1. Blogg
  2. Personligt Brev
  3. Hur man utformar ett personligt brev 2022: exempel och tips
Skrivet av Karl KahlerKarl Kahler

Hur man utformar ett personligt brev 2022: exempel och tips

14 läst
Hur man utformar ett personligt brev 2022: exempel och tips
Med dessa 10 experttips för personliga brev tar du din karriär till nya höjder.

Du kan din bransch, du vet vilka kompetenser du har och du vet vilka människor du vill arbeta med. Allt du behöver göra nu är att skriva ett perfekt personligt brev. Vägen till drömjobbet börjar alltid med en välskrivet cv och ett imponerande personligt brev. Men oavsett om du är en raketforskare eller järnvägsarbetare kan du köra fast när du ser det tomma papperet och denna till synes enkla uppgift. Det ÄR en enkel uppgift, men hur gör man? 

Ett personligt brev är faktiskt det ultima testet på ”övertygande skrivning” - ett brev på bara en A4-sida som är så oemotståndligt att det ger författaren ett nytt jobb. Det är den typ av brev som kan förändra ens liv. Så vad är, år 2022, hemligheten bakom denna viktiga del av din jobbansökan?

Här är våra 10 bästa tips på att skriva, designa och formatera ett perfekt personligt brev.

1. Exempel på utformning och rubrik

Det första vi behöver för vår analys är ett riktigt bra exempel. Hur ser ett riktigt väldesignat personligt brev ut? Titta här:

Hur man utformar ett personligt brev
Hur man utformar ett personligt brev

Rubriken, en elektronisk version av det som tidigare kallades brevhuvud, befinner sig högst upp på sidan och innehåller ditt fullständiga namn, adress, telefonnummer och e-postadress. (Ibland utelämnas postadressen och ibland lägger folk till sina LinkedIn-uppgifter eller andra plattformar.) I vissa mallar kan du också lägga till din jobbtitel här.

Huvudsyftet med rubriken är uppenbart: att förmedla din viktiga kontaktinformation så att den potentiella arbetsgivaren vet hur hen ska nå dig. 

Men det sekundära syftet med rubriken är också viktigt: att presentera ett attraktivt designelement högst upp på sidan. Allt under rubriken kommer att vara svart text, vilket förhoppningsvis blir intressant att läsa, men tyvärr inte är så intressant att se på. 

Rubriken är viktig eftersom det är det enda avsnittet på sidan som du anpassa designen på. Du kan välja färg, kreativ typografi och andra detaljer så att brevet inleds med en visuell skräll. Det betyder inte att rubriken ska vara skrikig eller prålig, men den bör vara tilltalande. 

Ta en titt på cvkungen.se:s exempelsamling av gratis mallar till personliga brev för att få en uppfattning om bra designalternativ för din rubrik. 

Kronologiskt cv
Liknande artikel
Kronologiskt cv

Ett kronologiskt cv är det vanligaste cv-formatet, men det finns ett antal missuppfattningar om det. Här kan du läsa om det är bäst alternativ för just dig, om hur du formaterar cv:t, vilken information du ska ta med och hur du delar in de olika avsnitten.

2. Dra personalchefens uppmärksamhet till dig: öppningsfrasen i det personliga brevet

Det har alltid varit lite knepigt att börja ett formellt brev på svenska. Det finns inget bra, jämförbart uttryck som ”Dear Sir or Madam” eller ”To Whom It May Concern”. Vi säger bara ”Hej,”. Men eftersom det nuförtiden kan vara ganska besvärligt att söka jobb, gäller det att ge allt, och framförallt att försöka skapa en känslomässig koppling.

Försök alltid att rikta ditt brev till en specifik person. Om personalchefens namn inte nämns i jobbannonsen, gör lite research och ring vid behov för att ta reda på vem som ansvarar för rekryteringen för det jobb du är intresserad av. (Kom ihåg att vara JÄTTENOGA med att stava personens namn rätt!)

Psykologer har visat att människor reagerar när de läser sina egna namn. Det känns lite spännande och det gör att de blir lite mer uppmärksamma. Det är också mer sannolikt att ett brev till en specifik person besvaras än ett brev som skickas till en hel avdelning. I vissa fall kan det hända att namnet på personalchefen eller rekryteraren medvetet inte ges. I så fall är det antagligen bättre att vara lite taktfull och använda typ “Bästa Personalchef” eller “Bästa rekryterare på [företagsnamn]. ”

3. Brödtexten i ditt personliga brev

Nästa utmaning är att skriva ett personligt brev på 1 A4-sida, max 400 ord, uppdelat i ett par avsnitt. Målet är att visa personalchefen varför du är den perfekta kandidaten. Innan vi går in på vad avsnitten ska innehålla, låt oss prata om hur de ska se ut. 

Rätt typsnitt är en viktig faktor för läsligheten. Vissa potentiella arbetsgivare har inget problem med typsnitt som Times New Roman, medan många moderna företag numera är vana vid teckensnitt som Arial, Verdana och Helvetica. Det är lättlästa typsnitt, kanske att föredra i ditt personliga brev. Calibri har numera ersatt Times New Roman som standardteckensnitt i Microsoft Word. Det säger något om populariteten.

Använd ett modernt, attraktivt, lättläst typsnitt, inte alltför pråligt eller exotiskt, inget som drar ögonen till sig. Du vill att folk ska läsa din text, inte stirra på ditt typsnitt. Välj en fontstorlek på mellan 10 och 12 punkter - mindre är svårläst, större ser ut som en barnbok.

Se till att texten är vänsterjusterad med ojämn högerkant. Om du väljer att centrera texten, ser det ut som om sidan är fylld med kompakta block av svart text och ibland sträcks ord ut för att nå marginalen. Inte snyggt. 

4. Tips om stycken och mellanrum

Den första tumregeln är: För att göra texten inbjudande och lättläst bör du dela upp den i stycken. Håll styckena korta. 

Förr i tiden ansågs det ok att skriva affärsbrev utan mellanrum - man använde sig bara av styckedelning med indrag. Idag är det bara vanligt i böcker. Tänk dig att du fick ett brev på en A4-sida med 400 ord som alla stod i ett och samma stycke. Skulle du se fram emot att läsa det? Ett bra tips är att ge varje ny tankegång ett eget stycke. Håll alltså ihop det som hör till samma stycke och byt stycke när du börjar på någonting nytt. Ögonen behöver lite paus, hjärnan likaså.

5. Marginaler

Här går vi rakt på sak: använd marginaler på 2,5 cm på alla fyra sidor av ditt personliga brev.

Du har säkert hört det otaliga gånger: Tomt utrymme är ett mycket viktigt element för en lyckad layout. Varje design, illustration eller konstverk måste innehålla en viss mängd ”negativt utrymme”, dvs tomt utrymme. 

Formgivare kommer också att säga att du ska undvika att ”stänga in vitt”. Det betyder att det inte ska finnas ”obekväm” vit yta i mitten av din design. Det vita utrymmet bör därför "skjutas utåt" - det ger en slags osynlig ram som gör att den centrala bilden kan dominera.

Det här är hela idén bakom marginalerna - det är en vit ram som omger och accentuerar ditt innehåll.

6. Skriv en oemotståndlig inledning

Börja med det viktigaste. Skriv en kort och slagkraftig inledning, där du förklarar vilket jobb du söker och varför just du är rätt person för tjänsten. Då fångar du läsarens intresse direkt. Det är viktigt att du slår an rätt ton från början - vänlig, entusiastisk, självsäker, kompetent, men aldrig arrogant eller högmodig. Inledningen ska dra läsaren läsarens uppmärksamhet till sig, men av rätt skäl. 

Uttryck dig professionellt. Men undvik att bli alltför formell eller att använda interna branschord som inte alla förstår. Och krångla inte heller till det med för mycket detaljer. 

7. Kom till saken i brödtexten

I brödtexten i ditt personliga brev ska du övertyga läsaren om att du är rätt kandidat för jobbet. Ge exempel som lyfter fram dina egenskaper. De kan vara hämtade från jobb och studier, men lika gärna något från din fritid. 

Som läsare kommer man bättre ihåg en sådan beskrivning jämfört med om du bara listar dina egenskaper. Beskriver du dig själv till exempel som noggrann? Berätta i så fall om olika situationer när du varit det. Prata om din arbetslivserfarenhet och var specifik om dina prestationer i tidigare jobb. Om det är möjligt, använd fakta och siffror för att fastställa dina prestationer och arbetshistorik. Ge också exempel som inte finns i ditt cv, genom att berätta om ett problem du stötte på och hur du löste det. 

En vanlig fråga är: är det okej att använda punkter i ett personligt brev? Det korta svaret är ”ja”. Det långa svaret är: använd dem sparsamt och fundera på om de gynnar utseendet och läsligheten. Tänk på att du inte vill förvandla ditt personliga brev till ett andra cv! I brödtexten kan du också nämna din utbildning, certifieringar och relevanta färdigheter. Du kan också nämna dina ambitioner inför framtiden, speciellt om det är relevant för den tjänst du söker. Anpassa alltid ditt brev efter det specifika jobb du söker. Se till att verkligen få med det som arbetsgivaren söker efter, så att ditt brev blir som ett svar på arbetsgivarens annons. Samtidigt som du försöker matcha din text med innehållet och formuleringarna i jobbannonsen, är det viktigt att du är sanningsenlig. Du förväntas förklara dina prestationer och kompetenser ytterligare under anställningsintervjun.

Tonen i din text är också viktig. Gör lite research och kolla in dina potentiella arbetsgivares sociala mediekonton, googla deras företagswebbplats eller ta kanske till och med en titt på en intervju med chefen/vd:n.

8. En perfekt avslutning på ditt personliga brev

Det avslutande stycket kan innehålla en sammanfattning, ett tack och annat viktigt som du inte har sagt ännu. Du måste förstås också avsluta med en lämplig fras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)”.

Avrunda dessutom gärna med en positiv fras, som till exempel ”Jag ser fram emot att träffa er och få berätta mer om mig själv”. Du kanske också vill nämna att du alltid kan nås via kontaktinformationen i rubriken (vissa experter föreslår att du upprepar ditt telefonnummer och e-postadress i det sista stycket).

Var tydlig med att du verkligen är intresserad av detta jobb och att du är angelägen om att följa upp.

Var noga med att korrekturläsa brevet omsorgsfullt och be helst en språksäker vän göra det också. Stavfel och språkliga missar hör till de främsta anledningarna till att personliga brev och cv:n avvisas.

ATS-optimera dina ansökningshandlingar: Skapa ett perfekt cv.
Liknande artikel
ATS-optimera dina ansökningshandlingar: Skapa ett perfekt cv.

Ditt cv och ATS - Läs vår heltäckande guide och överlista Applicant Tracking Systems med vår praktiska ATS-anpassade cv-byggare.

9. Hur långt ska ett personligt brev vara?

Den gyllene regeln är: håll dig till ett en A4-sida, och försök inte "fuska" när du siktar mot detta mål. Du kan lika gärna se det som en huvudregel. Ditt brev ska inte vara för långt. Men alla som har försökt skriva ett personligt brev, kan vittna om att det första utkastet vanligtvis är för långt.

Du kan bli frestad att minska fontstorleken, marginalerna eller till och med att manipulera med radavståndet. Men motstå frestelsen. Försök inte sona din mångordighet genom att ändra på formateringen. Trimma din text innan du använder åtgärder som gör texten tätare och svårare att läsa.

10. Använd en professionellt utformad mall för personliga brev.

Det finns ett enkelt sätt att kringgå de potentiella fallgroparna med att formatera ett personligt brev, och det är att använda en professionellt utformad mall. 

Hur man skriver ett personligt brev
Liknande artikel
Hur man skriver ett personligt brev

Här får du lära dig hur man skriver ett personligt brev som skiljer sig från mängden och som hjälper en att bli kallad till intervju.

Här beskrivs precis hur du kan skriva ett personligt brev som kommer att sticka ut från mängden och hjälper dig att landa intervjun.

En mall för personliga brev är ett färdigt ramverk som redan har en iögonfallande rubrik, lämplig typografi och en adekvat användning av mellanrum. Allt du behöver göra är att ersätta dummytexten med din egen info, så är ditt brev klart.

Mer information finns i cvkungen.se:s guide "Hur man skriver ett personligt brev." Titta sedan på våra gratis exempel på personliga brev , hitta en mall du gillar och sätt igång att skräddarsy ditt brev. Du bygger en grund för framgång. Börja skapa ditt personliga brev nu!

Bygg ditt cv på 15 minuter
Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv
Bygg ditt cv på 15 minuter
Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv
Dela denna artikel
Fortsätt läsa
CV10 läst
Mjuka färdigheter i cv:t
Mjuka färdigheter i cv:t
Karriär22 läst
Vilken utbildning har världens rikaste personer?
Vilken utbildning har världens rikaste personer?
Personligt Brev7 läst
Hur man skriver eller ber om ett rekommendationsbrev
Hur man skriver eller ber om ett rekommendationsbrev
Anställningsintervju7 läst
Tacka nej till ett jobberbjudande
Tacka nej till ett jobberbjudande
Bläddra allt
Denna webbplats använder cookies för att förbättra upplevelsen för användarna och för att utföra analyser och marknadsföring. Genom att använda vår webbplats godkänner du alla cookies i enlighet med vår Cookiepolicy och Integritetspolicy
Godkänna cookies