Hur man skriver ett cv åt en kontorssekreterare
Innan du börjar skriva ett cv åt en kontorssekreterare måste du fundera på vilka avsnitt som ska ingå. Vanligtvis är det:
- Rubrik
- Personlig sammanfattning (även kallad profil)
- Arbetslivserfarenhet
- Färdigheter
- Utbildning
En sekreterare kan ha många olika arbetstitlar, exempelvis (administrativ) assistent, administratör eller en kombination som sekreterare/administratör och/eller kontorsvärd/värdinna, kontorsvaktmästare eller telefonist/receptionist. Oberoende av den exakta titeln måste sekreterarens cv visa upp personens administrativa färdigheter, kommunikationsförmåga och engagemang. Kontorssekreterare måste vara skickliga på att arbeta i miljöer med högt tempo och kunna hålla flera bollar i luften samtidigt som de är serviceinriktade och sociala. Ibland ingår att sekreterare ansvarar för egen handläggning av ärenden.
Finslipa ditt cv för ATS
Om du ansöker till ett medelstort eller stort företag är personalchefen troligen inte den första som kastar en kritisk ”blick” på ditt cv. ATS (Applicant Tracking Systems), på svenska kallat ansökningshanteringssystem, är algoritmer som numera finns inbyggda i de flesta online ansökningsportaler. Dessa program skannar cv:na som kommer in på jakt efter nyckelord och rankar dem i förhållande till konkurrenterna. Endast de högst rankade cv:na skickas vidare till den mänskliga HR-chefen.
Välja rätt cv-format för en kontorssekreterare
Kontorssekreterare som har erfarenhet av administration eller relaterade ämnen bör välja ett omvänt kronologiskt format. I det formatet har avsnittet om arbetslivserfarenhet en framträdande roll. Där beskriver du dina relevanta färdigheter. Det är det format som rekryteringschefer är vana vid och som är lättast att läsa av ATS.
Det näst bästa alternativet är ett hybridformat. Då börjar man med ”Färdigheter” eller ”Erfarenhet”, följt av ett kortare avsnitt om arbetslivserfarenhet. Det är ett utmärkt val för nyutexaminerade eller den som vill byta karriär.
Exempel personlig sammanfattning
Den inledande sammanfattningen är ett 3-5 meningar långt avsnitt där du presenterar dina mest relevanta färdigheter, erfarenheter och kvalifikationer. Det är också rätt plats att ge ansökan en personlig touch. Kontorssekreteraren har en av de mest ”utåtriktade” tjänsterna på ett företag, så det är viktigt att visa upp din välkomnande karaktär redan från början.
Accentuera dina största bedrifter och bästa egenskaper här. Kom ihåg att använda så många kraftfulla handlingsverb och så mycket jobbspecifik information som möjligt. Sekreteraren spelar en viktig roll för hur framgångsrikt ett kontor är. Att lyfta fram starka egenskaper, kvalifikationer och bedrifter är avgörande. Kolla in sammanfattningen från vårt exempel-cv nedan.
Dynamisk kontorschef med lång erfarenhet av att övervaka den dagliga verksamheten på kontoret och sörja för en produktiv och positiv stämning. Arbetar nära kunder och konsulter. Handleder och stödjer ledning och personal på ett lyhört och samarbetsinriktat sätt. CHRO-certifierad och driven att ständigt växa, både professionellt och på ett personligt plan.
Exempel på arbetslivserfarenhet
Avsnittet om arbetslivserfarenhet är rätt plats att visa upp din tidigare erfarenhet och de resultat du uppnått. Lista alla jobb som är relevanta för tjänsten som kontorssekreterare. Börja med din senaste befattning och jobba bakåt ca 10 år (eller så många år som du har arbetat). Kom ihåg att använda kraftfulla ”handlingsverb” och nämna jobbspecifika prestationer som intygar att du är rätt person för jobbet. Siffror och statistik kan hjälpa dig att verifiera dina prestationer. Här är hittar du ett exempel:
Arbetslivserfarenhet
Kontorschef på Arkitektbyrån, Eskilstuna
Juli 2019 — Nuvarande
- Övervakar den dagliga verksamheten med målet att främja effektiviteten.
- Skapar och underhåller en god relation med kunder och konsulter.
- Ser till att konsulter och personal på kontoret har rätt förutsättningar för att lyckas med sina uppdrag.
- Ansvarar för kundaffärsutveckling och merförsäljning.
- Coachar konsulter och sköter medarbetarsamtal.
- Sköter tillhörande personal- och kundadministration.
- Ansvarar för leverantörer och inköp av kontorsmaterial, programvara och utrustning.
Kontorschef på Lisas Spa, Nyköping
Oktober 2014 — Juni 2019
- Såg till att sköta kontoret optimalt.
- Övervakade försäljnings- och marknadsföringspersonal.
- Hjälpte personalen i sitt bemötande med kunder för att uppnå bästa möjliga kundnöjdhet.
- Svarade på frågor, samordnade personalscheman och skötte kundadministration.
- Assisterade med marknadsföring och reklamkampanjer för evenemang genom implementering av effektiva e-postmarknadsföringskampanjer.
Exempel på färdigheter
I färdighetsavsnittet i ditt cv ska du visa upp en balans mellan mjuka och hårda färdigheter. Hårda färdigheter är inlärda, de mjuka liknar karaktärsdrag. Se till att de färdigheter du väljer överensstämmer med jobbeskrivningen. På så sätt kan du överlista ATS-programmen. Försök också skapa en sammanhängande bild. Alla delar i cv:t ska matcha varandra. En personalchef som söker en kontorssekreterare vill ha en kandidat som är skicklig på att styra och ställa och hålla många bollar i luften samtidigt. Se till att du tar med jobbspecifika färdigheter. Ta en titt på vårt exempel nedan.
- Kompetenser
- Serviceinriktad
- Kommunikativ
- Välorganiserad
- Punktlig
- Teknisk
Exempel utbildning
Utbildningsavsnittet är där du listar din skolgång, högre utbildning, eventuell fortbildning och/eller andra kurser och certifikat. Även om kontorssekreterare inte nödvändigtvis behöver ha en formell utbildning, kan en (akademisk) examen eller pågående utbildning ge nyttig information om din bakgrund. Eventuella utmärkelser eller vitsord kan också noteras här. Om du har en högre examen än kandidatexamen kan du hoppa över gymnasiet. Se ett exempel på utbildningsavsnitt nedan:
Kandidatexamen i kommunikation, Linköpings universitet, Linköping
Augusti 2017 — Juni 2019
SPA-terapeut - Intensivutbildning, Axelson Insitute, Nyköping
September 2016 — Januari 2017