Som medarbetare inom hemtjänsten har du ett yrke med stort ansvar. Som vårdbiträde eller undersköterska ger du stöd och hjälp till äldre eller funktionshindrade personer som bor i sina egna hem. Du främjar individernas självständighet och välbefinnande. Arbetet kräver empati, tålamod och självständighet.
När du söker jobb inom hemtjänsten bör det framgå av ditt personliga brev att du är lämplig för detta arbetsområde. Med hjälp av exemplen och mallarna på cvkungen.se och genom att följa våra praktiska tips kan du öka dina chanser att få ditt drömjobb.
Bästa Helena Popović,
Jag är utbildad undersköterska med legitimation och har de senaste fyra åren arbetat som vårdbiträde på hemtjänsten i Helsingborg.
Under min tid i Sverige, där jag har bott i 11 år, har jag blivit flytande i svenska och behärskar även portugisiska.
Min erfarenhet av omvårdnadsarbete och arbete inom hemtjänsten har gett mig en gedigen grund för att kunna möta de krav och förväntningar som ställs i denna roll. Jag har arbetat med att ge vård och stöd till äldre och funktionshindrade i deras hem, vilket har omfattat allt från medicinsk omvårdnad till socialt stöd och praktisk hjälp i vardagen.
Jag är van vid att använda datorn som ett verktyg och har lätt för att lära mig nya program och system. Att kunna dokumentera och kommunicera på ett effektivt sätt är något jag värdesätter högt. Jag har en god förmåga att uttrycka mig väl på svenska i både tal och skrift, vilket jag anser är viktigt för att kunna utföra ett bra arbete inom hemtjänsten.
Utöver mina språkkunskaper och tekniska färdigheter har jag B-körkort och kan cykla, vilket gör att jag enkelt kan ta mig runt till olika klienter oavsett avstånd.
Min bakgrund från Brasilien har gett mig en stark kulturell förståelse och förmåga att möta människor med olika bakgrunder och behov.
Min ambition är att fortsätta min karriär som undersköterska och jag ser fram emot att få bidra till ert team. Jag tror att min erfarenhet och mina kunskaper kan vara till stor nytta för er verksamhet. Jag bifogar mitt cv och ser fram emot att få diskutera vidare hur jag kan vara en tillgång för er.
Jag ser fram emot att höra från er.
Med vänliga hälsningar,
João da Silva
Vi har många exempelbrev och guider på vår hemsida - en expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här guiden, och tillhörande exempelbrev, kommer vi att gå igenom hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå och hur man maximerar effekten av varje avsnitt. Vi kommer också med olika tips och förklarar vilka misstag man bör undvika.
Som medarbetare inom hemtjänsten bör du ha följande avsnitt i ditt personliga brev:
Kom ihåg att alla avsnitt i din berättelse tillsammans ska bilda en sammanhängande helhet. Se till att ditt brev blir kortfattat och överskådligt och lista inte bara dina färdigheter utan bädda in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. Du kan hitta mer detaljerade tips i vår omfattande allmänna guide om att skriva personliga brev.
Behöver du mer inspiration? Ta en titt på några exempel på personliga brev för vårdyrken:
Oavsett om du söker jobb inom offentlig eller privat hemtjänst så står det i platsannonsen vad arbetsgivaren vill att du har för kunskaper och erfarenheter. Dessa kan du använda som utgångspunkt för vad du ska ta med i ditt personliga brev. Om du matchar det som står i jobbannonsen med dina egna kunskaper och erfarenheter, inser rekryteraren snabbt att du är en lämplig kandidat för tjänsten. Dessutom visar ett välskrivet personligt brev att du har positiva egenskaper som arbetsgivare älskar.
Lyft fram mjuka färdigheter som lyhördhet, empati, tålamod och förmåga att arbeta under press.
Nämn negativa erfarenheter eller kritik på tidigare arbetsgivare.
Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver:
Ditt mål är att bevisa att du har rätt kompetenser och fallenhet för att vara en bra medarbetare inom hemtjänsten.
Brödtexten används för att marknadsföra sig själv och för att presentera sina yrkesmässiga färdigheter. Det är här du som sökande klargör vilka styrkor eller relevanta erfarenheter du kan bidra med.
Framtidsutsikterna för hemtjänstpersonal under det kommande decenniet är ljusa - riktigt ljusa. Behovet av vårdgivare (och därmed av personal inom denna sektor) förväntas att växa markant. Detta beror dels på att befolkningen blir äldre och att många äldre personer föredrar att bo kvar i sina egna hem så länge som möjligt. Dessutom finns det ett växande behov av vårdpersonal som är specialiserade på att hjälpa vuxna med funktionsnedsättningar.
Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen, googla den specifika hemtjänsten och kommunen du söker dig till. Anpassa ditt brev efter den specifika tjänsten och förutsättningarna. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor som kan vara till nytta. Ge exempel på hur dina värderingar och erfarenheter stämmer överens med dessa aspekter, och visa att du inte bara passar för tjänsten utan också inom organisationen, vad det gäller värderingar och “feeling”.
Under min tid i Sverige, där jag har bott i 11 år, har jag blivit flytande i svenska och behärskar även portugisiska.
Min erfarenhet av omvårdnadsarbete och arbete inom hemtjänsten har gett mig en gedigen grund för att kunna möta de krav och förväntningar som ställs i denna roll. Jag har arbetat med att ge vård och stöd till äldre och funktionshindrade i deras hem, vilket har omfattat allt från medicinsk omvårdnad till socialt stöd och praktisk hjälp i vardagen.
Jag är van vid att använda datorn som ett verktyg och har lätt för att lära mig nya program och system. Att kunna dokumentera och kommunicera på ett effektivt sätt är något jag värdesätter högt. Jag har en god förmåga att uttrycka mig väl på svenska i både tal och skrift, vilket jag anser är viktigt för att kunna utföra ett bra arbete inom hemtjänsten.
Utöver mina språkkunskaper och tekniska färdigheter har jag B-körkort och kan cykla, vilket gör att jag enkelt kan ta mig runt till olika klienter oavsett avstånd.
Min bakgrund från Brasilien har gett mig en stark kulturell förståelse och förmåga att möta människor med olika bakgrunder och behov.
Du har gjort ett utmärkt jobb med att skapa starka argument för varför du du är den perfekta kandidaten för jobbet, nu är det dags att avsluta brevet och skicka det. Det bästa sättet att avsluta med är en ”call-to-action”, det vill säga en uppmaning till handling. I denna mening visar du upp din passion och entusiasm för jobbet och på ett proffsigt sätt ber du personchefen att ta kontakt. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)". Skriv sedan ditt namn under det, eller lägg till din namnteckning om du tänker posta brevet eller överlämna brevet personligen.
Min ambition är att fortsätta min karriär som undersköterska och jag ser fram emot att få bidra till ert team. Jag tror att min erfarenhet och mina kunskaper kan vara till stor nytta för er verksamhet. Jag bifogar mitt cv och ser fram emot att få diskutera vidare hur jag kan vara en tillgång för er.
Jag ser fram emot att höra från er.
Med vänliga hälsningar,
João da Silva