Olika varianter på samma fråga: ”Varför vill du jobba här?” ”Varför vill du börja på vårt företag?” ”Varför vill du ha det här jobbet?” När du förbereder dig inför den viktiga anställningsintervjun (det är ”bära eller brista” som gäller), är det smart att fråga dig själv: ”Varför VILL jag egentligen ha det här jobbet?”
Låt oss till att börja med titta på ett par osmarta svar på den frågan.
Här kommer ett par olämpliga svar på den nästan oundvikliga intervjufrågan ”Varför vill du jobba hos oss?” Svar som antagligen gör att du kan börja leta efter ett annat jobb direkt...
Låt oss ta en titt på var och en av dem i tur och ordning.
Om du på förhand erkänner att du är i desperat behov av pengar, kan arbetsgivaren kanske dra slutsatsen att du söker jobbet av ren nödvändighet, inte för att det passar dig och inte för att du passar hos företaget. Ett pengadrivet beslut kan innebära att du kommer att ändra dig om en månad eller två... eller att du inte är matchar företagskulturen. Resultatet kommer sannolikt att göra alla inblandade missnöjda.
Det här svaret antyder att du inte bryr dig det minsta om VILKET jobb du söker, så länge du får det. Det utstrålar likgiltighet. Många arbetsgivare kommer att utgå ifrån att du har samma inställning när det gäller dina arbetsuppgifter.
Vissa arbetsgivare är med rätta oroliga för just detta - att kandidater söker en kortvarig anställning som ger dem extra erfarenhet på cv:t, som i sin tur leder till att de kan ta steget till ett större, bättre företag. Men processen att anställa, introducera och utbilda en ny medarbetare är svår, tidskrävande och kostsam.
Nu ska vi presentera bättre sätt att svara på frågan ”Varför vill du arbeta här?”
Istället för att lägga tonvikten på dina behov, fokusera på företaget och hur det fångat din uppmärksamhet och förtjänat din respekt.
Den potentiella arbetsgivaren är måhända ledande inom sin bransch och ett företag som du följt på avstånd i flera år. Eller så kanske du hörde talas om det för första gången när du såg annonsen för en vecka sedan. Om du inte kan visa att du vet något om företaget, eller att du har konkreta skäl att gilla och beundra det, kommer det att verka som om du bara promenerade in från gatan och sökte ett godtyckligt jobb.
Att skapa förtrogenhet med företaget är bra. Men ta ett steg till och försök identifiera specifika problem och utmaningar som det står inför. Helst ska du kunna presentera övertygande argument för hur du, med din specifika erfarenhet och kompetens, kan hjälpa till att lösa dessa problem.
Ett företags värderingar är det företaget står för, eller vill stå för. Essensen av företagets idé och kärna. Om företaget har en s.k. Mission Statement (uppdragsbeskrivning), studera den noggrant och var beredd på att förklara varför du stödjer den.
”Företagskultur” är en idé som förmodligen var helt främmande för dina far- och morföräldrar, men den har blivit ett viktigt mått för hur företag fungerar, både som arbetsplats och som ”global medborgare”. En avslappnad klädstil, gratis mellanmål i fikarummet, pingisbord på kontoret, flexibla arbetsscheman och generös ledighet vid familjeangelägenheter är några av nyheterna inom ”företagskulturen”. Saker som kan förbättra medarbetarnas moral, få dem att trivas och stanna kvar.
Det här svaret vittnar om att du inte är en ensamvarg som bara vill sitta i lugn och ro på sitt kontor hela dagen. Du söker en känsla av tillhörighet, ett team att samarbeta med, en gemenskap där varje medlem lockar fram det bästa hos varandra.
Dessa svar matchar alla punkter som nämns ovan:
Gillade du detta innehåll? Besök vår sida med CV-exempel och skapa den bästa CV:n för dig.