Som hemmamamma/hemmapappa är du chef för hemmet. Du är kock, städare, arbetsledare, lärare, lekkamrat och samordnare. Ja, hemmaföräldrar har fullt upp. Och det är inte något lätt jobb. Men hur gör man när man vill återvända till arbetslivet efter en sådan period? Om du vill öka dina chanser att få en intressant tjänst är det klokt att skriva ett övertygande cv och personligt brev. Vi hjälper dig gärna med den här guiden samt exemplen och mallarna på cvkungen.se
Hej Karin Boström,
Efter min egen föräldraledighet har jag arbetat fem år som dagmamma. På ett pålitligt och positivt sätt kombinerade jag uppfostran av mina egna barn med ansvaret för tre andra småttingar. Det har varit en intensiv och berikande period i mitt liv, men nu känner jag mig redo att återvända till arbetslivet utanför hemmet. Jag söker en administrativ tjänst på deltid.
Innan jag blev dagbarnvårdare arbetade jag på en förskola. Jag ansvarade för att ge barnen omsorg och möjlighet till utveckling, lek och lärande. Verksamheten drevs enligt läroplanen för förskolan och de riktlinjer som finns för pedagogisk omsorg. Till riktlinjerna hör även att utveckla, följa upp samt utvärdera verksamheten.
För mig är det en självklarhet att ha ett positivt förhållningssätt och jag har alltid försökt vara en god förebild för barnen. Jag har en god förmåga att se alla barn och ta hänsyn till deras individuella förutsättningar. Egenskaper som är nyttiga inom många områden.
Nu när jag söker mig ut på arbetsmarknaden igen, så väljer jag att byta bransch. Jag har alltid varit intresserad av administrativt arbete och jag tror jag skulle passa perfekt på er kundtjänstavdelning. Jag har social kompetens är mycket välorganiserad. (Det måste man vara om man ska kunna ta hand om sex barn i åldrarna 1–5 år samtidigt). Dessutom har jag de senaste åren uppdaterat mina datorkunskaper med flera distanskurser.
Jag ser fram emot möjligheten att träffas och få presentera mig närmare under en intervju. Jag är entusiastisk över tjänsten och flexibel vad det gäller arbetstider.
Vänliga hälsningar,
Maja Jansson
Vi har mängder av exempelbrev och guider på vår hemsida - en expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här guiden, och tillhörande exempelbrev, kommer vi att ta upp hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå och hur man maximerar effekten av varje avsnitt. Vi kommer också med olika tips och förklarar vilka misstag man bör undvika.
Som hemmamamma/hemmapappa bör du ha följande avsnitt i ditt personliga brev:
Kom ihåg att varje avsnitt av ditt personliga brev är en integrerad del av en sammanhållen berättelse om din karriärresa och passion för (den nya) tjänsten. Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. Du kan hitta designtips och råd om tonfall och innehåll i vår omfattande allmänna guide
Behöver du mer inspiration? Ta en titt på några exempel på personliga brev inom liknande områden:
Oavsett vilken typ av jobb du söker så står det i platsannonsen vad arbetsgivaren vill att du har för kunskaper och erfarenheter. Dessa kan du använda som utgångspunkt för vad du ska ta med i ditt personliga brev. Om du matchar det som står i jobbannonsen med dina egna kunskaper och erfarenheter, inser rekryteraren snabbt att du är en lämplig kandidat för tjänsten. Dessutom visar ett välskrivet personligt brev att du har många positiva egenskaper.
Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver:
Ditt mål är att bevisa att du har rätt kompetenser och fallenhet för din nya tjänst utanför hemmets väggar.
I huvudavsnittet, det vill säga brödtexten, i ditt personliga brev visar du hur utomordentligt kvalificerad du är för jobbet.
Överlista ATS. Ett applicant tracking system är ett effektivt mjukvaruprogram som scannar, sorterar och rankar inkommande cv:n och jobbansökningar. Hur ska man göra för att slippa hamna i papperskorgen direkt? Granska platsannonserna mycket noggrant och försök använda samma ordval när du beskriver dina yrkeskvalifikationer. Uppmärksamma också språket som används i platsannonsen och använd samma terminologi i dina dokument.
Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen, googla företaget eller organisationen. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor som kan vara till nytta för företaget/organisationen och det specifika jobbet. Ge exempel på hur dina värderingar och erfarenheter stämmer överens med dessa aspekter, och visa att du inte bara passar för tjänsten utan också inom företaget, vad det gäller värderingar och “feeling”.
Ta även med saker som visar att du har läst på om platsen. Om en skola till exempel skriver på sin hemsida att läroplanen följer en viss ideologi, så ha med i din text att du sympatiserar med den.
Innan jag blev dagbarnvårdare arbetade jag på en förskola. Jag ansvarade för att ge barnen omsorg och möjlighet till utveckling, lek och lärande. Verksamheten drevs enligt läroplanen för förskolan och de riktlinjer som finns för pedagogisk omsorg. Till riktlinjerna hör även att utveckla, följa upp samt utvärdera verksamheten.
För mig är det en självklarhet att ha ett positivt förhållningssätt och jag har alltid försökt vara en god förebild för barnen. Jag har en god förmåga att se alla barn och ta hänsyn till deras individuella förutsättningar. Egenskaper som är nyttiga inom många områden.
Nu när jag söker mig ut på arbetsmarknaden igen, så väljer jag att byta bransch. Jag har alltid varit intresserad av administrativt arbete och jag tror jag skulle passa perfekt på er kundtjänstavdelning. Jag har social kompetens är mycket välorganiserad. (Det måste man vara om man ska kunna ta hand om sex barn i åldrarna 1–5 år samtidigt). Dessutom har jag de senaste åren uppdaterat mina datorkunskaper med flera distanskurser.
Du har gjort ett utmärkt jobb med att skapa starka argument för varför du gör dig förtjänst av tjänsten, nu är det dags att avsluta brevet och skicka det. Det bästa sättet att avsluta med är en ”call-to-action”, det vill säga en uppmaning till handling. I denna mening visar du upp din passion och entusiasm för jobbet och på ett proffsigt sätt ber du personchefen att ta kontakt. Du kan till och med välja att lämna dina kontaktuppgifter en gång till i det här avsnittet. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn.
Jag ser fram emot möjligheten att träffas och få presentera mig närmare under en intervju. Jag är entusiastisk över tjänsten och flexibel vad det gäller arbetstider.
Vänliga hälsningar,
Maja Jansson
Cvkungen.se förenklar skrivprocessen med proffsigt designade verktyg som hjälper dig att skapa ett personligt brev på bara några minuter! Som inspiration erbjuder vi också många yrkesspecifika exempel på personliga brev, skrivguider, anpassningsbara mallar och massor med praktiska råd.
Nu är du redo att söka ditt drömjobb!