Att arbeta med kundtjänst är som att vara en livlina, en räddare i nöden. Från defekta produkter till bortglömda inloggningsuppgifter – kundtjänstmedarbetaren löser problemen och förenklar livet. Även om mycket inom kundtjänst gradvis automatiseras, behövs personer med god kommunikationsförmåga som kan hantera komplexa problem och erbjuda förstklassig service.
Om du inte redan har skrivit ett perfekt cv, så ska du börja med det. Ta en titt på vår guide med exempel på kundtjänstjobb, våra mallar och den allmänna cv-guiden. Sedan är det dags att skapa det perfekta personliga brevet som kompletterar din ansökan.
Hej Sverker Eriksson,
När jag arbetar med kunder försöker jag alltid se saker från deras perspektiv för att kunna uppfylla deras behov på bästa sätt. Kunderna som kommer till Hem&Bygg vill inte bara köpa saker, utan också få råd och svar på sina frågor. Kundservice inom den här branschen handlar inte bara om produkter, utan även om frågor och förslag på inredningslösningar. Med trettio års erfarenhet av att driva en järnhandel vet jag att kunderna lika ofta kommer tillbaka för att få råd som för att köpa något. Nu vill jag gärna hjälpa era kunder.
Ni har en företagskultur där det är viktigt att medarbetarna är goda lagspelare, ser till att rätt produkt hamnar hos rätt kund och alltid utstrålar energi och är entusiastiska. Ni behöver folk som kan lyssna, är redo att hjälpa och som kan sälja in produkterna.
Med 31 års erfarenhet inom detaljhandeln är jag en perfekt kandidat.
Kundservice har alltid varit min passion. Även om jag inte längre har energi att driva en egen butik ser jag fram emot att kunna fokusera på kunderna och lägga min energi på dem, istället för att distraheras av pappersarbete.
Jag ser fram emot att dela med mig av mina erfarenheter. Hoppas få komma på besök och presentera mig närmare. Jag skulle vara ett pålitligt och produktiv tillskott till ert kundserviceteam.
Vänliga hälsningar,
Astrid Ingberg
Vi har mängder av exempelbrev och guider på vår hemsida - en expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här guiden, och tillhörande exempelbrev, kommer vi att ta upp hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå och hur man maximerar effekten av varje avsnitt. Vi kommer också med olika tips och förklarar vilka misstag man bör undvika.
Du som arbetar med kundtjänst bör har följande avsnitt i ditt personliga brev:
Kom ihåg att varje avsnitt av ditt personliga brev är en integrerad del av en sammanhållen berättelse om din professionella resa och passion för en yrket. Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. Du kan hitta designtips och råd om tonfall och innehåll i vår omfattande allmänna guide om att skriva personliga brev.
Arbete inom kundtjänst innebär ofta en fast tjänst, t.ex. på ett callcenter eller på ett företags huvudkontor. En sådan tjänst kan vara ett fantastiskt utgångsläge för olika karriärer, till exempel inom försäljning eller marknadsföring. Så hur får du då in en fot i denna värld av möjligheter? Du behöver så klart ett välskrivet personligt brev.
Bästa Sverker Eriksson,
När jag arbetar med kunder försöker jag alltid se saker från deras perspektiv för att kunna uppfylla deras behov på bästa sätt. Kunderna som kommer till Hem&Bygg vill inte bara köpa saker, utan också få råd och svar på sina frågor. Kundservice inom den här branschen handlar inte bara om produkter, utan även om frågor och förslag på inredningslösningar. Med tio års erfarenhet av att driva en järnhandel vet jag att kunderna lika ofta kommer tillbaka för att få råd som för att köpa något.
Hej, Jag heter Kalle och jag är intresserad av jobbet som kundtjänstmedarbetare på Hem&Bygg. Jag har tio års tidigare erfarenhet inom branschen och jobbet skulle passa mig perfekt.
Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Följ en tydlig struktur när du skriver:
I huvudavsnittet, den så kallade brödtexten, visar du hur utomordentligt kvalificerad du är för jobbet.
Erfarenhet. Om du har flera års erfarenhet inom branschen, börja med att lyfta fram det. I ditt cv presenterar du förstås dina tidigare jobb och du gör det med en punktlista.
Komplettera. I ditt personliga brev däremot får du chansen att komplettera och utöka, till exempel genom att berätta en historia om en utmaning du stod inför och hur du hanterade den.
Bedrifter. Var specifik om dina jobbrelaterade bedrifter och använd fakta och siffror när du kan.
Utbildning. Om du nyss har avslutat din utbildning och har mycket lite arbetslivserfarenhet, berätta om praktikplatser eller volontärarbete som du gjort.
Engagemang. Betona eventuella prestationer under din utbildning och ditt engagemang.
Färdigheter. Ta också upp specifika färdigheter, talanger, passioner och yrkesambitioner.
För att visa upp dina kompetenser kan du använda ”STAR-metoden” för att accentuera alla dina anmärkningsvärda bedrifter. Förklara först Situationen och uppgiften (Task) kort och avslöja sedan den åtgärd (Action) du vidtog och det positiva resultat det ledde till. Som kundtjänstmedarbetare har du förmodligen många sådana upplevelser att välja mellan, så se till att välja en allmän utmaning som du hanterade exceptionellt bra eller en särskilt svår situation som eventuellt också kan uppstå på det nya företaget.
Att skräddarsy ditt personliga brev är jätteviktigt. Lusläs jobbannonsen, googla företaget eller organisationen. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor som kan vara till nytta för företaget och det specifika jobbet. Ge exempel på hur dina värderingar och erfarenheter stämmer överens med dessa aspekter, och visa att du inte bara passar för tjänsten utan också inom företaget, vad det gäller värderingar och “feeling”.
Ta även med saker som visar att du har läst på om företaget. Vad är företagets grundprinciper? Om ett företag på sin hemsida skriver att de har stort fokus på klimatet så ha med i din text att du brinner för miljön.
Ni har en företagskultur där det är viktigt att medarbetarna är goda lagspelare, ser till att rätt produkt hamnar hos rätt kund och alltid utstrålar energi och är entusiastiska. Ni behöver folk som kan lyssna, är redo att hjälpa och som kan sälja in produkterna.
Med 31 års erfarenhet inom detaljhandeln är jag en perfekt kandidat.
Kundservice har alltid varit min passion. Även om jag inte längre har energi att driva en egen butik ser jag fram emot att kunna fokusera på kunderna och lägga min energi på dem, istället för att distraheras av pappersarbete.
Du har gjort ett utmärkt jobb med att skapa starka argument för varför du förtjänar tjänsten, nu är det dags att avsluta brevet och skicka det. Det bästa sättet att avsluta med är en ”call-to-action”, det vill säga en uppmaning till handling. Här visar du upp din passion och entusiasm för jobbet och på ett proffsigt sätt ber du personchefen att ta kontakt. Du kan till och med välja att lämna dina kontaktuppgifter en gång till i det här avsnittet. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn.
När du skriver ett personligt brev åt en nybörjare inom kundtjänstsektorn, fokusera då på överförbara färdigheter och uttryck din entusiasm för branschen/tjänsten.
Tänk på att:
Cvkungen.se förenklar skrivprocessen med proffsigt designade verktyg som hjälper dig att skapa ett personligt brev på bara några minuter! Som inspiration erbjuder vi också många yrkesspecifika exempel på personliga brev, skrivguider, anpassningsbara mallar och massor med praktiska råd.
Nu är du redo att söka ditt drömjobb.