Exempel på personligt brev Hotellreceptionist

Du kan presentera dig när du träffar nya människor, men hur gör du om du söker nytt jobb som hotellreceptionist? Även rutinerade receptionister kan känna sig osäkra! Här visar vi hur du skriver ett personligt brev som får rekryteraren att tänka ”hen vill vi intervjua!”
Ändra detta cv

Som hotellreceptionist är du det välkomnande ansiktet som hälsar dussintals trötta resenärer (eller förväntansfulla semesterfirare!) när de går genom ytterdörren redo att möta sina mjuka sängar. När du söker jobb som receptionist på ett hotell ska ditt personliga brev betona att du är flexibel, positiv och tålmodig från tidiga morgontimmar till sent på kvällen. Med hjälp av exemplen och mallarna på cvkungen.se och genom att följa våra praktiska tips kan du ta ett viktigt steg framåt i ansökningsprocessen, som leder dig till ditt drömjobbet som hotellreceptionist.

Anpassningsbart exempel på personligt brev åt en hotellreceptionist

Bäste Pierre Lebrun,

Jag är en svensk globetrotter med en passion för gästfrihet och kulturmöten. Jag har bott i flera länder runt om i världen och har haft förmånen att växa upp i Kina med mina föräldrar, som arbetade där. Jag gick i en internationell skola i Kina, vilket gav mig en djup förståelse för mångfald och ett starkt kulturmässigt perspektiv. Med fem givande år som receptionist på Lyxhotellet i Göteborg är jag redo att ta nästa steg och bidra med min entusiasm och erfarenhet till er dynamiska och välkomnande reception på Lyxhotellet i Stockholm.

Genom min tid i Kina har jag inte bara fördjupat min förståelse för olika kulturer utan även stärkt min förmåga att kommunicera effektivt med människor från olika bakgrunder. 

Efter att ha återvänt till Sverige som tonåring studerade jag franska vid Göteborgs universitet, vilket ytterligare berikat min kulturella och språkliga kompetens. 

Att kunna tala flera språk, inklusive engelska och grundläggande kinesiska, har varit ovärderligt i mitt arbete med internationella gäster och kollegor.

Som receptionist har jag förmågan att skapa minnesvärda upplevelser för varje gäst. Jag brinner för att erbjuda en service av högsta kvalitet och att bidra till att varje vistelse blir så smidig och behaglig som möjligt.

Att arbeta på Lyxhotellet i Stockholm, med dess anrika historia och fokus på gästnöjdhet, skulle vara en ära och en spännande möjlighet för mig att växa vidare i min karriär. 

Jag ser med spänning fram emot att få träffa er och diskutera hur jag kan bidra till Stadshotellets fortsatta succé.

Med vänlig hälsning,

Anna Martinsson

Avsnitt som ett personligt brev åt en hotellreceptionist bör innehålla

Vi har mängder av exempelbrev och guider på vår hemsida - en expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här guiden, och tillhörande exempelbrev, kommer vi att förklara hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå och hur man maximerar effekten av varje avsnitt. Vi kommer också med olika tips och förklarar vilka misstag man bör undvika. 

Som receptionist på ett hotell bör du ha följande avsnitt i ditt personliga brev:

  • Rubrik. Börja med att ange dina kontaktuppgifter och datum på ett prydligt sätt.
  • Hälsningsfras. Här får du chansen att skapa lite personlig kontakt. Tilltala personalchefen eller rekryteraren med namn – det visar att du har gjort din research.
  • Inledning. Fånga läsarens uppmärksamhet genom att presentera dig själv på ett tilltalande sätt och dela din entusiasm för tjänsten.
  • Brödtext. Tänk på det här avsnittet som hjärtat i din berättelse. Dyk ner i relevanta erfarenheter, färdigheter och prestationer. Visa hur de stämmer överens med behoven, kraven och värderingarna för tjänsten och låt dem ge färg åt din professionella berättelse.
  • Sammanfattning. Avrunda din historia genom att sammanfatta dina kvalifikationer och upprepa ditt intresse för tjänsten. Glöm inte att ta med en ”call for action”, dvs en uppmaning till handling.
  • Underskrift. Avsluta med en standard hälsningsfras och ditt namn.

Kom ihåg att varje avsnitt av ditt personliga brev är en del av en sammanhållen berättelse om din professionella resa och passion för yrket. Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. Du kan hitta tips om layout och råd om tonfall och innehåll i vår omfattande allmänna guide om att skriva personliga brev.

Experttips

Behöver du mer inspiration? Ta en titt på några exempel på personliga brev inom liknande branscher och för liknande yrken: 

Inledning i ett personligt brev åt en hotellreceptionist

Oavsett vilken typ av jobb du söker så står det i platsannonsen vad arbetsgivaren vill att du har för kunskaper och erfarenheter. Dessa kan du använda som utgångspunkt för vad du ska ta med i ditt personliga brev. Om du matchar det som står i jobbannonsen med dina egna kunskaper och erfarenheter, inser rekryteraren snabbt att du är en lämplig kandidat för tjänsten. Dessutom visar ett välskrivet personligt brev att du har positiva egenskaper som arbetsgivare älskar.

Gör så här

Framhäv åtminstone följande egenskaper i ditt brev: initiativförmåga, social kompetens och engagemang.

Gör inte så här

Tråkiga inledningar − börja inte brevet med ”Hej, mitt namn är Jan Svensson och jag är 35 år.” 

Skriva brödtexten i ett personligt brev åt en hotellreceptionist

Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver:

  • Lyft fram dina färdigheter och erfarenheter.
  • Visa varför just du är en perfekt kandidat för tjänsten och företaget.
  • Få till en imponerande sammanfattning.
  • Avsluta med en övertygande uppmaning som gör rekryteraren angelägen om att kontakta dig.

Ditt mål är att bevisa att du har rätt kompetenser och fallenhet för att bli en bra hotellreceptionist. 

Varför just du är lämplig för tjänsten (färdigheter & erfarenhet)

I brödtexten i ditt personliga brev visar du hur utomordentligt kvalificerad du är för jobbet. 

  • Om du har flera års erfarenhet inom branschen, börja med att lyfta fram det. I ditt cv presenterar du förstås dina tidigare jobb med en punktlista, men i ditt personliga brev däremot får du chansen att komplettera och utöka, till exempel genom att berätta en historia om en utmaning du stod inför och hur du hanterade den.
  • Var specifik om dina jobbrelaterade bedrifter och använd fakta och siffror när du kan.
  • Om du nyligen har avslutat din utbildning och har mycket lite arbetslivserfarenhet, berätta om praktikplatser eller volontärarbete som du gjort.
  • Betona eventuella prestationer eller utmärkelser du fått under din utbildning.
  • Visa upp ditt engagemang och din entusiasm.
  • Ta också upp specifika färdigheter, talanger, passioner och yrkesambitioner.
Experttips

Gör lite research om arbetsgivaren genom att kolla upp deras webbsida och information om dem på resesajter (t.ex. Tripadvisor). Det gör ditt personliga brev mer personligt och slagkraftigt samt hjälper till inom andra områden av rekryteringsprocessen.

Se till att det personliga brevet matchar tjänsten och företaget/organisationen

Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen, googla företaget. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor som kan vara till nytta för företaget och det specifika jobbet. Ge exempel på hur dina värderingar och erfarenheter stämmer överens med dessa aspekter, och visa att du inte bara passar för tjänsten utan också inom företaget, vad det gäller företagskulturen.

Ta även med saker som visar att du har läst på om företaget. Vad är deras grundprinciper? Om ett företag på sin hemsida skriver att de har stort fokus på klimatet, så ha med i din text att du brinner för miljön.

Anpassningsbart exempel på brödtext

Genom min tid i Kina har jag inte bara fördjupat min förståelse för olika kulturer utan även stärkt min förmåga att kommunicera effektivt med människor från olika bakgrunder. 

Efter att ha återvänt till Sverige som tonåring studerade jag franska vid Göteborgs universitet, vilket ytterligare berikat min kulturella och språkliga kompetens. 

Att kunna tala flera språk, inklusive engelska och grundläggande kinesiska, har varit ovärderligt i mitt arbete med internationella gäster och kollegor.

Som receptionist har jag förmågan att skapa minnesvärda upplevelser för varje gäst. Jag brinner för att erbjuda en service av högsta kvalitet och att bidra till att varje vistelse blir så smidig och behaglig som möjligt.

Att arbeta på Lyxhotellet i Stockholm, med dess anrika historia och fokus på gästnöjdhet, skulle vara en ära och en spännande möjlighet för mig att växa vidare i min karriär. 

Sammanfattning och call-to-action

Du har gjort ett utmärkt jobb med att skapa starka argument för varför du gjort dig förtjänt av tjänsten, nu är det dags att avsluta brevet och skicka det. Det bästa sättet att avsluta med är en ”call-to-action”, det vill säga en uppmaning till handling. I denna mening visar du upp din entusiasm för jobbet och på ett proffsigt sätt ber du rekryteraren att ta kontakt. Du kan till och med välja att lämna dina kontaktuppgifter en gång till i det här avsnittet. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn. Om du tänker posta brevet eller överlämna brevet personligen ska du lägga till din namnteckning.

Anpassningsbart exempel på sammanfattning

Jag ser med spänning fram emot att få träffa er och diskutera hur jag kan bidra till Stadshotellets fortsatta succé.

Med vänlig hälsning,

Anna Martinsson

Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv