Säljare är ett samlingsnamn för ett stort antal yrken som sysslar med någon form av försäljning. För alla säljare är förmågan att få kontakt med människor och få dem att känna förtroende en nödvändig egenskap. Ofta är arbetet självständigt och du måste vara beredd att ta stort ansvar. När du som säljare söker ett nytt jobb är det personliga brevet jätteviktigt. Här kan du presentera dig själv med kraftfulla säljargument. Sälj in dig själv med hjälp av exemplen och mallarna på cvkungen.se.
Hej!
När det gäller att sälja tomt utrymme på ett containerfartyg – i hård konkurrens – är säljarens jobb att övertyga kunderna om att ett samarbete gynnar dem. Jag säljer in mina kollegor, inte mina containrar. En ökning av kundkretsen för sjöfrakt med i genomsnitt på 25 % de senaste fem åren och en årlig vinstökning per kund med 16 % visar tydligt att jag är väl insatt i försäljning av fraktutrymme och allt vad det innebär. Att göra en godskund nöjd handlar om mycket mer än tillgänglighet och priser.
När Crano Freight expanderar sina rutter i Sydostasien hoppas jag att min erfarenhet inom B2B-försäljning i regionen kan vara användbar. Jag har nätverkat här de senaste tio åren, talat på transportkonferenser, byggt upp relationer med över 250 importörer och exportörer och fördubblat marknadsandelen från 4 till 8 % under en sexårsperiod. Jag har studerat den kinesiska anbudsprocessen och förstår hur den kan påverkas på ett effektivt sätt.
Crano Freight uppmuntrar ”vinnarmentalitet” på arbetet och det är en egenskap som passar mig:
Att förstå de specifika behoven för varje kund är nyckeln till att hitta viktiga förhandlingsfaktorer och få ut så mycket som möjligt av varje affär. Jag trivs bäst med mitt arbete när jag hanterar en jämn försäljningsprocess istället för att bara reagera på leads.
Jag hänvisades till denna tjänst av en av era försäljningschefer (Olaf Eriksson) och jag hoppas få komma på intervju för att berätta mer om mina erfarenheter.
Vänliga hälsningar,
Agnes Lindberg
Vi har mängder av exempelbrev och guider på vår hemsida - en expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här guiden, och tillhörande exempelbrev, kommer vi att ta upp hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå och hur man maximerar effekten av varje avsnitt. Vi kommer också med olika tips och förklarar vilka misstag man bör undvika.
Som säljare bör du ha följande avsnitt i ditt personliga brev:
Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. Du kan hitta designtips och råd om tonfall och innehåll i vår omfattande allmänna guide om att skriva personliga brev.
Behöver du mer inspiration? Ta en titt på några exempel på personliga brev inom liknande branscher:
Oavsett vilken typ av jobb du söker så står det i platsannonsen vad arbetsgivaren vill att du har för kunskaper och erfarenheter. Dessa kan du använda som utgångspunkt för vad du ska ta med i ditt personliga brev. Om du matchar det som står i jobbannonsen med dina egna kunskaper och erfarenheter, inser rekryteraren snabbt att du är en lämplig kandidat för tjänsten.
Använd en överskådlig indelning, proffsigt utformad layout och verktyg som har testats av personalchefer och ansökningshanteringssystem (ATS).
Använd old-school textredigeringsprogram som är tidsödande och ofta oförenliga med arbetsgivarens programvara.
Hej!
När det gäller att sälja tomt utrymme på ett containerfartyg – i hård konkurrens – är säljarens jobb att övertyga kunderna om att ett samarbete gynnar dem. Jag säljer in mina kollegor, inte mina containrar. En ökning av kundkretsen för sjöfrakt med i genomsnitt på 25 % de senaste fem åren och en årlig vinstökning per kund med 16 % visar tydligt att jag är väl insatt i försäljning av fraktutrymme och allt vad det innebär. Att göra en godskund nöjd handlar om mycket mer än tillgänglighet och priser.
Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver:
Ditt mål är att bevisa att du har rätt kompetenser och fallenhet för att bli en bra säljare.
I brödtexten i ditt personliga brev visar du hur utomordentligt kvalificerad du är för jobbet.
Gör lite research om arbetsgivaren/personalchefen genom att kolla upp deras LinkedIn-profil eller bio på företagets hemsida. Det kan avslöja delade intressen eller yrkesmässig samstämmighet, som du subtilt kan referera till. Det gör ditt personliga brev mer personligt och slagkraftigt samt hjälper till inom andra områden av rekryteringsprocessen.
Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen, googla företaget. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor som kan vara till nytta för företaget och det specifika jobbet. Ge exempel på hur dina värderingar och erfarenheter stämmer överens med dessa aspekter, och visa att du inte bara passar för tjänsten utan också inom företaget, vad det gäller värderingar och “feeling”.
Ta även med saker som visar att du har läst på om företaget. Vad är företagets grundprinciper? Om ett företag på sin hemsida skriver att de fokuserar på klimatet, så ha med i din text att du brinner för miljön.
När Crano Freight expanderar sina rutter i Sydostasien hoppas jag att min erfarenhet inom B2B-försäljning i regionen kan vara användbar. Jag har nätverkat här de senaste tio åren, talat på transportkonferenser, byggt upp relationer med över 250 importörer och exportörer och fördubblat marknadsandelen från 4 till 8 % under en sexårsperiod. Jag har studerat den kinesiska anbudsprocessen och förstår hur den kan påverkas på ett effektivt sätt.
Crano Freight uppmuntrar ”vinnarmentalitet” på arbetet och det är en egenskap som passar mig:
Att förstå de specifika behoven för varje kund är nyckeln till att hitta viktiga förhandlingsfaktorer och få ut så mycket som möjligt av varje affär. Jag trivs bäst med mitt arbete när jag hanterar en jämn försäljningsprocess istället för att bara reagera på leads.
Nu är du snart klar! Det bästa sättet att avsluta med är en ”call-to-action”, det vill säga en uppmaning till handling. I denna mening visar du upp din passion och entusiasm för jobbet och på ett proffsigt sätt ber du personchefen att ta kontakt. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn.
Jag hänvisades till denna tjänst av en av era försäljningschefer (Olaf Eriksson) och jag hoppas få komma på intervju för att berätta mer om mina erfarenheter.
Vänliga hälsningar,
Agnes Lindberg
Med hjälp av cvkungen blir det personliga brevet det perfekta komplementet till ditt cv.
Lycka till!