Hur man skriver ett cv för en medicinsk sekreterare
Medicinska sekreterare är en integrerad del av alla vårdinrättningar. Samordning och samarbete är viktigt i medicinska miljöer. Yrket kallas även för läkarsekreterare eller vårdadministratör. Att vara noggrann och ha intresse för språk är viktigt för den medicinska sekreteraren som bland annat skriver patientjournaler inom hälso- och sjukvården. Medicinska sekreterare har många och varierande arbetsuppgifter på sjukhus, vårdcentraler och inom företagshälsovården. Ditt cv bör visa upp din förmåga att assistera läkare, vårdpersonal och patienter. Lyft fram din förmåga att hantera patientjournaler, skriva protokoll vid möten, svara i telefon, sköta korrespondens och schemalägga möten. Arbetet kan även omfatta statistik, budget och personalrapportering. Ett lyckat cv för en medicinsk sekreterare bör visa upp användbara färdigheter som patientvårdskompetens, omsorg med detaljer, medicinsk terminologi och avancerade IT-färdigheter.
Exempel på Profil
Här fokuserar du på dina största bedrifter och bästa egenskaper. Se till att lyfta fram dina viktigaste bedrifter i denna korta men övertygande sammanfattning. Se exempel nedan.
Entusiastisk och hängiven medicinsk sekreterare med 10 års erfarenhet av att hantera vårddokumentation. Jag är skicklig på att föra journalanteckningar, sköta tidbokning, inregistrering i kvalitetsregister, DRG-kodning, remisshantering m.m. Jag är också van att ansvara för verksamhets- och utvecklingsadministration samt redovisning av kvalitetsregister och statistik. Jag är specialist på medicinsk dokumentation och håller mig informerad om nyheter och förändringar inom min bransch och (fack)språk.
Exempel på Tidigare Anställningar
Lista alla tjänster som är relevanta för platsen som medicinsk sekreterare Om du inte har några jobb att lista, se till att ta med praktikplatser och annan relevant erfarenhet som relaterar till vårdyrket. Kom ihåg att använda kärnfulla ”handlingsverb” och att ta med jobbspecifika bedrifter som bevisar att du är en utmärkt kandidat. Se exempel nedan.
- Hjälpte patienter, besökare och vårdgivare, på plats på sjukhuset samt via telefon.
- Skötte medicinsk dokumentation, diagnos- och åtgärdsregistrering, kvalitetsregister, remisshantering m.m.
- Såg till behandlingsrummen var redo, samt rena och inbjudande.
- Informerade patienter och familjemedlemmar om behandling, mediciner, dieter eller specifika råd från läkaren.
Exempel på Utbildning
Lista alla betyg och certifieringar här. Eventuella utmärkelser o.d. bör också noteras här. Om du har en examen som är högre än kandidatexamen, kan du lämna bort informationen om vilket gymnasium du gått på. Se exempel nedan.
- 2010 – 2011 Utbildning till Hälso- och vårdadministratör, 400 YH-poäng, Yrkeshögskolan, Landskrona
- 2007 – 2010 Kandidatexamen i biologi 180 hp, Lunds Universitet, Lund
Exempel på Färdigheter
Ett lyckat cv för en medicinsk sekreterare bör innehålla precis de färdigheter som arbetsgivaren eller intervjuaren är på jakt efter. Se till att du tar med jobbspecifika färdigheter och en blandning av mjuka och hårda färdigheter som relaterar till vårdbranschen. Se exempel nedan.
- Sätter patienten i första rummet
- Uppskattar och tillämpar öppen och tydlig kommunikation
- Medicinska fackkunskaper
- Mycket god organisationsförmåga
- Utmärkta administrativa kompetenser
Vad gör en medicinsk sekreterare?
Medicinska sekreterare spelar en viktig, samordnande roll på alla vårdinrättningar. De underhåller och uppdaterar patientjournaler, kontrollerar patientkonton och hanterar patientkorrespondens. Medicinska sekreterare fungerar som en länk mellan läkare, patienter och administrativa uppgifter. De använder sina organisatoriska och administrativa färdigheter till att noggrant registrera och organisera medicinska data. Medicinska sekreterare hjälper också till att avgöra om en patient behöver kontakt med en läkare/sjuksköterska. Medicinska sekreterare ansvarar ofta för olika kontorstjänster, såsom att uppdatera lager och beställa varor, samt sköta tids- och närvarojournaler för anställda.