätt.
- Hälsningsfras. Här får du chansen att skapa lite personlig kontakt. Tilltala personalchefen eller rekryteraren med namn – det visar att du har gjort din research.
- Inledning. Fånga läsarens uppmärksamhet genom att presentera dig själv på ett tilltalande sätt och dela din entusiasm för tjänsten.
- Brödtext. Tänk på det här avsnittet som hjärtat i din berättelse. Dyk ner i relevanta erfarenheter, färdigheter och prestationer. Visa hur de stämmer överens med behoven, kraven och värderingarna för tjänsten och låt dem ge färg åt din professionella berättelse.
- Sammanfattning. Avrunda din historia genom att sammanfatta dina kvalifikationer och upprepa ditt intresse för tjänsten. Glöm inte att ta med en ”call for action”, dvs en uppmaning till handling.
- Underskrift. Avsluta med en standardhälsning och ditt namn.
Kom ihåg att varje avsnitt av ditt personliga brev är en integrerad del av en sammanhållen berättelse om din karriärresa och passion för (den nya) tjänsten. Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. Du kan hitta designtips och råd om tonfall och innehåll i vår omfattande allmänna guide
Behöver du mer inspiration? Ta en titt på några exempel på personliga brev inom liknande områden:
Inledning i ett personligt brev åt en hemmamamma/hemmapappa
Oavsett vilken typ av jobb du söker så står det i platsannonsen vad arbetsgivaren vill att du har för kunskaper och erfarenheter. Dessa kan du använda som utgångspunkt för vad du ska ta med i ditt personliga brev. Om du matchar det som står i jobbannonsen med dina egna kunskaper och erfarenheter, inser rekryteraren snabbt att du är en lämplig kandidat för tjänsten. Dessutom visar ett välskrivet personligt brev att du har många positiva egenskaper.
- infoga nyckelord naturligt i ditt personliga brev
- använd exakt samma stavning eller frasering som i beskrivningen
- korrekturläs och kör stavningskontroll på ditt brev innan du skickar in det
- upprepa nyckelord onaturligt många gånger
- inkludera nyckelord i underliggande vit text bara för att överlista ATS
- tvinga fram sökord som inte överensstämmer med din erfarenhet
Skriva brödtexten i ett personligt brev åt en hemmamamma/hemmapappa
Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver:
- Lyft fram dina färdigheter och erfarenheter.
- Visa varför just du är en perfekt kandidat för tjänsten och företaget.
- Få till en imponerande sammanfattning.
- Avsluta med en övertygande uppmaning som gör rekryteraren angelägen om att kontakta dig.
Ditt mål är att bevisa att du har rätt kompetenser och fallenhet för din nya tjänst utanför hemmets väggar.
Varför just du är lämplig för tjänsten (färdigheter & erfarenhet)
I huvudavsnittet, det vill säga brödtexten, i ditt personliga brev visar du hur utomordentligt kvalificerad du är för jobbet.
- Om du har erfarenhet inom branschen, börja med att lyfta fram det, även om det var ett par år sedan.
- I ditt cv presenterar du förstås dina tidigare jobb med en punktlista. I ditt personliga brev får du chansen att komplettera och utöka, till exempel genom att berätta en historia om en utmaning du stod inför och hur du hanterade den.
- Var specifik om dina jobbrelaterade bedrifter och använd fakta och siffror om du kan.
- Om du fick barn tidigt och inte har så mycket arbetslivserfarenhet, berätta om praktikplatser eller volontärarbete som du gjort.
- Betona eventuella prestationer eller utmärkelser under din utbildning.
- Accentuera din passion och ditt engagemang. Det kan handla om barn och uppfostran eller ämnen som har att göra med den nya bransch du söker dig till.
- Ta också upp specifika färdigheter, talanger och (yrkes)ambitioner.
Överlista ATS. Ett applicant tracking system är ett effektivt mjukvaruprogram som scannar, sorterar och rankar inkommande cv:n och jobbansökningar. Hur ska man göra för att slippa hamna i papperskorgen direkt? Granska platsannonserna mycket noggrant och försök använda samma ordval när du beskriver dina yrkeskvalifikationer. Uppmärksamma också språket som används i platsannonsen och använd samma terminologi i dina dokument.
Se till att det personliga brevet matchar tjänsten och företaget/organisationen
Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen, googla företaget eller organisationen. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor som kan vara till nytta för företaget/organisationen och det specifika jobbet. Ge exempel på hur dina värderingar och erfarenheter stämmer överens med dessa aspekter, och visa att du inte bara passar för tjänsten utan också inom företaget, vad det gäller värderingar och “feeling”.
Ta även med saker som visar att du har läst på om platsen. Om en skola till exempel skriver på sin hemsida att läroplanen följer en viss ideologi, så ha med i din text att du sympatiserar med den.
Innan jag blev dagbarnvårdare arbetade jag på en förskola. Jag ansvarade för att ge barnen omsorg och möjlighet till utveckling, lek och lärande. Verksamheten drevs enligt läroplanen för förskolan och de riktlinjer som finns för pedagogisk omsorg. Till riktlinjerna hör även att utveckla, följa upp samt utvärdera verksamheten.
För mig är det en självklarhet att ha ett positivt förhållningssätt och jag har alltid försökt vara en god förebild för barnen. Jag har en god förmåga att se alla barn och ta hänsyn till deras individuella förutsättningar. Egenskaper som är nyttiga inom många områden.
Nu när jag söker mig ut på arbetsmarknaden igen, så väljer jag att byta bransch. Jag har alltid varit intresserad av administrativt arbete och jag tror jag skulle passa perfekt på er kundtjänstavdelning. Jag har social kompetens är mycket välorganiserad. (Det måste man vara om man ska kunna ta hand om sex barn i åldrarna 1–5 år samtidigt). Dessutom har jag de senaste åren uppdaterat mina datorkunskaper med flera distanskurser.
Sammanfattning och call-to-action
Du har gjort ett utmärkt jobb med att skapa starka argument för varför du gör dig förtjänst av tjänsten, nu är det dags att avsluta brevet och skicka det. Det bästa sättet att avsluta med är en ”call-to-action”, det vill säga en uppmaning till handling. I denna mening visar du upp din passion och entusiasm för jobbet och på ett proffsigt sätt ber du personchefen att ta kontakt. Du kan till och med välja att lämna dina kontaktuppgifter en gång till i det här avsnittet. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn.
Jag ser fram emot möjligheten att träffas och få presentera mig närmare under en intervju. Jag är entusiastisk över tjänsten och flexibel vad det gäller arbetstider.
Vänliga hälsningar,
Maja Jansson
Cvkungen.se förenklar skrivprocessen med proffsigt designade verktyg som hjälper dig att skapa ett personligt brev på bara några minuter! Som inspiration erbjuder vi också många yrkesspecifika exempel på personliga brev, skrivguider, anpassningsbara mallar och massor med praktiska råd.
Nu är du redo att söka ditt drömjobb!