Exempel på personligt brev Junior HR-medarbetare

Använd det här exemplet på personligt brev för Junior HR-medarbetare för att avrunda din ansökan och bli anställd snabbt– utan krångel och frustration. Det här exemplet har specialdesignats för ett jobb som Junior HR-medarbetare 2024. Dra fördel av våra förslag på termer och fraser samt våra experttips. Ladda ner det perfekta personliga brevet på bara några minuter.
Ändra detta cv

Personalchefer vill uppnå tre saker på sina HR-avdelningar: professionalism, organisation och pålitlighet. Så när du sätter dig ner för att skriva ditt personliga brev för en nybörjartjänst inom HR måste du prydligt bocka av alla boxarna. Det handlar inte bara om att bevisa att du kan utföra jobbet. Nej, du måste också visa att du har rätt personlighet för rollen.

Oavsett om du anställer och avskedar eller hanterar konflikter på kontoret måste du vara en mästare på att umgås med människor. En social, balanserad personlighet är ett måste, oavsett om du diskuterar disciplin med en anställd eller berättar att de fått befordran. Av den anledningen är det viktigt att dina personliga egenskaper accentueras i ditt personliga brev.

Här på Cvkungen.se hjälper vi dig att maximera dina chanser att få jobbet du eftersträvar. Vårt bibliotek med över 180 exempel på personliga brev - och tillhörande skrivguider - är en smart plats att börja på. I den här guiden och bifogade exempel på personligt brev kommer vi att behandla dessa grundläggande saker:

  • Hur man väljer det bästa formatet för ett personligt brev.
  • Skrivtips från experter om hur man ger ansökan lite “sting”.
  • Vilken strategi man ska använda när man jobbar med de olika avsnittet i det personliga brevet.
  • Vanliga misstag som kan göra att du går miste om den viktiga anställningsintervjun.

Bästa formatet för ett personligt brev som (junior) HR-medarbetare

Låt oss först prata om hur du bör strukturera ditt personliga brev. Tänk på att det är sannolikt att en HR-yrkesperson kommer att läsa din ansökan. De förväntar sig att du kan ditt jobb - dvs. förstår dig på det standardiserade formatet för personliga brev:

  • Rubrik
  • Hälsningsfras
  • Inledning
  • Brödtext (huvuddelen i mitten)
  • Avslutning i (slutsats och uppmaning till handling)

Att hålla sig till denna struktur innebär att ditt personliga brev håller sig till ämnet. Du bör närma dig det på ett metodiskt sätt och ta tag i ett avsnitt i taget. På så sätt kommer slutresultatet bli ett personligt brev som flyter naturligt från ett ämne till nästa. Om du vill ha lite allmänna råd om hur man skriver ett personligt brev kan du kolla in vår fullständiga guide här:

Anpassningsbart exempel på personligt brev

Bästa Jonas Svensson,

 

Efter att ha avslutat min examen i företagsekonomi kände jag att jag ville bredda mina kunskaper och utnyttja min sociala natur. Det ledde mig till din bransch och en utbildning till HR-specialist. Nu söker jag min första tjänst inom HR. Efter att ha skrivit mitt examensarbete om hur en arbetsgivares varumärke påverkar rekryteringsverksamheten, tror jag att jag skulle passa perfekt hos er på IT-specialisten.

Företagets konsistent höga rating på listan "Bästa arbetsplatser" är välförtjänt. Jag beundrar hur du lyssnar på dina anställda och agerar på feedback – ditt rykte på sociala medier kommer från nöjda medarbetare. Med över 80 000 följare på sociala medier hoppas jag kunna bidra till denna trend. Jag är mån om att få praktisk erfarenhet inom alla aspekter av HR och rekrytering.

Jag är alltså intresserad av allmän tjänstgöring inom HR, med specialiserar mig gärna inom rekrytering eller kompetens- och ledarutveckling. Min praktiktid under ekonomistudierna lärde mig att praktik ofta skiljer sig ordentligt från teori – din interna utbildning är i världsklass och jag ser fram emot att få ta del av kunskapen. Som HR-assistent skulle jag hoppas kunna engagera mig i alla operativa aspekter av granskning av kandidater och rekryteringsmarknadsföring Jag är en kreativ person som alltid försöker hitta skräddarsydda lösningar.

Under min praktik på Försäkringsbyrån arbetade jag med ett projekt för att rekrytera ett team på 50 personer till ett nytt kontor i Västerås. Det var ett krävande jobb med tajta deadlines. 85 % av teamet var fortfarande kvar på företaget efter två år och kontoret överträffade sin egen budget med 42 %. Jag gillar verkligen hur kvaliteten på rekryteringen (och HR i allmänhet) kan mätas utifrån medarbetarnas prestationer.

Jag ser fram emot att få veta mer om tjänsten under en potentiell intervju. Harrison Weaver rekommenderade mig för tjänsten – vi arbetade tillsammans på Försäkringsbyrån.
 

Med vänliga hälsningar,

Jens Backlund

Rubrik

Låt oss ta itu med formaliteterna. Rubriken i det personliga brevet finns högst upp i dokumentet. Den innehåller ditt namn, din e-postadress och ditt telefonnummer. Det är kanske inte den mest spännande delen av din ansökan, men den är viktigt. Du måste se till att chefen kan kontakta dig. Se till att denna del av det personliga brevet är tydlig, lättläst och sticker ut.

Hälsningfras

Att inleda med "Till den det berör" är passé. Den hälsningsfrasen gick ur tiden tillsammans med axelvaddarna på 1980-talet. Istället måste du välja en mer personlig strategi. Visa att du har läst dina läxor genom att tilltala chefen direkt, t.ex. "Bästa Peter Alvén". Alternativt kan du använda ett allmänt "Bästa XX-team".

Inledning

När du har hälsat på läsaren är det dags att börja göra reklam för dina HR-färdigheter. Tonfallet är lika viktigt som innehållet. Du måste visa chefen att du är professionell och förstår dig på människor. Anta en ljus och positiv röst för att fånga deras uppmärksamhet.

Hitta dina unika konkurrensfördelar 

I affärsvärlden är "USP" (unique selling points) de faktorer som skiljer en produkt eller tjänst från dess konkurrenter. Enkelt uttryckt är det det som säljer företaget till konsumenterna. Så vad är dina unika konkurrensfördalar? 

När du skriver en ansökan säljer du dina färdigheter och erfarenheter till läsaren. Vad är det som skiljer dig från andra kandidater? Det kanske är dina utmärkta sociala färdigheter eller din fallenhet för konfliktlösning. Oavsett vad det är, börja med det här.

Om du har svårt att bestämma vad du ska skriva, ta en titt på inledningen i vårt exempelbrev:

Anpassningsbart exempel på inledning i ett personligt brev

Bästa Jonas Svensson,

 

Efter att ha avslutat min examen i företagsekonomi kände jag att jag ville bredda mina kunskaper och utnyttja min sociala natur. Det ledde mig till din bransch och en utbildning till HR-specialist. Nu söker jag min första tjänst inom HR. Efter att ha skrivit mitt examensarbete om hur en arbetsgivares varumärke påverkar rekryteringsverksamheten, tror jag att jag skulle passa perfekt hos er på IT-specialisten.

Brödtexten (den mittersta delen i brevet)

Du har fångat läsarens uppmärksamhet. Brödtexten i det personliga brevet innehåller den viktigaste informationen som du vill dela med chefen. Eftersom du söker en nybörjartjänst har du förmodligen inte massor av erfarenhet. Så fokusera på den erfarenhet du faktiskt har och de avgörande lärdomar du har hittills samlat på dig.

En taktik är att presentera anekdoter om händelser du varit med om och de resultat du har uppnått. Du kan till exempel kanske berätta en kort historia om hur du introducerade nyanställd personal på ditt tidigare jobb. Du vill inte gå över 300-ordsgränsen, så var selektiv i de historier du väljer.

Anpassningsbart exempel på brödtext 

Företagets konsistent höga rating på listan "Bästa arbetsplatser" är välförtjänt. Jag beundrar hur du lyssnar på dina anställda och agerar på feedback – ditt rykte på sociala medier kommer från nöjda medarbetare. Med över 80 000 följare på sociala medier hoppas jag kunna bidra till denna trend. Jag är mån om att få praktisk erfarenhet inom alla aspekter av HR och rekrytering.

