Grattis! Du har fått ett jobberbjudande. Det var en tuff process, men du gjorde ditt bästa och det har gett resultat. När mejlet från arbetsgivare kom, vågade du knappt öppna det. Men nu det står där, svart på vitt: du har fått jobbet. Men hur går du tillväga för att tacka ja till erbjudandet?
Du har antagligen fått instruktioner från rekryteraren eller personalchefen om vad som gäller när du tackar ja till jobbet och vilka dokument du eventuellt ska bifoga, men om du ändå har funderingar kan den här bloggen hjälpa dig.
Svara på ett jobberbjudande
I svensk rätt finns inga formkrav för hur en anställning ska ske. Det betyder att ett avtal kan ingås muntligen, skriftligen, per mejl eller sms. Vanligast är, eventuellt efter att ha tackat ja per telefon, att bekräfta via e-post. Att tacka ja till ett jobberbjudande via e-post är bindande. Att svara genom att skicka ett ”fysiskt” brev är ovanligt numera.
När arbetsgivaren meddelar dig att du har fått jobbet, antingen per e-post eller per telefon, kan du be om ett möte där du kan följa upp. Detta ger dig möjligheten att antingen acceptera erbjudandet som det är, eller att förhandla om något eller några av villkoren.
Hur man tackar ja till ett jobb via e-post
Det spelar inte så stor roll om du tackar ja till jobbet direkt i mejlet eller skriver ett separat brev som du skickar med som bilaga. Följ standardreglerna för affärskorrespondens. Det finns ett par saker du bör tänka på:
Ha en ändamålsenlig ämnesrad
Personalchefer och rekryterare får vanligtvis hundratals e-postmeddelanden varje dag, men mejl med svar på jobberbjudanden måste uppmärksammas (och arkiveras på rätt plats för framtida referens). Se därför till att du har en tydlig ämnesrad. Du behöver inte vara kreativ.
Skriv t.ex. “*jobbtitel * acceptans jobberbjudande” och ditt namn (eventuellt i fetstil). Du kan ha med datum också, med det är absolut inget måste. Mer än så behövs inte. Lägg inte till onödig information. Skriv inte "Jag är mycket glad att acceptera erbjudandet" eller något liknande. Det bara distraherar och gör att det viktigaste informationen kommer i skymundan.
”Lagerchef. Accepterar jobberbjudande. Hasse Carlsson.”
Ta reda på vem meddelandet ska riktas till
När man tackar ja till ett jobberbjudande måste det göras till rätt person. Vanligtvis skickas all information angående anställningsproceduren från en och samma person. Hen talar också om hur du ska gå tillväga för att tacka ja.
Om det inte står tydligt i annonsen vem du ska rikta ditt meddelande till, är tumregeln att skicka det både till rekryteringschefen och personal/HR-chefen (så att de båda har alla uppgifter). Det är bäst att skicka mejlet direkt till din framtida chef (och rikta hälsningen till hen), samtidigt som du kopierar (CC) till HR-medarbetaren.
Uttryck din uppskattning och glädje över erbjudandet
Rekryteraren hoppas och förväntar sig förstås att du är glad över att du fått jobbet. Hen har investerat en massa tid i anställningsproceduren, så en mening eller två för att visa att du är glad och tacksam är på sin plats.
Kom ihåg att dina försök att påverka är avklarade (i alla fall tills vidare) så dämpa din entusiasm i ditt acceptans-mejl. Se till att fokusera på det som är viktigt.
Ta upp anställningsvillkoren (lönen, förmåner, arbetsuppgifter etc.)
Det viktigaste skälet till att skriva ett acceptansbrev är att ta upp anställningsvillkoren en gång till och bekräfta att du godkänner erbjudandet. Det räcker med att säga att du godkänner villkoren som skickades till dig ett visst datum (eftersom detta e-postmeddelande eller brev kommer att arkiveras med dina uppgifter).
Du kan nämna tjänstetitel, avtalad lön och förmåner (semester m.m.) samt startdatum. Allt detta är formaliteter, men det är värt besväret att ta med uppgifterna för att undvika missförstånd.
Avsluta mejlet på ett proffsigt sätt
Avslutningen på e-postmeddelandet eller brevet ska vara lika proffsig som i annan affärskorrespondens. Det finns inget skäl att ta med något annat i det här sista avsnittet. Motstå frestelsen att avsluta på ett översvallande sätt.
"Vänliga hälsningar" plus ditt fullständiga namn duger bra.
Svara på ett jobberbjudande via telefon och/eller ett personligt möte
Om du erbjuds jobbet via telefon, visa din uppskattning för erbjudandet och lyft fram att du är glad över att du fått jobberbjudandet och att du är intresserad. Be sedan om tid att gå igenom de skriftliga detaljerna i jobberbjudandet och kom överens med arbetsgivaren om när du ska återkomma med ditt besked. Du kan även be om ett personligt möte för att gå igenom jobberbjudandet.
Viktiga tips
Att svara ja på ett jobberbjudande är ett speciellt, stolt ögonblick. Låt det landa. Nästa steg i karriären börjar när du tackar ja till jobbet, antingen per telefon eller per e-post.
- Vänta på det officiella erbjudandet i skrift innan du svarar.
- Du måste inte svara omedelbart - tänk efter en gång till innan du trycker på skicka.
- Fråga arbetsgivaren om kompetensutveckling, om det finns möjligheter till fortbildning. Kolla upp hur arbetsgivaren ställer sig till att du ska gå kurser och seminarier i ämnen som är relevanta för din tjänst.
- Skriv en ändamålsenlig text, inklusive alla viktiga kontraktdetaljer. Visa lite entusiasm – det har trots allt varit en lång process.
- När du har tackat ja till jobbet kan det vara trevligt att skicka ett e-postmeddelande till de personer som varit inblandade i rekryteringen för att tacka dem för deras engegemang.