Exempel på personligt brev Marknadsföring

Använd det här exemplet på personligt brev för Marknadsföring för att avrunda din ansökan och bli anställd snabbt– utan krångel och frustration. Det här exemplet har specialdesignats för ett jobb som Marknadsföring 2024. Dra fördel av våra förslag på termer och fraser samt våra experttips. Ladda ner det perfekta personliga brevet på bara några minuter.
Ändra detta cv

Man skulle kunna tro att det är hur enkelt som helst för en marknadsföringsexpert att skriva ett personligt brev. Du har ju ett sinne för kommunikation och är förmodligen en vass skribent. Men trots det kan det vara svårt att skriva ett bra personligt brev som kompletterar ditt cv och visar arbetsgivare att du är rätt person för jobbet. Som tur är kan vi på cvkungen hjälpa dig! Läs den här guiden och ta en titt på vårt stora utbud av exempel och mallar.

Anpassningsbart exempel på personligt brev åt kandidater som jobbar med marknadsföring

Hej Kalle Karlsson,

Jag är en erfaren marknadsföringsspecialist som brinner för digital marknadsföring och teknologi. De senaste åren har jag arbetat med att övervaka traditionella och nya mediestrategier. Strategier som är utformade för att hjälpa företag att nå sina mål inom leadgenerering, varumärkesmedvetenhet och användarengagemang.

Jag har en stark känsla för när och hur kampanjer ska sjösättas. Mitt mål och min drivkraft är att få rätt produkt eller tjänst till kunden på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Med en utbildning inom strategisk kommunikation och fem års arbetslivserfarenhet som marknadsförare skulle jag passa utmärkt för rollen som marknadskommunikatör på Sun Game.

Tidigare har jag arbetat som digital marknadskoordinator på ett telekomföretag. Där ansvarade jag för företagets hemsida och närvaro i sociala medier. I denna tjänst har jag bland annat planerat och genomfört en kampanj som bidrog till att öka trafiken på hemsidan med 70 procent och dubblade antalet följare på sociala medier.

Min kompetens omfattar bland annat:

  • En kombination av strategiskt och operativt arbete.
  • Produktion av text, bild och video för distribution i relevanta kanaler, själv eller med stöd av externa konsulter/byråer.
  • Planering och genomföring av datadrivna marknadskampanjer samt arbete med CRO och Marketing Automation.
  • Hantera verktyg som Google Analytics, Google Optimize och Hotjar.
  • Att bygga partnersamarbeten och utveckla digitala samarbeten där kundimpulser identifieras och kanaliseras via integrationer eller filöverföring.

 

Jag har en djup och praktisk förståelse för hur man effektivt använder sig av olika medier inom marknadsföring. Under årens lopp har jag lärt mig att hålla många bollar i luften och att prestera kreativt även under stress. Nu ser jag fram emot att utveckla mina kunskaper på ett växande företag som Sun Game.

Jag hoppas att jag har fångat ditt intresse och får möjlighet att berätta mer under en intervju.

Med vänlig hälsning,

Avsnitt som ett personligt brev åt marknadsförare bör innehålla

På vår hemsida har vi mängder av exempelbrev och guider. En expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här skrivguiden förklarar vi hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå i brevet och hur man maximerar effekten av varje avsnitt. Vi ger också olika tips och förklarar vilka misstag man bör undvika. 

Som marknadsförare bör du ha följande avsnitt i ditt personliga brev:

  • Rubrik. Börja med att ange dina kontaktuppgifter och datum på ett prydligt sätt.
  • Hälsningsfras. Här får du chansen att skapa lite personlig kontakt. Tilltala personalchefen eller rekryteraren med namn – det visar att du har gjort din research.
  • Inledning. Fånga läsarens uppmärksamhet genom att presentera dig själv på ett tilltalande sätt och dela din entusiasm för tjänsten.
  • Brödtext. Tänk på det här avsnittet som hjärtat i din berättelse. Dyk ner i relevanta erfarenheter, färdigheter och prestationer. Visa hur de stämmer överens med behoven, kraven och värderingarna för tjänsten och låt dem ge färg åt din professionella berättelse.
  • Sammanfattning. Avrunda din historia genom att sammanfatta dina kvalifikationer och upprepa ditt intresse för tjänsten. Glöm inte att ta med en ”call for action”, dvs en uppmaning till handling.
  • Underskrift. Avsluta med en standardhälsning och ditt namn.

Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. I modern marknadsföring handlar det mycket om ett lockande bildspråk och effektfulla korta stycken. I vår omfattande allmänna guide om att skriva personliga brev kan du hitta designtips och råd om tonfall och innehåll.

Experttips

Behöver du mer inspiration? Ta en titt på ett par personliga brev inom likartade branscher:

Inledning i ett personligt brev åt en marknadsförare

Oavsett vilken typ av jobb du söker så står det i platsannonsen vad arbetsgivaren vill att du har för kunskaper och erfarenheter. Dessa kan du använda som utgångspunkt för vad du ska ta med i ditt personliga brev. Om du matchar det som står i jobbannonsen med dina egna kunskaper och erfarenheter, inser rekryteraren snabbt att du är en lämplig kandidat för tjänsten. 

Gör så här
  • Lyft fram din personlighet och din kompetens.
  • Ge konkreta exempel från tidigare anställningar.
  • Skriv kort och koncist.
Gör inte så här
  • Upprepa det som står i ditt cv.
  • Använd klichéfraser som “Jag arbetar hårt”.
  • Skriv ett långt och invecklat brev.
Anpassningsbart exempel på inledning

Hej Kalle Karlsson,

Jag är en erfaren marknadsföringsspecialist som brinner för digital marknadsföring och teknologi. De senaste åren har jag arbetat med att övervaka traditionella och nya mediestrategier. Strategier som är utformade för att hjälpa företag att nå sina mål inom leadgenerering, varumärkesmedvetenhet och användarengagemang.

Skriva brödtexten i ett personligt brev åt dig som jobbar med marknadsföring

Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver:

  • Lyft fram dina färdigheter och erfarenheter.
  • Visa varför just du är en perfekt kandidat för tjänsten och företaget/organisationen.
  • Få till en imponerande sammanfattning.
  • Avsluta med en övertygande uppmaning som gör rekryteraren angelägen om att kontakta dig.

Ditt mål är att visa att du har rätt kompetenser och fallenhet för att passa på det specifika företaget och tjänsten. 

Varför just du är lämplig för tjänsten som reklamare (färdigheter & erfarenhet)

I huvudavsnittet, den så kallade brödtexten, i ditt personliga brev visar du hur utomordentligt kvalificerad du är för jobbet. 

  • Om du har flera års erfarenhet inom branschen, börja med att lyfta fram det.
  • I ditt cv presenterar du förstås dina tidigare jobb med en punktlista, men i ditt personliga brev får du chansen att komplettera och utöka, till exempel genom att berätta en historia om en utmaning du stod inför och hur du hanterade den.
  • Inom marknadsföring prioriteras mätbar framgång. Därför är det särskilt viktigt att ditt personliga brev fokuserar på exempel och statistik som visar att du har de egenskaper och kompetenser som arbetsgivaren efterfrågar.
  • Kom ihåg att brevet ska komplettera ditt cv. Har du till exempel nämnt i cv:t att du bidrog till att försäljningen ökade med 20 %, så är det en bra idé att förklara i brevet hur du gjorde det.
  • Om du nyss har avslutat din utbildning och har mycket lite arbetslivserfarenhet, berätta om praktikplatser eller volontärarbete.
  • Betona eventuella prestationer eller utmärkelser under din utbildning.
  • Accentuera ditt engagemang.
Experttips

Gör lite research om arbetsgivaren/personalchefen genom att kolla upp deras LinkedIn-profil eller bio på företagets hemsida. Det kan avslöja delade intressen eller yrkesmässig samstämmighet, som du subtilt kan referera till. Det gör ditt personliga brev mer personligt och slagkraftigt samt hjälper till inom andra områden av rekryteringsprocessen.

Se till att det personliga brevet matchar tjänsten och företaget/organisationen

Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen, googla företaget eller organisationen. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor. Ge exempel på hur dina värderingar och erfarenheter stämmer överens med dessa aspekter, och visa att du inte bara passar för tjänsten utan också inom företaget, vad det gäller värderingar och “feeling”. Inom marknadsföring är dessa aspekter extra viktiga!

Ta även med saker som visar att du har läst på. Vad är företagets grundprinciper? Om ett företag på sin hemsida skriver att de har stort fokus på klimatet så ha med i din text att du brinner för miljön. 

Anpassningsbart exempel på brödtext

Jag har en stark känsla för när och hur kampanjer ska sjösättas. Mitt mål och min drivkraft är att få rätt produkt eller tjänst till kunden på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Med en utbildning inom strategisk kommunikation och fem års arbetslivserfarenhet som marknadsförare skulle jag passa utmärkt för rollen som marknadskommunikatör på Sun Game.

Tidigare har jag arbetat som digital marknadskoordinator på ett telekomföretag. Där ansvarade jag för företagets hemsida och närvaro i sociala medier. I denna tjänst har jag bland annat planerat och genomfört en kampanj som bidrog till att öka trafiken på hemsidan med 70 procent och dubblade antalet följare på sociala medier.

Min kompetens omfattar bland annat:

  • En kombination av strategiskt och operativt arbete.
  • Produktion av text, bild och video för distribution i relevanta kanaler, själv eller med stöd av externa konsulter/byråer.
  • Planering och genomföring av datadrivna marknadskampanjer samt arbete med CRO och Marketing Automation.
  • Hantera verktyg som Google Analytics, Google Optimize och Hotjar.
  • Att bygga partnersamarbeten och utveckla digitala samarbeten där kundimpulser identifieras och kanaliseras via integrationer eller filöverföring.

 

Jag har en djup och praktisk förståelse för hur man effektivt använder sig av olika medier inom marknadsföring. Under årens lopp har jag lärt mig att hålla många bollar i luften och att prestera kreativt även under stress. Nu ser jag fram emot att utveckla mina kunskaper på ett växande företag som Sun Game.

Sammanfattning och call-to-action

När du har skrivit brödtexten börjar du närma dig slutet. Ett personligt brev ska inte vara för långt. Försök avsluta med en positiv och respektfull sammanfattning och gärna en “call to action”, dvs en uppmaning till handling. Visa upp din entusiasm för tjänsten och be personchefen att ta kontakt. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn. 

Anpassningsbart exempel på sammanfattning

Jag hoppas att jag har fångat ditt intresse och får möjlighet att berätta mer under en intervju.

Med vänlig hälsning

Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv