Marknadsförare arbetar med att skapa och utföra marknadsföringskampanjer för produkter eller tjänster åt ett företag eller en organisation. Målet kan vara att öka försäljningen och stärka varumärket eller så kan det handla om att marknadsföra en idé eller ett beteende. Kreativitet, problemlösning, nytänkande och allmänbildning är värdefulla egenskaper i yrket. Hur presenterar du dessa egenskaper på ett bra sätt i ditt cv? Vi på cvkungen hjälper dig med den här praktiska skrivguiden och våra gratis mallar och exempel.
Hur skriver man ett cv som marknadsförare?
Innan du kan sätta igång och skriva ditt cv som marknadsförare, måste du veta vad det ska innehålla. Det finns en enkel formel som du kan använda för att skapa en iögonenfallande ansökan. Här är de viktigaste avsnitten som du måste ha med:
- Rubrik
- Personlig sammanfattning/Profil
- Arbetslivserfarenhet
- Färdigheter
- Utbildning
En lyckad marknadsföringskampanj börjar med att studera målgruppen, ta reda på så mycket som möjligt om kunden man inriktar sig på. Detsamma gäller ditt cv. Lär känna företaget du söker till. Lär dig allt du kan om dess anställda, filosofi, produkter och tjänster. Ta reda på så mycket som möjligt om din blivande arbetsgivare. Rikta sedan in din kampanj och kom ihåg att det är DU som är varumärket här!
Applicant Tracking Systems, eller kort och gott ATS, är effektiva automatiseringsverktyg som scannar, sorterar och rankar inkommande cv:n. Programmet söker efter nyckelord som beskriver önskvärda kvalifikationer hos kandidaterna. Hur ska man överlista ATS? Lusläs platsannonserna och försök använda samma ordval när du beskriver dina yrkeskvalifikationer.
Exempel på nyckelord i en platsannons för en marknadsförare:
- Digital marknadsföring
- Onlinemarknadsföring
- Projektledning
- Dataanalys
- Varumärkesbyggande
- Kommunikation
- Kundkontakt
- Budgetansvar
Välj rätt format för ditt cv som marknadsförare
Ett kronologiskt cv är det bästa formatet när din arbetslivserfarenhet överensstämmer väl med de krav som ställs i platsannonsen. Det fungerar bra för arbetssökande inom nästan alla yrken, inklusive marknadsförare.
Ibland passar andra cv-format bättre, t.ex. om man är ny på arbetsmarknaden, på väg att byta karriär, eller för personer med blandad yrkesbakgrund. Då kan man välja ett funktionellt cv-format som fokuserar på kompetenser, talanger och expertis, snarare än på arbetslivserfarenhet.
Presentera dina kontaktuppgifter
Rubriken i ditt cv fungerar som ett visitkort. Det ska tydligt presentera din kontaktinformation i linje med din yrkesmässiga utstrålning Se till att din information är överskådlig och har en proffsig layout. Det här ska ingå:
- Fullständigt namn och titel. Uppge ditt för- och efternamn och din yrkestitel.
- En yrkesmässig e-postadress. Använd ett enkelt, professionellt format som fö[email protected].
- Telefonnummer. Uppge ett kontaktnummer (där det verkligen går att nå dig) och tala in ett proffsigt hälsningsmeddelande.
- Ort. Nämn endast din bostadsort och eventuellt kommun/län.
- LinkedIn. Ta med din LinkedIn-profil om den är aktuell och relevant.
Undvik att nämna födelsedatum, personliga uppgifter som civilstånd, personnummer eller ID/pass-nummer.
- Ha med en kort introduktion (profiltext).
- Lista erfarenhet i omvänd kronologisk ordning.
- Skriv gärna om volontärarbete.
- Använd professionellt språk.
- Använd en tydlig och prydlig layout.
- Korrekturläs!
- Gör stavfel.
- Berätta för mycket.
- Ha ett för långt cv (max 2 sidor, helst 1).
- Ge för mycket information.
- Använd allmängiltigt språk.
Exempel på personlig sammanfattning
Du är en kreativ tänkare som vet hur du ska skapa intresse för din produkt. Här handlar det om DIG. Var tydlig med ditt budskap. Vilken kreativ ”marknadsföringskampanj” vill du lyfta fram? Vilka färdigheter gör att du sticker ut? Du har 3–4 meningar på dig för att förklara varför just du är rätt kandidat för jobbet, så se till att dina exempel matchar företagets behov.
