1. Guider
  2. Hur man skriver ett cv
  3. Cv-format
Skrivet av Paul DruryPaul Drury

Cv-format

10 läst
Cv-format
Det finns tre vanliga cv-format att välja mellan: kronologiskt, funktionellt och kombinerat. Här förklarar vi vilket som passar just dig.

Förklaring av cv-formaten med tre enkla exempel

Under hela din ansökningsprocess finns det många olika cv-mallar, format och funktioner som du kan använda dig av. Men det kan vara svårt att välja vilken typ av cv du ska skapa och vilken mall du ska välja. Om du känner till svaren på dessa frågor, blir det inte bara lättare att utföra uppgiften, det gör också att du kan vara säker på att ditt cv passar perfekt till din specifika bakgrund och den typ av arbete du vill ha.

Den här guiden hjälper dig att välja rätt cv-format. De tre vanligaste är:

Du får också tillgång till:

  • Exempel på alla olika cv-mallar
  • Huvuddragen i varje cv-mall

Välja rätt cv-mall

Vilket cv-format du ska välja beror på flera faktorer. Till exempel hur stor, och vilken sorts, arbetslivserfarenhet du har, vilken typ av kompetenser du har, om du vill fortsätta din befintliga karriär eller byta till en ny bransch, och, viktigast av allt, vilken typ av jobb du söker.

Låt oss börja med ett kronologiskt cv, som även går under namnet cv med omvänd kronologisk ordning. Detta format framhäver din arbetslivserfarenhet och den tid du har spenderat inom branschen. Detta cv passar bäst för personer vars yrkeserfarenhet stämmer väl överens med arbetsbeskrivningen i annonsen. Här visas ett exempel på ett cv med omvänd kronologisk ordning.

Nästa cv-format är det funktionella cv:t.  Detta format framhäver dina kompetenser och talanger och hur de relaterar till jobbet du söker. Ofta överensstämmer dina kunskaper med dem som beskrivs i platsannonsen. Denna typ av cv passar bäst för personer som arbetar inom tekniska eller ”färdighetsbaserade” yrken eller för personer som är på väg att byta karriär. Ett funktionellt cv kallas även kompetensbaserat cv och ser ut så här.

Det sista cv-formatet är ett kombinerat cv.  Denna stil kombinerar både det kronologiska och funktionella cv:t. Det beskriver dina kompetenser och talanger och visar också upp höjdpunkter i din arbetslivserfarenhet. Detta format passar bäst för personer som arbetar i tekniska tjänster och vars arbetslivserfarenhet är viktig för arbetsgivaren. Det här är ett exempel på ett kombinerat cv.

Innehållet i ditt cv

Den grundläggande informationen i ditt cv kommer alltid vara densamma, oavsett vilket format du väljer. Det som kommer att skilja sig, är hur mycket information du ger i varje avsnitt och hur du disponerar det.

Kontaktuppgifter

Högst upp i ditt cv ska dina kontaktuppgifter finnas, oberoende av vilken typ av cv du använder. Med hjälp av kontaktuppgifterna kan arbetsgivaren kontakta dig för att bjuda in dig till en intervju, vilket givetvis är syftet med cv:t. Kontaktuppgifterna ska innehålla:

  • Namn
  • Telefonnummer
  • E-postadress
  • URL LinkedIn-profil

Dessa uppgifter bör finnas högst upp på varje sida i cv:t så att arbetsgivaren vet vems information han/hon läser. Ditt namn bör skrivas med större typsnitt än resten av din kontaktinformation. Din e-postadress och LinkedIn URL kan innehålla länkar som arbetsgivaren kan klicka på. Allt du kan göra för att förenkla läsandet för arbetsgivaren kommer att hjälpa dig att få komma på intervju

Sammanfattning av din arbetslivserfarenhet

Nästa avsnitt i ditt cv, oavsett formatet, är en kort sammanfattning av din yrkesmässiga bakgrund. På så sätt kan arbetsgivaren lära känna dig lite och texten ska uppmuntra dem att vilja läsa resten av ditt cv. Den inledande sammanfattningen bör vara densamma som din ”hisspresentation” eller ditt svar på den ökända intervjufrågan ”Berätta om dig själv”. Här ska dina kompetenser, erfarenheter och förmåga att bidra till arbetsgivarens affärsmål sammanfattas i 2-3 meningar.

Kompetenser

Nästa avsnitt varierar, beroende på vilken typ av cv-format du har valt att använda. Det kan innehålla både "hårda färdigheter", som är direkt relaterade till jobbet du söker, och "mjuka färdigheter", som är karaktärsdrag. Den senare kategorin visar upp din förmåga att passa in (och prestera väl) i arbetsgivarens miljö. Det handlar det till exempel om kommunikation, teamwork, förmåga att uppmärksamma detaljer m.m.

För ett omvänt kronologisk cv kommer kompetensavsnittet att vara en punktlista med 6, 8 eller 9 kompetenser som är relevanta för jobbet du söker, fördelade över antingen 2 eller 3 kolumner.

Om du använder det funktionella eller kombinerade cv-formatet är kompetensavsnittet allra viktigast och kommer att presentera mycket mer detaljerad information. De specifika färdigheterna kommer att grupperas i liknande kategorier och beskrivas i detalj. Här kan man hitta exempel på prestationer som relaterar till färdigheterna.  

