De bästa säljargumenten är korta, kraftfulla och minnesvärda. Deras resonemang är svåra att förneka och uppväcker en känslomässig respons som kräver handling. Om ett målinriktat säljargument går hem kommer kunden att klicka på ”köp”.
När en försäljare söker ett nytt jobb är det personliga brevet betydligt mer lämpat för hans/hennes övertalningsförmåga än CV:t. Den strukturerade formen hos ett CV gör det enkelt för rekryterare att snabbt sålla bland hundratals ansökningar. När de mest intressanta ansökningarna sållats fram är det emellertid det personliga brevet som visar vem kandidaten egentligen är.
När en försäljare har 300–400 ord till sitt förfogande har han/hon en unik möjlighet att visa upp sin säljförmåga. För vilken produkt känner man bättre till än sig själv? Sälj in dig själv.
Vad är kärnan i ett personligt brev för ett försäljningsjobb?
- När du endast har begränsad tid på dig för att försöka göra intryck på en potentiell kund (eller i detta fall en rekryterare) är det viktigt att upprepa. Du vill ge kunden så många anledningar som möjligt till att köpa men vill samtidigt inte grumla kundens motivation att köpa. Så du håller meddelandet så enkelt som möjligt och använder upprepning för att påminna om varför kunden verkligen, verkligen, behöver denna produkt.
- Det primära syftet med ett personligt brev är att komplettera CV:t. Även om brevet ger möjlighet att visa upp din personlighet och övertalningsförmåga ska det upprepa budskapet från CV:t.
- Visa upp din övertalningsförmåga med ditt språk och att du förstår din framtida arbetsgivares behov. Glöm dock inte bort att betona vad som gör dig till en fantastisk försäljare. Om dessa meddelanden är relevanta för din arbetsgivare eller rekryteraren kommer de att minnas dem under resten av rekryteringsprocessen. Det är så du lyckas.
- Ditt personliga brev ska flytta ditt mål lite längre ner i försäljningstratten så att sannolikheten för att du ska lyckas ökar. Brevet ska visa att du inte bara är en fantastisk försäljare utan också förklara hur bra du skulle arbeta för organisationen. Undersök företaget, hitta var du ”passar in” bäst och upprepa det!
Viktiga punkter
1. Använd din försäljningsförmåga och övertalningstaktik i det personliga brevet.
2. Upprepa kärnpunkterna så att arbetsgivaren kommer att minnas dem.
3. Visa att du förstår vad som krävs för att sälja deras produkter eller tjänster.
4. Skapa ett band med din framtida arbetsgivare och upprätta förtroende och tillit i ett tidigt skede.
5. Berätta hur du investerar i kontinuerlig fortsatt utbildning.
Med hjälp av CVkungen.se blir det personliga brevet det perfekta komplementet till ditt CV. Med denna dubbla strategi ökar dina chanser till framgång.