Erfaren chef inom digital marknadsföring med erfarenhet av att utveckla och hantera högeffektiva digitala marknadsföringsstrategier. Min viktigaste uppgift är att skapa publicitet och uppmärksamhet för varor och tjänster. Skicklig på att övervaka webbstrategier och -utveckling, digitalt engagemang och konsumentanpassade verktyg. Engagerar mig till 100 % när det gäller att vägleda strategiska relationer för att uppnå företagets mål.
Nyutexaminerad digital marknadsförare hjälper kunder att förverkliga sina visioner genom att strategiskt skapa en plan och följa upp med relevanta moment. Älskar att arbeta i teknikens framkant och att utveckla hållbara lösningar. Analytiskt lagd, duktig på att fatta datadrivna beslut. Entusiastisk, social, kreativ och lösningsfokuserad.
Exempel på arbetslivserfarenhet som marknadsförare
När du ska beskriva din arbetslivserfarenhet i cv:t ska du använda dig av omvänd kronologisk ordning. Sammanfatta din senaste tjänst och banta ner dina tidigare jobb. Rekryterare är alltid mest intresserade av vad du har gjort den senaste tiden.
Utveckla varje punkt som om du försöker sälja en produkt (det är ju det du gör!). Börja med ett starkt handlingsverb, följt av detaljuppgifter, siffror och statistik som gör din prestation ännu mer imponerande och trovärdig. Exempel:
- Genererade 20 % fler potentiella kunder varje vecka genom att dagligen uppdatera kampanjen i sociala medier.
- Skötte insamling och rapportering av KPI:er och dataanalys.
- Ansvarade självständigt för projektledning och hantering av kundkontakter.
- Skapade och administrerade hundratals kampanjer.
Marknadsföringschef på Utanför boxen AB, Linköping
Juni 2018 - November 2022
- Upprättade och implementerade strategiska marknadsplaner för att tillvarata möjligheter på marknaden och uppnå tillväxt.
- Kampanjer genomfördes ofta i samarbete med en reklambyrå.
- Målet var att öka försäljningen och stärka varumärken, men även att marknadsföra en idé eller ett beteende.
- Bedömde konkurrensen och fastställde affärs- och marknadsplaner som ska implementeras.
- Ledde företaget gällande strategi, innehåll och kreativa initiativ för en helt integrerad marknadskommunikation.
- Skötte företagets konton på sociala medier.
- Utvecklade och skötte e-postkampanjer.
Digital marknadsförare på Sun Game, Linköping
Oktober 2014 - Maj 2017
- Kombinerade strategiskt och operativt arbete.
- Producerade innehåll i form av text, bild och video för distribution i relevanta kanaler, själv eller med stöd av externa konsulter/byråer.
- Planerade och genomförde datadrivna marknadskampanjer samt arbetade med CRO och Marketing Automation.
- Optimerade kundresan och den digitala kundkommunikationen och arbetade löpande med att analysera kampanjer och kundbeteenden.
- Använde bland annat verktyg som Google Analytics, Google Optimize och Hotjar.
- Byggde partnersamarbeten och utvecklade digitala samarbeten där kundimpulser identifieras och kanaliseras via integrationer eller filöverföring.
Exempel på färdigheter som passar en marknadsförare
Som marknadsförare är det viktigt att fånga målgruppens uppmärksamhet direkt. Om det inte görs på några sekunder går de vidare till nästa annons. Därför är färdighetsavsnittet i ditt cv så viktigt. Många rekryterare börjar med att läsa det för att snabbt se vilka färdigheter du har. Om din lista gör dem besvikna, kommer de gå vidare till nästa cv.
Det här avsnittet är det enklaste att anpassa till ATS, så när du uppdaterar ditt cv inför varje ny ansökning, börja här.
