Exempel på personligt brev Biblioteksassistent

Använd det här exemplet på personligt brev för Biblioteksassistent för att avrunda din ansökan och bli anställd snabbt– utan krångel och frustration. Det här exemplet har specialdesignats för ett jobb som Biblioteksassistent 2024. Dra fördel av våra förslag på termer och fraser samt våra experttips. Ladda ner det perfekta personliga brevet på bara några minuter.
Ändra detta cv

Är du utbildad, erfaren bibliotekarie eller söker du ditt första jobb som biblioteksassistent? I båda fallen kan det vara knepigt att veta hur du ska presentera dig själv. Hur får du rekryterarna att bli intresserade av just dig och din ansökan? Med ett välskrivet cv och personligt brev visar du upp dina specifika kompetens och din passion för denna bransch. Men hur skriver man ett välskrivet brev åt en biblioteksassistent? Den här guiden samt exemplen och mallarna på cvkungen.se förklarar allt.

Anpassningsbart exempel på personligt brev åt en biblioteksassistent

Bästa Jonas Karlsson,

Biblioteket är mitt andra hem, så jag känner mig naturligt kvalificerad för deltidstjänsten som biblioteksassistent. Ända sedan jag var barn har jag släpat hem kassar fulla med böcker från biblioteket och som student har jag ägnat många timmar i de tysta läsesalarna.

Jobbet som biblioteksassistent skulle vara ett perfekt komplement till mina doktorandstudier. Jag trivs så bra i miljön och känner väl till vad arbetet innebär. Jag vet att över 3 000 böcker om dagen lånas ut och lämnas tillbaka och även om systemet numera är automatiserat är det assistentens uppgift att dubbelkolla processerna och ställa tillbaka böckerna på sina platser. Var och en som letat upp en bok i datasystemet och sedan inte kunnat hitta den i hyllan, vet hur frustrerande det är. Jag hoppas kunna bidra till att förbättra procedurerna.

Förutom min passion för böcker och läsning är jag en driven student som ägnat 6 år åt företags- och beteendeekonomi. Min doktorsavhandling handlar om psykologi och mikroekonomi. Beteendeekonomi är en tvärvetenskap, nära besläktat med ekonomisk psykologi. Ett område som är intressant på alla arbetsplatser, och det är viktigt för ett bibliotek att ha koll på (och litteratur om) de senaste insikterna.

Min yrkeserfarenhet omfattar även:

  • Två års handledning av nya studenter på fakulteten.
  • Ansvar för en kurs om digitala läromedel och uppdatering av fakultetens hemsida.
  • En helgkurs i biblioteksorganisation som förberedelse för denna tjänst.

 

Mina referenser från den akademiska världen visar att jag är en mycket noggrann och ansvarstagande person. Vissa skulle kalla mig perfektionistisk. Jag skulle bli mycket stolt över att kunna ansvara för en del av det bibliotek som jag älskar så mycket. Att jag dessutom kan utföra arbetet vid sidan av mina studier är perfekt. Jag är ju ändå på plats så gott som varje dag.

Jag skulle verkligen bli glad om jag fick komma på intervju för att presentera mig närmare och diskutera hur jag kan tillföra mervärde till bibliotekets verksamhet.

Med vänlig hälsning,

Klara Berg

Avsnitt som ett personligt brev åt biblioteksmedarbetare bör innehålla

Vi har mängder av exempelbrev och skrivguider på vår hemsida - en expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här guiden, och tillhörande exempelbrev, kommer vi att ta upp hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå och hur man maximerar effekten av varje avsnitt. Vi kommer också med olika tips och förklarar vilka misstag du bör undvika. 

Ett välskrivet personligt brev ska innehålla följande avsnitt:

  • Rubrik. Börja med att ange dina kontaktuppgifter och datum på ett prydligt sätt.
  • Hälsningsfras. Här får du chansen att skapa lite personlig kontakt. Tilltala personalchefen eller rekryteraren med namn – det visar att du har gjort din research.
  • Inledning. Fånga läsarens uppmärksamhet genom att presentera dig själv på ett tilltalande sätt och dela din entusiasm för tjänsten.
  • Brödtext. Tänk på det här avsnittet som hjärtat i din berättelse. Dyk ner i relevanta erfarenheter, färdigheter och prestationer. Visa hur de stämmer överens med behoven, kraven och värderingarna för tjänsten och låt dem ge färg åt din professionella berättelse.
  • Sammanfattning. Avrunda din historia genom att sammanfatta dina kvalifikationer och upprepa ditt intresse för tjänsten. Glöm inte att ta med en ”call for action”, dvs en uppmaning till handling.
  • Underskrift. Avsluta med en standardhälsning och ditt namn.

Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. Du kan hitta designtips och råd om tonfall och innehåll i vår omfattande allmänna guide om att skriva personliga brev.

Experttips

Behöver du mer inspiration? Ta en titt på ett par andra personliga brev inom liknande yrken: 

Inledning i ett personligt brev åt en biblioteksassistent

Oavsett vilken typ av jobb du söker så står det i platsannonsen vad arbetsgivaren vill att du har för kunskaper och erfarenheter. Dessa kan du använda som utgångspunkt för vad du ska ta med i ditt personliga brev. Om du matchar det som står i jobbannonsen med dina egna kunskaper och erfarenheter, inser rekryteraren snabbt att du är en lämplig kandidat för tjänsten. Ett korrekt, välskrivet personligt brev är ett extra viktigt för dig som arbetar med litteratur och språk!

Gör så här

Använd en överskådlig indelning, proffsigt utformad layout och verktyg som har testats av personalchefer och ansökningshanteringssystem (ATS).

Gör inte så här

Använd old-school textredigeringsprogram som är tidsödande och ofta oförenliga med arbetsgivarens programvara.

Anpassningsbart exempel på inledning

Bästa Jonas Karlsson,

Biblioteket är mitt andra hem, så jag känner mig naturligt kvalificerad för deltidstjänsten som biblioteksassistent. Ända sedan jag var barn har jag släpat hem kassar fulla med böcker från biblioteket och som student har jag ägnat många timmar i de tysta läsesalarna.

Skriva brödtexten i ett personligt brev åt biblioteksmedarbetare

Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Nu är det dags att presentera alla dina fantastiska egenskaper som medarbetare på ett bibliotek. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver:

  • Lyft fram dina färdigheter och erfarenheter.
  • Visa varför just du är en perfekt kandidat för den specifika tjänsten.
  • Få till en imponerande sammanfattning.
  • Avsluta med en övertygande uppmaning som gör rekryteraren angelägen om att kontakta dig.
Experttips

Om du har relevant erfarenhet, även om det bara är som volontär eller student, kan ”STAR”-metoden hjälpa dig att organisera uppgifterna. Börja med att beskriva en Situation och den Task (uppgift) som krävdes, sedan vilken åtgärd (Action) du tog och vilket Resultat det ledde till. Försök att välja exempel som är relevanta för arbetet som biblioteksassistent, det vill säga uppgifter som omfattar organiserande, hjälpsamhet, samhällsprojekt eller media.

Varför just du är lämplig för tjänsten (färdigheter & erfarenhet)

I brödtexten visar du hur utomordentligt kvalificerad du är för jobbet. 

  • Om du har flera års erfarenhet inom branschen, börja med att lyfta fram det.
  • I ditt cv presenterar du förstås dina tidigare jobb med en punktlista. I ditt personliga brev får du chansen att komplettera och utöka, till exempel genom att berätta en personlig anekdot.
  • Var specifik om dina jobbrelaterade bedrifter och använd fakta och siffror när du kan.
  • Om du nyss har avslutat din utbildning och har mycket lite arbetslivserfarenhet, kan du berätta om praktikplatser eller volontärarbete.
  • Accentuera eventuella prestationer under din utbildning.
  • Ta också upp specifika färdigheter, talanger, passioner och yrkesambitioner.
Experttips

Överlista ATS. 

Ett applicant tracking system är ett effektivt mjukvaruprogram som scannar, sorterar och rankar inkommande cv:n och jobbansökningar. Hur ska man göra för att slippa hamna i papperskorgen direkt? Granska platsannonserna mycket noggrant och försök använda samma ordval när du beskriver dina yrkeskvalifikationer. Uppmärksamma också språket som används i platsannonsen och använd samma terminologi i dina dokument.

Se till att det personliga brevet matchar arbetsplatsen 

Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen och ta reda på så mycket du kan om det specifika biblioteket. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor som kan vara till nytta för den specifika rollen, vare sig det är sociala eller innehållsliga färdigheter. Det kan t.ex. handla om erfarenhet av olika evenemang och program på biblioteket, som bokklubbar, författarbesök och workshops.

Anpassningsbart exempel på brödtext

Jobbet som biblioteksassistent skulle vara ett perfekt komplement till mina doktorandstudier. Jag trivs så bra i miljön och känner väl till vad arbetet innebär. Jag vet att över 3 000 böcker om dagen lånas ut och lämnas tillbaka och även om systemet numera är automatiserat är det assistentens uppgift att dubbelkolla processerna och ställa tillbaka böckerna på sina platser. Var och en som letat upp en bok i datasystemet och sedan inte kunnat hitta den i hyllan, vet hur frustrerande det är. Jag hoppas kunna bidra till att förbättra procedurerna.

Förutom min passion för böcker och läsning är jag en driven student som ägnat 6 år åt företags- och beteendeekonomi. Min doktorsavhandling handlar om psykologi och mikroekonomi. Beteendeekonomi är en tvärvetenskap, nära besläktat med ekonomisk psykologi. Ett område som är intressant på alla arbetsplatser, och det är viktigt för ett bibliotek att ha koll på (och litteratur om) de senaste insikterna.

Min yrkeserfarenhet omfattar även:

  • Två års handledning av nya studenter på fakulteten.
  • Ansvar för en kurs om digitala läromedel och uppdatering av fakultetens hemsida.
  • En helgkurs i biblioteksorganisation som förberedelse för denna tjänst.

 

Mina referenser från den akademiska världen visar att jag är en mycket noggrann och ansvarstagande person. Vissa skulle kalla mig perfektionistisk. Jag skulle bli mycket stolt över att kunna ansvara för en del av det bibliotek som jag älskar så mycket. Att jag dessutom kan utföra arbetet vid sidan av mina studier är perfekt. Jag är ju ändå på plats så gott som varje dag.

Sammanfattning och call-to-action

Grattis, du är nästan färdig med ditt personliga brev! Avsluta starkt med hjälp av en ”call-to-action”, det vill säga en uppmaning till handling. Kort och koncist försöker du förmedla din entusiasm för tjänsten som biblioteksassistent och uppmuntra personalchefen att ta kontakt. Du kan även uppge din e-postadress och ditt telefonnummer igen (om du har plats). Avsluta brevet med en standardfras som "Vänliga hälsningar”.

Anpassningsbart exempel på sammanfattning

Jag skulle verkligen bli glad om jag fick komma på intervju för att presentera mig närmare och diskutera hur jag kan tillföra mervärde till bibliotekets verksamhet.

Med vänlig hälsning,

Klara Berg

Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv