För fler mallar, ta en titt på cvkungen.se Mallar för personliga brev!
Personalchefens hjärna kommer att fyllas med frågor när hen börjar läsa ditt personliga brev som butiksbiträde. Rubriken på ditt personliga brev är ett attraktivt och praktiskt avsnitt högst upp i brevet som innehåller ditt namn och din kontaktinformation, tar upp ett par viktiga punkter och låter läsaren koncentrera sig på din personliga erfarenhet.
Genom att använda en attraktiv layout och kanske ett proffsigt foto (om så är lämpligt) kan du skapa ett gott första intryck (viktigt!) och det vita mellanrummet efter rubriken gör att läsaren kan ta en paus och samla sina tankar innan hen fortsätter med själva brevet. I vårt exempel på personligt brev åt ett butiksbiträde går det inte att ignorera rubriken. I samma ögonblick som en butikschef bestämmer sig för att bjuda dig på intervju, kommer hen inte ha några problem med att nå dig.
Hälsningsfrasen i ditt personliga brev är helt enkelt sättet du väljer att tilltala läsaren av ditt brev på. Det kan verka självklart, men att använda någons namn fel är det sämsta sättet man kan starta en konversation på. Att använda en lämplig hälsningsfras och rätt namn på personalchefen är att visa att du förfogar över förfinade kommunikativa färdigheter. Ett butiksbiträde skulle aldrig tilltala en kund på ett olämpligt sätt, men om du har fel i den inledande hälsningen kan läsaren börja tvivla... ”Bästa personalchef på (butiksnamn)” räcker om du inte är säker på vem du ska adressera brevet till.
Bästa Karin Hermans,
Inledningen i ett personligt brev för ett butiksbiträde ska komma till kärnan för din ansökan. Hur kan du hjälpa din framtida arbetsgivare att göra skillnad för hens kunder? Ett kundcentrerat personligt brev hjälper dig att stå ut från mängden och skilja dig från alla papegojor som bara pratar om hur ansvarsfullt jobbet är och som ignorerar det som verkligen är viktigt. Berätta varför du vill representera dem och deras produkter. Alla personliga butiksbiträden borde vara stolta över att få sälja sina produkter, så det är viktigt att förklara din inneboende motivation.
Som tonåring jobbade jag alla helger och lov i mina föräldrars skoaffär, men eftersom jag nu flyttat till Linköping för att studera, söker jag ett nytt butiksjobb på deltid. Jag älskar att hjälpa kunder i deras jakt efter rätt plagg, rätt produkt, rätt lösning.
I det mittersta avsnittet på ditt personliga brev som butiksbiträde går du in på detaljer. Folk kanske tror att det bara finns ett sätt att fylla en hylla, men om man har tio saker att göra samtidigt är det viktigt att visa att man bryr sig om hur man fyller hyllan. Detaljhandel i detalj.
Berätta för läsaren om hur du gjort skillnad för enskilda kunder. Välj ut dina exempel noggrant och se till att de är relevanta för din framtida tjänst. Lägg gärna till lite personlighet. Berätta om dina uppgifter, vilka åtgärder du tagit och hur det påverkade resultatet. Måla upp en bild för personalchefen av hur du skulle passa in i butiksteamet.
Jag har stor erfarenhet av att serva kunder. Jag försöker alltid sätta mig in i deras situation för att hjälpa dem att hitta helt rätt. Jag har också erfarenhet av lagerhantering och butiksinredning. Ett butiksbiträde måste vara bra på multitasking, utföra olika uppgifter och kunna betjäna olika typer av kunder. Jag förstår de specifika behov som krävs i en hattbutik. Kunderna kan han mycket specifika önskemål och behov. Mina råd är alltid genomtänkta och faktabaserade - 95 % av kunderna i skobutiken sa att mina råd tillförde mervärde. Jag hanterade tiotusentals SKU:er, tog två gånger i veckan emot leveranser från 25 olika leverantörer.
Eftersom det var mina föräldrars butik, fick jag stort eget ansvar. Jag lärde mig analysera försäljningen och fatta viktiga inköpsbeslut. Det var ovanligt för ett butiksbiträde och det gav mig bred inblick i butiksarbetet, även bakom kulisserna. Trots att jag uppskattade att få ta ansvar, var det den personliga kundkontakten som jag gillade mest. Jag hjälpte till att utbilda nya butiksbiträden och såg till att lagren hölls uppdaterade, men helst av allt arbetade jag med att assistera kunder. Jag stod även i kassen och utbildade ny personal i att använda den. Jag har erfarenhet av att arbeta med kollegor i olika ålder och försöker alltid göra mitt bästa för att hitta ett gemensamt språk. Jag brinner för klädesbranschen och skulle verkligen bli glad att få arbeta inom just din specifika nisch.
Alla som arbetar inom detaljhandeln känner till hur kraftfull en ”Call to action” kan vara. Butikerna är fyllda med övertygande marknadsföring som ber kunderna att vidta åtgärder och avslutningen på ett butiksbiträdes brev bör vara precis detsamma. Visa butikschefen hur gärna du vill ha jobbet och ge hen en sista påminnelse om varför du är den enda personliga shoppingassistent som hen borde anställa.
Dra dig inte för att be om att få komma på intervju och välj en lagom formell avslutning. ”Med vänlig hälsning” passar alltid bra.
Tack för ditt förtroende.
Med vänliga hälsningar,
Ellen Larsson
Om du funderar på att söka en ”nybörjartjänst” kan du också kolla in våra många exempel på personliga brev för akademiker och studenter.