När du jobbar med städning kommer du att upptäcka att du utvecklar rutiner och skapar ordning och reda som leder till att arbetet blir effektivt. Samma sak gäller formatet för ditt personliga brev inom städbranschen. Vad brevet ska innehålla är ingen hemlighet. Ditt mål är att engagera och imponera på din blivande arbetsgivare på ett effektivt sätt.
Alla våra exempel på personliga brev följer samma grundläggande indelning:
Bästa Anna Marklund,
Jag vet att Städab har ambitionen att erbjuda den allra bästa hemstädningen i Nyköping, både vad det gäller kvalité och kundbemötande. Jag är lokalvårdare med 8 års erfarenhet av hemstädning hos privatpersoner. Jag har alltid utfört mitt jobb klanderfritt och med 100 % nöjda kunder. Mina kolleger beskriver mig som noggrann, pålitlig och extremt effektiv. Förra året fick jag ett klagomål efter mer än 200 utförda jobb. Det var ett faktureringsfel från huvudkontoret.
Jag har även arbetat som lokalvårdare på sjukhus och skolor, men bäst trivs jag med att städa hemma hos privatpersoner. Jag tycker om att arbeta självständigt och uppskattar den personliga kontakten med kunderna. Jag tycker det är viktigt att inte gå för långt i strävan efter effektivitet och ha tid för en pratstund. Speciellt äldre uppskattar det.
Som städare genomför jag många olika uppgifter för att hålla rent; damma, moppa golv, tömma papperskorgar, putsa fönster, hålla rent i kök, toaletter och badrum. Arbetsuppgifterna varierar mellan arbetsplatserna, men även från dag till dag. För en effektiv städning krävs kunskap om olika material och rengöringsmetoder, samt god arbetsteknik. Självfallet måste man göra bästa möjliga jobb på minsta möjliga tid samt optimera användningen av både utrustning och material. Hos min förra arbetsgivare hade vi kunder som gärna betalade 25 % mer för att kunna få hjälp av just vårt team och vi fick jobbet gjort på 30 % kortare tid.
Förutom gängse uppgifter har jag hos en tidigare arbetsgivare ansvarat för upphandling och leverans av städmaterial och utrustning. Jag förstår vikten av planering och lagerhantering. Ingen tid hos kunder gick till spillo på grund av saknad utrustning.
Jag hoppas få chansen att komma och presentera mig personligen och berätta mer om min bakgrund inom städbranschen och mitt engagemang. Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar,
Julia Jansson
Förr i tiden började man alltid ett formellt ansökningsbrev med sitt namn och sina egna kontaktuppgifter samt namnet och adressen på företaget och personen man skrev till. Plus ort och datum. Men tiderna har förändrats och vi skriver allt mer kortfattat. Ge dock inte efter för frestelsen att utelämna rubriken helt och hållet eftersom du med största sannolikhet kommer att bifoga ditt personliga brev till ett e-postmeddelande. Det kan hända att din ansökan skrivs ut och flyttas från ett skrivbord till ett annat. I den processen kan ett dokument lätt hamna på villovägar. Om du har ditt namn och kontaktinformation högst upp, blir det lätt för personalchefen att samla ihop din ansökan igen. Om inte, kommer det sannolikt att hamna i papperskorgen och din ansökan kommer att sakna ett personligt brev.
Hälsningsfrasen är kort, men viktig. På svenska börjar vi ofta med ett enkelt ”Hej”. Människor gillar att bli tilltalade med namn; det skapar personlig kontakt och det är ett av huvudmålen med ditt brev. Var noga med att använda rätt namn. På svenska använder vi inte (längre) ”herr” och ”fru”, så det förenklar eventuella frågor om kön. Att använda för- och efternamn funkar alltid och är lagom formellt: ”Hej Kim Svensson,” eller ”Bästa Kim Svensson”.
Du kanske föreställer dig inledningen på ditt personliga brev som en krok. Det är här du fångar personalchefens uppmärksamhet med en intressant rad eller två. Du kan välja att berätta om dina största bedrifter, ge lite relevant information eller presentera en anekdot som berättar varför du är en åtråvärd kandidat. Målet är att få mottagaren att fortsätta läsa!
