Exempel på personligt brev Administratör

Använd det här exemplet på personligt brev för Administratör för att avrunda din ansökan och bli anställd snabbt– utan krångel och frustration. Det här exemplet har specialdesignats för ett jobb som Administratör 2024. Dra fördel av våra förslag på termer och fraser samt våra experttips. Ladda ner det perfekta personliga brevet på bara några minuter.
Ändra detta cv

En administratör ska vara duktig på att arbeta i ett team, där de förväntas ge värdefullt stöd till andra kontorsanställda. Deras främsta ansvar är att se till att all kontorsverksamhet fungerar smidigt. Administratörer ska kunna hantera flera projekt samtidigt och måste behärska all standard kontorsutrustning och programvara. En idealisk kandidat har utmärkt organisationsförmåga och trivs med att arbeta med andra i kontorsmiljö.

Ett lyckat personligt brev åt en administratör bör betona organisatoriska och projektledarkunskaper, samt utmärkt kommunikationsförmåga. Med hjälp av exemplen och mallarna på cvkungen.se och genom att följa våra praktiska tips kan du ta ett viktigt steg framåt i ansökningsprocessen, som leder dig till det jobb du söker.

Anpassningsbart exempel på personligt brev åt en administratör

Till: Anna Larsson, Framtidsflm

Bästa Anna Larsson,

Efter att ha själv har varit med om hur uppskattade skådespelare har åsidosatts på grund av administrativt strul och upphandlingsproblem, förstår jag precis vilken viktig roll en administratör spelar när det gäller att låta kameran rulla utan avbrott. Allt måste vara på rätt plats i rätt tid.

Fem års erfarenhet av flmbranschen på scener över hela världen har lärt mig att planera fem steg i förväg. Att kunna förutse unika personligheters behov kräver ett nyfket sinne, kommersiellt tänkande och en ängels tålamod. Tack vare mitt effektiva arbetssätt kunde produktionstiden minskas med 15 %. Det betydde att skådespelarna oftare var på scen istället för att hänga på hotellrummen.

Jag förstår att schemaläggning kommer att vara en av mina viktigaste arbetsuppgifter och det är precis det jag har ansvarat för under den senaste två flmprojekten. Jag såg till att 150 personer visste vad de skulle göra, exakt när och var. Jag hade stenkoll på allt och alla. Under mitt senaste utvecklingssamtal kallade mina kollegor min organisationsförmåga för ”enastående”.

Jag har också erfarenhet av den fnansiella sidan av flmprojekt. När jag pluggade för min kandidatexamen i företagsekonomi, utvecklade jag universitetets upphandlingsprocess för att centralisera valet av leverantörer samt bredda produktutbudet. Att uppnå ett bättre avtal med färre leverantörer för fer produkter visade det sig vara bättre än att göra enskilda "spot buy”-affärer. Denna typ av upphandling ledde till en besparing på 7 % på utrustning till min senaste dokumentärserie.

Att förstå sig på och värdesätta kulturella skillnader är jätteviktigt för all internationell flmproduktion och efter att ha arbetat i mer än 25 länder, har jag verkligen lärt mig att det ofta är bra att göra saker på ”annorlunda” sätt.

Jag ser verkligen fram emot att lära mig mer om era produktioner och hoppas få chansen att beskriva mina administrativa färdigheter detalj under en intervju.

Vänliga hälsningar,

Britt Lindvall

Vilka avsnitt ska ett personligt brev åt en administratör innehålla?

Vi har mängder av exempelbrev och guider på vår hemsida - en expertresurs för arbetssökande inom alla branscher och i alla skeden av karriären. I den här guiden, och tillhörande exempelbrev, kommer vi att ta upp hur man väljer bäst format, vilka avsnitt som ska ingå och hur man maximerar effekten av varje avsnitt. Vi kommer också med olika tips och förklarar vilka misstag man bör undvika. 

Som administratör bör du ha följande avsnitt i ditt personliga brev:

  • Rubrik. Börja med att ange dina kontaktuppgifter och datum på ett prydligt sätt.
  • Hälsningsfras. Här får du chansen att skapa lite personlig kontakt. Tilltala personalchefen eller rekryteraren med namn – det visar att du har gjort din research.
  • Inledning. Fånga läsarens uppmärksamhet genom att presentera dig själv på ett tilltalande sätt och dela din entusiasm för tjänsten.
  • Brödtext. Tänk på det här avsnittet som hjärtat i din berättelse. Dyk ner i relevanta erfarenheter, färdigheter och prestationer. Visa hur de stämmer överens med behoven, kraven och värderingarna för tjänsten och låt dem ge färg åt din professionella berättelse.
  • Sammanfattning. Avrunda din historia genom att sammanfatta dina kvalifikationer och upprepa ditt intresse för tjänsten. Glöm inte att ta med en ”call for action”, dvs en uppmaning till handling.
  • Underskrift. Avsluta med en standard hälsningsfras och ditt namn.

Kom ihåg att varje avsnitt av ditt personliga brev är en integrerad del av en sammanhållen berättelse om din professionella resa och passion för en yrket. Sikta på ett kortfattat, överskådligt personligt brev som inte bara listar dina färdigheter utan också väver in dem i en fängslande berättelse som matchar jobbeskrivningen. Du kan hitta designtips och råd om tonfall och innehåll i vår omfattande allmänna guide om att skriva personliga brev.

Inledning i ett personligt brev åt en administratör

När du söker en tjänst som administratör står det i jobbannonsen vad arbetsgivaren vill att du har för kunskaper och erfarenheter. Dessa kan du använda som utgångspunkt för vad du ska ta med i ditt personliga brev. Om du matchar det som står i jobbannonsen med dina egna kunskaper och erfarenheter, får rekryteraren snabbt reda på att du är en högst lämplig kandidat för administratörstjänsten. Dessutom visar ett välskrivet personligt brev att du har de positiva egenskaperna om arbetsgivare älskar.

Skriva brödtexten i ett personligt brev åt en administratör

Efter rubriken, hälsningsfrasen och inledningen kommer den så kallade brödtexten. Se till att följa en tydlig struktur när du skriver:

  • Lyft fram dina färdigheter och erfarenheter.
  • Visa varför just du är en perfekt kandidat för tjänsten och företaget.
  • Få till en imponerande sammanfattning.
  • Avsluta med en övertygande uppmaning som gör rekryteraren angelägen om att kontakta dig.

Ditt mål är att bevisa att du har rätt kompetenser och fallenhet för att bli en bra administratör. 

Gör så här

Använd en överskådlig indelning, proffsigt utformad layout och verktyg som har testats av personalchefer och ansökningshanteringssystem (ATS).

Gör inte så här

Använd old-school textredigeringsprogram som är tidsödande och ofta oförenliga med arbetsgivarens programvara.

Varför just du är lämplig för tjänsten (färdigheter & erfarenhet)

I huvudavsnittet, den så kallade brödtexten, i ditt personliga brev visar du hur utomordentligt kvalificerad du är för jobbet. 

  • Om du har flera års erfarenhet inom branschen, börja med att lyfta fram det. I ditt cv presenterar du förstås dina tidigare jobb med en punktlista.
  • I ditt personliga brev däremot får du chansen att komplettera och utöka, till exempel genom att berätta en historia om en utmaning du stod inför och hur du hanterade den.
  • Var specifik om dina jobbrelaterade bedrifter och använd fakta och siffror när du kan.
  • Om du nyss har avslutat din utbildning och har mycket lite arbetslivserfarenhet, berätta om praktikplatser eller volontärarbete som du gjort.
  • Betona eventuella prestationer under din utbildning och ditt engagemang.
  • Ta också upp specifika färdigheter, talanger, passioner och yrkesambitioner.
Experttips

Gör lite research om arbetsgivaren/personalchefen genom att kolla upp deras LinkedIn-profil eller bio på företagets hemsida. Det kan avslöja delade intressen eller yrkesmässig samstämmighet, som du subtilt kan referera till. Det gör ditt personliga brev mer personligt och slagkraftigt samt hjälper till inom andra områden av rekryteringsprocessen.

Se till att det personliga brevet matchar tjänsten/företaget

Det är jätteviktigt att du skräddarsyr ditt personliga brev. Lusläs jobbannonsen, googla företaget eller organisationen. Anpassa texten efter den specifika tjänsten. Se till att du matchar kraven och förväntningarna i beskrivningen och fokusera på dina starka sidor som kan vara till nytta för företaget och det specifika jobbet. Ge exempel på hur dina värderingar och erfarenheter stämmer överens med dessa aspekter, och visa att du inte bara passar för tjänsten utan också inom företaget, vad det gäller värderingar och “feeling”.

Ta även med saker som visar att du har läst på om företaget. Vad är företagets grundprinciper? Om ett företag på sin hemsida skriver att de har stort fokus på klimatet så ha med i din text att du brinner för miljön.

Anpassningsbart exempel på brödtext i det personliga brevet

Fem års erfarenhet av flmbranschen på scener över hela världen har lärt mig att planera fem steg i förväg. Att kunna förutse unika personligheters behov kräver ett nyfket sinne, kommersiellt tänkande och en ängels tålamod. Tack vare mitt effektiva arbetssätt kunde produktionstiden minskas med 15 %. Det betydde att skådespelarna oftare var på scen istället för att hänga på hotellrummen.

Jag förstår att schemaläggning kommer att vara en av mina viktigaste arbetsuppgifter och det är precis det jag har ansvarat för under den senaste två flmprojekten. Jag såg till att 150 personer visste vad de skulle göra, exakt när och var. Jag hade stenkoll på allt och alla. Under mitt senaste utvecklingssamtal kallade mina kollegor min organisationsförmåga för ”enastående”.

Jag har också erfarenhet av den fnansiella sidan av flmprojekt. När jag pluggade för min kandidatexamen i företagsekonomi, utvecklade jag universitetets upphandlingsprocess för att centralisera valet av leverantörer samt bredda produktutbudet. Att uppnå ett bättre avtal med färre leverantörer för fer produkter visade det sig vara bättre än att göra enskilda "spot buy”-affärer. Denna typ av upphandling ledde till en besparing på 7 % på utrustning till min senaste dokumentärserie.

Att förstå sig på och värdesätta kulturella skillnader är jätteviktigt för all internationell flmproduktion och efter att ha arbetat i mer än 25 länder, har jag verkligen lärt mig att det ofta är bra att göra saker på ”annorlunda” sätt.

Sammanfattning och call-to-action

Du har gjort ett utmärkt jobb med att skapa starka argument för varför du förtjänar tjänsten, nu är det dags att avsluta brevet och skicka det. Det bästa sättet att avsluta med är en ”call-to-action”, det vill säga en uppmaning till handling. I denna mening visar du upp din passion och entusiasm för jobbet och på ett proffsigt sätt ber du personchefen att ta kontakt. Du kan till och med välja att lämna dina kontaktuppgifter en gång till i det här avsnittet. Avrunda med en standardfras som "Med vänlig(a) hälsning(ar)" och ditt namn. 

Viktiga punkter

  • Ett välskrivet personligt brev kan vara avgörande för att få ett jobb i en bransch där administratörer förväntas lösa olika besvärliga problem.
  • Att skräddarsy ditt personliga brev för varje enskild tjänst du söker är ett av de bästa sätten att sticka ut bland de andra kandidaterna.
  • Följ en beprövad indelning så att texten blir estetiskt tilltalande och lättläst.
  • Skapa ett band med arbetsgivaren genom att visa förståelse för de utmaningar som både företaget och dess kunder står inför.
  • Använd professionella designverktyg för att undvika vanliga misstag med layouten och se till att det personliga brevet ser snyggt och proffsigt ut.

Cvkungen.se förenklar skrivprocessen med proffsigt designade verktyg som hjälper dig att skapa ett personligt brev på bara några minuter! Som inspiration erbjuder vi också många yrkesspecifika exempel på personliga brev, skrivguider, anpassningsbara mallar och massor med praktiska råd.

Nu är du redo att söka ditt drömjobb. 

Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv