Som telefonkommunikatör är du företagets röst utåt. Oavsett om du är den första person som en kund har kontakt med, eller om du hanterar ett klagomål, är ditt mål att uppnå ett positivt resultat i slutet av samtalet.
Ditt cv som telefonkommunikatör är en bra plats att visa att du vet hur man ger folk det de vill ha. I själva verket kommer nyckeln till din jakt efter jobb att vara ett cv som visar arbetsgivarna att du har precis det de vill ha.
Hur knådar du dina färdigheter, din arbetslivserfarenhet och personlighet till ett dokument som gör att du får komma på anställningsintervju? Cvkungen.se är en utmärkt källa för råd och praktiska verktyg för att besvara den frågan. Kolla in några av de över 350 cv-exemplen och guiderna i vårt gratis bibliotek.
Denna guide, tillsammans med ett anpassningsbart cv-exempel för telefonkommunikatörer, kommer att behandla följande aspekter i din jakt på jobb:
- Vad gör en telefonkommunikatör?
- Hur skriver man ett cv åt en telefonkommunikatör?
- Vad är det bästa cv-formatet för en telefonkommunikatör?
- Råd för att skriva de olika avsnitten i ditt cv: rubrik, sammanfattning, arbetslivserfarenhet, färdigheter och utbildning.
- Professionell cv-layout och designtips.
Vad gör en telefonkommunikatör?
Telefonkommunikatörer (och telefonförsäljare) är kundtjänstproffs som utgör en länk mellan företag och potentiella kunder. Beroende på vilket jobb du har, kan du hålla utgående samtal för att boka möten, svara på kundförfrågningar eller hantera klagomål. Eller värva medlemmar och bidragsgivare. Ditt mål? Ge bästa möjliga kundservice och få nöjda kunder efter varje telefonsamtal.
För att vara en framgångsrik telefonkommunikatör måste du vara väl insatt i företagets produkter och riktlinjer så att du kan erbjuda lösningar som skapar glada kunder och en glad chef.
Vad kan jag hjälpa dig med idag?
Telefonkommunikatörer måste känna till en uppsättning artiga uttryck som hen kan använda i kommunikationen med kunderna. Här är några fraser vi rekommenderar att du har i din repertoar på jobbet:
- Det var en bra fråga! Det tar jag reda på åt dig.
- Jag förstår hur frustrerande (upprörande, oroande, etc.) det är!
- Kan du ge mig lite fler detaljer?
- Tack för ditt tålamod.
- Jag förstår verkligen varför du kommer med den här förfrågan.
Vilket intryck kunder har av ett företag kan helt och hållet bero på deras kontakt med telefonkommunikatörerna. Som sådan hjälper telefonkommunikatören till att stärka relationen mellan företaget och befintliga kunder, samtidigt som de också jobbar på att värva nya.
Hur skriver man ett cv åt en telefonkommunikatör?
Innan du börjar skriva är det viktigt att veta vilka avsnitt som ska ingå i ditt cv som telefonkommunikatör. Det bör innehålla följande:
- Rubrik
- Personlig sammanfattning (även kallad profil)
- Avsnitt om arbetslivserfarenhet
- Avsnitt om färdigheter
- Avsnitt om utbildning
För att kunna erbjuda framgångsrik kundservice som telefonkommunikatör krävs precis rätt tonfall. Det gäller också ditt cv. I själva verket bör tonen i ditt cv återspegla din telefonröst; vänlig och hjälpsam. Om du tvekar måste du såklart välja en proffsig, något formellare ton.
Ditt mål är att visa upp dina utmärkta kommunikationsfärdigheter, samtidigt som du förklarar för din kund (i det här fallet den potentiella arbetsgivaren) hur du kan bidra.
Varför ska man skräddarsy sitt cv?
Varje cv bör skräddarsys. Varför? Det korta svaret är att varje jobb är unikt. Att skräddarsy ditt cv är speciellt viktigt för en telefonkommunikatör eftersom du måste visa att du förstår dig på företagets image, dess produkter och stil för att kunna representera dem korrekt inför en kund.
Men det är inte den enda anledningen till att anpassa cv:t, Applicant Tracking Systems (ATS) är ett annat viktigt skäl.
Vad är Applicant Tracking Systems, på svenska “ansökningshanteringssystem” eller “rekryteringssystem”?
Det är programvara som används av personalavdelningar för att scanna och sortera jobbansökningar. ATS använder algoritmer för att rangordna cv:n utifrån information som nyckelord och fraser kopplade till tjänsten. Bara de högst rankade cv:na har en chans att nå mänskliga ögon. Därför ligger det i ditt intresse att få in de nyckelord och fraser som finns i platsannonsen in i ditt cv (om så är lämpligt förstås).
Bästa cv-formatet för en telefonkommunikatör
Det traditionella formatet för ett cv åt en telefonkommunikatör är detsamma som för de flesta nybörjartjänster (och de flesta jobb i allmänhet) — kronologiskt.
Detta cv-format kännetecknas av tre aspekter när det gäller avsnittet om arbetslivserfarenhet:
- Din arbetslivserfarenhet listas kronologiskt: du börjar med den senaste tjänsten och jobbar sedan bakåt.
- Det här avsnittet är det största och mest framträdande i ditt cv (vad det gäller utrymme och mängd text).
- Varje tjänst består av en punktlista med arbetsuppgifter och/eller bedrifter.
Om du är ny på arbetsmarknaden (till exempel nyutexaminerad) vill du kanske välja det funktionella eller hybrida (kombinerade) cv-formatet. Det ger lite flexibilitet att flytta runt avsnitten i cv:t och t.ex. placera utbildning eller färdigheter högre upp på sidan. Om du inte har så mycket arbetslivserfarenhet att skryta om, kan du helt enkelt döpa om ditt avsnitt om arbetslivserfarenhet till ”erfarenhet” och lista deltidsjobb eller personliga projekt.
Alla cv:n har som mål att visa upp dig själv på ett övertygande sätt. Och det uppnår du genom att accentuera din utbildning eller lista förmågor och egenskaper — sätt igång!
CV-rubrik
På samma sätt som din röst är avsedd att ge din samtalspartner ett omedelbart positivt intryck när du blir uppringd, är syftet med en tilltalande rubrik att introducera dig själv i cv:t på ett visuellt engagerande sätt. Det är hit läsarens ögon först dras och det får också allt annat att se inbjudande ut att läsa. En framträdande plats för ditt namn, e-postadress och telefonnummer gör det också enkelt för rekryterare att kontakta dig för att bestämma träff för en intervju.
Exempel på sammanfattning åt en telefonkommunikatör: en vänlig introduktion
Den personliga sammanfattningen i cv:t, även kallad profil, är en chans att visa upp din hjälpsamma karaktär och dina kommunikationsfärdigheter. Du får ingen andra chans att göra det i de mer formella avsnitten i ditt cv, så utnyttja de här cirka 100 orden!
Du kommer förmodligen att ställa dig den här frågan ganska ofta när du har fått jobbet: Vad kan jag hjälpa dig med idag? Men just nu besvarar du frågan åt din framtida chef. Använd din personliga sammanfattning för att visa upp dina kundtjänsttalanger och välj några starka ord eller fraser för att beskriva din personlighet och dina färdigheter.
Det är bra att använda specifika data och detaljer. Om du kan, visa hur många tillfredsställande kundsamtal du hade per dag, vecka eller månad. Eller berätta historien om en speciellt svår uppgift som du löste.
Läs cv-exemplet åt en telefonkommunikatör nedan för att få en idé om hur en sammanfattning kan se ut.
Erfaren och entusiastisk telefonförsäljare med hög social kompetens. Har lätt för att bygga tillitsfulla relationer. Trivs med att arbeta självständigt likväl som i grupp. Skicklig på att förbli lugn och tillmötesgående i pressade situationer.
Exempel på arbetslivserfarenhet: ringa in dina prestationer
Oavsett om du har haft ett eller många tidigare jobb har du vidareutvecklat dina färdigheter på vägen. Ditt avsnitt om arbetslivserfarenhet bör vara en översikt av den utvecklingen. Använd punktlistor under varje rubrik (bestående av arbetsgivarens namn och datum som du arbetade där) för att ge rekryteraren en uppfattning om vad du kan bidra med på jobbet baserat på din tidigare arbetslivserfarenhet.
Om du tar dina allra första steg på arbetsmarknaden, grattis! Du kan fokusera mer på din utbildning, men i det här avsnittet kan du lista eventuellt volontärarbete, sommarjobb eller ansvarsfulla uppdrag du haft i skolan, en förening eller organisation. Tänk på överförbara färdigheter du fått och som kan vara tillämpliga i den nya tjänst du vill ha. I det här fallet, som vi förklarat tidigare, kan du kalla avsnittet för bara ”erfarenhet” istället för ”arbetslivserfarenhet”.