Exempel:
- Innovativ
- Strukturerad
- Öga för detaljer
- Problemlösare
- Kommunikativ
- Analysera alternativ
- Ta snabba beslut
- Självgående
- Ambitiös
- Content marketing
- Digital marknadsföring
- Effektiv tidshantering
- SEO-optimering
- Utmärkt samarbetsförmåga
- Content Research & Development
Utbildning marknadsförare
Utbildningsavsnittet är en lista med dina (akademiska) examina. De flesta chefstjänster inom marknadsföring utgår ifrån att du har en kandidatexamen. Om du har en magisterexamen eller högre behöver du inte ta med din gymnasieutbildning.
Du kanske har lärt dig många av dina färdigheter på jobbet, men om du har vidareutbildat dig eller gått relevanta kurser som förbättrar din kandidatur, ta upp det.
Kandidatprogram i företagsekonomi, Linköpings universitet, Linköping
Augusti 2013 - Juni 2016
Ekonomiprogrammet, Klara teoretiska gymnasium, Linköping
Augusti 2011 - Juni 2014
- Ordförande i elevrådet under 2 år.
Välj rätt cv-format och -layout
Som marknadsförare vet du hur man skapar strömlinjeformade projekt. Tänk på ditt cv som ett sådant projekt. Rekryterare vill kunna komma åt din information snabbt. Gör det lätt för dem genom att skapa ett överskådligt cv.
Tänk på att ha:
- Lättläst kontaktinformation
- Tydligt rubricerade avsnitt
- Varierande radlängd för ett luftigt intryck
- Enkelt och stilrent typsnitt, t.ex. Arial eller Times New Roman
- Konsekvent teckenstorlek och typsnitt
- 2,5 cm marginaler på alla sidor
Undvik:
- För mycket eller för starka färger
- Stora textblock
- Kolumner och tabeller
- Information i sidhuvud och sidfot
Profil
Erfaren marknadsföringsspecialist som är skicklig på att övervaka traditionella och nya mediestrategier utformade för att hjälpa företag att nå sina mål inom leadgenerering, varumärkesmedvetenhet och användarengagemang. Stark känsla för när och hur kampanjer ska sjösättas. Mitt mål och min drivkraft är att få rätt produkt eller tjänst till kunden på rätt plats vid rätt tidpunkt.
Arbetslivserfarenhet
Marknadsföringschef på Utanför boxen AB, Linköping
Juni 2018 - November 2022
- Upprättade och implementerade strategiska marknadsplaner för att tillvarata möjligheter på marknaden och uppnå tillväxt.
- Kampanjer genomfördes ofta i samarbete med en reklambyrå.
- Målet var att öka försäljningen och stärka varumärken, men även att marknadsföra en idé eller ett beteende.
- Bedömde konkurrensen och fastställde affärs- och marknadsplaner som ska implementeras.
- Ledde företaget gällande strategi, innehåll och kreativa initiativ för en helt integrerad marknadskommunikation.
- Skötte företagets konton på sociala medier.
- Utvecklade och skötte e-postkampanjer.
Digital marknadsförare på Sun Game, Linköping
Oktober 2014 - Maj 2017
- Kombinerade strategiskt och operativt arbete.
- Producerade innehåll i form av text, bild och video för distribution i relevanta kanaler, själv eller med stöd av externa konsulter/byråer.
- Planerade och genomförde datadrivna marknadskampanjer samt arbetade med CRO och Marketing Automation.
- Optimerade kundresan och den digitala kundkommunikationen och arbetade löpande med att analysera kampanjer och kundbeteenden.
- Använde bland annat verktyg som Google Analytics, Google Optimize och Hotjar.
- Byggde partnersamarbeten och utvecklade digitala samarbeten där kundimpulser identifieras och kanaliseras via integrationer eller filöverföring.
Färdigheter
- Content marketing
- Digital marknadsföring
- Effektiv tidshantering
- SEO-optimering
- Utmärkt samarbetsförmåga
- Content Research & Development
Utbildning
Kandidatprogram i företagsekonomi, Linköpings universitet, Linköping
Augusti 2013 - Juni 2016
Ekonomiprogrammet, Klara teoretiska gymnasium, Linköping
Augusti 2011 - Juni 2014
- Ordförande i elevrådet under 2 år.
Cvkungen förenklar skrivprocessen med proffsigt designade verktyg som hjälper dig att skapa ett cv på bara några minuter! Som inspiration erbjuder vi också många yrkesspecifika exempel på cv:n, personliga brev, skrivguider, anpassningsbara mallar och massor med praktiska råd.