Kronologiskt cv
Liknande artikel
Kronologiskt cv

Ett kronologiskt cv är det vanligaste cv-formatet, men det finns ett antal missuppfattningar om det. Här kan du läsa om det är bäst alternativ för just dig, om hur du formaterar cv:t, vilken information du ska ta med och hur du delar in de olika avsnitten.

CV-format: Arbetslivserfarenhet

I likhet med kompetensavsnittet kommer anställningshistorik eller arbetslivserfarenhet i cv:t att variera beroende på vilket cv-format du använder. För alla format gäller att du ska ta med följande grundläggande information:

  • Tjänstetitel
  • Arbetsgivare (företagets namn)
  • Plats
  • Anställningsdatum

Informationen listas i omvänd ordning, dvs. börjar med din senaste tjänst och går bakåt. Du bör bara ta med jobb som du haft de senast 10 åren. Allt du gjort innan dess är antingen inte längre relevant för nuvarande tjänster eller så har du redan beskrivit erfarenheten i någon aktuell lista.

Experttips

I ett funktionellt cv är det all information du ger. I detta format ligger fokus på dina färdigheter, som du redan har beskrivit i detalj.

Om du använder det kronologiska cv-formatet, är det här det viktigaste avsnittet och kommer att innehålla många olika detaljer. Förutom grundläggande information ska du presentera:

  • En kort beskrivning, 1-2 meningar, av dina viktigaste ansvarsområden och vad du bidragit med.
  • En punktlista med 3-5 viktiga bedrifter, bidrag till företagsmål eller uppgifter du utfört som återspeglar arbetsbeskrivningen för det jobb du söker.

I det kombinerade formatet ger du grundläggande information och en kort beskrivning av dina ansvarsområden (1-2 meningar eller punkter)

Utbildning

Det här avsnittet är detsamma för de tre olika cv-formaten. Här beskriver du både formell och informell utbildning som relaterar till jobbet du söker. Den formella utbildningen listas i omvänd ordning. Börja med den senaste eller längsta utbildningen (akademiska eller eftergymnasiala utbildningar). Ta med följande information:

  • Examen, inklusive eventuella ”majors” och ”minors” (huvudämnen och tillvalskurser).
  • Namn på universitet, skola eller annan institution
  • Övriga aktiviteter inklusive befattningar, organisationer, viktiga projekt eller publikationer.

Om du gått en informell utbildning som har med jobbet (som du haft, eller söker) att göra, ta med den också. Beskrivningen ska innehålla:

  • Namnet på kursen, betyget eller certifikatet.
  • Institutionen eller organisationen som gett ut examensbeviset.
  • Datum.

Dessa punkter bör endast tas med om de förbättrar dina kvalifikationer för jobbet.

Utbildning
Liknande artikel
Utbildning

Läs mer om bästa praxis för att lista utbildning i ditt cv, plus tips för speciella fall.

Valfria avsnitt

När du har avslutat utbildningsavsnittet i ditt cv är du i princip klar. Men du kan också välja att ta med extra information. Gör det bara om det bidrar till att förklara varför du är kvalificerad för den tjänst du söker.

Tänk på att arbetsgivaren bara kommer att anställa dig om du kan göra något av följande:

  • Tjäna pengar åt dem.
  • Spara pengar.
  • Spara tid.
  • Lösa deras problem.

Allt du presenterar i ditt cv bör alltså främja ett (eller flera) av dessa mål. Hoppa annars över det.

Sammanfattningsvis; extra information som du kan ta med, oberoende av formatet, är:

  • Certifikat, utmärkelser eller bevis på uppskattning.
  • Branscher eller organisationer som du är medlem i och som är relevanta för jobbet.
  • Volontärarbete.
  • Patent eller publikationer.
  • Främmande språk som du talar flytande.

Du kan själv bestämma hur du delar in uppgifterna, men stilen bör överensstämma med de andra avsnitten i ditt cv. Det är enklast att använda samma format som i utbildningsavsnittet.

CV-format: Sammanfattning

De flesta människor är bra på sina arbetsuppgifter, men urdåliga på att beskriva dem i skrift. Som tur är finns det många olika hjälpmedel att ta till när du ska sammanställa ditt cv. Det viktigaste är att välja rätt cv-format för just din situation och sedan fylla det med rätt innehåll och rätt formuleringar.

Den här artikeln har gett dig den information du behöver för att välja rätt format för ditt cv samt riktlinjer för vad du ska ta med och hur du ska disponera innehållet. Så sätt igång!

Bygg ditt cv på 15 minuter
Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv
Dela denna artikel
Fortsätt läsa
Karriär24 läst
De bästa städerna i Europa för nyutexaminerade
De bästa städerna i Europa för nyutexaminerade
Personligt Brev7 läst
Hur man skriver ett inledande meddelande till en rekryterare
Hur man skriver ett inledande meddelande till en rekryterare
Personligt Brev15 läst
Hur man skriver eller ber om ett rekommendationsbrev
Hur man skriver eller ber om ett rekommendationsbrev
Anställningsintervju6 läst
Hur svarar man på intervjufrågan “Vad motiverar dig?”
Hur svarar man på intervjufrågan “Vad motiverar dig?”
Bläddra allt
Denna webbplats använder cookies för att förbättra upplevelsen för användarna och för att utföra analyser och marknadsföring. Genom att använda vår webbplats godkänner du alla cookies i enlighet med vår Cookiepolicy och Integritetspolicy
Godkänna cookies