Använd denna exempeltext på arbetslivserfarenhet som utgångspunkt.
Telefonförsäljare på SoSafe, Linköping
Juli 2021 - Januari 2023
- Agerade som drivande kraft i etableringen av en helt ny produkt och tjänst på den svenska marknaden.
- Alla kundmöten skedde på telefon. Min roll var avgörande för kundens första möte med varumärket.
- Ansvarade för tydliga processer och rutiner.
- Arbetade i tätt samarbete med ett säljteam.
- Uppnådde alla uppsatta mål, både gemensamt och individuellt.
- Stod för personlig coaching, teambuilding och uppföljning.
Exempel på färdigheter i cv:t
Avsnittet om färdigheter i cv:t är till för att framhäva dina förmågor så att upptagna rekryterare snabbt kan scanna texten för att se om du har det de letar efter. Som telefonkommunikatör behöver du många fler färdigheter än bara en vänlig telefonröst eller förmågan att lyssna.
Lusläs platsannonsen för att ta reda på vad som är viktigt för din potentiella arbetsgivare och se till att du listar alla färdigheter som matchar.
En andra anledning till att ditt färdighetsavsnitt är viktigt är att det berättar för rekryteraren vilka egenskaper du tycker det är viktigt att framhäva.
Här är nio färdigheter du behöver för att vara en bra telefonkommunikatör:
- Förmåga att behålla företagsinformation
- Detaljorienterad
- Organiserad
- Flexibel
- Vänlig
- Lugn under press
- Utmärkt kommunikationsförmåga
- Snabb
- Kreativ
*Källa: TalkDesk
Detta exempel åt en telefonkommunikatör visar det kortfattade sätt du bör utforma ditt färdighetsavsnitt på.
- Linköping
- Försäljningsstrategier
- Kommunikationsfärdigheter
- Målmedveten och tävlingsinriktad
- Lyhörd och resultatfokuserad
- Kreativ problemlösning
Exempel på utbildningsavsnitt åt en telefonkommunikatör
Mycket av din utbildning till telefonkommunikatör kommer att ske på plats, på jobbet, eftersom varje företag har sitt eget system för att hantera kunder. Du kommer också behöva lära dig mer om de produkter och tjänster som erbjuds. Därför kräver jobbet som telefonkommunikatör generellt sett inte någon högre utbildning. En gymnasieutbildning räcker för att kickstarta din karriär.
För övrigt är utbildningsavsnittet i ditt cv en överskådlig lista med relevanta examina, diplom och certifikat, samt uppgifter om respektive läroanstalt. Dessa bör listas i omvänd kronologisk ordning från högsta till lägsta nivå.
Nedan hittar du utbildningsavsnittet från vårt exempel åt en telefonkommunikatör.
Kandidatexamen Företagsekonomi, Linköpings universitet, Linköping
Augusti 2018 - Juni 2021
Ekonomiprogrammet, Klara teoretiska gymnasium, Linköping
Augusti 2015 - Juni 2018
Cv-layout och design: det första intrycket
På samma sätt som du representerar det företag du arbetar för, är ditt cv en representant för ditt professionella jag. Vilket intryck vill du att rekryterare ska få? Överskådligt, prydligt, organiserat, detaljorienterat? Ja!
Här är några tips för att åstadkomma det:
- Håll till dig till en enkel design (avstå från grafik, bilder och för mycket färg).
- Se till att marginalerna är tillräckligt breda för att undvika ett tajt utseende.
- Använd standardrubriker för avsnitten så att det blir enkelt för rekryteraren att hitta det hen behöver.
- Se till att dina kontaktuppgifter drar blickarna till sig.
- Be en pålitlig vän eller kollega att korrekturläsa texten för att undvika stav- eller grammatikfel.
- Matcha formatet på ditt personliga brev (kolla in vårt här) med ditt cv.
- Testa en av våra cv-mallar som godkänts av experter så att det inte blir något fel på layouten.
Viktiga slutsatser om ditt cv som telefonkommunikatör
- Telefonkommunikatörer är en viktig del av teamet och “en röst utåt” för företaget, så de måste anpassa sitt tonfall och sin stil för att utstråla rätt image.
- Din vänliga natur och utmärkta kommunikationsfärdigheter kommer hjälpa dig att skapa ett vinnande cv.
- Skräddarsy ditt cv för att visa att du förstår dig på företagets image och för att rankas högre av ATS-systemen.
- Använd vår online cv-byggare med valfri cv-mall för att underlätta arbetet och snabba på ansökningsprocessen!