Indelning och skrivexempel personligt brev Kundtjänstmedarbetare
Även om det är sant att ett personligt brev kan vara mycket ”friare” i formen än ett cv, är det ändå bra att använda ett grundläggande ramverk för att kunna ta itu med varje avsnitt på ett smidigt sätt.
Rubrik
På många stora företag tas rekryteringen om hand av ett team av HR-medarbetare, så ditt brev kommer sannolikt att gå från skrivbord till skrivbord. Rubrikens huvuduppgift är att läsaren lätt ska kunna se vem dokumentet tillhör och att all kontaktinformation finns nära till hands. Om du skickar ditt brev per post är din fysiska postadress och en formell brevrubrik lämplig. För online ansökningar bör du hålla dig till den mest nödvändiga informationen som telefonnummer och LinkedIn för att undvika att du använder för mycket av det värdefulla utrymme de behöver för att övertyga chefen om att just du ska få jobbet.

Hälsningsfras
Din hälsningsfras innehåller kanske bara några få ord, men det är viktigt att välja rätt tonfall för resten av det personliga brevet. Eftersom kundtjänstrepresentanter arbetar inom olika branscher kan det finnas olika alternativ beroende på hur formell företagskulturen är. Om du är osäker fungerar ”Bästa” plus för- och efternamn bra. Om det handlar om ett ”ungt” företag kan det räcka med ”Hej,” speciellt om du skickar brevet per e-post.
Bästa Gunnar Falström,
Inledning
Ditt inledande avsnitt är avgörande - efter den första meningen kan en personalchef redan ha bestämt om han ska fortsätta läsa resten av det personliga brevet eller inte. Istället för det sövande "jag skriver för att uttrycka intresse för den lediga tjänsten som kundtjänstmedarbetare...", se till att din inledning sprakar och glöder! En spännande anekdot, ett djärvt uttalande eller en presentation av dig själv som drar blickarna till sig, är bra alternativ. Du bör sikta på att framstå som proffsig snarare än excentrisk, samtidigt som du ser till att personalchefen vill fortsätta läsa.
När jag hjälper kunder försöker jag alltid sätta mig in i deras situation. Och där stannar jag tills alla frågor är lösta och alla behov är tillgodosedda.
Brödtext
I brödtexten kan du äntligen framhäva alla viktiga egenskaper som gör dig till den perfekta kandidaten för tjänsten och företaget. Ditt mål är att bevisa att du har rätt kompetenser och fallenhet för att bli en bra kundservicerepresentant, för en specifik produkt eller för en viss tjänst. För detta ändamål kan du använda ”STAR-metoden” för att accentuera alla dina anmärkningsvärda bedrifter. Förklara först Situationen och uppgiften (Task) kort och avslöja sedan den åtgärd (Action) du vidtog och det positiva resultat det ledde till. Som kundtjänstmedarbetare har du förmodligen många sådana upplevelser att välja mellan, så se till att välja en allmän utmaning som du hanterade exceptionellt bra eller en särskilt svår situation som eventuellt också kan uppstå på det nya företaget. Om huvudavsnittet känns lite överväldigande kan du också dela det i två underavsnitt. I det första presenterar du dina tidigare höjdpunkter och prestationer, i det andra visar du upp de färdigheter och egenskaper som gör dig till en fantastisk kundservicerepresentant på det nya företaget.
När det gäller en specifik bransch som heminredning och design är det ett intressant jobb: de kunder som besöker en heminredningsbutik vill lika ofta ha råd som nya produkter. Kundtjänst handlar då både om att presentera lösningar och produkter. Efter 30 års erfarenhet av en egen järnaffär vet jag att kunderna kommer tillbaka för att du hjälpt dem väl, inte bara för att du har vissa varor i sortimentet.
Nu vill jag hjälpa dina kunder. Det är viktigt att butiksmedarbetarna formar ett team, ser till att rätt produkt hamnar hos rätt person och alltid är energiska och entusiastiska. I en heminredningsbutik behöver man personal som kan lyssna, som är villiga att assistera och vet allt om sina produkter. Min långa karriär inom detaljhandeln gör mig till en perfekt kandidat:
- I trettio år hjälpte jag i genomsnitt 800 kunder i veckan.
- Jag skapade mitt eget hem med produkter från min egen butik - smarta lösningar
- Kunder litar på anställda som har erfarenhet och som gärna delar med sig av sina kunskaper.
Sammanfattning och underskrift
Du har gjort ett utmärkt jobb med att skapa starka argument för varför du förtjänar tjänsten, nu är det dags att avsluta brevet och skicka det. Det bästa sättet att avsluta med är en ”Call To Action”, en uppmaning till handling. I denna mening visar du upp din passion och entusiasm för jobbet och på ett proffsigt sätt ber du personchefen att ta kontakt. Du kan till och med välja att lämna dina kontaktuppgifter en gång till i det här avsnittet. Avrunda med standardfrasen "Med vänlig hälsning" eller "Med vänliga hälsningar” och ditt namn.
Service har varit min passion sedan jag serverade min syster sandkakor i sandlådan. Jag har visserligen inte längre energi att driva en egen butik, men jag ser fram emot att fokusera min arbetsiver på kunderna, snarare än att bli distraherad av pappersarbete. Jag ser fram emot att dela med mig av lite kundtjänsthistorier. Jag hoppas verkligen att du inspireras av min ansökan. Jag strävar efter att vara ett pålitligt och produktivt tillskott i ditt kundserviceteam.
Med vänlig hälsning,
Astrid Ingberg
CVkungen.se förenklar skrivprocessen med vårt sakkunnigt designade verktyg för personliga brev som hjälper dig att skapa ett perfekt personligt brev på bara några minuter! För att bli inspirerad erbjuder CVkungen.se många yrkesspecifika exempel på personliga brev, ett verktyg för att skapa personliga brev, anpassningsbara mallar och massor med praktiska råd.