Kom ihåg att det är en jobbansökan, så håll en proffsig ton, men lite personlighet kan inte skada när det gäller att fängsla personalchefen och få hen att läsa vidare.
Exempel på inledning:
Jag vet att Städab har ambitionen att erbjuda den allra bästa hemstädningen i Nyköping, både vad det gäller kvalité och kundbemötande. Jag är lokalvårdare med 8 års erfarenhet av hemstädning hos privatpersoner. Jag har alltid utfört mitt jobb klanderfritt och med 100 % nöjda kunder. Mina kolleger beskriver mig som noggrann, pålitlig och extremt effektiv. Förra året fick jag ett klagomål efter mer än 200 utförda jobb. Det var ett faktureringsfel från huvudkontoret.
Brödtexten i ditt personliga brev upptar den största delen av ditt dokument på cirka 400 ord. Det är där du förklarar varför du vill ha det specifika jobbet och vilken kompetens du har som gör dig till en utmärkt kandidat.
Se till att de anekdoter, bedrifter och färdigheter du nämner matchar jobbet som du söker.
Du har två eller tre avsnitt på dig att övertyga personalchefen om att du inte bara kan utföra jobbet, utan också att du förstår utmaningarna med ett jobb som kan vara fysiskt krävande. STAR-metoden kan vara till hjälp om du behöver strukturera din brödtext. Beskriv först en Situation och den uppgift (Task) som krävdes för att klara av den. Berätta sedan vilken åtgärd (Action) du vidtog och vilka Resultat det ledde till. CAR förenklar denna modell till “Context, Action, Result” (dvs kontext, åtgärd, resultat).
Syftet med brödtexten: Föreslå hur den potentiella arbetsgivare kan dra nytta av din kunskap och erfarenhet inom städbranschen.
I vårt exempelbrev får du förslag på brödtext.
Jag har även arbetat som lokalvårdare på sjukhus och skolor, men bäst trivs jag med att städa hemma hos privatpersoner. Jag tycker om att arbeta självständigt och uppskattar den personliga kontakten med kunderna. Jag tycker det är viktigt att inte gå för långt i strävan efter effektivitet och ha tid för en pratstund. Speciellt äldre uppskattar det.
Som städare genomför jag många olika uppgifter för att hålla rent; damma, moppa golv, tömma papperskorgar, putsa fönster, hålla rent i kök, toaletter och badrum. Arbetsuppgifterna varierar mellan arbetsplatserna, men även från dag till dag. För en effektiv städning krävs kunskap om olika material och rengöringsmetoder, samt god arbetsteknik. Självfallet måste man göra bästa möjliga jobb på minsta möjliga tid samt optimera användningen av både utrustning och material. Hos min förra arbetsgivare hade vi kunder som gärna betalade 25 % mer för att kunna få hjälp av just vårt team och vi fick jobbet gjort på 30 % kortare tid.
Förutom gängse uppgifter har jag hos en tidigare arbetsgivare ansvarat för upphandling och leverans av städmaterial och utrustning. Jag förstår vikten av planering och lagerhantering. Ingen tid hos kunder gick till spillo på grund av saknad utrustning.
Du har i detalj förklarat varför du är den bästa kandidaten för städjobbet, nu ska du bara avsluta brevet på ett lämpligt sätt. I ditt personliga brev måste du visa att du är peppad att ta nästa steg. Gör det genom att ta med en ”call to action”. Ditt mål är naturligtvis att få komma på intervju, så påminn personalchefen om det. Berätta (en gång till) hur entusiastisk du är över tjänsten och säg att du hoppas höra av hen snart. Om utrymmer tillåter, kan du ta med dina kontaktuppgifter en gång till.
Till sist avslutar du med standardfrasen "Vänliga hälsningar" och ditt namn.
Syftet med avslutningen: Avsluta positivt med en uppmaning som lägger en viss press på arbetsgivaren att följa upp.
Nedan hittar du ett exempel på avslutning.
Jag hoppas få chansen att komma och presentera mig personligen och berätta mer om min bakgrund inom städbranschen och mitt engagemang. Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar,
Julia Jansson