Det bästa formatet för ett personligt brev åt en personlig assistent eller vårdare innehåller samma avsnitt som för många andra yrken. Din kommunikationsförmåga kommer att vara en viktig faktor i din ansökan, så se till att språket i ditt brev är oklanderligt och indelningen överskådlig.
Ditt personliga brev bör innehålla följande avsnitt:
Detta exempel på personligt brev för personliga assistenter, boendestödjare eller vårdare är en bra utgångspunkt för att skapa en egen proffsig ansökan:
Bästa Julia Wallin,
Efter att ha tillbringat sju år inom äldreomsorgen där många lider av demens, förstår jag att vårdpersonal behöver göra mycket mer än att bara tillfredsställa grundläggande behov. Jag är lyhörd för varje individs, och familjens, situation.
Min tidigare arbetsgivare var ett vård- och omsorgsboende för klienter med ett omfattande vårdbehov dygnet runt. Där fanns boende med demenssjukdom och somatiska sjukdomar. Jag arbetade som vårdare och samarbetade väl med resten av omsorgspersonalen, bestående av sjuksköterskor och rehabpersonal. Tillsammans jobbade vi för att skapa trygg vård och omsorg.
Till arbetsuppgifterna hörde att göra klienternas dagar meningsfulla. Vi erbjöd dagligen aktiviteter, ute och inne, såsom promenader, konserter m.m. Jag arbetade huvudsakligen morgon- och eftermiddagsskift och har erfarenhet av att sköta alla gängse uppgifter, såsom:
Jag är en pålitlig och flitig kollega som för närvarande vidareutbildar mig till sjuksköterska.
Jag förstår att tjänsten på Dalens gruppboende erbjuder en möjlighet till ett flexibelt arbetsschema, vilket är intressant för mig eftersom vårdbehoven hos mina egna föräldrar varierar. Jag är dessutom tillgänglig med kort varsel då jag bara bor i närheten och hjälper gärna till vid akut personalbrist.
Jag är mycket intresserad att besöka gruppboendet för att få presentera mig närmare och lära mig mer om de specifika arbetsuppgifterna. Hoppas höra av dig snart.
Med vänliga hälsningar,
Therese Karlsson
Rubriken i ditt personliga brev som assistent/vårdare behöver absolut inte vara den utförliga, formella version som var ett måste i den mörka tidsåldern före e-posten. Då när man skrev och besvarade brev med skrivmaskin, kuvert, frimärke och mottagarens hemadress.
Kom ihåg att du vill att personalchefen ska kunna ta telefonen och snabbt och enkelt knappa in ditt nummer. Det betyder att ditt telefonnummer och din e-postadress måste anges tydligt högst upp i brevet. Du kan till och med överväga att använda lite färg så att din rubrik sticker ut mer. För mer inspiration, ta en titt på våra exempel på personliga brev.
Syftet med rubriken: Presentera din kontaktinformation på ett iögonfallande sätt så att rekryterare och personalchefer enkelt kan få tag på dig för att schemalägga en anställningsintervju.
På jobbet kommer du att hälsa på klienter och kolleger hela dagarna. Hälsningsfrasen i ditt personliga brev är rätt plats att visa att du vet hur man gör, med rätt tonfall. Använd hälsningsfrasen som ett exempel på din vänliga, men samtidigt professionella, personlighet.
En sak som är viktig att komma ihåg är att människor gillar att bli tilltalade med namn; det skapar en omedelbar koppling, och den sortens kontakt är ett av målen med ditt personliga brev. Ett område att vara försiktig med är genus, men eftersom vi på svenska är informella av oss, så slipper man använda ”herr” eller ”fru” (som kan vara väldigt viktigt i andra språk). Det går bra att börja med ”Hej” + för- och efternamn. Eller lite formellare: ”Bästa” + namn.
Syftet med hälsningsfrasen: Du kan inte le i ditt brev, men du kan börja med en vänlig utstrålning, så att rekryteraren vet att du är en välkomnande person.
Efter att ha ”skakat hand” med rekryteraren, är det nu viktigt att hålla intresset uppe. Därför är inledningen i ditt personliga brev så viktig. Du har ett par meningar på dig att väcka personalchefens intresse och ge hen en idé om vad som komma skall.
Syftet med inledningen: Fånga mottagarens uppmärksamhet genom att lyfta fram ditt viktigaste budskap. Se till att det överensstämmer med kraven i jobbannonsen.
Kolla in vårt exempel på personligt brev åt en vårdare/assistent.
Efter att ha tillbringat sju år inom äldreomsorgen där många lider av demens, förstår jag att vårdpersonal behöver göra mycket mer än att bara tillfredsställa grundläggande behov. Jag är lyhörd för varje individs, och familjens, situation.
Det mittersta avsnittet, den så kallade brödtexten, i ditt personliga brev ger dig utrymme att fördjupa dig i din karriär och injicera lite personlighet. Du kan välja att fokusera på olika prestationer med hjälp av en punktlista som innehåller specifika data eller andra bevis på ditt hårda arbete.
Syftet med brödtexten i ditt personliga brev: Ge personalchefen information så att hen kan föreställa sig hur du stödjer och förbättrar dina klienters liv och hjälper dem att bli mer oberoende.
Exemplet nedan kan ge lite mer inspiration:
Min tidigare arbetsgivare var ett vård- och omsorgsboende för klienter med ett omfattande vårdbehov dygnet runt. Där fanns boende med demenssjukdom och somatiska sjukdomar. Jag arbetade som vårdare och samarbetade väl med resten av omsorgspersonalen, bestående av sjuksköterskor och rehabpersonal. Tillsammans jobbade vi för att skapa trygg vård och omsorg.
Till arbetsuppgifterna hörde att göra klienternas dagar meningsfulla. Vi erbjöd dagligen aktiviteter, ute och inne, såsom promenader, konserter m.m. Jag arbetade huvudsakligen morgon- och eftermiddagsskift och har erfarenhet av att sköta alla gängse uppgifter, såsom:
Jag är en pålitlig och flitig kollega som för närvarande vidareutbildar mig till sjuksköterska.
Jag förstår att tjänsten på Dalens gruppboende erbjuder en möjlighet till ett flexibelt arbetsschema, vilket är intressant för mig eftersom vårdbehoven hos mina egna föräldrar varierar. Jag är dessutom tillgänglig med kort varsel då jag bara bor i närheten och hjälper gärna till vid akut personalbrist.
Du har imponerat på läsaren med din personlighet och erfarenhet, nu ska du bara avsluta med självförtroende och stil. Din jobb kräver empati och utmärkt kommunikationsförmåga, så använd dessa egenskaper för att upprepa varför du är rätt person för jobbet.
Försök sedan att avrunda med en anekdot eller arbetslivserfarenhet som får läsaren att vilja veta mer - under anställningsintervjun, naturligtvis.
Syftet med detta avsnitt: Få din framtida arbetsgivare att vilja veta mer om dig och visa att du är redo för en intervju.
Jag är mycket intresserad att besöka gruppboendet för att få presentera mig närmare och lära mig mer om de specifika arbetsuppgifterna. Hoppas höra av dig snart.
Med vänliga hälsningar,
Therese Karlsson