Exempel på personligt brev Frilans

Använd det här exemplet på personligt brev för Frilans för att avrunda din ansökan och bli anställd snabbt– utan krångel och frustration. Det här exemplet har specialdesignats för ett jobb som Frilans 2024. Dra fördel av våra förslag på termer och fraser samt våra experttips. Ladda ner det perfekta personliga brevet på bara några minuter.
Ändra detta cv

Ett personligt brev åt en frilans

Frilanslivet kan vara väldigt oförutsägbart, men en sak som inte kommer att förändras är hur du delar in ditt personliga brev när du söker jobb. Brevet ska innehålla följande grundläggande avsnitt:

  • Rubrik
  • Hälsningsfras
  • Inledning
  • Brödtext (avsnittet i mitten)
  • Avslutning (sammanfattning och uppmaning att ta kontakt)

Du vill att ditt personliga brev ska bestå av ca 300-500 ord, vilket innebär att du måste använda kortfattade meningar och ett målande språk för att kommunicera dina kunskaper och erfarenheter på så lite utrymme. 

Nedan hittar du ett anpassningsbart brev för frilansare som du kan anpassa till din egen situation.

Anpassningsbart exempel på personligt brev

Bästa Gunilla Skog,

Som frilansande Social Media Assistant är jag van att hoppa från projekt till projekt samt hantera många olika branscher. Fokus ligger alltid på kunden som behöver hjälp att sprida budskapet om sitt varumärke och öka sin publik. Under de senaste fem åren har min kundkrets bestått av flera ledande företag inom fintech-området, både små och medelstora företag och jag försöker alltid utnyttja min IT-bakgrund i arbetet.

Jag är specialiserad på nystartade projekt där jag oftast är verksam 6-12 månader. Det handlar i princip om kunder som inte har varit aktiva på sociala medier och behöver hjälp för att skapa en strategi och vision. Jag utbildar även medarbetare som sedan själva kan jobba med sociala media-strategier.

Med min hjälp ökade antalet följare hos en av mina arbetsgivare från 12 000 till 270 000 på Facebook, Insta och Twitter. Arbetet bestod aven kombination av marknadsanalys, videokommentarer och det viral memes (vårt rekord för ett inlägg var 8,9 miljoner). Som Social Media Assistant arbetar jag med att skapa grafiskt material och rörligt material med utgångspunkt i organisationens grafiska profil. Materialet som jag använder mig av hämtar jag från olika delar av företaget i from av rapporter, artiklar, intervjuer samt bilder och publicerar dessa på organisationens hemsida och i sociala kanaler. Det är jätteviktigt att kunna anpassa materialet till de olika plattformarna. Jag har ett öga för detaljer och en utpräglad känsla för vad god kommunikation innebär.

Jag arbetar normalt hemifrån, men spenderar gärna tid på ditt kontor för att lära känna alla medarbetare och att verkligen komma ”under huden” på företaget. Fintech är ett område med stor tillväxt just nu och mina sociala tjänster kommer också att fungera som employer branding inför nyrekryteringar.

Självfallet har jag djup kunskap om CMS-system, Photoshop, InDesign och AdobePremiere samt utrycker mig väl i tal och skrift, även på engelska. Jag bifogar arbetsprover i form av några kortare filmer, gifar, grafiskt material samt material från webb och sociala medier. Jag vet att jag kan göra skillnad och hoppas verkligen få komma på intervju för att diskutera mina idéer.

Med vänliga hälsningar,

Janus Tomczyk

Rubrik

Som frilans är du inte främmande för att marknadsföra dig själv och ditt företag. Rubriken har samma funktion. Det är här du visar upp ditt namn och din kontaktinformation så att en rekryterare eller personalchef enkelt kan kontakta dig om de vill bjuda dig på en anställningsintervju. Det är också rätt ställe att lägga till lite attraktiv design så att ditt personliga brev drar blickarna till sig.

Syftet med rubriken: Skapa en attraktiv layout som gör att ditt namn och din kontaktinformation sticker ut och göra det enkelt för personalchefen att ta kontakt.

Hälsningsfras

I hälsningsfrasen vänder du dig till den person som ska läsa din ansökan och försöker skapa en personlig koppling. För att göra det bör du ta reda på personalchefens eller rekryterarens namn. Om du redan har en relation med mottagaren eller om du arbetar i en riktigt informell bransch, kan du överväga att använda bara förnamn, men ”Bästa" plus för- och efternamn är det säkraste alternativet. 

Syftet med hälsningsfrasen: Skapa lite personlig kontakt med hjälp av ett vänligt tonfall och genom att använda mottagarens namn i hälsningsfrasen.

Inledning

Inledningen i det personliga brevet är kanske den viktigaste meningen i hela brevet. Det har att göra med att många rekryterare till att börja med bara kastar en snabb en blick på varje ansökan. Är den inte intressant nog, kan hen sluta läsa efter dessa avgörande första rader. Maximera chanserna att fånga deras uppmärksamhet genom att börja med en energisk, djärv introduktion som berättar något om dig eller dina färdigheter. En anekdot, lite statistik eller ett personligt uttalande är exempel på bra introduktioner.

Syftet med inledningen: Fånga personalchefens uppmärksamhet med en djärv anekdot, statistik eller uttalande som uppmuntrar hen att fortsätta läsa.

I vårt exempelbrev nedan kan du hitta en lämplig hälsningsfras.

Anpassningsbart exempel inledning

Som frilansande Social Media Assistant är jag van att hoppa från projekt till projekt samt hantera många olika branscher. Fokus ligger alltid på kunden som behöver hjälp att sprida budskapet om sitt varumärke och öka sin publik. Under de senaste fem åren har min kundkrets bestått av flera ledande företag inom fintech-området, både små och medelstora företag och jag försöker alltid utnyttja min IT-bakgrund i arbetet.

Brödtext

Brödtexten, det vill säga den löpande texten i ditt personliga brev, är där du äntligen får utrymme att presentera dina mest imponerande bedrifter, relevanta färdigheter och skälen till varför du är en perfekt kandidat. Se till att skräddarsy detta avsnitt så att det matchar den specifika tjänst du söker och se till att personalchefen kan föreställa sig att du tar hand om de mest pressande uppgifterna.  

Syftet med brödtexten i ditt personliga brev: Visa upp din arbetslivserfarenhet, dina färdigheter, bedrifter och de kvalifikationer du behöver på det specifika jobbet om du blir anställd.

Kolla in brödtexten i vårt exempel på personligt brev nedan.

Anpassningsbart exempel brödtext

Jag är specialiserad på nystartade projekt där jag oftast är verksam 6-12 månader. Det handlar i princip om kunder som inte har varit aktiva på sociala medier och behöver hjälp för att skapa en strategi och vision. Jag utbildar även medarbetare som sedan själva kan jobba med sociala media-strategier.

Med min hjälp ökade antalet följare hos en av mina arbetsgivare från 12 000 till 270 000 på Facebook, Insta och Twitter. Arbetet bestod aven kombination av marknadsanalys, videokommentarer och det viral memes (vårt rekord för ett inlägg var 8,9 miljoner). Som Social Media Assistant arbetar jag med att skapa grafiskt material och rörligt material med utgångspunkt i organisationens grafiska profil. Materialet som jag använder mig av hämtar jag från olika delar av företaget i from av rapporter, artiklar, intervjuer samt bilder och publicerar dessa på organisationens hemsida och i sociala kanaler. Det är jätteviktigt att kunna anpassa materialet till de olika plattformarna. Jag har ett öga för detaljer och en utpräglad känsla för vad god kommunikation innebär.

Jag arbetar normalt hemifrån, men spenderar gärna tid på ditt kontor för att lära känna alla medarbetare och att verkligen komma ”under huden” på företaget. Fintech är ett område med stor tillväxt just nu och mina sociala tjänster kommer också att fungera som employer branding inför nyrekryteringar.

Så här kan du avsluta ditt brev (sammanfattning och underskrift)

För att avsluta ditt personliga brev behöver du en så kallad ”call to action”, en uppmaning att ta kontakt. Med den här meningen uttrycker ditt intresse för tjänsten och uppmuntrar rekryteraren eller personalchefen att kontakta dig och organisera en intervju. Tonfallet är viktigt här och du vill framstå som entusiastisk utan att skryta eller begära att få svar. 

Avsluta respektfullt. ”Med vänlig hälsning” och ditt för- och efternamn.

Syftet med avslutningen: Skapa en effektiv ”Call to Action” som uppmuntrar personalchefen att kontakta dig, avrunda och skriv under. 

Ta en titt på avslutningen i vårt exempelbrev för frilansare.

Anpassningsbart exempel på avslutning.

Självfallet har jag djup kunskap om CMS-system, Photoshop, InDesign och AdobePremiere samt utrycker mig väl i tal och skrift, även på engelska. Jag bifogar arbetsprover i form av några kortare filmer, gifar, grafiskt material samt material från webb och sociala medier. Jag vet att jag kan göra skillnad och hoppas verkligen få komma på intervju för att diskutera mina idéer.

Med vänliga hälsningar,

Janus Tomczyk

Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv