Exempel på personligt brev Marknadsföring

Använd det här exemplet på personligt brev för Marknadsföring för att avrunda din ansökan och bli anställd snabbt– utan krångel och frustration. Det här exemplet har specialdesignats för ett jobb som Marknadsföring 2024. Dra fördel av våra förslag på termer och fraser samt våra experttips. Ladda ner det perfekta personliga brevet på bara några minuter.
Ändra detta cv

Man kan tro att det är hur enkelt som helst för en marknadsföringsexpert att skriva ett ansökningsbrev. Men så är det inte. Ett månatligt blogginlägg kan bestå av 400 ord och en vitbok är betydligt längre. I modern marknadsföring handlar det mycket om ett lockande bildspråk och effektfulla korta stycken.

Eftersom uppmärksamheten endast varar i korta stunder i dessa online-tider måste den moderna marknadsföraren hålla sina meddelanden korta och kraftfulla. Helst med så få faktiska ord som möjligt. Att skriva ett personligt brev för en jobbansökan kräver något annat. Det kan vara svårt för en marknadsförare.

Istället för att använda ett personligt brev kan många marknadsförare kan hänvisa till en portfölj med arbete på en webbplats eller försöka sig på mer kreativa sätt att dra åt sig rekryterarens uppmärksamhet. Det personliga brevet är dock ett vedertaget sätt att presentera sig för en potentiell arbetsgivare. Till skillnad från en lång twittertråd kommer brevet att läsas noggrant – en spännande utmaning för någon som arbetar med marknadsföring. 

Gå den extra milen för en ansökningsbrev

Misstag som ska undvikas i det personliga brevet

Även om många av råden i denna guide är relaterade till marknadsföringsjobb finns det ett antal grundläggande misstag som gäller för alla jobbansökningar. Här är några av de vanligaste som du absolut bör undvika:

  1. Att lova för mycket är farligt. Om du inte är helt sanningsenlig när du beskriver din erfarenhet inom marknadsföring kan det uppstå pinsamma situationer under intervjun när du kanske måste ta tillbaka det du skrivit. Håll dig till sanningen.
  2. Bli personlig men inte för personlig. Oftast känner du inte rekryteraren personligen, så var inte för familjär i det personliga brevet. Var livfull och smart men håll tonen formell och behåll det viktiga avståndet innan du lär känna mottagaren.
  3. Överdriv inte med adjektiven. Det går utmärkt att kommunicera effektivt utan en överväldigande ström av adjektiv. Kortfattad kommunikation är viktigt inom marknadsföring – om du inte behöver använda ett adjektiv ska du utelämna det.
  4. Var uppmärksam på layouten. Minsta misstag i en marknadsföringscopy kan bli ett bestående minne som överskuggar budskapet. Se till att det inte finns några stavfel, grammatiska fel eller layoutfel eftersom det ger ett dåligt intryck.

Viktiga punkter

  • Visa upp att du kan förmedla kortfattad information med kraftfulla meddelanden.
  • Skapa en målinriktad ”paint-by-numbers”-berättelse om din karriär i det personliga brevet.
  • Glöm samtidigt inte bort de praktiska uppgifterna (kontaktuppgifter, etc.).
  • Se till att du uppvisar de rätta marknadsföringstalangerna.
  • Var noga med att ditt personliga brev ”drar in” de rätta arbetsgivarna.
Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv