Ledarskapsförmågor i ditt cv

Att visa upp en bred skala ledarskapsförmågor är avgörande i jakten på drömjobbet. Men vilka ledarskapsförmågor är viktiga, hur lär man sig dem och hur presenterar man dem i sitt cv?
Paul Drury
Content writer / HR Specialist
Uppdaterat 23 september 2024

Det spelar ingen roll hur erfaren du är eller vilket jobb du har, att få saker och ting gjorda, tillsammans med andra, ligger till grunden för allt. Att visa upp dina ledarskapsförmågor i ditt cv och personliga brev är alltså ett viktigt steg för att få drömjobbet du längtar efter.

Vad är ledarskapsförmågor?

Duktiga chefer ser till att medarbetarna har en rimlig arbetsbörda, att de kan påverka sin arbetssituation och att de kan utvecklas och vara framgångsrika. Arbetsuppgifter, utmaningar och teamets storlek skiljer sig förstås åt beroende på företag och bransch, så exakt vilka ledarskapsförmågor en chef behöver kan variera. De påverkas av de specifika kraven i olika situationer.

Alla ledarskapsförmågor (precis som andra ”mjuka” förmågor) har en mängd nyanser och hur effektiva de är beror till stor del på hur de förmedlas. 

Det är till exempel viktigt att kunna delegera uppgifter på ett respektfullt och vänligt sätt, samtidigt som man ser till att det är en fördel för personen som ska utföra uppgiften. 

Vilka ledarskapsförmågor värdesätter arbetsgivare?

Olika arbetsgivare värderar olika förmågor på olika sätt. Inom vissa branscher (eller kulturer) är kreativitet och vision viktigt, medan andra fokuserar på strategi, planering och förmåga att leda förändringsprocesser. Om du förbereder dig väl och läser på om företaget/organisationen kommer du att kunna skriva ett chefs-cv som återspeglar precis den typ av egenskaper som din framtida arbetsgivare värdesätter. 

Här kan du läsa mer om hur man listar färdigheter i ett cv.

8 ledarskapsförmågor med exempel

1. Kreativitet

Att vara en inspirationskälla för innovation och kreativitet i spetsen för ett arbetslag, är en mycket kraftfull egenskap för en ledare. Om ett team har en ledare som gärna lyssnar på medarbetarnas idéer och ger dem chansen att bevisa att de är bra, kommer de att vara modiga i sina beslut och våga tänja på gränserna. 

Exempel

“Utvecklade ett helt nytt sätt att rekrytera kundtjänstpersonal genom att annonsera hos våra lojala kunder”. Folk älskar varumärket – en ökning av antalet ansökningar på 45 %.”

2. Planeringsförmåga

Att planera, sätta upp mål och uppnå milstolpar är rätt väg för högpresterande team som vill ta sjumilasteg. Ambitiösa medarbetare utvecklas på vägen, så utmärkt planeringsförmåga hjälper till att hålla alla på spåret. Duktiga ledare använder sin förmåga att handleda, stödja och lösa problem för att hålla projekten igång. 

Exempel

“Organiserade ett planeringsmöte för ett projekt med över 30 interna och 10 externa deltagare. Hanterade alla svåra frågor och avrundade 15 % före tidsschemat.”

3. Personalhantering

Att handskas med olika personligheter runtomkring dig och skapa ett sammansvetsat team som tillsammans drar åt rätt håll, det är kärnan i personalhantering. Det krävs specifika ledarskapsfärdigheter för att ge alla utrymme och möjlighet att utvecklas tillsammans. 

Exempel

“Handledde en grupp unga akademiker till det mest framgångsrika säljteamet i företagets historia. 70 % av dem har nu blivit befordrade och gått vidare.”

4. Flexibilitet

Redo att klara av motgångar och anpassa sig när det behövs (eller innan det behövs) är en nyckelegenskap för en bra ledare. Var tydlig när du ska förklara förändringar, kontrollera att du är på rätt väg och sluta aldrig iterera. 

Exempel

"Vi insåg att vårt projekt inte skulle uppnå våra mål, så vi justerade våra ambitioner, ändrade omfattning och sökte en ny partner för att så småningom nå vårt budgetmål."

Vill du lära dig mer om mjuka färdigheter? Läs vår guide: 

Liknande artikel
Mjuka färdigheter i cv:t
Mjuka färdigheter hör till de viktiga egenskaper som kan skilja dig från mängden när det är dags att söka jobb. Att ta med sådana ”icke-tekniska” talanger och personliga egenskaper i ditt cv bidrar till att visa att du förstår dig på företagskulturen och passar in perfekt, från första stund.

5. Kommunikationsförmåga

Att kommunicera dina och teamets idéer till en bred publik är rätt sätt att få alla att sikta åt samma håll. Relationer förbättras, det blir mindre konflikter och innovativa idéer får chansen att luftas. Underskatta inte heller skriftliga färdigheter. Att kunna inspirera och påverka andra i skrift är viktigt. För att bli en betydelsefull ledare måste man dessutom vara en fantastisk lyssnare.

Exempel

Jag var den bästa budskribenten för vårt upphandlingsteam som tog hem över 60 % av anbuden. 2 000 ord kan göra skillnad – om det är rätt ord.

6. Vision

Strategiskt tänkande är viktigt för att kunna se flera steg framåt. Det gäller att ha översikt och ständigt ifrågasätta om man är på rätt väg. Dina analytiska färdigheter i en sådan framtida blick bör vara på topp. 

Exempel

Upptäckte en kundhanteringstrend inom FinTech-området som gjorde det möjligt för oss att öka våra marknadsföringskontakter med 75 %."

7. Förmåga att delegera

Ingen chef kan göra allt jobb helt själv och bara de sämsta försöker göra det. Om du har ett berg av jobb måste du förstå vem som är bäst lämpad att utföra det (och vem som tjänar på att göra det). Att delegera en svår uppgift och vägleda personen/teamet i processen är ett av de bästa sätten att uppnå dina mål.

Exempel

"Vi behövde göra en kostnadsbesparing på 300 000 dollar. Innan budgetrundan tog vi med en upphandlingsexpert i teamet som tillsammans med oss lyckades uppnå en besparing på 425 000 dollar."

8. Beslutsamhet 

En viktig chefsegenskap är att kunna ta beslut i svåra frågor. Det är sällsynt att man hittar total konsensus i ett team, så beslutsamhet är en nyckelfärdighet. Människor följer en ledare för att de litar på deras omdöme - en ledare som vacklar och är ständigt osäker kommer inte att inspirera någon. 

Exempel

Vi hade bara en vecka på oss att fastställa den slutgiltiga varumärkesinriktningen, men alla arbetade natt och dag för att kunna fatta bästa möjliga beslut."

Experttips

Veta mer om ledarskapets betydelse för medarbetares välmående? Läs den här artikeln från Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Hur utvecklar man ledarskapsförmågor? 

Hur blir man en bra ledare? I olika studier har det visat sig att många anställda inte slutar för att få högre lön eller fler förmåner, utan för att hen har en dålig relation med sin chef. Som chef har du en direkt inverkan på engagemanget och motivationen i ditt team. Det börjar med andra ord med dig.

Här får du ett antal tips som kan hjälpa dig att bli en bättre ledare:

  • Bygg professionella personliga relationer.
  • Lär känna dina medarbetare på ett personligt plan.
  • Utveckla ett mentorprogram.
  • Skapa en positiv arbetsmiljö.
  • Ta reda på vilka styrkor du har.
  • Omge dig med människor som kompletterar dig.
  • Respektera dina medarbetare.
  • Balansera arbete och privatliv.

Det finns förstås många duktiga ledare världen över som man kan låta sig inspireras av. Här kan du läsa om hur chefer och andra framgångsrika personer utbildat sig för att nå toppen: 

Liknande artikel
Vilken utbildning har världens rikaste personer?
Om du vill att din utbildning ska leda dig direkt till dina första miljarder, ta en titt på vår senaste undersökning!
Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv