Hur man skriver ett cv åt en Social Media Manager
Välja bäst cv-format för sociala medier
Ett kronologiskt upplägg är det vanligaste och mest traditionsenliga. Du listar din utbildning och arbetslivserfarenhet i kronologisk ordning under respektive rubriker med det som hände senaste överst och därefter i fallande ordning tidsmässigt. Detta format passar sannolikt också bra för de flesta specialister inom sociala medier (arbetstitlar som används är bl.a. social media manager, webbkommunikatör, digital marknadskommunikatör, digital marknadsförare och marknadskommunikatör inom sociala medier). Ett kronologiskt cv ger en tydlig översikt av dina bedrifter och erfarenhet.
Men om jobbet du söker skulle vara väldigt specifikt eller om din bakgrund inte består av en enda rak karriärstege, kan du eventuellt överväga att använda ett annat cv-format.
Exempel personlig sammanfattning: kärnbudskapet
Använd den personliga sammanfattningen i cv:t för att visa upp din mänskliga sida. På samma sätt som en lista med sökord aldrig skulle fungera som inlägg i sociala medier, är det lika viktigt att din personliga sammanfattning får din blivande arbetsgivare att känna något. Om du inte kan uppnå det med de första meningarna i ditt cv, hur ska du då kunna övertyga rekryteraren om din förmåga att skapa content som sticker ut från mängden? Duktiga social media managers är inte rädda för att visa upp medmänsklighet och ödmjukhet. Se till att du också gör det i den personliga sammanfattningen i ditt cv.
Innovativ och engagerad Social Media Manager med tre års erfarenhet av att ansvara för företagets kommunikationsfrågor. Arbetar proaktivt och offensivt med kommunikationen utåt. Det övergripande målet är alltid att skapa en konstruktiv dialog i sociala medier. Ansvarar för PR och marknadsföring i sociala medier, omvärldsbevakar området sociala medier, digital journalistisk och interaktivitet samt analyserar komplexa frågor runt sociala medier och digital journalistik.
Exempel på arbetslivserfarenhet: sammanfattning av bedrifter
I ditt cv som social media manager ska avsnittet med arbetslivserfarenhet visa upp dina idéer, projekt och framgångar. Men det måste också sätta din erfarenhet i ett sammanhang, med hjälp av fakta, siffror och resultat. Även om din arbetslivserfarenhet kanske inte är relevant för den tjänst du söker är det viktigt att visa att din erfarenhet överensstämmer med kraven för jobbet. När rekryteraren läser om dina projekt och utmaningar ska hen känna sig övertygad om att du också kan göra jobbet åt arbetsgivaren.
Social Media Manager på Nya Media, Stockholm
oktober 2020 - idag
- Ansvarade för företagets kommunikation utåt, med syftet att öka antalet sålda produkter, skapa varumärkeskännedom och attrahera nya medarbetare.
- Arbetade fokuserat mot ”organiskt innehåll”: bygga en story som berör, och det med en tydlig strategi utifrån syfte, tilltänkt målgrupp och budskap.
- Interagerade med kunder, anställda och leverantörer på en daglig basis.
Content manager på Byggmax, Uppsala
september 2019 - juni 2020
- Skötte företagets annonsering i sociala medier.
- Hanterade budget och arbetade för att optimera annonserna för bästa uppsatta mål.
- Analyserade och tolkade data för att förbättra företagets content.
Exempel på utbildning: inlärningskurva
De flesta specialister på sociala medier har någon typ av kandidatexamen och den kommer troligen att presenteras högst upp i utbildningsavsnittet på cv:t. Översikten med din utbildning bör också visa att du inser vikten av självutbildning och fortbildning. Att hålla sig up-to-date är en självklarhet för det här yrket. I takt med att branschen utvecklas blir jobbspecifika kompetenser allt vanligare, men i det ständigt föränderliga sociala landskapet är majoriteten av kunskaperna sådana man lär sig i praktiken.
Du kommer sannolikt inte att ha tillräckligt med utrymme att ta med alla kurser du har gått. Det är dock viktigt att visa upp en önskan att utvecklas så att arbetsgivaren kan se att dina färdigheter och kunskaper inte stagnerar. Så ta med en punktlista med kurser och/eller certifikat som är specifikt anpassad för varje enskild tjänst. Sådana små detaljer kan göra stor skillnad.
Kandidatprogram i medie- och kommunikationsvetenskap, 180 hp, Uppsala universitet
augusti 2016 - juni 2019
Certifierad Sociala Medier Manager, Distansundervisning, Academy Online
augusti 2019 - december 2019
Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktningen Medier, information och kommunikation, Kunskapsgymnasiet Uppsala
augusti 2013 - juni 2016
Exempel på färdigheter: se till att de matchar
Det är mycket viktigt att skräddarsy ditt cv till varje potentiell tjänst och arbetsgivare som du är intresserad av. Se till att visa upp de färdigheter som krävs för varje specifikt jobb. Inom sociala medier är du bara så bra som din senaste kampanj. Alla kampanjer inom sociala medier är olika och detsamma gäller jobben som social media manager.
Vissa kanske ser hantering av sociala medier som en transaktionell och praktisk sysselsättning. Men de riktiga specialisterna på sociala medier kan blanda sina mjuka färdigheter - som influerande och kreativitet - med mer tekniska jobbkrav. Det är lätt att presentera en lista med färdigheter och beteenden, men att ge relevanta exempel från verkliga livet är det som får ditt cv att sticka ut.
- Nyfiken och ständigt uppdaterad om de senaste trenderna, verktygen och sociala medier-plattformarna
- Strategiskt tänkande
- Organisatorisk förmåga
- Skicklig skribent
- Erfarenhet av internationella varumärken
Om du vill ha ett perfekt verktyg som spar tid och optimerar jobbsökningsprocessen, använd vårt byggverktyg på cvkungen.se samt en av våra professionella mallar som testats i praktiken.