Som copywriter, eller reklamskribent som yrket också kan kallas, jobbar du med idéer och texter i reklam. Du ska kunna formulera dig intresseväckande så att dina målgrupper tar till sig budskapet, oavsett om det handlar om att sälja en idé, produkt eller tjänst. Men hur säljer du dig själv när du ska söka jobb? Vi på cvkungen hjälper dig med den här praktiska skrivguiden och våra gratis mallar och exempel.
Hur skriver man ett cv som copywriter?
Innan du kan sätta igång och skriva ditt cv som copywriter, måste du veta vad det ska innehålla. Det finns en enkel formel som du kan använda för att skapa en iögonenfallande ansökan. Här är de viktigaste avsnitten som du måste ha med:
- Rubrik
- Personlig sammanfattning/Profil
- Arbetslivserfarenhet
- Färdigheter
- Utbildning
Applicant Tracking Systems, eller kort och gott ATS, är effektiva automatiseringsverktyg som scannar, sorterar och rankar inkommande cv:n. Programmet söker efter nyckelord som beskriver önskvärda kvalifikationer hos kandidaterna. Hur ska man överlista ATS? Lusläs platsannonsen och försök använda samma ordval när du beskriver dina yrkeskvalifikationer.
Exempel på nyckelord i en platsannons för en copywriter:
- Digital marknadsföring
- Onlinemarknadsföring
- Sökordsanalyser inom SEO
- AI-verktyg (t.ex. ChatGPT)
- Dataanalys
- Varumärkesbyggande
- Externa webbar och intranät
- Kommunikation
- Kundkontakt
- Budgetansvar
Välj rätt format för ditt cv som copywriter
Ett kronologiskt cv är det bästa formatet när din arbetslivserfarenhet överensstämmer väl med de krav som ställs i platsannonsen. Det fungerar bra för arbetssökande inom nästan alla yrken, inklusive copywriters.
Ibland passar andra cv-format bättre, t.ex. om man är ny på arbetsmarknaden, på väg att byta karriär, eller för personer med blandad yrkesbakgrund. Då kan man välja ett funktionellt cv-format som fokuserar på kompetenser, talanger och expertis, snarare än på arbetslivserfarenhet.
Presentera dina kontaktuppgifter
Rubriken i ditt cv fungerar som ett visitkort. Det ska tydligt presentera din kontaktinformation i linje med din yrkesmässiga utstrålning Se till att din information är överskådlig och har en proffsig layout. Det här ska ingå:
- Fullständigt namn och titel. Uppge ditt för- och efternamn och din yrkestitel.
- En yrkesmässig e-postadress. Använd ett enkelt, professionellt format som fö[email protected].
- Telefonnummer. Uppge ett kontaktnummer (där det verkligen går att nå dig) och tala in ett proffsigt hälsningsmeddelande.
- Ort. Nämn endast din bostadsort och eventuellt kommun/län.
- LinkedIn. Ta med din LinkedIn-profil om den är aktuell och relevant.
- För- och efternamn
- Yrkestitel
- E-postadress
- Telefonnummer
- Bostadsort
- Födelsedatum
- Personnummer
- ID-/passnummer
- Uppgifter om civilstånd
- Namnen på dina husdjur
Exempel på personlig sammanfattning
Som copywriter är du en kreativ tänkare som vet hur du ska skapa intresse för din produkt. I cv:t handlar det om DIG. Var tydlig med ditt budskap. Vilken kreativ ”marknadsföringskampanj” vill du lyfta fram? Vilka färdigheter gör att du sticker ut? Du har 3–4 meningar på dig för att förklara varför just du är rätt kandidat för jobbet, så se till att dina exempel matchar företagets behov.
Engagerad copywriter som ansvarar för organisationens marknadsföring. Har erfarenhet av att utveckla och hantera högeffektiva digitala marknadsföringsstrategier. Min viktigaste uppgift är att skapa publicitet och uppmärksamhet för varor och tjänster. Skicklig på att övervaka webbstrategier och -utveckling, digitalt engagemang och konsumentanpassade verktyg. Engagerar mig till 100 % när det gäller att vägleda strategiska relationer för att uppnå företagets mål.
