Avsikten med rubriken på ditt personliga brev är att fånga läsarens uppmärksamhet och se till att du matchar företagets varumärke/stil. Det finns alltså två syften med detta avsnitt. För det första ska du förmedla dina kontaktuppgifter så att restaurang- eller personalchefen lätt kan få kontakt med dig.
För det andra ska du skapa ett visuellt attraktivt dokument som får din ansökan att sticka ut. Rubriken är en av de få delar i ett annars ganska fantasilöst dokument som du kan ge lite färg och form. Så det är värt att fundera över vad ditt ”varumärke” säger om dig som kandidat.
Hälsningsfrasen i ditt personliga brev är ett litet men viktigt avsnitt. Här har du chans att skapa lite personlig kontakt genom att använda mottagarens namn. Så kolla upp det och se till att du stavar det korrekt! ”Bästa [för- och efternamn]” är numera en standard inledning i de flesta formella brev. Vissa företag föredrar mer avslappnad kommunikation och då räcker det med ”Hej,” med eller utan namn.
Bästa Jörgen Jansson,
I inledningen till ditt personliga brev vill du göra ett gott första intryck. Fånga läsarens uppmärksamhet med en personlig historia, relevanta fakta eller överraskande karaktärsdrag. Visa upp din briljanta personlighet från första stund, samtidigt som du presenterar de färdigheter och kompetenser som behövs för jobbet. Kom ihåg att restaurangchefer är upptagna människor - så se till att inledningen är kort, koncis och läsvärd.
Under tonåren arbetade jag som servitris på mina föräldrars italienska restaurang och lärde mig hur effektivitet och lyhördhet är en perfekt kombination för att skapa en personlig och genuin matupplevelse.
Brödtexten i ditt personliga brev är det största och viktigaste avsnittet, men det behöver inte vara det svåraste. Här ska du övertyga läsaren om att du är rätt person för jobbet och presentera dina färdigheter och prestationer. För att förenkla skrivprocessen kan du dela in avsnittet i två delar.
I det första kan du använda dig av ”STAR”-metoden för att beskriva en Situation, Task (uppgift), din Action (åtgärd) och det goda Resultat som du uppnådde. Se till att du väljer exempel som är relevanta för den typ av restaurang och arbete du ska söker till.
Jag upptäckte ganska snart att jag är bra på att förstå mig på gäster, t.ex. om någon vill ändra på beställningen, är osäker på sitt val av vin, eller bara vill ha en liten pratstund.
För vissa kunder är snabbhet och effektivitet det viktigaste, speciellt vid lunchtid, medan andra gäster gärna vill ta sig tid att njuta av sin middag och uppskattar lite mer umgänge. Min italienska bakgrund gör mig till en social och temperamentsfull person, egenskaper som jag tror passar perfekt hos er.
Jag söker deltidstjänsten eftersom jag håller på att avrunda min utbildning på hotell- och restaurangskolan, men jag är redo att engagera mig till 100 %. Jag ser fram emot att lära mig många nya färdigheter av proffsen på din prisbelönta krog.
Gästfrihet är en något som lär sig bäst i praktiken, och jag hoppas att min passion och drivkraft för att förbättra mig själv kommer att vara en tillgång för dig.
Tack vare min traditionella italienska uppväxt har jag oöverträffade kunskaper om mat- och vinkombinationer och jag kanske t.o.m. kan bidra lite vad det gäller produktkunskaper. Jag är en entusiastisk lagspelare och jag vet att varje anställd utgör ett viktigt kugghjul i restaurangens verksamhet. Jag har varit van vid att arbeta under press sedan jag var 14 år och jag håller mig alltid en glad och lugn, oavsett vad som händer.
Grattis! Nu är du på upploppet. Allt du behöver göra är att avsluta brevet på ett artigt och positivt sätt. Använd dig gärna av en ”Call to Action”. Denna uppmaning visar att du verkligen är intresserad av tjänsten och att du är angelägen om att följa upp. Du kan också ta med dina kontaktuppgifter igen.
Avsluta med ”Med vänliga hälsningar,” eller liknande.
Målet med det här avsnittet: Få arbetsgivaren att kontakta dig och avsluta ditt brev artigt och respektfullt.
Om det är möjligt kommer jag gärna och kör ett provskift eller två så att du kan se mig arbeta. Det är ju inte så enkelt att prata om en servitris’ arbete i en intervju. Om jag i praktiken får visa hur jag umgås med kunder kan jag bättre presentera mina färdigheter.
Vänliga hälsningar,
Linda Lagrange