Hur man skriver ett cv åt en digital marknadsförare
Som marknadsföringsproffs har du ett försprång när det gäller att skapa ett cv som har både substans och stil. Mycket av den kunskap och erfarenhet som du har skaffat dig på vägen kan tillämpas i det här speciella marknadsföringsprojektet: Du.
Det är troligt att du redan behärskar de tre avgörande aspekterna som för många arbetssökande inom andra områden är ett mysterium.
1. Utföra research
Din målgrupp är arbetsgivaren - i första hand personalchefen. Du utför din research på samma sätt som du i vanliga fall tar reda på information om kunder eller andra intressenter.
Ta reda på allt du kan om jobbet, och organisationen, du är intresserad av. Försök att fylla alla luckor om arbetsplatsen, personalen, företagskulturen och varumärket.
2. Skräddarsy
Din research utgör grunden för att skräddarsy innehållet, stilen, språket och tonen i ditt cv.
Det skräddarsydda cv:t blir på så sätt ett funktionellt anpassningsbart dokument, redo att justeras varje gång ett nytt jobbtillfälle dyker upp. Som digital marknadsförare är du van att formulera dig. Dina färdigheter vad det gäller marknadsföringskommunikation fortsätter att ge resultat om varje specifik version av ditt cv är engagerande, relevant, övertygande och framför allt målmedvetet.
3. Optimera för ATS
Dina kunskaper om SEO och sökordsoptimering är också ett trumfkort, förutom det vi nämnde ovan vid steg 1 och 2. Du vet troligen bättre än andra hur e-algoritmer fungerar när (mänskliga) läsare söker efter och väljer innehåll på nätet.
Exempel på personlig sammanfattning för en digital marknadsförare
Din personliga sammanfattning (även kallad profilöversikt) kräver samma publikstyrda vinkel och övertalande ton för att presentera dig i ett positivt ljus. Du är varumärket och ”köparen” som du vill imponera på, är arbetsgivaren.
För marknadsföringsproffs bör det vara en självklarhet att kunna anpassa sig till en organisations eller varumärkes utseende, ”röst” och personlighet. Genom att fokusera på det som kunden behöver och skildra det i ett positivt ljus når ditt meddelande fram.
Erfaren chef inom digital marknadsföring med styrkt erfarenhet av att utveckla och hantera högeffektiva digitala marknadsföringsstrategier. Skicklig på att övervaka webbstrategier och -utveckling, digitalt engagemang och konsumentanpassade verktyg. Engagerar mig till 100 % när det gäller att vägleda strategiska relationer för att uppnå företagets mål.
Exempel på arbetslivserfarenhet
Om din karriär består av en kontinuerlig serie av tjänster inom digital marknadsföring är en konventionell indelning av avsnittet arbetslivserfarenhet lämplig i ditt cv.
Digital Marknadsförare på Alla AB
nov 2017 - sep 2021, Göteborg
- Definierade, utvecklade och implementerade marknadsföringsstrategier för att automatisera och mäta målgruppers rörelser.
- Upprättade processer och protokoll för kampanjmätning för att i sin tur uppnå bästa möjliga resultat.
- Sörjde för kostnadseffektiv verksamhet och kontinuerlig utvärdering av utgifter.
- Samarbetade med kolleger inom hela organisationen för att se till att den service och de tjänster som vi utvecklar verkligen tillgodoser kundernas behov och önskemål.
- Utnyttjade min expertis gällande digitala plattformar.
Digital marknadsförare på Kund 200
jul 2014 - okt 2017, Uddevalla
- Utvecklade och ledde processer för att utöka detaljhandels möjligheter. Underlättade för kunder att ansluta sig.
- Utvecklade en stark förståelse för SEO-strategier. Skapade och implementerade SEO-strategier.
- Övervakade och spårade prestandanivåer.
- Ansvarade för marknadsföringsdatabasen och tog initiativ till nya datahanteringsmetoder.
Exempel på utbildning
För att arbeta som marknadsförare behöver du vanligtvis en eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Ofta kombineras högskoleutbildning i ekonomi, samhällsvetenskap eller teknik med marknadsföring och reklam. Google AdWords eller andra specialcertifieringar kan eventuellt också behövas, och kanske en magisterexamen om det gäller en lednings- eller chefstjänst.
I allmänhet kan du lista dina utbildningar i kronologisk ordning. Börja med den högsta utbildningen. Om du har plats kvar på ditt cv (som inte bör överskrida en A4-sida), ta upp eventuella stipendier, utmärkelser eller andra prestationer som du fått under skoltiden.
Examensbevis, certifieringar och praktikplatser som är relevanta för din utbildning och yrkesmässiga utveckling hör också hemma i detta avsnitt av cv:t. Glöm inte bort sådant som utmärker dig när det gäller fortbildning, dvs att visa att dina kunskaper är up-to-date. Det är viktigt att hålla jämna steg i den snabba digitala marknadsföringssektorn.
Göteborgs Universitet, Ekonomie kandidatexamen (180 hp), Handelshögskolan
aug 2010 - juni 2014
Drottning Blankas Gymnasieskola, Handels- och administrationsprogrammet
aug 2007 - juni 2010
Exempel på kompetenser
Den här delen av ditt cv handlar om att marknadsföra de färdigheter du behärskar som uppfyller arbetsgivarens krav. Att ligga före i inlärningskurvorna gäller alla digitala marknadsföringsspecialister, vid sidan av grundliga research-färdigheter. Och eftersom du också kan en del om marknadsföring, är det knappast något problem för dig att marknadsföra dig själv i avsnitten om kompetenser och arbetslivserfarenhet.
- Effektiv SEO-strateg
- Avancerade ledarskapsfärdigheter
- Anpassningsbar
- Bra på att hålla många bollar i luften
Om du är på jakt efter ett perfekt verktyg som spar tid och ser till att du får drömjobbet, använd vår fantastiska cv-byggare med cv-mallar som har testats i praktiken.