Nyutexaminerad copywriter hjälper kunder att förverkliga sina visioner genom att strategiskt skapa innovativa planer och följa upp med relevanta moment. Älskar att arbeta i teknikens framkant och att samarbeta i team. Entusiastisk, social, kreativ och lösningsfokuserad.
En lyckad marknadsföringskampanj börjar med att studera målgruppen. Man tar reda på så mycket som möjligt om kunden. Detsamma gäller ditt cv. Lär känna företaget du söker till. Ta reda på så mycket du kan om dess anställda, filosofi, produkter och tjänster. Rikta sedan in din kampanj och kom ihåg att det är DU som är varumärket här!
För mer inspiration, ta en titt på liknande yrken:
Exempel på arbetslivserfarenhet som copywriter
När du ska beskriva din arbetslivserfarenhet i cv:t ska du använda dig av omvänd kronologisk ordning. Sammanfatta din senaste tjänst och banta ner dina tidigare jobb. Rekryterare är alltid mest intresserade av vad du har gjort den senaste tiden.
Utveckla varje punkt som om du försöker sälja en produkt (det är ju det du gör!). Börja med ett starkt handlingsverb, följt av detaljuppgifter, siffror och statistik som gör din prestation ännu mer imponerande och trovärdig. Exempel:
- Formulerade dagligen ett tiotal slagkraftiga texter.
- Genererade 20 % fler potentiella kunder varje vecka genom att dagligen uppdatera kampanjen i sociala medier.
- Skötte insamling och rapportering av KPI:er och dataanalys.
- Ansvarade självständigt för projektledning och hantering av kundkontakter.
- Skapade och administrerade hundratals kampanjer.
Copywriter på Äventyr, Luleå
September 2020 — November 2024
- Traditionell och digital marknadsföring
- Uppdatering av kataloger och foldrar
- Skapande av nyhets- och kampanjblad
- Content till sociala medier
- Skapande av produktfilmer
- Utveckling av e-learningplattform
- Uppdatering av hemsidor
- Fotografering och redigering
- Material och förberedelser till mässor och events
Kommunikatör på Luleå Kommun, Luleå
September 2014 — September 2020
- Ansvarade för internt och externt kommunikationsarbete på strategisk och operativ nivå.
- Planerade, genomförde och utvärderade kommunikationsinsatser.
- Utförde marknadsundersökningar och omvärldsanalyser.
- Utformade informationsmaterial.
- Gav råd till kollegor i kommunikationsfrågor.
- Utförde varumärkesarbete.
- Uppdaterade information på extern och intern webbplats.
- Arbete med digitala kanaler och sociala medier.
Exempel på färdigheter som passar en copywriter
Som copywriter är det viktigt att snabbt fånga målgruppens uppmärksamhet. Annars går läsaren bara vidare till nästa annons. Därför är färdighetsavsnittet i ditt cv så viktigt. Många rekryterare börjar med att läsa det för att snabbt se vilka färdigheter du har. Om din lista gör dem besvikna, kommer de gå vidare till nästa cv.
Det här avsnittet är det enklaste att anpassa till ATS, så börja här när du uppdaterar ditt cv inför varje ny ansökan.
- Innovativ
- Kreativ
- Stresstålig
- Strukturerad
- Öga för detaljer
- Kommunikativ
- Samarbetsförmåga
- Säljinriktad
- Självgående
- Ambitiös
Tänk på att använda termerna på flera ställen i din text. Ge exempel, typ så här:
Stresstålig. Du behöver vara stresstålig då du ofta har tajta deadlines, dvs arbetar under tidspress.
Säljinriktad. Som copywriter ska du kunna sälja in en idé, vara eller tjänst.
Samarbetsförmåga. En copywriters arbete ofta sker i grupp, så att kunna samarbeta väl är en grundläggande egenskap för yrket.
- inDesign, Photoshop och Illustrator
- Word Press och Shopify
- Fotografi
- Kreativt skrivande
- Säljande marknadskommunikation
- Driven
- Strukturerad
- Idérik
Utbildning copywriter
Utbildningsavsnittet är en lista med dina (akademiska) examina. Nämn examen, namn på lärosäte, ort och tiden du studerade där. Om du har en magisterexamen eller högre behöver du inte ta med din gymnasieutbildning.
Utbildningsbakgrunden för copywriters varierar. Krav på högskoleutbildning, alternativt utbildning från yrkeshögskola eller privat anordnare blir allt vanligare.
Du kanske har lärt dig många av dina färdigheter på jobbet, men om du har vidareutbildat dig eller gått relevanta kurser som förbättrar din kandidatur, lista dem också.
Digital Art Director och Copywriter, Yrkeshögskolan, Luleå
September 2007 — Juni 2010
Humanistiska programmet, Luleå gymnasieskola, Luleå
September 2007 — Juni 2010
Välj rätt cv-format och -layout
Som copywriter vet du hur man skapar strömlinjeformade projekt. Tänk på ditt cv som ett sådant projekt. Rekryterare vill kunna komma åt din information snabbt. Gör det lätt för dem genom att skapa ett överskådligt cv.
Tänk på att ha:
- Lättläst kontaktinformation
- Tydligt rubricerade avsnitt
- Varierande radlängd för ett luftigt intryck
- Enkelt och stilrent typsnitt, t.ex. Arial eller Times New Roman
- Konsekvent teckenstorlek och typsnitt
- 2,5 cm marginaler på alla sidor
Undvik:
- För mycket eller för starka färger
- Stora textblock
- Kolumner och tabeller
- Information i sidhuvud och sidfot
Profil
Engagerad copywriter som ansvarar för organisationens marknadsföring. Har erfarenhet av att utveckla och hantera högeffektiva digitala marknadsföringsstrategier. Min viktigaste uppgift är att skapa publicitet och uppmärksamhet för varor och tjänster. Skicklig på att övervaka webbstrategier och -utveckling, digitalt engagemang och konsumentanpassade verktyg. Engagerar mig till 100 % när det gäller att vägleda strategiska relationer för att uppnå företagets mål.
Arbetslivserfarenhet
Copywriter på Äventyr, Luleå
September 2020 — November 2024
- Traditionell och digital marknadsföring
- Uppdatering av kataloger och foldrar
- Skapande av nyhets- och kampanjblad
- Content till sociala medier
- Skapande av produktfilmer
- Utveckling av e-learningplattform
- Uppdatering av hemsidor
- Fotografering och redigering
- Material och förberedelser till mässor och events
Kommunikatör på Luleå Kommun, Luleå
September 2014 — September 2020
- Ansvarade för internt och externt kommunikationsarbete på strategisk och operativ nivå.
- Planerade, genomförde och utvärderade kommunikationsinsatser.
- Utförde marknadsundersökningar och omvärldsanalyser.
- Utformade informationsmaterial.
- Gav råd till kollegor i kommunikationsfrågor.
- Utförde varumärkesarbete.
- Uppdaterade information på extern och intern webbplats.
- Arbete med digitala kanaler och sociala medier.
Färdigheter
- inDesign, Photoshop och Illustrator
- Word Press och Shopify
- Fotografi
- Kreativt skrivande
- Säljande marknadskommunikation
- Driven
- Strukturerad
- Idérik
Utbildning
Digital Art Director och Copywriter, Yrkeshögskolan, Luleå
September 2007 — Juni 2010
Humanistiska programmet, Luleå gymnasieskola, Luleå
September 2007 — Juni 2010
Cvkungen förenklar skrivprocessen med proffsigt designade verktyg som hjälper dig att skapa ett cv på bara några minuter! Som inspiration erbjuder vi också yrkesspecifika exempel på cv:n, personliga brev, skrivguider, anpassningsbara mallar och massor med praktiska råd.