Man skulle kunna tro att det är hur enkelt som helst för en marknadsföringsexpert att skriva ett personligt brev. Du har ju ett sinne för kommunikation och är förmodligen en vass skribent. Men trots det kan det vara svårt att skriva ett bra personligt brev som kompletterar ditt cv och visar arbetsgivare att du är rätt person för jobbet. Som tur är kan vi på cvkungen hjälpa dig! Läs den här guiden och ta en titt på vårt stora utbud av exempel och mallar.
Hej Kalle Karlsson,
Jag är en erfaren marknadsföringsspecialist som brinner för digital marknadsföring och teknologi. De senaste åren har jag arbetat med att övervaka traditionella och nya mediestrategier. Strategier som är utformade för att hjälpa företag att nå sina mål inom leadgenerering, varumärkesmedvetenhet och användarengagemang.
Jag har en stark känsla för när och hur kampanjer ska sjösättas. Mitt mål och min drivkraft är att få rätt produkt eller tjänst till kunden på rätt plats vid rätt tidpunkt.
Med en utbildning inom strategisk kommunikation och fem års arbetslivserfarenhet som marknadsförare skulle jag passa utmärkt för rollen som marknadskommunikatör på Sun Game.
Tidigare har jag arbetat som digital marknadskoordinator på ett telekomföretag. Där ansvarade jag för företagets hemsida och närvaro i sociala medier. I denna tjänst har jag bland annat planerat och genomfört en kampanj som bidrog till att öka trafiken på hemsidan med 70 procent och dubblade antalet följare på sociala medier.
Min kompetens omfattar bland annat:
Jag har en djup och praktisk förståelse för hur man effektivt använder sig av olika medier inom marknadsföring. Under årens lopp har jag lärt mig att hålla många bollar i luften och att prestera kreativt även under stress. Nu ser jag fram emot att utveckla mina kunskaper på ett växande företag som Sun Game.
Jag hoppas att jag har fångat ditt intresse och får möjlighet att berätta mer under en intervju.
Med vänlig hälsning,
På vår hemsida har vi mängder av exempelbrev och guider. En expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här skrivguiden förklarar vi hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå i brevet och hur man maximerar effekten av varje avsnitt. Vi ger också olika tips och förklarar vilka misstag man bör undvika.
Som marknadsförare bör du ha följande avsnitt i ditt personliga brev:
Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. I modern marknadsföring handlar det mycket om ett lockande bildspråk och effektfulla korta stycken. I vår omfattande allmänna guide om att skriva personliga brev kan du hitta designtips och råd om tonfall och innehåll.
Behöver du mer inspiration? Ta en titt på ett par personliga brev inom likartade branscher:
Oavsett vilken typ av jobb du söker så står det i platsannonsen vad arbetsgivaren vill att du har för kunskaper och erfarenheter. Dessa kan du använda som utgångspunkt för vad du ska ta med i ditt personliga brev. Om du matchar det som står i jobbannonsen med dina egna kunskaper och erfarenheter, inser rekryteraren snabbt att du är en lämplig kandidat för tjänsten.
Hej Kalle Karlsson,
Jag är en erfaren marknadsföringsspecialist som brinner för digital marknadsföring och teknologi. De senaste åren har jag arbetat med att övervaka traditionella och nya mediestrategier. Strategier som är utformade för att hjälpa företag att nå sina mål inom leadgenerering, varumärkesmedvetenhet och användarengagemang.
Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver:
Ditt mål är att visa att du har rätt kompetenser och fallenhet för att passa på det specifika företaget och tjänsten.
I huvudavsnittet, den så kallade brödtexten, i ditt personliga brev visar du hur utomordentligt kvalificerad du är för jobbet.
Gör lite research om arbetsgivaren/personalchefen genom att kolla upp deras LinkedIn-profil eller bio på företagets hemsida. Det kan avslöja delade intressen eller yrkesmässig samstämmighet, som du subtilt kan referera till. Det gör ditt personliga brev mer personligt och slagkraftigt samt hjälper till inom andra områden av rekryteringsprocessen.
Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen, googla företaget eller organisationen. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor. Ge exempel på hur dina värderingar och erfarenheter stämmer överens med dessa aspekter, och visa att du inte bara passar för tjänsten utan också inom företaget, vad det gäller värderingar och “feeling”. Inom marknadsföring är dessa aspekter extra viktiga!
Ta även med saker som visar att du har läst på. Vad är företagets grundprinciper? Om ett företag på sin hemsida skriver att de har stort fokus på klimatet så ha med i din text att du brinner för miljön.
Jag har en stark känsla för när och hur kampanjer ska sjösättas. Mitt mål och min drivkraft är att få rätt produkt eller tjänst till kunden på rätt plats vid rätt tidpunkt.
Med en utbildning inom strategisk kommunikation och fem års arbetslivserfarenhet som marknadsförare skulle jag passa utmärkt för rollen som marknadskommunikatör på Sun Game.
Tidigare har jag arbetat som digital marknadskoordinator på ett telekomföretag. Där ansvarade jag för företagets hemsida och närvaro i sociala medier. I denna tjänst har jag bland annat planerat och genomfört en kampanj som bidrog till att öka trafiken på hemsidan med 70 procent och dubblade antalet följare på sociala medier.
Min kompetens omfattar bland annat:
Jag har en djup och praktisk förståelse för hur man effektivt använder sig av olika medier inom marknadsföring. Under årens lopp har jag lärt mig att hålla många bollar i luften och att prestera kreativt även under stress. Nu ser jag fram emot att utveckla mina kunskaper på ett växande företag som Sun Game.
När du har skrivit brödtexten börjar du närma dig slutet. Ett personligt brev ska inte vara för långt. Försök avsluta med en positiv och respektfull sammanfattning och gärna en “call to action”, dvs en uppmaning till handling. Visa upp din entusiasm för tjänsten och be personchefen att ta kontakt. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn.
Jag hoppas att jag har fångat ditt intresse och får möjlighet att berätta mer under en intervju.
Med vänlig hälsning