Har du någonsin funderat på att byta karriär och undrat om du har de färdigheter som krävs för att det ska funka?
Om du fördjupar dig i de arbetsuppgifter/ansvarsområden som ingår i några av de populäraste jobben på arbetsmarknaden, så blir du kanske förvånad. Även om tjänsterna i den här bloggen kan verka olika vid första anblicken, byter många från den ena till den andra vid någon tidpunkt i karriären.
När det gäller att analysera om du passar ett specifikt jobb, kan det vara värt att bredda dina vyer när det gäller vilka typer av jobbbeskrivningar du funderar på.
Erfarenhet inom branschen är alltid att föredra för de flesta jobb som listas i den här bloggen, men vi vill lyfta fram några exempel på arbetsuppgifter från varje jobbbeskrivning för att visa att de har mer gemensamt än du kanske tror.
I denna blogg kommer vi att behandla:
Obs: vi har inte tagit med roller som kräver djupa tekniska kunskaper i våra exempel eftersom det skulle vara begränsande för dem som överväger ett karriärbyte, men vi hoppas att du kommer se att det finns många potentiella roller på arbetsmarknaden som överensstämmer tillräckligt för att möjliggöra ett karriärbyte.
Vi fokuserar här på exempel från företagssektorn försäljning, marknadsföring och drift. Samma övning skulle dock kunna göras inom branscher som hälsovård, IT, ekonomi och ingenjörskap - för att bara nämna några.
När du är på jakt efter ett nytt jobb är det viktigt att granska jobbbeskrivningen innan du skräddarsyr ditt cv och personliga brev. Det kan finnas subtila (men viktiga) skillnader i vad varje roll innebär. Varje företag har lite annorlunda organisationsstruktur och arbetsuppgifterna delas aldrig in på exakt samma sätt från ett företag till ett annat.
Tydligt definierade arbetsuppgifter/ansvarsområden är viktiga av flera skäl. De visar upp arbetsplatsens syfte och målsättning och gör att medarbetarna kan samarbeta effektivt. Tydliga gränser och omfång gör att nyanställda förstår sin plats och kan bidra med ytterligare värde. De flesta chefer har en “ram” för att leda sina team och ytterligare ansvarsområden kan läggas till när anställda är redo att utvecklas.
Varje organisation har lite olika blandning av arbetsuppgifter för sina anställda. En marknadschef i ett industrikonglomerat kommer inte att göra samma saker som en marknadschef på en advokatbyrå, men deras roller är fortfarande nära relaterade.
Det finns förstås också en massa överlappning inom jobben. En driftchef kan byta till en administrativ tjänst och en försäljningschef kan byta till marknadsföring.
Du kommer att märka att det finns tillräckligt med likheter mellan våra exempel på arbetsuppgifter för att göra ett karriärbyte möjligt (under vissa omständigheter).
Managementkonsult
Till sin natur behöver managementkonsulter en bred förståelse för företag och dess strategier. Det är sällan en person startar sin karriär som managementkonsult. Vanligare är att arbeta inom en eller två verksamhetsområden innan man upptäcker att man passar bättre till att komma med råd i stället för att få saker gjorda. En managementkonsult har troligen redan erfarenhet av flera av nedanstående arbetsuppgifter:
Marknadsföringschef
Marknadsföring är en verksamhet som kräver en massa kreativitet och expertis för att optimera hur (och var) tekst och bild förmedlas. Det är inte något som alla kan direkt, men det finns en hel del beröringspunkter med försäljningsbranchen. Typiska arbetsuppgifter för marknadsföringproffs:
Chefsassistent
Chefsassistent är ett yrke som många har i början eller slutet av sin karriär. Det är inte ovanligt att ett erfaret proffs vill sakta ner av någon anledning. Det är inte otänkbart att en person går från någon av de andra tjänsterna i den här bloggen till att bli chefassistent. Exemplen på arbetsuppgifter för en chefsassistent vittnar om detta:
Driftchef
En driftchef ansvarar för ett företags driftuppdrag, det vill säga allt från planering, budgetering och genomförande till optimering, uppföljning och analyser. Men som nedanstående exempel på arbetsuppgifter visar, skulle jobbet mycket väl kunna utföras av en allmänt teknisk person med praktiskt sinne och djup kunskap om verksamheten. Vem som helst med ekonomisk eller kommersiell erfarenhet skulle i princip kunna byta jobb och börja om på nytt.
HR-specialist
Att arbeta inom Human Resources kräver en viss typ av personlighet. Utbildning och erfarenhet är alltid en fördel, men det går ofta bra att byta till en tjänst som personalansvarig och få sin utbildning på plats. Alla som någon gång sökt jobb har kommit i kontakt med HR-personal, så det finns alltid en viss förståelse för hur HR kan bidra med värde till ett företag. Här är några arbetsuppgifter för en HR-specialist/personalansvarig:
Det är alltid viktigare att presentera bedrifter och arbetslivserfarenhet i cv:t än beskrivningar av arbetsuppgifter. De kan ha kopierats från jobbeskrivningen. Kvantifiera dina arbetsuppgifter och ge dem lite sammanhang. Bevisa att du är bäst på en viss sak inom en viss bransch.
Att begripa vad arbetsuppgifterna innebär är det första steget mot att förstå om ett visst jobb passar dig eller inte. Sedan måste du vara ärlig mot dig själv (och den blivande arbetsgivaren) om hur duktig du faktiskt är på dessa uppgifter. Att tala om för rekryteraren eller arbetsgivaren att du har erfarenhet av branschen räcker inte. Hen vill höra detaljer.
Ett cv som låter/ser ut som en jobbannons kan få rekryteraren att känna att det inte finns någon substans bakom de allmänna beskrivningarna. Det är ett säkert sätt att se till att ditt cv hamnar i papperskorgen.
Om en arbetsgivare skapar en tydligt definierad lista med arbetsuppgifter för varje tjänst, hjälper hen de anställda att förstå sina plikter och visar samtidigt vad de är på jakt efter vid nyrekrytering. Ansvarsområdena kommer naturligtvis att variera något beroende på den anställdes kompetens. Om en medarbetare till exempel är kapabel att ta på sig mer, kommer listan med arbetsuppgifter att utökas, och deras påverkan kommer att tillta.