Jag är alltså intresserad av allmän tjänstgöring inom HR, med specialiserar mig gärna inom rekrytering eller kompetens- och ledarutveckling. Min praktiktid under ekonomistudierna lärde mig att praktik ofta skiljer sig ordentligt från teori – din interna utbildning är i världsklass och jag ser fram emot att få ta del av kunskapen. Som HR-assistent skulle jag hoppas kunna engagera mig i alla operativa aspekter av granskning av kandidater och rekryteringsmarknadsföring Jag är en kreativ person som alltid försöker hitta skräddarsydda lösningar.

Under min praktik på Försäkringsbyrån arbetade jag med ett projekt för att rekrytera ett team på 50 personer till ett nytt kontor i Västerås. Det var ett krävande jobb med tajta deadlines. 85 % av teamet var fortfarande kvar på företaget efter två år och kontoret överträffade sin egen budget med 42 %. Jag gillar verkligen hur kvaliteten på rekryteringen (och HR i allmänhet) kan mätas utifrån medarbetarnas prestationer.

Hur man avslutar ett personligt brev (slutsats och avslutning)

När du har sagt allt som finns att säga är det dags att avrunda. De avslutande raderna i ditt personliga brev är avgörande om du vill göra ett bestående intryck. Du kan ta med en kort call-to-action (CTA) och tillägga att du ser fram emot att få komma på en formell intervju. Avsluta på ett positivt sätt och kanalisera din inre optimism.

Anpassningsbart exempel på sammanfattning och avslutning

Jag ser fram emot att få veta mer om tjänsten under en potentiell intervju. Harrison Weaver rekommenderade mig för tjänsten – vi arbetade tillsammans på Försäkringsbyrån.
 

Med vänliga hälsningar,

Jens Backlund

Personligt brev för den som söker en nybörjartjänst inom HR och inte har någon erfarenhet

Om du är helt ny på HR har du inte mycket att komma med i ditt personliga brev. Du kan dock fortfarande övertyga en potentiell arbetsgivare genom att prata om:

  • Övrig arbetslivserfarenhet (tidigare tjänster, volontärarbete, etc.).
  • Din utbildning och vad den lärde dig om HR.
  • Varför du är så entusiastisk över HR-sektorn.
  • De färdigheter du redan har och hur du lärde dig dem.
  • Var du ser dig själv i framtiden och hur det passar ihop med just det här företaget.

Chefer letar efter entusiastiska kandidater till de lediga tjänsterna. Se till att dela med dig av din entusiasm när du skriver ditt personliga brev.

Vanliga misstag i ett personligt brev när man söker en nybörjartjänst (och hur man undviker dem)

Redo att skriva under och skicka ditt personliga brev? För att vara säker på att du skickar rätt budskap till den potentiella arbetsgivaren, undvik dessa vanliga misstag:

  • Stavnings- och grammatikfel. Yrkespersoner inom HR skickar ut mängder av formella e-postmeddelanden, kontrakt och brev. Om dessa dokument är fyllda med simpla stavfel eller andra missar ger det ett slarvigt intryck. Visa läsaren att du har öga för detaljer. Se till att noga korrekturläsa ditt personliga brev innan du klickar på "skicka"-knappen.
  • Ett kyligt och ovänligt tonfall. Jo, det här är ett professionellt dokument, men det betyder inte att du ska låta som en robot. Se till att visa upp en mänsklig sida här. Välj en formell men vänlig ton när du skriver ditt personliga brev.
  • För mycket information! Om du har haft ett intressant liv eller en imponerande karriär kan du bli frestad att fylla ditt personliga brev med detaljer. Stanna upp och fundera på vad chefen verkligen behöver veta om dig. I regel ska brevet bara innehålla ca 300 ord.

Viktiga lärdomar

  • HR-personal är ofta företagets ansikte utåt. Visa att du kan vara vänlig, professionell och tillgänglig i ditt personliga brev.
  • Ingen tid att förlora? Underlätta ansökningsprocessen genom att använda en av våra mallar för personliga brev.
  • Att skräddarsy ditt personliga brev efter företaget är ett smart sätt att komma vidare.
  • Avsluta på ett positivt sätt! Se till att du utstrålar optimism när du avslutar ditt personliga brev.
Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv