Supporttekniker cv-exempel & skrivhjälp

Som supporttekniker arbetar du med teknisk support och löser problem med datorer åt kunder eller kollegor. Du utför felsökningar, analyserar och åtgärdar fel. I rollen är du expert på datorer och bra på att kommunicera. I den här guiden visar vi hur du presenterar din kompetens i ett imponerande cv.
Ändra detta cv

En supporttekniker löser tekniska problem som har med datorer, nätverk och programvara att göra. Arbetsuppgifterna omfattar att diagnostisera och åtgärda fel, vägleda användare genom lösningar och ibland sköta hårdvaru- eller systemuppdateringar. Arbetsuppgifterna kan variera mycket, det är därför bra att vara anpassningsbar inför olika situationer. Hur presenterar du din specifika kompetens och erfarenhet? Vi på cvkungen hjälper dig med den här praktiska skrivguiden och våra gratis mallar och exempel.

Hur skriver man ett cv som supporttekniker?

Innan du kan sätta igång och skriva ditt cv som supporttekniker, måste du veta vad det bör innehålla. Det finns en enkel formel som du kan använda för att skapa en iögonenfallande ansökan. Här är de viktigaste avsnitten som du måste ha med: 

  • Rubrik
  • Personlig sammanfattning/Profil
  • Arbetslivserfarenhet
  • Färdigheter
  • Utbildning

Det är jätteviktigt att skräddarsy ditt cv för varje enskild ansökan. Supporttekniker som arbetar med service och support måste ha bred kunskap om och intresse för datorer och kunskaper om både hårdvara och mjukvara. Se till att ditt cv matchar det arbetsgivaren söker.

Experttips

Applicant Tracking Systems (ATS) är effektiva automatiseringsverktyg som scannar, sorterar och rankar inkommande cv:n. Programmet söker efter nyckelord som beskriver önskvärda kvalifikationer hos kandidaterna. Hur ska man överlista ATS? Lusläs platsannonserna och försök använda samma ordval när du beskriver dina yrkeskvalifikationer. 

Exempel på nyckelord i en platsannons för en supporttekniker:

  • systematisk felsökning
  • ärendehanteringssystem
  • first line support
  • second line support
  • slutanvändarsupport
  • Microsoftmiljö och Active Directory
  • infrastruktur, servrar, nätverk, SCCM, databaser
  • LEAN och ITIL
  • dokumentationshantering

Välj rätt format för ditt cv som supporttekniker (IT) 

För en supporttekniker (även kallad helpdesktekniker) passar vanligtvis det gängse, kronologiska cv-formatet bäst. Rekryterare föredrar, och förväntar sig, en överskådlig presentation av din arbetslivserfarenhet. Det enklaste sättet är att lista dina uppgifter i omvänd ordning, med den senaste tjänsten först.

Men om du är egenföretagare och utför konsultarbete, kanske du hellre vill använda ett funktionellt cv-format. Då kan du betona dina mest relevanta uppdrag och dela in dem efter projekt, kunder eller specifika färdigheter. Ett kombinerat cv-format är ett annat bra alternativ. 

Experttips

Här kan du läsa mer om olika cv-format.

Presentera dina kontaktuppgifter

Rubriken i ditt cv fungerar som ett visitkort. Det ska tydligt presentera din kontaktinformation i linje med din yrkesmässiga utstrålning Se till att din information är överskådlig och har en proffsig layout. Det här ska ingå:

  • Fullständigt namn och titel. Uppge ditt för- och efternamn och din yrkestitel.
  • En yrkesmässig e-postadress. Använd ett enkelt, professionellt format som förnamn.efternamn@live.se.
  • Telefonnummer. Uppge ett kontaktnummer (där det verkligen går att nå dig) och tala in ett proffsigt hälsningsmeddelande.
  • Ort. Nämn endast din bostadsort och eventuellt kommun/län.
  • LinkedIn. Ta med din LinkedIn-profil om den är aktuell och relevant.

Undvik att nämna födelsedatum, personliga uppgifter som civilstånd, personnummer eller ID/pass-nummer. 

Exempel på personlig sammanfattning

I din personliga sammanfattning vill du visa att du är en expert på datorer och duktig på service och support. En välskriven profiltext visar varför just du är lämplig för tjänsten.

Använd ett exakt, beskrivande språk inklusive starka ”handlingsverb” och termer som överlistar ATS.

Exempel på personlig sammanfattning åt en erfaren supporttekniker

Supporttekniker med 6 års erfarenhet inom både first line och second line support. Brinner för att underlätta våra kunders och kollegors vardag genom att erbjuda enastående teknisk support och service. Erbjuder generell IT-support samt utforskar och implementerar förbättringar inom IT. Tror på helhetsansvar för alla ärenden och strävar efter enastående resultat. Har en positiv inställning, förmåga att hantera stress och en passion för teamwork.

