Du är redo för ett nytt steg i din karriär, men det har gått ett tag sedan du uppdaterade ditt cv. Dags att damma av det (atjooo!) och aktualisera det. Men vilket format ska du använda för att beskriva vem du vill vara och vad du vill bli?
Ett funktionellt cv fokuserar på dina kompetenser och talanger. Det visar läsaren hur du kan bidra till arbetsgivarens organisatoriska mål från allra första stund. Det hjälper också till att dölja eventuella problem med din anställningshistorik som ett kronologisk cv kan avslöja, till exempel begränsad erfarenhet eller luckor.
Den här guiden hjälper dig att bekräfta att ett funktionellt cv är det bästa alternativet för dig. Vi lär dig:
Det funktionella cv-formatet passar personer med avancerad utbildning och/eller en ordentlig uppsättning arbetsrelaterade färdigheter och kompetenser. Det gäller till exempel nyutexaminerade eller erfarna arbetstagare som flyttar till en ny bransch där färdigheter och utbildning är viktiga komponenter. Cv-formatet passar också personer som har arbetat inom ett begränsat antal organisationer och vars färdigheter är viktigare än de arbetsgivare de har haft.
Ett funktionellt cv accentuerar dina färdigheter och talanger, samt hur de relaterar till jobbet du söker. Ofta överensstämmer dina kunskaper med dem som beskrivs i platsannonsen. Denna typ av cv passar bäst för personer som arbetar inom tekniska eller ”kompetensbaserade” yrken eller för personer som är på väg att byta karriär.
Ett funktionellt cv ser ut så här.
Formatet för ett funktionellt cv är mycket specifikt. Det är utformat så att rekryteraren snabbt kan fastställa om du är kvalificerad för jobbet och uppmuntrar honom/henne att läsa hela cv:t för att få reda på mer om dig. Ett enkelt sätt att formatera ditt cv är att välja en mall som du kan hitta online. Sedan lägger du helt enkelt till din personliga information i lämpliga avsnitt, enligt anvisningarna i mallen. Du måste dock fortfarande känna till hur strukturen i ett funktionellt cv ser ut.
Grundstrukturen för ett funktionellt cv är:
Den grundläggande informationen i ditt cv kommer alltid vara densamma, oavsett vilket format du väljer. Hur allt organiseras och hur mycket information du tillhandahåller för varje avsnitt varierar dock beroende på vilken typ av cv du skriver. Här visar vi innehåll och rekommendationer för det funktionella cv-formatet.
Högst upp i ditt cv står dina kontaktuppgifter. Med hjälp av kontaktuppgifterna kan arbetsgivaren kontakta dig för att bjuda in dig till en intervju, vilket givetvis är syftet med cv:t. Kontaktuppgifterna ska innehålla:
Dessa uppgifter bör finnas högst upp på varje sida i cv:t så att arbetsgivaren vet vems information han/hon läser. Ditt namn bör skrivas med större typsnitt än resten av din kontaktinformation. Din e-postadress och LinkedIn URL kan innehålla länkar som arbetsgivaren kan klicka på. Allt du kan göra för att förenkla läsandet för arbetsgivaren kommer att hjälpa dig att få komma på intervju.
Nästa avsnitt i ditt cv, oavsett formatet, är en kort sammanfattning av din yrkesmässiga bakgrund. På så sätt kan arbetsgivaren lära känna dig lite och texten ska uppmuntra dem att vilja läsa resten av ditt cv. Den inledande sammanfattningen bör vara densamma som din ”hisspresentation” eller ditt svar på den ökända intervjufrågan ”Berätta om dig själv”. Här ska dina färdigheter, erfarenheter och förmåga att bidra till arbetsgivarens affärsmål sammanfattas i 2-3 meningar.
Nästa avsnitt kan innehålla både "hårda färdigheter", som är direkt relaterade till jobbet du ansöker till, och "mjuka färdigheter", som är karaktärsdrag. Den senare kategorin visar upp din förmåga att passa in (och prestera väl) i arbetsgivarens miljö. Här handlar det till exempel om kommunikation, teamwork, uppmärksamma detaljer m.m.
Om du använder ett funktionellt cv-format är kompetensavsnittet allra viktigast och du bör spendera mer tid åt det än i andra typer av cv:n. De specifika färdigheterna kommer att grupperas i liknande kategorier och beskrivas i detalj. Det kan också innehålla exempel på prestationer som relaterar till färdigheterna.
I likhet med kompetensavsnittet kommer anställningshistorik eller arbetslivserfarenhet i cv:t att variera beroende på vilket cv-format du använder. För alla format gäller att du ska ta med följande grundläggande information:
Informationen listas i omvänd ordning, börjar med din senaste tjänst och går bakåt. Du bör bara ta med jobb som du haft de senast 10 åren. Allt du gjort innan dess är antingen inte längre relevant för nuvarande tjänster eller så har du redan beskrivit erfarenheten i någon aktuellare lista.
I ett funktionellt cv är det all information du ger. I detta format ligger fokus på dina färdigheter, som du redan har beskrivit i detalj.
Här beskriver du både formell och informell utbildning som relaterar till jobbet du söker. Den formella utbildningen listas i omvänd ordning. Börja med den senaste eller längsta utbildningen (akademiska eller eftergymnasiala utbildningar). Ta med följande information:
Om du gått en informell utbildning som har med jobbet (som du haft tidigare eller söker) att göra, ta med den också. Beskrivningen ska innehålla:
Dessa punkter bör endast tas med om de förbättrar dina kvalifikationer för jobbet. Om en utbildning, en kurs eller ett certifikat anges som ”obligatoriskt" i den platsannons du är intresserad av, kanske du vill flytta avsnittet och placera det direkt under ”Färdigheter” och före ”Erfarenhet”.
Du kan också välja att ta med ytterligare information. Gör det bara om det bidrar till att förklara varför du är kvalificerad för den tjänst du söker. Tänk på att arbetsgivaren bara kommer att anställa dig om du kan göra något av följande:
Allt du presenterar i ditt cv bör alltså främja ett (eller flera) av dessa mål. Hoppa annars över det. Sammanfattningsvis; extra information som du kan ta med, oberoende av formatet, är:
Du kan själv bestämma hur du delar in uppgifterna, men stilen bör överensstämma med de andra avsnitten i ditt cv. Det är enklast att använda samma format som i utbildningsavsnittet.
De flesta människor är bra på sina arbetsuppgifter, men tycker det är svårt att beskriva dem skriftligt. Som tur är finns det många olika hjälpmedel att ta till när du ska sammanställa ditt cv. Det viktigaste är att välja rätt cv-format för just din situation och sedan fylla det med rätt innehåll och rätt formuleringar.
Efter att du har valt format, kan du antingen skriva cv:t själv eller välja att använda en mall. Det finns mallar på internet som är enkla att använda när du vill skapa ett professionellt cv. Du fyller helt enkelt i din specifika information i rätt avsnitt och sparar eller skriver ut cv:t.