Sjömän är kända för att ha massor av historier att berätta, men hur ska man dela in sitt personliga brev och vilka historier passar att ta med? Besättningen på en båt har stort ansvar. Det kan gälla farkostens styrning, navigation, kommunikation, passagerare och/eller last. Besättningen delas in efter typ av tjänstgöring och grad. Vi visar dig, med hjälp av den här skrivguiden och exemplen och mallarna på cvkungen.se, hur du presenterar dig själv på bästa sätt!
Bästa Johan Eklund,
Att arbeta som besättningsman på en silltrålare under fem säsonger har lärt mig allt man behöver veta om drift och underhåll av utrustning och redskap på ett fiskefartyg. Att jobba på Östersjön var en tuff start i yrket och efter min flytt till västkusten så vet jag att räkfisket i västerhavet inte är mindre utmanande.
Även om utrustning och teknik kan skilja sig åt, kommer organisationen ombord på fartyget och samarbetet med de övriga medlemmarna i besättningen att vara desamma. Oavsett vilka utmaningar som uppstår söker jag alltid efter en praktisk och positiv lösning. Jag har stor kunskap om dagens avancerade tekniska utrustning för navigation och fisksökning, till exempel ekolod och radar. Under min tid i Simrishamn var jag den medlem av besättningen som under lågsäsong fick i uppdrag att besöka utställningar för att förstå hur vi skulle kunna förbättra vår verksamhet. Ett ekolodssystem som jag föreslog ledde bland annat till en volymhöjning på 34 % under en säsong och ny säkerhetsutrustning ledde till färre olyckor och skador.
Till arbetet hör förstås också att underhålla fångstredskap och båt. Inför varje fisketur måste förberedelser göras. Mat och vatten ska provianteras, bränsle fyllas på och fisklådor och redskap ska tas ombord. Jag gillar det varierande arbetet och är alltid redo att ta i. Jag är en pålitlig och lojal besättningsmedlem och kollega.
När det gäller att assistera ansvarig skeppare så har jag erfarenhet av navigering och styrning av fiskebåtar på upp till 24 meter och har alla nödvändiga licenser.
Jag är övertygad om att en besättning behöver en bra blandning av personligheter, så vid sidan av en potentiell intervju följer jag gärna med ut en dag eller två för att se om vi passar ihop.
Med vänliga hälsningar,
Rickard Sundin
En fängslande berättelse behöver en övertygande början, en solid mitt och ett minnesvärt slut och det gäller även personliga brev åt medarbetare inom sjöfartssektorn. Så trots att branschen är mycket omfattande och varierande, är det personliga brevets indelning densamma för de flesta roller:
Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också matchar jobbeskrivningen. Du kan hitta designtips och råd om tonfall och innehåll i vår omfattande allmänna guide om att skriva personliga brev.
Behöver du mer inspiration? Ta en titt på ett par andra personliga brev inom liknande branscher:
Oavsett vilken typ av jobb du söker så står det i platsannonsen vad arbetsgivaren vill att du har för kunskaper och erfarenheter. Dessa kan du använda som utgångspunkt för vad du ska ta med i ditt personliga brev. Om du matchar det som står i jobbannonsen med dina egna kunskaper och erfarenheter, inser rekryteraren snabbt att du är en lämplig kandidat för tjänsten. Dessutom visar ett välskrivet personligt brev att du har flera positiva egenskaper.
Använd en överskådlig indelning, proffsigt utformad layout och verktyg som har testats av personalchefer och ansökningshanteringssystem (ATS).
Använd old-school textredigeringsprogram som är tidsödande och ofta oförenliga med arbetsgivarens programvara.
Bästa Johan Eklund,
Att arbeta som besättningsman på en silltrålare under fem säsonger har lärt mig allt man behöver veta om drift och underhåll av utrustning och redskap på ett fiskefartyg. Att jobba på Östersjön var en tuff start i yrket och efter min flytt till västkusten så vet jag att räkfisket i västerhavet inte är mindre utmanande.
Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Här presenterar du din erfarenhet och berättar kort ett par historier som passar till tjänsten i fråga och som hjälper dig att sticka ut från mängden. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver.
I brödtexten visar du hur utomordentligt kvalificerad du är för jobbet.
Gå inte i fällan att bara upprepa jobbeskrivningen i ditt personliga brev. I brödtexten ska läsaren dras in i din berättelse och förklara på vilket sätt du är unik och hur du kan göra skillnad ombord på fartyget. Se till att du ger kontext åt det du berättar och kvantifiera dina bedrifter så gott det går.
Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor som kan vara till nytta för den specifika tjänsten, vare sig det är sociala eller tekniska färdigheter. Eftersom lagarbete är så viktigt för en besättningsman, är det ett bra idé att börja brevet med att visa att du har erfarenhet av att samarbeta med andra (i olika sammanhang). Din potentiella arbetsgivare är inte på jakt efter en ensamvarg.
Även om utrustning och teknik kan skilja sig åt, kommer organisationen ombord på fartyget och samarbetet med de övriga medlemmarna i besättningen att vara desamma. Oavsett vilka utmaningar som uppstår söker jag alltid efter en praktisk och positiv lösning. Jag har stor kunskap om dagens avancerade tekniska utrustning för navigation och fisksökning, till exempel ekolod och radar. Under min tid i Simrishamn var jag den medlem av besättningen som under lågsäsong fick i uppdrag att besöka utställningar för att förstå hur vi skulle kunna förbättra vår verksamhet. Ett ekolodssystem som jag föreslog ledde bland annat till en volymhöjning på 34 % under en säsong och ny säkerhetsutrustning ledde till färre olyckor och skador.
Till arbetet hör förstås också att underhålla fångstredskap och båt. Inför varje fisketur måste förberedelser göras. Mat och vatten ska provianteras, bränsle fyllas på och fisklådor och redskap ska tas ombord. Jag gillar det varierande arbetet och är alltid redo att ta i. Jag är en pålitlig och lojal besättningsmedlem och kollega.
När det gäller att assistera ansvarig skeppare så har jag erfarenhet av navigering och styrning av fiskebåtar på upp till 24 meter och har alla nödvändiga licenser.
En av de viktigaste egenskaperna som en besättningsman behöver är att kunna samarbeta väl och vara social. När man tillbringar långa timmar (eller många dagar) till sjöss kommer man längta efter, och behöva, personlig kontakt. I avslutningen på det personliga brevet ger du en inblick i din karaktär. Det kan vara precis det som behövs för att en potentiell framtida chef bestämmer sig för att bjuda in dig till anställningsintervju.
Nu börjar du närma dig slutet. Ett personligt brev ska inte vara för långt. Försök avsluta med en positiv och respektfull sammanfattning och gärna en “call to action”, dvs en uppmaning till handling. Visa upp din entusiasm för tjänsten och be personchefen att ta kontakt. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn.
Jag är övertygad om att en besättning behöver en bra blandning av personligheter, så vid sidan av en potentiell intervju följer jag gärna med ut en dag eller två för att se om vi passar ihop.
Med vänliga hälsningar,
Rickard Sundin