Exempel på personlig sammanfattning för en IT-helpdeskmedarbetare som jobbat ett par år

Engagerad och kunnig helpdesktekniker inom first line support löser de flesta frågor direkt. Känner dock till mina gränser och skickar komplicerade frågor vidare till de supporttekniker som arbetar i second line. Har bred teknisk kompetens och förmågan att hitta innovativa lösningar. Allt fler ärenden handlar om IT och telefoni, vilket blivit min specialitet. Tålmodig, kundinriktad och gladlynt person.

Exempel på personlig sammanfattning för en junior IT-specialist

Entusiastisk, driven supporttekniker med en 2-årig Datateknisk högskoleutbildning i bagaget. Har bred kunskap om och intresse för datorer och kunskaper om både hårdvara och mjukvara. Har engelska som modersmål, vilket är mycket praktiskt inom den internationella IT-branschen. Pedagogisk och serviceorienterad.

För mer inspiration, ta en titt på liknande yrken:

Ska man nämna hobbyer och intressen i sitt cv?

Gör så här
  • Det kan hjälpa dig att visa upp din personlighet för arbetsgivaren.
  • Det kan accentuera värdefulla färdigheter inom specifika områden.
  • Det kan hjälpa dig att sticka ut från mängden, särskilt när konkurrensen är hård.
Gör inte så här
  • Det sällan är relevant för den tjänst du söker, och arbetsgivaren kanske inte är intresserad.
  • Tvivelaktiga eller ovanliga hobbyer kan påverka din ansökan negativt.
  • De kan vara slöseri med värdefullt utrymme på ditt cv.

Exempel på arbetslivserfarenhet som supporttekniker

Kom ihåg: det är jätteviktigt att matcha ditt cv med den IT-tjänst du söker. Allra viktigast är det i avsnittet om arbetslivserfarenhet. 

Se till att accentuera resultatfokuserade prestationer, inte bara som obligatoriska arbetsuppgifter. Kvantifiera mätbara resultat du uppnått - t.ex. antal nöjda kunder eller ökade intäkter - med imponerande fakta och siffror.

  • Huvudansvarig för teknisk support via telefon och e-post.
  • Diagnosticerade och löste tekniska problem åt 100-talet externa och interna kunder.
  • Skötte uppdatering och installation på plats och via fjärrhantering.
  • Planerade och övervakade alla aspekter av den teknisk supporten inklusive implementering av AV- och IT-infrastrukturer.
  • Tillhandahöll teknisk support för servrar och back-end nätverkssystem.
  • Arbetade med Microsoft 365 (Office, Teams, Azure, SharePoint Online, AAD etc.), Windows 10 och ärendehanteringssystem.
  • Skötte kontohantering i AD/AAD samt behörighetshantering.
  • Samarbetade väl i teamet och uppnådde projektmål värda 200 miljoner kronor.
Anpassningsbart exempel på arbetslivserfarenhet

Supporttekniker på Kommunikationsspecialisten, Borlänge
Juli 2020 — November 2024

  • Huvudansvarig för teknisk support via telefon och e-post
  • Diagnosticerade och löste tekniska problem åt hundratals externa och interna kunder
  • Skötte uppdatering och installation på plats och via fjärrhantering
  • Inspekterade och underhöll klient-system
  • Hanterade inköp och orderläggning av IT-utrustning
  • Planerade och övervakade alla aspekter av den teknisk supporten inklusive implementering av AV- och IT-infrastrukturer
  • Skapade, uppdaterade och följde dokumentation
  • Tillhandahöll teknisk support för servrar och back-end nätverkssystem.
  • Arbetade med Microsoft 365 (Office, Teams, Azure, SharePoint Online, AAD etc.), Windows 10 och ärendehanteringssystem
  • Skötte kontohantering i AD/AAD samt behörighetshantering
  • Samarbetade med andra teammedlemmar och uppnådde projektmål värda upp till 200 miljoner kronor

 

Supporttekniker på Techfactory, Falun
September 2018 — Juni 2020

  • Ansvarade för felsökning och för att säkerställa att användarnära IT-utrustning fungerade
  • Tillhandahöll supportstöd via telefon, e-post och på plats avseende hård- och mjukvara
  • Skötte administration, t.ex. användarkonton och behörigheter
  • Vägledde användare i olika program
  • Arbetade med ärenden i ärendehanteringssystem Nilex
  • Utförde dokumentation vid behov
Liknande artikel
Arbetslivserfarenhet
Lär dig beskriva din arbetslivserfarenhet i ett cv. Det finns vissa specifika format som rekryterare föredrar. Se här!

Exempel på färdigheter som passar supporttekniker

Det är inte meningen att du ska presentera uppenbara saker, dvs. hårda färdigheter som inte imponerar på rekryterare inom IT-branschen. Var selektiv när du väljer ut tekniska kunskaper och färdigheter. 

Glöm inte mjuka färdigheter. Vad har du för arbetsvanor? Hur väl kommer du överens med andra? 

  • Flexibel
  • Kommunikativ
  • Problemlösare
  • Social kompetens
  • Serviceinriktad
  • Stresstålig
  • Teamplayer
  • Nätverk, TCP/IP
  • Applikationer i MS Office 2010/13/16
  • Active Directory, Exchange och MS Teams, tjänster i Office365.

Exempel på hur du kan införliva färdigheter i de olika avsnitten i cv:t:

Flexibel: Arbetsuppgifterna kan variera mycket, det är viktigt att kunna anpassa sig inför olika situationer.

Kommunikativ: Det är viktigt att kunna förklara saker på ett tydligt och pedagogiskt sätt.

Problemlösningsförmåga: Du måste vara kreativ för att kunna lösa de problem som dyker upp för stunden, men också kunna arbeta metodiskt med rutinuppgifter. 

Anpassningsbart exempel på färdigheter
  • Flexibel
  • Kommunikativ
  • Problemlösare
  • Serviceinriktad
  • Stresstålig
  • Teamplayer
  • Nätverk, TCP/IP
  • Applikationer i MS Office 2010/13/16
  • Active Directory, Exchange och MS Teams, tjänster i Office365

Utbildning supporttekniker

I utbildningsavsnittet i ditt cv listar du dina datorrelaterade examina, i omvänd kronologisk ordning, från högsta till lägsta nivå. Ta bara med information om din gymnasieutbildning om du inte har någon högskole- eller akademisk utbildning.

Ta gärna med interna utbildningar eller annan fortbildning inom branschen. Certifieringar och medlemskap i yrkesföreningar hör också hemma här.

Anpassningsbart exempel på utbildning

Systemvetenskapliga programmet,, Högskolan Dalarna, Falun
Augusti 2010 — Juni 2018

  • 180 hp

Samhällsvetenskapsprogrammet, Hagströmska Gymnasiet, Falun
Augusti 2012 — Juni 2015

Välj rätt cv-format och -layout

Rekryterare vill kunna komma åt din information snabbt utan att måsta leta efter den. Gör det lätt för dem genom att skapa ett överskådligt cv. 

Tänk på att ha:

  • Lättläst kontaktinformation
  • Tydligt rubricerade avsnitt
  • Varierande radlängd för ett luftigt intryck
  • Enkelt och stilrent typsnitt, t.ex. Arial eller Times New Roman
  • Konsekvent teckenstorlek och typsnitt
  • 2,5 cm marginaler på alla sidor

Undvik:

  • För mycket eller för starka färger
  • Stora textblock
  • Kolumner och tabeller
  • Information i sidhuvud och sidfot
Anpassningsbart cv-exempel

Profil

Supporttekniker med 6 års erfarenhet inom både first line och second line support. Brinner för att underlätta våra kunders och kollegors vardag genom att erbjuda enastående teknisk support och service. Erbjuder generell IT-Support samt utforskar och implementerar förbättringar inom IT. Tror på helhetsansvar för alla ärenden och strävar efter enastående resultat. Har en positiv inställning, förmåga att hantera stress och en passion för teamwork.

 

Arbetslivserfarenhet

Supporttekniker på Kommunikationsspecialisten, Borlänge
Juli 2020 — November 2024

  • Huvudansvarig för teknisk support via telefon och e-post
  • Diagnosticerade och löste tekniska problem åt hundratals externa och interna kunder
  • Skötte uppdatering och installation på plats och via fjärrhantering
  • Inspekterade och underhöll klient-system
  • Hanterade inköp och orderläggning av IT-utrustning
  • Planerade och övervakade alla aspekter av den teknisk supporten inklusive implementering av AV- och IT-infrastrukturer
  • Skapade, uppdaterade och följde dokumentation
  • Tillhandahöll teknisk support för servrar och back-end nätverkssystem.
  • Arbetade med Microsoft 365 (Office, Teams, Azure, SharePoint Online, AAD etc.), Windows 10 och ärendehanteringssystem
  • Skötte kontohantering i AD/AAD samt behörighetshantering
  • Samarbetade med andra teammedlemmar och uppnådde projektmål värda upp till 200 miljoner kronor

 

Supporttekniker på Techfactory, Falun
September 2018 — Juni 2020

  • Ansvarade för felsökning och för att säkerställa att användarnära IT-utrustning fungerade
  • Tillhandahöll supportstöd via telefon, e-post och på plats avseende hård- och mjukvara
  • Skötte administration, t.ex. användarkonton och behörigheter
  • Vägledde användare i olika program
  • Arbetade med ärenden i ärendehanteringssystem Nilex
  • Utförde dokumentation vid behov

 

Färdigheter

  • Flexibel
  • Kommunikativ
  • Problemlösare
  • Serviceinriktad
  • Stresstålig
  • Teamplayer
  • Nätverk, TCP/IP
  • Applikationer i MS Office 2010/13/16
  • Active Directory, Exchange och MS Teams, tjänster i Office365

 

Utbildning

Systemvetenskapliga programmet,, Högskolan Dalarna, Falun
Augusti 2010 — Juni 2018

  • 180 hp

Samhällsvetenskapsprogrammet, Hagströmska Gymnasiet, Falun
Augusti 2012 — Juni 2015

Cvkungen.se förenklar skrivprocessen med proffsigt designade verktyg som hjälper dig att skapa ett cv på bara några minuter! Som inspiration erbjuder vi också många yrkesspecifika exempel på cv:n, personliga brev, skrivguider, anpassningsbara mallar.

Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv